Dometic koelkast werkt zonder electronica, dus weinig hocuspocus.
Op gas heeft hij geen spanning nodig.
Als ik hem ontsteek doet hij soms een uur soms iets korter of langer.
Ik heb het thermokoppel vervangen het gas regelblok ook vervangen en de keuze schakelaar vervangen.
Echter het probleem blijft bestaan.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Vaak sproeier verstopt, er zit IDD een clixon op als de temperatuur uit schoorsteentje oploopt, kapt de regelblok het af.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een veel voorkomend probleem is een spinnenweb of pop in de buis welke de luchttoevoer belemmerd. Ik heb in 25 jaar denk ik wel 100 gasbranders, gaslampen, Benzinebranders/lampen, BBQ's en koelboxen "gerepareerd" waar dat het enige probleem was. Ik heb zelfs ooit een wespennestje in de branders van een camping 4 pitter gezien. Maar de TS heeft al zoveel vervangen dat dat wel niet het geval zal zijn.
Kijk ook naar de drukregelaar. Voor Nederland is het meeste 30mB maar er wordt ook 50mB gebruikt. Sommige apparaten werken op beide (min of meer) andere doen het alleen goed op de juiste druk. Deze hoort op het apparaat vermeld te worden. Als hij altijd gewerkt heeft met de huidige regelaar dan hoef je natuurlijk geen andere te proberen.
Op donderdag 11 september 2025 18:43:13 schreef smd:
Vaak sproeier verstopt, er zit IDD een clixon op als de temperatuur uit schoorsteentje oploopt, kapt de regelblok het af.
Alles lijkt in orde,ik zie geen clixon op het electrisch schema.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 11 september 2025 18:43:13 schreef smd:
Kan U aangeven waar dat zit? Heb het in >40 jaar nog nooit geweten. Recente absorptie koelkasten hebben wat elektronica aan boord en schakelen dan automatisch tussen 230V, solar (indien aanwezig) en 12V. Hebben ook een elektrische ontsteking voor het gas. De wat oudere hebben een ontsteking met batterij en nog wat ouder is met een gewone piëzo ontsteking. Meer dan ontsteking en thermokoppel is er dan niet aanwezig. Ontsteking, branderkamer en thermokoppel heb ik al gezien in de onderdelen lijsten. Clixon nog nooit als origineel onderdeel. Soms wel als er ventilatoren zijn geplaatst. Maar dat is dan meestal een NO type in de buurt van 35°C.
Op donderdag 11 september 2025 18:43:46 schreef fred101:
[...]
Kijk ook naar de drukregelaar. Voor Nederland is het meeste 30mB maar er wordt ook 50mB gebruikt. Sommige apparaten werken op beide (min of meer) andere doen het alleen goed op de juiste druk. Deze hoort op het apparaat vermeld te worden. Als hij altijd gewerkt heeft met de huidige regelaar dan hoef je natuurlijk geen andere te proberen.
Sinds 01.01.2003 de nieuwe EN 1949 en EN 12864 geldt dus drukregelaar met de nieuwe standaard met 30 mbar mag alleen worden gebruikt in nieuwe voertuigen en nieuwe auto registraties. Nieuwe registraties mogen alleen worden uitgerust met 30 mbar werkdruk. De verandering in de werkdruk 30 mbar tijdens de EC harmonisatie. Dat wil zeggen: 30 mbar voor nieuwe voertuigen, 30 mbar of 50 mbar voor voertuigen ouder dan 01.01.2003.
Dateert de koelkast na 1/1/2003 is het dus 30mBar. Anders is het uitkijken. Een RM8550 is sowieso een vrij recente koelkast. In alle geval geen 22 jaar oud.
De vraag is dan nog of de koelkast perfect werkt op elektriciteit. Is dat niet het geval is heel het koelsysteem verdacht. De gas sproeier ook eens proper maken?
Op donderdag 11 september 2025 16:16:46 schreef Hermanus1955:
Dometic koelkast werkt zonder electronica, dus weinig hocuspocus.
Op gas heeft hij geen spanning nodig.
Als ik hem ontsteek doet hij soms een uur soms iets korter of langer.
Ik heb het thermokoppel vervangen het gas regelblok ook vervangen en de keuze schakelaar vervangen.
Echter het probleem blijft bestaan.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Koelkast en Caravan is 4 jaar oud en heeft tot dit jaar prima gewerkt, bij vertrek vakantie bleek hij na +/- 5 minuten de brander te stoppen. E.e.a gecontroleerd was niet vuil maar toch schoon gemaakt.
Helaas geen verbetering dan maar het thermokoppel vervangen, ook geen resultaat.
Uiteindelijk besloten om het gasregelblok te vervangen , toen bleek hij pas na een uur te stoppen.
Op 230 Volt doet hij het prima. Tegen beter weten in ook de keuze schakelaar maar vervangen.
Dus geen idee wat ik nu nog kan controleren, tja ik blijf een amateur.
Noem het toch maar. Hangt het thermokoppel voldoende in de waakvlam?
De start gaat goed, na een uur besluit de thermostaat dat de grote vlam uit mag en er wordt overgeschakeld op de waakvlam, die waait (...net...) uit en de koelkast stopt. Oplossing: thermokoppel iets verbuigen.