Streepje op zener is idd gelijk aan streepje in schema.

dan zit dat ook goed.

waarom meet ik dan van die rare dingen?? heeft de kortsluiting mn com-poort vernield? want de onderdelen in deprogger zijn nog goed, dat weet ik zeker behalve de zener dan.

GELUKT!
:D:D:D:D:D:D:):):):):):):):):D:D:D:D:D:D:D:D:):):):)

sorry voor de vele smilies, hoofdletters en mogelijke tikfouten, maar
* Lucky Luke is heel erg blij!

ik heb de i/o vertraging op 40 gezet in icprog en heb nu geen errors. ik heb dat progje van willie wortteltje gelden, en ff snel op breadboard de boel gebouwd. (zonder max232 ed.

de led gaat blauw groen rood groen dan faden en dan 5x wit knipperren.

dus werkt het (denk ik) goed.

of hoort ie een ander standaartpatroon te hebben?

(g am trouwens als ik het max232 gebeuren afheb weer wat andere kleurvolgorde geven:

rod knipper fade rood naar groen groen knipper faden groen naar blauw, blau knipper fade blauw naar rood en herhalen. (zoiets denk ik is wel leuk, weet niet of ik t ook werkenlijk zo ga doen...)

heb nog een pic16f628 (gekocht, van stefan van iwaarden z'n webshop) deze is door zijn zus verpakt op piepschuim ( kan statisch worden dat piepschuim) ipv in een antistatisch buisje dus die ga ik morgen testen.

dan ga ik denk ik maar eens wat anders doen met die... op de site van Thomas wel wat leuks gezien.

dat ding van willie wortetje werkt, maar nu zou ik zelf een ed willen doen knipperen.

het door mij eerder gemaakte programma met dat knopje begrijp ikzelf nu niet meer, dus wil ik opnieuw beginnen en het zimpel houden, achter, met dit:

portb		EQU	06h
trisb		EQU	86h
status1		EQU	03h
status2		EQU	83h
status4		EQU	103h
status5		EQU	183h
teller		EQU	40h
teller2		EQU	41h
	ORG	00h
	BSF	status1, 5
	BCF	trisb,03h
	BCF	status2, 5
	BCF	status1, 5
	BSF	portb, 3
	MOVLW	0FFh
	MOVWF	teller2
verder	MOVLW	0FFh
	MOVWF	teller
opnieuw	DECFSZ	teller, 1
	GOTO	opnieuw
	DECFSZ	teller2, 1
	GOTO	verder
	BCF	portb, 3
	end

brand de led alleen maar.

wat doe ik fout?

ken nog niet veel van assembler, maar ik zie nergen NOP staan, dus ik denk dat je led wel knippert, maar alles is de pause zo kort dat je em niet ziet

Op 23 juni 2005 18:18:35 schreef Mr Soldeer:
ken nog niet veel van assembler, maar ik zie nergen NOP staan, dus ik denk dat je led wel knippert, maar alles is de pause zo kort dat je em niet ziet

dat knipperen doe ik met timers, dat stuk komt regelrecht uit de toturital maar die is voor een 16f84A en ik gebruik een 16f628A. dus over dat stuk ben ik niet zeker nee.

waar moet de NOP?

edit: hoe werken die tellerseigenlijk ik vind alleen timers in de datasheet, die ook als couter kunne worden gebruikt maar dan met een clok op een bepaalde pin oid, dus niet als aderes waar je een getal neermieterd om daar een ander getal af te halen totdat t 0 is. deze zitten ook niet op 40h resp 41h.

kan iemand me daar wat meer over uitleggen?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Ik denk dat je je eigen topic nog even moet lezen. Met name page 6 en 7.

ik heb die pagina's met veel plezier doorgelen, echter er staat niets over timers of delays, behalve de dalay die ikzlef reeds gebruik en gezien dat de led continu brand werkt dat niet...

Ik denk dat je beter JAL oF PICbasic kan gaan proberen. Ik heb al wat tips gegeven maar ik zie niet dat je ze gebruikt. Als je in ASM wilt programeren moet je netjes werken(in elke taal trouwens) en ik zie hier nogal wat gerommel. Probeer het in iedergeval netjes te doen en code te schrijven die iedereen begrijpt.
- Wat moet je nu met status1 t/m 5 dan. Snap ik echt niet
- Gebruik de include file(dan hoef je portb en trisb ook niet te definieren)
- waarom begin je bij 40h(de 16F628 heeft al vrije ruimte op 20h)
- org is minimaal 3 karakters
- waar is je loop, zodat de code oneindig doorloopt
- doorloop je prog in MPLAB en kijk wat er gebeurt in de registers

Op 24 juni 2005 08:17:06 schreef Willie Worteltje:
Ik denk dat je beter JAL oF PICbasic kan gaan proberen.

ik vrees van wel ja, dat assembler is toch niet zo simpel als het lijkt.

Ik heb al wat tips gegeven maar ik zie niet dat je ze gebruikt.

sorry

Als je in ASM wilt programeren moet je netjes werken(in elke taal trouwens) en ik zie hier nogal wat gerommel. Probeer het in iedergeval netjes te doen en code te schrijven die iedereen begrijpt

dat lukt me niet. mischien wel met picbasic of JAL, weet je een nederlandse toturital?

- Wat moet je nu met status1 t/m 5 dan. Snap ik echt niet

dat is voor de status registers. maar ik begrijp dat als ik mn programma begin met include pic16f628 (of iets wat erop lijkt moet ik ff afkijken uit jouw hiet geposte progje) dat ik dan alles bij de naam kan noemen uit de datasheet?

- Gebruik de include file(dan hoef je portb en trisb ook niet te definieren)

graag, werkt dat zoals ik hierboven zij? dan ga ik dat eens proberen.

- waarom begin je bij 40h(de 16F628 heeft al vrije ruimte op 20h)

ik begin toch op 00h? (org 00h)?
of zit jij met die tellers? dat deel komt uit de microcontroller toturital alhier (en gezien dat het ledje alleen brand werkt het niet, ligt aan mij denk ik)

- org is minimaal 3 karakters

org 00h slikt 'ie, met org 0x00h krijg ik een error.

- waar is je loop, zodat de code oneindig doorloopt

die heb ik niet gemaakt....
- doorloop je prog in MPLAB en kijk wat er gebeurt in de registers[/quote]
hoe? ben niet zo heel thuis in mplab, ik heb wel de versie uit de toturital weten te vinden.

kan die versie ook JAL aan? (domme vraag mischien maar ik wil dat assembler niet meer als jal simpeler is)
of PICBASIC? want dan zou ik die talen wel willen leren (1 van die twee, want talen haat ik (duits frans en engels meer dan assembler natuurlijk))

ik zou het zo graag gewoon willen kunnen! zelf progjes schrijven. én óóit zal het me lukken! met jal, picbasic of assambler maakt me niet uit! als het maar werkt.!

Nog een keer dan.
Kijk naar mijn voorbeeld progje op page 7 onderaan.
Neem dit letterlijk over in een bestand bijv test.asm en probeer van uit dit programma de MPLAB simulator te draaien.

Start MPLAB (ik heb versie 7.01)
Eerst project aanmaken
Chip instellen op 16F628
Bestand test.asm openen in project
Dan compileren 'build all'
Kies -> Debugger -> Select Tool -> MPLAB sim

Kies -> View -> 8 -> voer je variabelen in die je wilt editten/bekijken
Kies -> View -> 9 -> om processorvariabele te editten/bekijken

Nu kan je met F7 stap voor stap je code uittesten.

succes

Edit: Ik gebruik alleen ASM

ok bedankt.

sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben ook op vakantie geweest :)

ik heb de oudere versie van mplab maar moet de nieuwe ook nog ergens hebben.

ik denk dat ik idd mischien maar eens een wat simpeler taaltje moet gaan leren

ben geen talenmensmaar dit (uc's) is leuk dus...

kun je ook met jal werken in mplab?

of is er wat soortgelijks voorhanden? (gratis, werkend, volledig, geen 30 dagen versie, en legaal)

ik vind niks met google alleen dingen van jappan air lines en jeugdatletiekleideroplijdingen

waar ik niks aan heb :(

help me ff.

Op 12 juli 2005 14:34:37 schreef Lucky luke:
ik vind niks met google alleen dingen van jappan air lines en jeugdatletiekleideroplijdingen

waar ik niks aan heb :(

help me ff.

|:(
Google op pic jal, allemaal zinvolle links.
Moeilijk he ? :-)

ik kan hier weinig tussen vinden hoor.
http://www.google.nl/search?q=pic+jal&hl=nl&lr=lang_nl&sta…

alles is engels enzo

maar mischien kijk ik niet goed. als ik gegeten heb zal ik nog eens kijken. maar ik zoek iets wat jal omzet in hex. ik heb nl iets (de magische boodschap van thomas' site) en daarvan wil ik de text aanpassen.

Ja, zoeken op Nederlands.......
Als zelf de nederlandse auteur van JAL al zijn thuis-bladzijde (homepage :-)) al in het Engels heeft dan is het misschien handiger om eerst je kennis van het Engels op te vijzelen en daarna pas probeert om een programmeertaal te leren. De meeste keywords zijn engels, de datasheet engels etc...:o
Het is niet anders.

ik kan wel engels maar dat duurt wel lang eer ik dat heb uitgezocht. ik zoek gewoon een progje dat jal omzet in hex.

desnoods chinees.
als het maar werkt en ik weet hoe!

progje om jal in hex te zetten al gevonden mbv ander topic.

deze kick ik maar weer 'ns, want ik zit met een bizar pic probleem:

in de fading rgb led, met de max232 interface, reageert nu niet meer op mn pc. mijn pic progger geeft bij het her proggen van de pic allerlij errors (op programma 00h, 00fh,030h enz, en op data 00h enz)

wat is hier nou weer aan de hand (en welke info hebben jullie meer nodig?)

mijn pic progger doet trouwens ook opeens erg raar.

weet iemand een schema van een goed werkende pic programmer of kan ik beter b.v. de velleman pic programmer kopen van 39,95.?

sorry voor het nogmaals kicken maar ik wil dit ff tegen iedereen zeggen omdat het een probleem is met de jdm programmer.

via google kwam ik op showyourprojects bij het project van de pic programmer van thomas. daarvia kwam ik op de site waarop zijn programmer beschreven stond. deze linkte autimatisch door naar een "beginsite" met meer info over pic programmers, de jdm programmer en het probleem ermee, en, de oplossing.

hier het probleem met de jdm programmer.
hier de voorpagina waarvandaan de oplossing gevoinden kan worden.

ik heb nog niet alles doorgelezen. maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben (als jullie dit topic nog lezen)

http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K8048_UK.pdf pagina 10 van de 12

dat is het schema van die velleman programmer

maak enkel het gedeelte links van de pic's, rechts is voor te experimenteren met leds en schakelaar (mag je natuurlijk ook maken)

je kan volgens mij alles netjes opbouwen op een stukje experimenteerprint of zelf een klein printje maken

zal al veel schelen van 40 € !

voor software kan je me eventueel altijd mailen mocht je niets vinden

grtzz..B

Op 24 juli 2005 18:54:45 schreef xbake:
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K8048_UK.pdf pagina 10 van de 12

dat is het schema van die velleman programmer

maak enkel het gedeelte links van de pic's, rechts is voor te experimenteren met leds en schakelaar (mag je natuurlijk ook maken)

je kan volgens mij alles netjes opbouwen op een stukje experimenteerprint of zelf een klein printje maken

zal al veel schelen van 40 € !

voor software kan je me eventueel altijd mailen mocht je niets vinden

grtzz..B

dat is ook een goed idee.

ik denk dat ik eerst de RCD-programmer maar ga bouwen (van de link die ik poste)

als die ook niet werk neem ik dat velleman ding denk ik.

hmmm. op een stuk eurokaart... ik weet t niet... op de echte print weet je wel zekerder dat t werkt...

eerst die rcd maar eens 100% uitzoeken, bekijken, overwegen, componenten kopen, eurokaart kopen (t is weer ns op) kijken hoe t t beste past, solderen, testen.

tot zover zullen mijn uC expirimenten gestaakt worden :(

gelukkig heb ik nog andere projecten :)

mar uC's zijn wel erg leuk speelgoed....