Ik heb een Beko SSE 26006 koelkast.
De laatste weken haalde deze zijn temperatuur niet meer en bleef +-7 graden.
Nu heb ik gisteren de thermostaat vervangen maar nu is de koelkast constant 0 graden boven en onder.(gemeten met een kwik thermometer)
Ik heb dan de start relais en compressor uitgemeten en dit lijkt allemaal ok te zijn.
De thermostaat staat op 1 ofwel de hoogste temperatuur.
Deurrubbers zijn nog perfect, deur sluit perfect af.
Compressor wordt goed warm.(heet)
Wat me wel opvalt is dat de koelkast vaak staat te draaien. Ben dit eens gaan meten vanaf 24u.
24u-01u constant 35w
01u-02u constant 23w
02u-03u constant 48w
03u-04u constant 6w
04u-05u constant 55w
05u-06u constant 7w
06u-07u constant 47w
07u-08u constant 17w
08u-09u constant 36w
09u-10u constant 48w
10u-nu <1w
Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat de koelkast 16 jaar oud is en ze gewoon op is.
Iemand nog een idee?
Waarschijnlijk is dan het koelmiddel verdampt.Een nieuwe kopen is denk ik goedkoper dan m te laten vullen.
@Mel, dat is een uitvinding, zonder koelmiddel en toch nul graden....
Zoek eens uit of de thermostaat (mechanisch?) wel een klikje heeft. Blijkbaar blijft de thermostaat stroom geven aan de compressor.
Op zaterdag 2 augustus 2025 10:39:06 schreef Brightnoise:
@Mel, dat is een uitvinding, zonder koelmiddel en toch nul graden....
Zoek eens uit of de thermostaat (mechanisch?) wel een klikje heeft. Blijkbaar blijft de thermostaat stroom geven aan de compressor.
Dat vindt ik ook zo vreemd, nul graden halen met een compressor die niet ok is.
De thermostaat geeft een klikje.
Op deze moment ook nog steeds <1w.
Ik draai net de thermostaat naar 5 de koelkast springt aan en verbruikt 15w.
Ik draai terug naar 1 en nu terug een verbruik van <1w.
Op zaterdag 2 augustus 2025 10:52:00 schreef Brightnoise:
Zit dat klikje dan bij nul graden?
Net nog eens goed naar geluisterd maar er is geen klikje merk ik nu.
Bij het draaien aan de thermostaat springt het verbruik plots van <1w naar 15w.
Daarna bij het terugdraaien naar stand 1 direct terug naar <1w.
Die 15 watt zou het ontdooi element kunnen zijn.
Meet je wel in een glaasje water, met een kwikthermometer kan dat, dan meet je de gemiddelde temperatuur.
Zoals al opgemerkt is het compressor en gas systeem nog ok, anders zou hij die 0 graden nooit halen.
Ik denk dat de voeler niet goed op de verdamper is gemonteerd, of je hebt een verkeerde thermostaat.
Kan de voeler met een wat grotere oppervlakte op de verdamper gemonteerd t worden?
Ik neem ten minste aan dat het een mechanische thermostaat is met capilair? ( die je niet mag inkorten... zit alcohol in ...)
Edit: of 2 draden gewisseld?
15 watt voor de compressor kan niet, dat is zeker 70 watt of meer.
Op zaterdag 2 augustus 2025 10:39:06 schreef Brightnoise:
@Mel, dat is een uitvinding, zonder koelmiddel en toch nul graden....Zoek eens uit of de thermostaat (mechanisch?) wel een klikje heeft. Blijkbaar blijft de thermostaat stroom geven aan de compressor.
Ja, dat is stom van me

EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dit is een standaard koelkast. Dwz(even voor de rest vd meelezers:
De condensor is een blote grill achteraan
De verdamper zit in de achterwand ingeschuimd
De compressor heeft geen frequentiesturing en dus een startrelais.
De thermostaat is een standaard mechanische met geleidingsbuisje voor het capilair tot aan het meetpunt bij de verdamper.
Als hij vriest of te koud heeft kan dit 2 dingen betekenen:
1. Je hebt een verkeerde thermostaat geplaatst of bij montage de nieuwe beschadigd. Bv het capilair geknikt. Of het capilair niet diep genoeg gestoken.
2. De gaswerking is minder en het duurt te lang eer het meetpunt -15 graden krijgt waardoor de algemene binnenruimte temperatuur te koud wordt.
Een mogelijke test:
1. Trek het toestel uit tot de ganse achterwand niet meer bevroren is. Dus geen ijs op gans het oppervlak achteraan in de frigo. Een graad of 5 op de achterwand.
2. Steek het stopcontact in en luister of de compressor daadwerkelijk draait.
3. Monitor zowel gedurende gans de test de compressor dat die gedurende gans die periode draait en dus niet stil valt en monitor de achterwand binnenin waar de verdamper zit. Deze verdamper behoort eerst bovenaan te beginnen vriezen en de koude zou zo over het ganse oppervlak naar beneden verder te zetten. Heeft deze onderaan -15 dan zou de (op stand 1) thermostaat moeten afslaan. Gemiddeld duurt dit 30 minuten. 30 minuten in normale toestand. Dus deur gesloten gedurende die periode en binnentemperatuur rond 5 graden. Door het monitoren kan dat verstoord zijn dus doe de test mss op verschillende manieren. Eerste keer de deur regelmatig open om de vrieskoude op de achterwand in het oog te houden en een 2de keer om te echte tijd te timen.
Op deze manier heb je zonder veel kennis of apparatuur een redelijk beeld vd koelkracht. Het vraagt enkel enige discipline in tijdsbesteding.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb dankzij jullie tips.
De originele thermostaat is een type 9002756585 en ik zie net op de verpakking dat zij een 9002750285 hebben opgestuurd.
Als ik dit in chatgpt ingeef krijg ik:
9002756585
Type: Mechanische thermostaat
Functie: Regelt de temperatuur in het koelgedeelte
Toepassing: Veel gebruikt in standaard Beko koelkasten
Voeler: Meestal lange capillair (sensorbuis) die tegen de verdamperwand wordt geplaatst
Vervanger voor: o.a. Ranco K59-type thermostaten
9002750285
Type: Ook een mechanische thermostaat, maar met andere schakelkarakteristiek
Verschil in temperatuurbereik of vertraging
Wordt gebruikt in andere modellen of series
Mogelijk andere aansluitpinnen of montagepunten
Belangrijkste verschil:
Het interne schakelgedrag en temperatuurtraject verschilt waarschijnlijk. Ze zijn niet onderling uitwisselbaar zonder controle van het modelnummer van je koelkast. Als je de verkeerde plaatst:
Koelkast koelt niet goed
Compressor schakelt verkeerd
Of thermostaat past fysiek niet goed
Thermostaat is van onjuist type, deze is eerder voor een vriezer?? in ieder geval zonder Ontdooi cyclus.. ik zou de alternatieve Ranco nemen, werken altijd!!
Op zaterdag 2 augustus 2025 19:10:16 schreef smd:
Thermostaat is van onjuist type, deze is eerder voor een vriezer?? in ieder geval zonder Ontdooi cyclus.. ik zou de alternatieve Ranco nemen, werken altijd!!
Ja, volgens Direct repair was dit de juiste.
Ik had zelf beter moeten controleren voor ik hem plaatste.
De juiste type hebben zij ook in hun gamma zitten.
Op zondag 3 augustus 2025 19:03:17 schreef smd:
Dus ff ruilen...
Ze leveren ook blijkbaar ranco bij Direct repair.
Beko - Thermostaat - sse26006 - ranco k59-s1845 - 9002756585
Onderdeel is onderweg.
Op zondag 3 augustus 2025 19:03:17 schreef smd:
Dus ff ruilen...
Net bericht gekregen dat het onderdeel pas einde volgende week terug in voorraad is.
Ik moet het foute onderdeel terugsturen en de oude doet niets meer.(capilair stuk)
Wat ik nu zou willen doen is de draden doorverbinden zodat wanneer ik de stekker insteek de koelkast gewoon aanspringt. Als ik dit elke dag enkele uren doe kunnen we nog wel een weekje verder.
Vraag is nu welke draden moet ik in de aansluitfiche doorverbinden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bruin en zwart in elkaar steken. klokje tussen de stekker steken en even spelen met de tijden, iets van 40min per 2 uur laten draaien..
Op woensdag 6 augustus 2025 09:36:24 schreef testman:
bruin en zwart in elkaar steken. klokje tussen de stekker steken en even spelen met de tijden, iets van 40min per 2 uur laten draaien..
Bedankt, koelkast draait zonder de thermostaat ertussen.