Hallo, ben bezig een 561 van een vriend na te kijken. Linker kanaal geen geluid. Zekering van 2,5 A was kapot.
Nieuwe erin..... even een zachte brom links en toen zekering weer kapot.
Ik zoek hulp waar te beginnen omdat ik geen spanningen kan meten ivm de die zekering.
Beginnen bij voeding of bij eindtrap?
Bapaktus
Special Member
Ik denk (zonder de andere Forum leden tekort te doen) dat je beter op een ander Forum terecht kan .
Ik heb zelf ook 2 MFB 561 boxen en ben toen daar erg goed geholpen.
Ook de service documentatie is daar te downloaden.
Succes, ruud
Aanbevolen Forum https://forum-mfbfreaks.nl/
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
jij hebt 2 561 mfb boxen? dat zijn heel zeldzame, of bedoel je de 567? ik vermoed dat dit een versterker is gezien ts het over links heeft. wrs eindtrap eruit gezien de zekering eruit flitst. zou ook testen met een serie gloeilamp tussen de voeding, dat scheelt rokende onderdelen..
De 22ah561 is toch die versterker met de "bolle oogjes " of te wel de vissenoog?
Die heeft dacht ik 2 zekeringen, een in de positieve en een in de negatieve spanning.
Was er een kapot, dan zijn bijna zeker de eindtorren er aan.
Slechte elco's is een bekende.
Kijk, zoals gezegd, op mbbfreaks, die hebben veel info en ook complete revisiepakketjes met elco's en transistoren en dergelijke.
volgens het schema zit die zekering in de voedingslijn van de eindtrap
voor beide kanten wordt die beveiligd met 2.5A zekering
dus als die zekering steeds defect gaat en die andere niet dan weet je al dat de spanning in orde is
dus waarschijnlijk sluiting in de eind transistoren
uiteraard zal de aansturing dan defect zijn
maar dat zal je dan moeten doormeten
deze heeft geen positief en nagatief op de eindtransistors
alleen plus 45V
Dank voor de antwoorden, Ik heb de eindtransistoren losgehaald en gemeten en inderdaad is een van de eindtransistoren op het koelblok kapot. Ik heb inmiddels bij MFB freaks een nieuwe setje met eindtransistoren en drivers inclusief emitterweerstanden gekocht.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Je hebt gelijk de driver transistors worden ook vervangen. Ze zitte. In het setje wat ik kocht bij mfb freaks