Goeiesavonds,
Voor de uitbreiding van mijn 'huis van de toekomst' (ook wel: Home Assistant genoemd :) ) is het plan om op diverse plekken sensoren te plaatsen voor bijv. schakelen lampen bij beweging, garagedeur open/dicht, temperatuur metingen etc.
Daarbij is het meestal een combi van een µControllertje met 1 of meer sensoren.
Ben nu bijvoorbeeld bezig om de garagedeur te voorzien van een hall-sensor die de omwentelingen meet van de roldeur ophanging, om de status van de deur aan HA door te kunnen geven.
Daarbij komt vaak kijken dat er wat aansluitdraad nodig is; of om spanning bij de schakeling te krijgen (5-12V), of om een signaal van de sensor bij een centrale µController te krijgen, of beide. En het gaat meestal om een meter of 2 tot 4 ter overbrugging. Sowieso alles binnenshuis.

Vraag is dus eigenlijk of er (redelijk geprijsd) snoer/kabel te vinden is die ik daarvoor kan gebruiken. Gaat om een ader of 4 (voedingsspanning met 2 signaaldraden).

Ik had al zitten denken aan oude telefoonkabel, maar die draadjes zijn niet handig verwerkbaar. Of ik moet overal connectors aan knijpen.
Wat ik ook had gezien bij bijvoorbeeld een Praxis of Hornbach, is vaste kern signaaldraad voor €0,60/m met 4 aders en 0,5mm2 wat prima bruikbaar lijkt. Er zullen geen grote stromen door gaan.

Niet gewoon UTP? dat zijn al keurige twisted pairs, tenslotte.

Had ik nog niet eens aan gedacht 8)7
En UTP kabel in bulk is ook niet al te prijzig.

Zit dan wel met de female/inbouw kant van de connectors.
De male connectors kosten ook maar een paar cent, maar die female connectors zijn meestal aan de prijzige kant...

Hoezo van die connectors? Je kan er toch ook suikertjes aan schroeven?

Of gewoon direct aan de onderdelen waar het om gaat?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (29%)]

Solderen is normaal gesproken geen probleem.
Ik had echter begrepen dat UTP kabel lastig(er) soldeerbaar is.

ik zou alarmkabel nemen, soepele 0,14mm2 welke doorgaans goed te solderen is. utp zou ik niet nemen, breekt snel en idd solderen is ook een dingetje.

De term 'alarmkabel' kende ik nog niet.
Maar dat ziet er ook goed uit.

doorgaans witte kabel met 4-6-8-10-12x 0,14 erin. ook in afgeschermde uitvoering te koop.

dat het werkt weet ik wel, hier in huis zit er veel mee gekoppeld. mede omdat die kabel er veel doorheen gaat op t werk, en bij renovaties komt er vaak een tros van die kabel uit gebouwen. de oude kabel soldeert het fijnste vind ik.

je hebt ook uitvoeringen waar je 6x 0,14 hebt en 2x 0,75mm2. handig als je wat groters moet voedden..

Allemaal bedankt voor de inspiratie.
Ik ga het eens met de alarmkabel proberen.

Sluit ik mij bij aan, ik gebruik meestal alarmkabel.
Of 0,14 multikabel van Olflex, maar dat is best wel prijzig.
Alarmkabel is soepel, gewoon solderen en krimpkousjes over de lassen doen.
In de "alarm wereld" zijn ook allerlei lasdoosjes te koop met fatsoenlijke verdeelblokjes er in.
Zet dan wel een adereindhulsje aan de soepele draden als ze in ene blokje gaan.
Zelf verkies ik solderen en krimpkous.
En blijf ver van kroonsteentjes ( suikertjes) daar breken de draden alleen maar in af... waardeloze troep is dat.

Ik dacht ook direct aan alarm kabel, dat gebruik ik ook nogal eens.

Op maandag 25 augustus 2025 21:40:51 schreef testman:
utp zou ik niet nemen, breekt snel en idd solderen is ook een dingetje.

Dat lijkt mij wat te algemeen gesteld, dat is in er soepel en massief maar (tegenwoordig) ook met een ander metaal dan koper, iets met een koper laagje.

Op maandag 25 augustus 2025 22:36:17 schreef revado:
En blijf ver van kroonsteentjes

De moderne versie met een tong werken wel goed ( of noem je dat geen kroonsteentje ? ) Het gebeurd me wel eens dat de tong niet terug veert, dan heb ik een kromme dunne priem om 'm terug te duwen.
Wat ook erg handig is voor signaal kabel ( en lichte voeding ) :
https://en.wikipedia.org/wiki/Krone_LSA-PLUS

Op maandag 25 augustus 2025 22:36:17 schreef revado:
Sluit ik mij bij aan, ik gebruik meestal alarmkabel.
Of 0,14 multikabel van Olflex, maar dat is best wel prijzig.
Alarmkabel is soepel, gewoon solderen en krimpkousjes over de lassen doen.
In de "alarm wereld" zijn ook allerlei lasdoosjes te koop met fatsoenlijke verdeelblokjes er in.
Zet dan wel een adereindhulsje aan de soepele draden als ze in ene blokje gaan.
Zelf verkies ik solderen en krimpkous.
En blijf ver van kroonsteentjes ( suikertjes) daar breken de draden alleen maar in af... waardeloze troep is dat.

als ik zie hoe alarm boeren dat lassen doen, strippen en twisten, met de aansteker solderen, tape erom en in een randje of spauw frotten.

Met 5 volt besturing wel even de dikte en lengte van de draad in de gaten houden anders heb je aan het einde geen 5 volt meer over.

Op dinsdag 26 augustus 2025 19:03:09 schreef Peter112:
Met 5 volt besturing wel even de dikte en lengte van de draad in de gaten houden anders heb je aan het einde geen 5 volt meer over.

Dat was zo'n beetje het plan.
Mocht de kabel te lang worden er (bijv.) 12V instoppen en aan de 'andere kant' terugbrengen naar 5V.

Hiermee gaat het vast lukken (100m - kan ff vooruit).
En inplaats van 4 maar voor 6 aders gegaan. Je kunt nooit weten...
Nogmaals bedankt voor de tips!

[Bericht gewijzigd door picsels op (29%)]