In 2021 zelf gekocht in de aanbieding bij de Makro, toen wist ik nog niet dat ze vaak paneelproblemen geven...

Ik denk dat er niets meer aan te doen is maar zou graag nog even bij de kenners checken.

Eerste symptomen (was ik zelf niet bij): bootloopen, soms als hij na diverse pogingen wel aanging werd het beeld beginnend linksboven langzaam zwart en ging hij alsnog bootloopen.

Testen: Dit model heeft de TCON on board met een brede FFC naar rechter aansturing panel. Een smallere FFC tussen rechter en linker aansturing. Als ik de FFC tussen links en rechts losneem, blijft het toestel aan maar geen beeld.

Afplakken van verbindingen (eerst in groepjes, daarna stuk voor stuk getest) geeft wel soort van beeld maar in geen enkel geval acceptabel (beste resultaat is linkerhelft een beetje paarsig en met lijnen / venetian blinds).

Metingen: er zitten op de aansturing geen beveiligingsnetwerkjes die in sluiting kunnen gaan. Ik meet ook geen harde kortsluiting over ceramische condensatortjes.

Zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien of is het einde panel?

Type panel: Samsung CY-BT058HGPC1H / fabrikaat van de cel: Panda

foto's van de aansturing helaas met te weinig licht gemaakt, maar ter orientatie.

Als ik dit zie dan weet ik voor 99,9% al genoeg, panel is onherstelbaar defect. Alle panels die kapot gaan zien er zo uit.

Als na het afplakken geen beeld komt kun je 2 eilandjes met elkaar verbinden , wellicht krijg je dan wel beeld.

[Bericht gewijzigd door william1967 op (13%)]

Dankjewel William, vreesde ik al voor... Met eilandjes verbinden, bedoel je op de strip (eerste foto) of op het mainboard (tweede foto)?

De contacten zijn wel erg geoxideerd en donker geworden. Ik heb wel eens een storing gehad met ook geen donker of geen beeld. Toen gewoon de contacten voorzichtig van de tcon in een richting (zonder oplosmiddel anders week je de contacten soms los nl en heb je echt een probleem!) met een scherm mesjes of schroevendraaier schoonkrabben. OOk bij een 4k UHD 50" een had ik een donkere vlek alsof de backlight daar uit viel. Druk op de betreffende COF (aan beide kanten zaten die) gaf meteen de storing. Oplossing was om al die COFS (aan een kant) er van af te halen en dit hielp echt storing was weg! Veel CY panelen zijn china made en ronduit slecht gebonded (gelijmd) in de fabriek en met uitval als gevolg. En die zitten nu ook in Philips Chiq tvs en Hisense en alles wat goedkoop is OK tv enz. Zie je vaak defect al soms net al na 2 jaar op mp....Planned obsolence...

Inderdaad een LCD cel van Panda, dus goedkope rommel. Met een goed panel zal Samsung geen 58" TV van <700 euro hebben kunnen bouwen. Ik zag dat TPV ze rond 2021 inderdaad ook gebruikte. 58" zal een maat zijn geweest die niet zo lang en niet in alle panelfabrieken geproduceerd is. Tegenwoordig is het altijd 55" of 60".

Door een andere lijn af te plakken (ik denk iets van selectlijnen voor zij-COF's? De symmetrische paartjes rechts ervan zijn datalijnen die per paartje een kolom van beeld voorzien) kon ik de uitdijende zwarte vlek linksboven krijgen die bij de originele symptomen hoorde. Als andere oplossingen niet werken, of als een van de zij-cof's zichtbaar beschadigd blijkt te zijn, zou ik die wellicht af kunnen knippen.

De contacten van de FFC lijken op de foto misschien donker, maar onder de microscoop zagen ze er keurig uit. En die kabel is er aan beide kanten misschien wel 20 keer uit geweest, dus geen vuil.

P.S. ik gebruik altijd Tuner 600 om FFC's van monitoren schoon te maken, zal bij TV's ook prima werken. Krabben hou ik niet zo van, heb wel een glasvezelborsteltje voor noodgevallen.

@maartenbakker, het gaat om de eilandjes zoals te zien op de 2e foto.
Deze tv's hebben geen 'side-cof's' , bij deze panels is dat geïntegreerd in de panels.

Het is al een record op zich dat deze 4 jaar heeft uitgehouden en ja, in 2021 begon het probleem zich te ontpoppen maar niet zo extreem als in 2023. Je kan de datalijnen nog afplakken maar vaak geeft het een verkleuring ten gevolge. Dus proberen anders helaasje..

4 jaar voor een panel.... sorry hoor maar ik heb een Philips met een LG panel dat het nog steeds doet 60 inch, geen 4k. 4k is mooi maar daardoor ook eerder kans op electronische defecten toch denk ik dan? Tenslotte véél meer beeldpunten die aangestuurd moeten worden, dus de foutmarge en kans op defecten is dan ook veel groter... vroeger was alles toch vaak beter gemaakt denk ik nu vaak...zeker met al die slechte en goedkope spullen die zo snel kapotgaan, zeker die chinese panelen...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (11%)]

Op dinsdag 19 augustus 2025 14:24:37 schreef Bart64:
vroeger was alles toch vaak beter gemaakt denk ik nu vaak...zeker met al die slechte en goedkope spullen die zo snel kapotgaan, zeker die chinese panelen...

Ook "vroeger" gingen tv's defect al waren het 20 jaar geleden andere fouten zoals elco's etc. Dat veel tv's vandaag de defect gaan kan ook niet anders, ze concurreren elkaar helemaal kapot en dan met name die Zuid- Koreaanse merken kunnen er wat van, zij zijn begonnen om een zo groot mogelijk marktaandeel te kunnen krijgen, de rest moet volgen om maar iets te kunnen verkopen.
Het resultaat is een kwaliteit van 0,0 wat niet anders kan want de meeste consumenten gaan geen duizenden euro' s meer betalen voor een tv. De kwaliteit is synchroon met de prijs naar beneden gekelderd.

Daarom moet er een betere garantie op een deugdelijk en duurzaam product zijn, op electronica autos e.d. te beginnen met door in de EU wettelijk minimaal 5 jaar garantie te eisen, anders komen we straks om in de electronica waste.. zeker op witgoed en bruingoed. Vroeger kochten we spullen voor een lifetime, en werden ze gerepareerd, dat moet weer de norm worden.

Het is echter voor een groot deel de consument die de prijs drijft.

De consument gokt zonder meer op het goedkoopste toestel.

En zelfs als hij op een duur toestel gokt, gaat het bij Samsung vaak mis.

Ik denk dat de richtlijnen voor consumentenapparaten (conformiteit) op een of andere manier in een milieulabel moeten worden gevat. Autobanden hebben ook 2 of 3 labels, dus waarom televisies niet... Gewoon een label waarop de lengte van de garantie groot vermeld wordt en de verkrijgbaarheid van onderdelen en service-informatie een letter van A tot G krijgt.

Wat garantie betreft, zou Samsung naar Kia kunnen kijken: 7 jaar op doorroesten van binnenuit. 7 jaar op panelproblemen (inclusief backlight) anders dan die door de gebruiker zijn veroorzaakt.

Samsung zelf heeft ook wel slechte cellen gehad (40" met rotte aanhechtingen bijvoorbeeld) maar toen waren hun backlights nog goed.

Ik geloof dat het met de kwaliteit in het algemeen bergaf is gegaan sinds de goede panelfabrikanten geheel of gedeeltelijk gestopt zijn en de Chinese te goedkoop zijn geworden. Ook in de dure monitoren die ik repareer kom je zo nu en dan wel BOE tegen. Ik denk wel dat die iets beter zijn dan Panda. Ik verving er toevallig vandaag een waar de backlightgeleider vermoedelijk in wat mindere staat was (nog niet geopend) na waarschijnlijk >5 jaar continubedrijf. Verder blijven ze doorgaans wel heel, behalve de relatief vaak voorkomende impactschade die in dat segment dan wel weer loont om op kosten van de gebruiker of verzekering te herstellen.

Op dinsdag 19 augustus 2025 11:03:17 schreef william1967:
@maartenbakker, het gaat om de eilandjes zoals te zien op de 2e foto.
Deze tv's hebben geen 'side-cof's' , bij deze panels is dat geïntegreerd in de panels.

Dankje! Ik hoop er morgenavond even mee te gaan knutselen. Lukt dat niet dan moet hij de garage in en mee naar de werkplaats en wordt het voor later (auto ligt vol).

Ik heb alweer een tijdje geleden de knoop doorgehakt om me te concentreren op contractwerk aan monitoren en studioapparatuur, en de (vintage/componenten/overschotten) handel. TV's gaan steeds meer een uitzondering worden. Een beetje zoals ik witgoed en auto's zie: vooral nog sleutelen aan de eigen spullen.

De meeste TV's die ik nog heb staan uit de tijd dat ik ze nog wel aanpakte, zijn alweer ouder dan deze. Daar is een panelfout zonder meer meteen sloop (uitgezonderd verzamelobjecten).... Maar dit is voor mij toch een beetje persoonlijk... Ik heb het ding zelf gekocht en wil nu ook het laatste beetje eruit proberen te halen.

Ik heb na wat rommelen het toestel afgeschreven. Zal voor de grap nog eens kijken in wat voor staat de lichtgeleider is, meende bij het kijken een tijdje terug al een klein beetje contouren van LED's te kunnen zien.

EDIT: tot m'n verbazing geen sidelights maar gewoon echte backlightstrips, dus wat dat betreft had hij nog wat langer meegekund. Contouren had ik misschien verkeerd gezien, of dat was "normale" bleeding.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Nog iets bizars: in de afstandsbediening trof ik nog de originele batterijen aan. Goed werkend en met een open-klemspanning van 1,505V. Mustang Super Heavy Duty met houdbaarheidsdatum 06-2025.

Nou ben ik even confuus of dat de houdbaarheidsdatum van de batterijen is of van het panel... In elk geval heeft het verbruiksartikel dus het duurzame gedeelte van het apparaat overleefd 8)7

wellicht heeft de TV geluisterd naar de batterijen... 06-2025 als einde..

Ik kan me ergens vanaf 2008 geen enkele Samsung tv voor de geest halen waarvan je kan zeggen: dat is nu eens een betrouwbare reeks geweest. En dan bedoel ik de complete tv inclusief paneel.
Misschien nooit, want daarvoor waren het altijd rotte elco's.

Als ik deze TV nog had kunnen maken, had hij de UE40F7000SLXXN Ver. 06 moeten vervangen die ik als loop/sloop had binnengekregen, in 2020 in de huiskamer gezet en na komst van de nu defecte TV in een andere kamer waar hij ook een paar uur per dag speelt. Ik denk dat die in zijn vorige + huidige leven al ruimschoots meer uren heeft gemaakt. Dat was oorspronkelijk denk ik wel een vrij duur model. Zit zelfs een uitklapbare camera in... Als het zo uitkomt zal ik de speeluren eens uitlezen.

De reden voor die vervanging zou dan geweest zijn dat er in bovenstaande TV een diepe kras in het panel zit (door de optische lagen heen). Maar voorlopig speelt die nog prima en dankzij de backlight dimming zie je niet zoveel van de kras.

Even gezocht: Modeljaar 2013, bouwjaar 2014, introductieprijs 1500 euro, goingprijs zakte van 1250 tot 850 tussen 2013 en 2016. 200Hz panel van Samsung zelf uit waarschijnlijk de tijd dat ze goede panels maakten. Deze heeft edge light met zone dimming. Heeft waarschijnlijk nooit maximaal gestaan maar ook geen problemen verder.

Ik geloof dat er bij een klant van me ook nog 2 toestellen uit midden jaren '10 hangen die het goed blijven doen. Denk dat dat misschien wel de beste periode was voor Samsung?

Wat ik door de jaren heen aan Samsung vind zijn vooral paneel fouten. Nu je spreekt over modeljaar 2013, dat zijn op het randje die 40 en 46" panelen, die gebruikt werden in de QFU 1.1 en de Loewe Individual SL220, en aan de linkerkant verticale lijnen beginnen te krijgen na een tijdje. 20.000 speeluren is een cruciaal moment.
De generatie erna (en dat is eerder 2013-2014 dacht ik) heeft de laatste tijd veel last van geel wordende diffusors en kapotte leds. En die zijn niet zo eenvoudig te vervangen.

De UE40F7000 is inderdaad verder wel een van de betere. Je mag hem niet aan het internet hangen zodat hij updates doet, want dan is het naar de knoppen. Zelf ervaren... Ik leg even uit.

Vlak voor de lockdown in 2020 stond er zo eentje op de container bij ons. Ik had toen een Individual 46 staan met kapot paneel en hoopte dat ik die van de Samsung kon inbouwen. Niet dus.
De Samsung had door blikseminslag op de settopbox defecte HDMI poorten wat een defecte HDMI controller chip was. Kostte toch 2€ bij Ali, dus snel hersteld.
Gedurende de lockdown bleef hij aangesloten en werkte écht goed, zo goed zelfs dat ik mijn vooroordelen jegens Samsung aan het verliezen was. Toen toch al 6 jaar oud en nog zo'n stabiel smart-tv systeem.

Op zeker moment na inschakelen de boodschap "update geïnstalleerd".
Gevolg: als je te snel na elkaar commando's gaf liep die vast, zo erg dat de netstekker eruit moest.
Lang verhaal kort: op geen enkele manier op te lossen en er is nooit een nieuwe update gekomen om dat op te lossen.
Op SammyGo liep er toen een topic dat je die tv's maar offline moest houden om dat soort gedoe tegen te houden.

Waarom ik er nu heilig van overtuigd ben dat Samsung alle mogelijke moeite doet om tv's hun functionaliteit na een jaar of 6 drastisch te beperken...
Die te goede hardware hebben pakken ze softwarematig maar aan.

Yup, dat heet pas echt planned obsolete op afstand!!

Tja kunnen ze doen maar dan raken ze toch klanten kwijt ik zal zo.n ding dan niet meer kopen.. 8)7

Een Samsung SUHD KS8000 hier uit 2016 en werkt prima.

F series werken vrijwel probleemloos!

De oudere Samsung B en D series waren erg goed, C ook maar vaak moederbord met losse BGA's en ook goed gebouwd. D E E*H/S en F series waren al goedkoper met ledstrips en afvallende lensjes. Panelen vallen toch vaker dan gemiddeld uit bij Samsung ,vind ik, vooral bij de 50 inch en grotere formaten, strepen lijnen door slecht bevestigde COF's aan de zijkant van (4k) panelen.... bewust...(???) maar dat moet je de panelfabrikanten die aan Samsung leveren verwijten... Samsung is een groot wereldwijd budgetmerk die nu eenmaal de doorsnee consument trekt die een te grote tv wil, en als ze een dure tv maken is die echt obsolete na max 5 jaar, zoals de QLEDS.. maar ook UHD series met ook maar nog één edge backlight die dan ook nog te warm wordt en de schade veroorzaakt op termijn... En ik ontdek dat die gele quantum dotsheets ... die spontaan (organisch als oled ??) ook zelf gaan verkleuren met rare lichtvlekken als gevolg vaak blauwe paarse vlekken, of diffusers die ook verkleuren en zelfs verbranden en spontaan scheuren gaan vertonen, of al breken bij aanraken en iets buigen!! LET DUS OP ! Zie er al vele op mp staan met deze problemen van nog geen 5 jaar oud soms... Vaak QLEDS .... Openmaken is een ramp en gaat eigenlijk altijd gepaard met bewust zo geplande panelschade (want waarom zit net de paneeldraaglijst bij de COF's heel vast geklikt met de framelijst? Niet goed meer los te maken eigenlijk zonder een COF te beschadigen eigenlijk...en ja met een héél dun en kwetsbaar 4k paneel is de kans spontaan op een defecte lijndriver of gescheurde COF al heel gauw aanwezig...) en het panel zelf is nu ook vastgelijmd op de dunne framelijst nu ook. Dus uitwisselen kan ook niet meer...bij een zelfde formaat model.. tenzij je exact hetzelfde toestel hebt, en die kans is ook al heel klein... gezien de vele variatie in type aanduidingen. Samsung maakt geloof ik zelf type aanduidingen speciaal voor verkopers.... En losmaken van het panel is ook niet meer goed te doen zonder schade aan t paneel, alles is nu geklikt en schroefloos, ook de printen met klik en druk systemen. Makkelijk als je weet hoe t moet, anders sloop je het. Samsung is wat mij betreft een ramp nu om te repareren. En zal zelf nooit een Samsung tv kopen zeker niet nieuw.

B series waren ook niet zo denderend qua BGA's D series massaal veel NANDs vervangen en Eproms, ook K... dingen met wel erg goede schermen!! E,F, H, J waren ook OK en zijn nu ook allemaal 10+ in leeftijd.