Goeie dag,
Na een vakantie terug gekomen en slecht beeld (zie foto's). Detail is dat tijdens afwezigheid de stroom er af en aan is geweest door werkzaamheden.
Tv werkt verder prima behalve dus de weergave.
Iemand een idee welk(e) onderdelen er naar de vaantjes kunnen zijn?
Zat er aan te denken om bij lcd onderdelen nl de onderdelen te bestellen, welke heb ik nodig?
Alvast bedankt voor de hulp ?
Op zondag 27 juli 2025 21:05:30 schreef william1967:
Via welke bron kijk je tv, antenne of HDMI? Wat voor beeld geeft het menu?
Via alle bronnen het zelfde soort beeld dus ook in het menu.
Het zou een voedings probleem kunnen zijn omdat de tv enige tijd zonder stroom heeft gestaan , rotte elco's kunnen dergelijk beeld al veroorzaken. Meten met de scoop op de voedingslijnen zullen uitsluitsel kunnen geven.
Pin mij er niet op vast want de voedingen in deze toestellen staan niet bekend om elco problemen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 28 juli 2025 12:28:50 schreef maartenbakker:
Geen enkele kans op water- of andere paneelschade tijdens afwezigheid?
Nee helemaal niets anders dan een keer de stroom er af. ( ze waren buiten in de straat aan de kabels bezig)
Met de verticale jittering en balken in beeld is het scherm teneinde. Truuk met bandkabels kan helpen welke kant veroorzaker is, maar ik vrees voor einde oefening voor LCD paneel
Op maandag 28 juli 2025 18:50:24 schreef smd:
Met de verticale jittering en balken in beeld is het scherm teneinde. Truuk met bandkabels kan helpen welke kant veroorzaker is, maar ik vrees voor einde oefening voor LCD paneel
Ik hoop het niet maar ga nog ff de voedingslijnen doormeten en hopen op het beste ? iig bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt op een paneelfout, vandaar mijn vraag... Maar hoe die dan ontstaan kan zijn???
Voeding, mainboard en TCON testen door te swappen zou ideaal zijn, dan weet je het zeker.
Paneelfouten ontstaan juist door langer uitzetten, er trekt wat meer vocht / zuurstof in randen en ontstaat coorrosie / kortsluiting tussen datalijnen of erger branden soms uit op de randen..
Op dinsdag 29 juli 2025 19:06:07 schreef smd:
Paneelfouten ontstaan juist door langer uitzetten, er trekt wat meer vocht / zuurstof in randen en ontstaat coorrosie / kortsluiting tussen datalijnen of erger branden soms uit op de randen..
Ja klinkt aannemelijk!
Op dinsdag 29 juli 2025 13:59:31 schreef maartenbakker:
Het lijkt op een paneelfout, vandaar mijn vraag... Maar hoe die dan ontstaan kan zijn???Voeding, mainboard en TCON testen door te swappen zou ideaal zijn, dan weet je het zeker.
Klopt! Ik ben benieuwd. Vind het eigenlijk zonde dat die apparatuur van tegenwoordig zo snel kapot gaat liever repareren dan een nieuwe tv.
maartenbakker
Golden Member
Als het inderdaad een paneelfout is, misschien nog iets te proberen met afplakken?
Maar liefst eerst nog zekerheid proberen te krijgen over de fout.
Op dinsdag 29 juli 2025 19:06:07 schreef smd:
Langer uitzetten bij kamertemp. mag geen invloed op de werking van het paneel hebben. Als dat wel invloed heeft of gebeurt dan is het een serieus kwaliteits issue.
LCD panelen zijn rondom hermetisch gesloten en mocht de seal gaan lekken dan is het einde oefening voor het paneel.
maartenbakker
Golden Member
Panelen gaan vaak stuk tegenwoordig.
SMD doelt denk ik niet op het doordringen van lucht of vocht in de daadwerkelijke hermetisch gesealde laag met vloeibare kristallen, maar op de randen waar de opgedampte aansluitingen zitten.
Dat dat zo kwetsbaar is, snap ik ook niet helemaal maar het is duidelijk dat dit een probleemgebied is bij de grotere panelen (de enige panelen die ik tegenwoordig in grote aantallen door m'n handen laat gaan zijn 5,5 - 24" en die problemen laten zich niet 1:1 doortrekken, bovendien 80% gooi- en smijtschade).
Dat is tegenwoordig het probleem Maarten, de ondoordringbare laag is niet meer de kwaliteit dat het van vroeger was en microscopisch scheuren helaas...
Goeie dag, eindelijk weer is tijd gehad eea door te meten. Voeding maar ook mainboard is idd naar z'n gootje. Zonde maar goed iig wat duidelijkheid. Bedankt voor de hulp?
maartenbakker
Golden Member
Voeding EN mainboard? En hoe dan gemeten? Meestal als de schade zo verspreid is, speelt een toestel niet.