Beste circuits online gebruikers,

Wie kan mij svp. helpen met het volgende probleem:

Het volume van mijn radio en navigatie systeem van mijn Nissan Qashqai (2016) is plotseling niet meer te regelen. Bij het inschakelen van het systeem is het volume oorverdovend en blijft maximaal.

De enige stand is nog de volumeknop op "0"zetten (geen geluid) dus dat heeft geen zin. Ook met de stuurbediening is het volume niet meer te regelen.

Het is ontstaan na een accuwissel. Ik heb zelf de accu volledig losgehaald en 15 minuten gewacht om hem vervolgens weer vast te maken. Probleem is er nog steeds.

Afgelopen week naar de garage gebracht en die man kon het niet oplossen. Hij had hem uitgelezen en zei dat het een telematica issue was en dat hij dat niet op kan lossen anders dan volledig demonteren en opsturen.

Probleem is er ook bij gebruik van maps, bluetooth en de aux ingang.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen en/of ik het op kan lossen?

Met vriendelijke groeten,

Kay Smits

Je zou eens in de settings kunnen kijken hoe "snelheids afhankelijk volume" staat.

wellicht is de software updaten mogelijk en de moeite van het proberen waard?

Vaak zorgt de account voor het geheugen van een radio en dan is een verloren gegarandeerd instelling het meest logisch.

Maar het kan ook een defect zijn, door veroudering en dan ineens zonder spanning en weer terug. Daar moet het normaal wel tegen kunnen maar het is elektronica en kan kapot gaan.

Op dinsdag 9 september 2025 12:26:17 schreef 2N3055:
Je zou eens in de settings kunnen kijken hoe "snelheids afhankelijk volume" staat.

Dat zou heel mooi zijn als het dat was. Maar helaas. De instelling staat op 1. Ik heb hem op 0 gehad en op 5 en het blijft heel hard.

Op dinsdag 9 september 2025 13:24:48 schreef WillemV2:
wellicht is de software updaten mogelijk en de moeite van het proberen waard?

Zeker! Kan ik dat zelf of moet ik daarvoor bij de dealer langs?

Zie nog wel iets van de volume control op het display als je aan de volume knop draait?

Software zal de dealer moeten doen.

Het is een euvel wat vaker voorkomt blijkbaar.
Ik las op een forum:
Powerknop ingedrukt houden tot de radio reset.

En is de BMC van de accu gereset na het plaatsen van de nieuwe accu?
Dat is bij veel auto's nodig tegenwoordig omdat de nieuwe accu een andere inwendige weerstand heeft dan de oude.

Op dinsdag 9 september 2025 17:53:48 schreef Paul Welther:
Zie nog wel iets van de volume control op het display als je aan de volume knop draait?

Yes, die is gewoon zichtbaar en reageert op de volume knop.

Op dinsdag 9 september 2025 17:55:25 schreef revado:
Software zal de dealer moeten doen.

Het is een euvel wat vaker voorkomt blijkbaar.
Ik las op een forum:
Powerknop ingedrukt houden tot de radio reset.

En is de BMC van de accu gereset na het plaatsen van de nieuwe accu?
Dat is bij veel auto's nodig tegenwoordig omdat de nieuwe accu een andere inwendige weerstand heeft dan de oude.

Via powerknop resetten had ik al gedaan. Dat vondt ik ook op een forum.

Of de BMC van de accu gereset is weet ik niet. De garage heeft de accu vervangen en het start stop systeem deed het daarna weer. Ik ga ervan uit dat dan de BMC gereset is.

Qua software, ik heb de dealer een bericht gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte.

Start stop systeem, zo krijg je een accu wel snel kapot.

Soms moet de radio veel langer dan een kwartier stroomloos zijn om volledig te resetten. Probeer het eens een paar uur.

Als het start/stop systeem werkt is de accu wel aangemeld bij de bcm.
Als na de reset van de radio de voorkeuze zenders weg zijn is de reset gelukt zoniet nogmaals proberen. Anders een software update proberen.

eens googlen op het type radio, misschien zit er wel ergens een backup batterij in en dan kan je de stroom natuurlijk lang afkoppelen.
is het 1 radio unit of is de versterker een apart deel ergens binnenin het dashboard. zou kunnen dat knop en display wel samen werken, maar de can berichten niet meer bij de versterker (multimedia systeem) terecht komen. enkel de audio op 0 stuurt dan blijkbaar nog een mute commando door

Op woensdag 10 september 2025 04:09:22 schreef pararuud:
Start stop systeem, zo krijg je een accu wel snel kapot.

goh, wat is 'snel'? een lood accu kost 50-150€ afhankelijk van de groote, is quasi 99% recycleerbaar en als die 4jaar meegaat, is dat best goed.

als de accu dan nog wat oversize is (wat ze tegenwoordig NIET doen), kan die er best wel lang tegen.
de auto is blijkbaar van 2016. als het de eerste accu wissel is, is dat best goed, als het de 2de al is, nog steeds aanvaardbaar

Op woensdag 10 september 2025 07:12:10 schreef fcapri:

goh, wat is 'snel'? een lood accu kost 50-150€ afhankelijk van de groote, is quasi 99% recycleerbaar en als die 4jaar meegaat, is dat best goed.

als de accu dan nog wat oversize is (wat ze tegenwoordig NIET doen), kan die er best wel lang tegen.
de auto is blijkbaar van 2016. als het de eerste accu wissel is, is dat best goed, als het de 2de al is, nog steeds aanvaardbaar

als je veel rijd en dan vooral lange afstanden ging een accu lang mee doorgaans. echter met die start/stop is de ellende begonnen. veel merken geven als enige maar een half jaar garantie op de accu, en ik ken er al best wat die na een jaar al een nieuwe accu nodig hadden. doorgaans werkte de start/stop dan al een tijd niet meer omdat de Ri te hoog was geworden. zeker in de recente auto's zit een veel te kleine accu.

daar zit het probleem dus, TE kleine accu, die bij elke start dus te veel ontladen wordt.
ook het sturen van de dynamo zodat de accu niet altijd vol blijft, maakt de accu snel kapot.

ik zette destijds bij mijn vw (1988) ook de motor fysiek af aan de lichten en starte die als het groen licht was.
die auto haalde 1400km met 50liter diesel (3,4L/100km verbruik dus). ik kocht die met een oudere accu erin, en 9jaar later werd die verkocht met diezelfde accu erin. nog steeds goed.
die was dus minstens 11-12jaar oud. wel een 100Ah versie die ver even groot was als mijn dieselmotor :). (http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/DSCO3356.JPG)
de grootste impact op een dieselaccu is het voorgloeien. en dat heb je niet nodig als je warm start. 1 tik en de motor draait weer

nou, als ik zo kijk wat een moderne diesel aan grote zekeringen heeft bij de accu, van 40 tot 70A zitten er meerdere in en een 315A model voor de startmotor, en dan nog een stuk of 35 kleine zekeringen ( 3-30A ) onder het stuur in het dashboard. oa de stuurbekrachtiging is elektrisch waar dat voorheen hydraulisch was. ook een kachel voor verwarmer zit er vaker in, bestaat uit 3 of 4 gloeipluggen in een buis, doorstromer feitelijk. ding doet een 15A per gloeiplug.

vaker komt het voorbij op t werk, bus met start problemen. garage meet de accu en zegt die is goed. ik weet welke monteur ermee rijd en dat bepaalt het aantal start/stop op een dag. en dat bepaalt eerder of een accu gaar is of niet, na een koude nacht toch plat komt vaker voor en toch haalt de meter het er niet uit.

Zou er een andere van de sloop halen, want dit probleem lijkt me lastig op te lossen.

Vandaag bij de dealer geweest en intern in de radio zit een error. De Nissan dealer kan het alleen oplossen door er een nieuwe unit in te zetten (a €4869,81).

Wordt toch een carplay dingetje van 289 euro denk ik of eentje van de sloop (moet dan wel goed het chassisnummer en radio code opschrijven)

op ali heb je een double din radio met carplay voor minder dan 100€.

Hebben ze wel geprobeerd de radio te updaten?

Die radio's voor minder dan €100 zijn een drama. Storing, uitvallen als hij warm wordt geen canbus ondersteuning.
Of wel canbus maar gaat de rest van de auto plat....