Goededag heren.
Heb in een vlaag van verstandsverbijstering een hydrauliekpomp gekocht in China.
Dan weet je dat je problemen kan verwachten. Het probleem wat ik voor wil leggen is dat als ik hem gewoon aansluit dat bij mij de zekering er uit springt. Heb hem gekocht als een 220volt pomp, maar er komen maar 2 dezelfde kleur draden uit waar je hem moet aansluiten. Ik ben geen expert in stroom maar iets zegt mij dat het niet goed zit met het aansluiten van de pomp.
Is er iemand die mij kan uitleggen wat er verkeerd zit in die pomp, of dat het aan mij ligt. Voor het mooie een paar foto,s erbij.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Vr gr chris.
Op het kenplaatje van de motor staat dat het 3 fase is. Motor staat in ster, dus er staat 230VAC over de spoelen. Of zit er nog een condensator hier of daar?
benleentje
Golden Member
Ik mis nog wat foto's. Foto's van het ding als geheel
Wat bedoel je met 2 aansluitingen waar zitten die.
Het blokje waar de 2 rode draden naar toe gaan.
Waar gaan de blauwe en zwarte draden naar toe?
Het probleem wat ik voor wil leggen is dat als ik hem gewoon aansluit dat bij mij de zekering er uit springt.
Is dat al bij het aansluiten of zodra je hem aan zet?
He laatste kan wel kloppen want het is ook een hele zware motor met hele groote inschakelstroom
Of zit er nog een condensator hier of daar?
Foto 2 onderaan zie ik een grote ronde kap aan de motor zitten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Pomp is een 1 fase 2,2 kW motor, aanloopstroom kan het probleem zijn.
Loopt pomp onbelast aan ?
Zie bij het relais 2x blauw en 2x zwart zitten.
Als ik dan de bedrading zie, klopt het dan dat de 2 blauwe de voeding zijn ?
Op zaterdag 23 augustus 2025 15:34:03 schreef Lambiek:
Op het kenplaatje van de motor staat dat het 3 fase is. Motor staat in ster, dus er staat 230VAC over de spoelen. Of zit er nog een condensator hier of daar?
Ik denk dat de motor niet overeenkomt met het typeplaatje.
benleentje
Golden Member
Op het kenteken plaatje staat achter PH een 1, dat is een 1 fase motor.
Het linkerdeel is voor een 1 fase motor en het rechterdeel wat leeg is op het schema na is voor een 3 fase motor.
Zag ik ook pas door het goed te bestuderen.
Goedenmiddag heren,
Allereerst bedankt voor de reacties,
ga nu eerst even wat foto,s maken en zal die gaan uploaden.
Ben een beetje overdonderd door de vele reactie,s.
Vr gr chris
Op zaterdag 23 augustus 2025 16:03:20 schreef benleentje:
Op het kenteken plaatje staat achter PH een 1, dat is een 1 fase motor.
Ja, zie het nu ook. Lekker duidelijk wel...
Dan is de aanloopstroom te hoog voor de zekering, automaat plaatsen met een C of D karakteristiek kan de oplossing zijn.
hier een filmpje
https://youtu.be/N9ji72GskXo
Als er niets geks is gebeurt met dat ding is het waarschijnlijk gewoon de aanloopstroom.
Gr.F_S
Op zaterdag 23 augustus 2025 16:15:12 schreef Lambiek:
[...]
Ja, zie het nu ook. Lekker duidelijk wel...Dan is de aanloopstroom te hoog voor de zekering, automaat plaatsen met een C of D karakteristiek kan de oplossing zijn.
Dan moet je me wel even uitleggen wat de automaat is en de c en d karakteristieken zijn?
Een 230V motor van 2,2kW hoort minimaal achter een C20A automaat. Nominaal trekt zo'n motor rond de 12A, dus bij het opstarten komt een gewone 16A automaat er vlotjes uit.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 23 augustus 2025 16:34:28 schreef Motorblok1:
[...]Dan moet je me wel even uitleggen wat de automaat is en de c en d karakteristieken zijn?
Dat is wat er in je groepen kast zit.
Vroeger zaten er daar zekering en nu heten het automaten.
Als je een kast met zekering hebt hoort er voor je pomp een Trage zekering in en voor de automaat een C20. Een B16 is een snelle automaat en een C16 een tragere en nog trager is een D16. En de 16 staat voor 16A.
Op de automaten zie je dat ook staan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Op zaterdag 23 augustus 2025 16:34:24 schreef F_S:
hier een filmpje
https://youtu.be/N9ji72GskXo
Als er niets geks is gebeurt met dat ding is het waarschijnlijk gewoon de aanloopstroom.Gr.F_S
Heb hem aangesloten zoals hij dat heeft gedaan maar het resultaat blijft het zelfde, weer de zekering eruit.
benleentje
Golden Member
Maar nu de vraag wat voor zekering of automaat heb je?
De aanloop stroom van een 2,2kW is gewoon te groot voor de zekering die je nu hebt. En het maakt dan niet uit dat het een Chinees is of iets anders een motor van 2,2kW is gewoon vrij groot.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
Op zaterdag 23 augustus 2025 17:11:30 schreef benleentje:
Maar nu de vraag wat voor zekering of automaat heb je?De aanloop stroom van een 2,2kW is gewoon te groot voor de zekering die je nu hebt. En het maakt dan niet uit dat het een Chinees is of iets anders een motor van 2,2kW is gewoon vrij groot.
Heb even gekeken in de meterkast en heb een 16 ampère automaat er in zitten.
Zou dan dus een automaat van 20 ampère en een d karakteristiek genoeg moeten zijn om hem te laten draaien.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Mogelijk, maar je dient er rekening mee te houden dat je bedrading dat helemaal niet aan kan. Je moet niet alleen met de kortdurende piekstroom van het inschakelen van je motor rekening houden, maar ook met de stroom die er kan gaan lopen bij sluiting. Dan kan de automaat wel eens te traag uitschakelen met brand tot gevolg.
Eerlijk gezegd maak ik me een beetje zorgen gezien de vragen. Dit zijn geen vermogens om foutjes bij te maken.
Vroeger was er trouwens een limiet aan wat je direct in mocht schakelen en als ik het me goed herinner was dat 2 kW: daarboven moet je een aanzetinrichting gebruiken om de aanloopstroom en gevolgen voor andere gebruikers te beperken.
Maar die regels zijn misschien veranderd.
benleentje
Golden Member
Zou dan dus een automaat van 20 ampère en een d karakteristiek genoeg moeten zijn om hem te laten draaien.
Mogelijk, maar je dient er rekening mee te houden dat je bedrading dat helemaal niet aan kan.
De bedrading in een woning is normaal 2,5mm2 en op zich kan daar ook een C20 voor.
Maar beter is om het door iemand te laten doen die ook even nakijkt of de bedrading en aarding het aankan.
Als automaat is het D16 of een C20 maar zeker geen D20.
Best ook een foto van je automaat posten, we weten nog altijd niet wat de karakteristiek is.
Verder zie ik dat er niks is aangesloten op het pomp/ventielblok... dus uitgang A (en B) afgedicht.
Zeker dat het ding drukloos opstart?
Zoniet is dat gewoon een compleet "geblokkeerde motor" die jij probeert te starten 
En dan zo zonder enige thermiek 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de motor in ster al 220V is dan ben je ook een deel van t vermogen kwijt met een steinmetz schakeling met die 2 grote condensatoren. 1/3 ben je zo kwijt.
benleentje
Golden Member
@Testman Een steindmetz is niet ondenkbaar en als dat zou is dan is het motor vermogen genoeg voor de pomp want het is zo gemaakt. Maar volgens het type plaatje is het een 1 fase motor en voor steinmetz heb je maar 1 condensator nodig. Ik denk dat er nog een centrifugaal schakelaar in de motor zit en dat de grote condensator er voor het opstarten is.
Zoniet is dat gewoon een compleet "geblokkeerde motor" die jij probeert te starten
Dat zou zomaar kunnen dat de pomp gelijk volle druk gaat leveren. Maar normaal zou er nog een overdruk ventiel in moeten zitten.
Ben wel benieuwd wat die grote rode knop is net onder het ventielen blok.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
Op zaterdag 23 augustus 2025 21:07:46 schreef benleentje:
@Testman Een steindmetz is niet ondenkbaar en als dat zou is dan is het motor vermogen genoeg voor de pomp want het is zo gemaakt. Maar volgens het type plaatje is het een 1 fase motor en voor steinmetz heb je maar 1 condensator nodig. Ik denk dat er nog een centrifugaal schakelaar in de motor zit en dat de grote condensator er voor het opstarten is.
[...]
Dat zou zomaar kunnen dat de pomp gelijk volle druk gaat leveren. Maar normaal zou er nog een overdruk ventiel in moeten zitten.Ben wel benieuwd wat die grote rode knop is net onder het ventielen blok.
De motor zit niet vast, als de automaat eruit gaat dan heeft hij net nog een paar keer rond gedraaid, dat kan je horen.
Die rode knop is de vul opening om het olie reservoir te vullen.
benleentje
Golden Member
De motor zit niet vast,
Als het de inschakelstroom is dan zou de motor helemaal niet draaien en de automaat gaat er direct uit.
Ik zeg ook niet dat motor vast staat. Maar als de motor draait word er oliedruk opgebouwd en als de uitgang geblokkeerd zit dan word de druk zo hoog dat de motor het niet meer aankan, de stroom word dan zo groot dat de zekering eruit gaat.
Ik zou eens een met een hydrauliek slang beide aansluiten met elkaar verbinden dan word er in ieder geval geen druk opgebouwd en enkel olie rond gepompt. Als de motor dan nog na een paar keer draaien de automaat laat uitgaan dan is het toch de inschakelstroom.