Voor een HS voeding voor de EL84...QQE...
Hoe ik er bij ben gekomen weet ik niet maar ik heb die 1N5402 ( maar dan een andere oudere soort, er zit taps een puntje aan )
per ongeluk op rond de ( ik denk 300~… 350~Volt ) gezet en nu zit/zat ik per ongeluk te kijken en ik denk chips!!!
die krengen gaan maar tot 200Volt??? heet worden ze niet een beetje lauw en dat is het.
Heb nu BY255 opgegraven daarvoor dus das dan wel weer goed dacht ik zo: BY255 3A 1300V Fast Recovery Diode RECTIFIER,
( de vraag eigenlijk was hoeveel kun je ze over… te veel voeding geven? Wat zou de grens zijn? Vroeg ik mij af? )
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (11%)]
Voor een buizenversterker heb je meestal ook nog twee gescheiden wikkelingen; dan moeten de diodes dus de dubbele uitgangsspanning kunnen hebben
benleentje
Golden Member
Het enige wat je zeker weet is dat het 200V diodes zijn en dat zou ik als harde grens aanhouden.
Maar ik heb zelf ook wel eens een setje 1N4001 tot 500V getest en dat was geen probleem. Ik denk dat ze de diodes nu zo goed kunnen maken dat het voor de 1N400x serie het allemaal 100V diodes zijn en dat ze die ook labelen voor een 1N4001.
Maar en denken of gokken heb je niks en ik hou ook altijd maar braaf aan wat er op staat.
En wat je ook niet weet door ze een keer op 500V te zetten hoe ze omgaan met continu spanningspieken die wisselen tussen 0 en bij jouw 350V.
heet worden ze niet een beetje lauw
Ze worden enkel van de stroom die er door heen gaat heet en niet van de spanning.
Bij een te hoge spanning is het dan gewoon ik een keer een doorslag en zijn ze defect.
In theorie kan je als je 100st van die diodes hebt er 5st opofferen om eraan te meten bij welke spanning ze doorslaan. Maar dan heb je er 5 uit de 100 getest en dat zegt totaal niets over de andere 95st. Het enige wat je weet is die 200V.
Hee Hallo LuckyStrike, nee het gaat hier alleen maar om een of twee buisjes voor HF,
ik zit/zat een beetje te prutsen maar zit met een verkeerde trafo en dacht maak ff een andere – afgevlakte voeding met een van de transformatoren bij Benleentje vandaan. LOL
Hallo ook Benleentje, was je al weer thuis? ( ook voor die doos! )
En over die diode, ja ben er ook niet bang voor maar denk wat ben ik toch een sukkel dat ik dat zo doe!
En nu ik jullie zit te schrijven zit ik te bedenken deze trafo is 2 X 240 dacht ik,
ik zat eerst te denken om 1 X 240 gelijk te richten met 4 X Diodes, maar kan natuurlijk ook met 2 Diodes en de nul (0) gelijkrichten.
.
Nu weet ik het eerlijk gezegd even niet meer… Wat zal ik doen…??? HA HA Haaaaaa LOL
ik denk aan het formaat van die trafo te zien heeft kracht genoeg, afijn daar moet ik even nog voor kijken wat ik nu doe…
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
maar kan natuurlijk ook met 2 Diodes en de nul (0) gelijkrichten.
Als je naar ca 300V dc wilt kan het alleen op die manier. Want het is 1 wikkeling van 240 - 0 - 240 en als je dat met 4 diodes doet dan krijg je of enkel 240V of dubbele spanning.
Ik leg het een beetje wazig uit maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Tja en die krat, hoe die nu bij jouw komt weet ik al niet meer. 
Heb er nog steeds geen haast mee.
Maar als je weer eens langs komt heb ik nog genoeg 1N4007 liggen.
Ik gebruik nu steeds meer SMD wat ik makkelijker vind. Maar dan niet voor die hoge spanningen.
Hallo Beleentje, nee het komt wel goed! Heb me inmiddels ook al bedacht die trafo word het hem niet ,
vanwege dat deze geen goeie gloei heeft ( 6,3V ) dus het word 350-0-350 met Wat weerstand er tussen.
Ik heb met chatgpt zitten sparren de weerstand voor de EL84 zou dan rond de 2K5 minimaal 5Watt worden.( 40mA – 250V )
En voor een QQE03/12 kan dit ook wel ( 2 X 10mA = 20mA – 300V )
ik kan natuurlijk altijd spelen met die waardes! 
VrGr Rob
Op dinsdag 28 oktober 2025 16:50:28 schreef LuckyStrike:
Voor een buizenversterker heb je meestal ook nog twee gescheiden wikkelingen; dan moeten de diodes dus de dubbele uitgangsspanning kunnen hebben
Dat komt niet door die andere trafowikkeling.
Als op de ingang van een diode net even 'min' staat, staat op de uitgang nog altijd 'plus'. Zelfs één enkele enkelfazige gelijkrichterdiode krijgt dus de dubbele piekspanning te zien.
nonius
set SCE to AUX.
Ik snap de keuze voor diodes uit de 1N540x-serie niet helemaal - deze kunnen 3A aan, terwijl in buizenapparatuur de stromen laag zijn. En snap al helemaal niet de keuze voor de 1N5402, die slechts 200V reverse aankan....
Een diode uit de 1N400x-serie (1A) lijkt me veel verstandiger. En dan zou ik inderdaad voor de 1N4007 kiezen, zoals Benleentje al zei. De straten zijn geplaveid met 1N4007's (sloop een willekeurig stukje consumentenelectronica en de kans is groot dat er 4 stuks 1N4007 in zitten....)
Voor dergelijke spanningen zou ik mogelijk ook overwegen om twee stuks 1N4007 in serie te zetten, met kleine egalisatieweerstandjes (100k?) parallel over elke diode.
de vraag eigenlijk was hoeveel kun je ze over… te veel voeding geven? Wat zou de grens zijn? Vroeg ik mij af?
Je weet pas wat de grens is als je er overheen bent gegaan. Maar waarom zou je de grenzen opzoeken of overschrijden? Lees de datasheet en selecteer de juiste componenten.
Tenslotte, iemand die niet minstens een handvol 1N4007's in huis heeft is wat mij betreft de omschrijving 'praktiserend electronicus' niet waardig.... 
Hallo FET, Nonius en Mel,
alles goed hoop ik FET.
En ook hallo Nonius ja dat bedoel ik! Ik begrijp het zelf ook niet! Ik heb toen destijds flink zitten slapen!
En ja gloof wel dat ik ze heb hoor die 1N4007 maar ik had ( dacht ik? ) mooiere gekocht, BY255 = 1300V – 3A.
Die gaan er strakjes op/aan.
En grens opzoeken nee maar was wel nieuwsgierig wanneer en hoe die in rook op gaan, MAAR inderdaad om dat te gaan proberen is onzinnig.
.
ja tuurlijk goed zo’n boek maar nu met internet… maar kan geen kwaad natuurlijk,
ALS JE NIET ALS IK ZIT TE SLAPEN…

VrGr Rob
benleentje
Golden Member
En grens opzoeken nee maar was wel nieuwsgierig wanneer en hoe die in rook op gaan, MAAR inderdaad om dat te gaan proberen is onzinnig.
Nee vind ik wel altijd leuk. Ik heb ruim 300 diodes uit de 1m400x serie liggen.
Zo geven ze voor die diode 1A op als die gebruikt word als gelijkrichter.
Maar in een gelijkrichter laad je de condensator enkel op de toppen van de sinus en dan loopt er heel kort zeg 3A of meer.
Ik heb die diodes een getest op pure gelijk stroom en dan kunnen ze 4A continu aan. Bij ca 5,5A begonnen ze wel heel erg warm te worden en pas boven de 6,5A gingen er een paar kapot de rest ging boven de 7A kapot.
Andersom ook getest met die 1N4001 en ik heb een voeding dit tot 500V gaat. Maar er ging er geen 1 van de 10 defect. Ik heb ze niet alle 100 getest. IK vond 10 wel genoeg.
Ik heb wel een voeding die hoger in spanning gaat maar ik weet niet of die een kortsluiting van een diode die doorslaat wel zo leuk vind.
Nog wel een voeding van 6,5kv bij 2mA die daar wel tegen kan maar weet niet of 2mA genoeg is om een diode door te laten slaan en daarna ook te laten doorbranden.
Maar ik had al die tijd voor die voeding niet een goede HSP kabel en die heb ik nu wel.
Dus als jij met wil ruilen 1N5402 voor 2x 1N400x diodes wil ik ze wel voor je testen. Ik heb die geteste 1N4001 nog apart liggen. 
Nee hoor die heb ik weg gegooid geen zin in dat ze later alsnog raar gaan doen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Doorbranden is niet nodig om de breakdownspanning van een diode te testen. 2mA lijkt me in dit geval ideaal.
benleentje
Golden Member
Ik zal het van de week eens proberen.
De voeding bestaat uit een soort HV trafo die je ook in een TV wel eens zit. Eigenlijk ook een soort stepup voeding. Als de diode doorslaat zit er secdair alleen een condensator en meet weerstanden dat is volgens mij verder korstluit vast toch?
Zat dacht ik ook nog een serie weerstand als ruwe stroombegrenzing in.
Het is FUG HCP14-6500.
14W - 6,5kV @ 2mA
Ik vraag het maar wil niet dat die hierdoor defect gaat.
De bijgeleverde kabel was niet goed gemonteerd binnen kern van de kabel raakte de binnenste pen niet. HEt gaat dan om HV-BNC? maar die was gekrompen en kreeg het niet gerepareerd. Op Ali maar zo een losse HV-BNC gekocht, maar toen vond ik ook complete kabels daar, dan ga ik niet zelf solderen. Maar een extra HV-BNC kan geen kwaad dan kan ik ook een langere kabel maken als ik die nodig heb.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007885711981.html?spm=a2g0o.product…
Daar staat 5kV maar dat zit er nu eenmaal aan die voeding.
Kan zijn dat er nog een andere type is met hogere spanning maar dat weet ik niet meer.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]
Hallo allemaal,
Denk zal nog even verder vertellen wat ik uitspook. ( in het ergste geval gaan jullie tegen mij zeggen dat ik het niet goed doet! )
.
ik heb toch de trafo met 2 X 240 – 2 X 3,2 EN!!! daar zit ook nog een 22V~ op! Wie weet waar die goed voor is.
.
ik heb dus de 0 nu als min en 2 diodens van af de linker en rechter kant 240Volt en word dan de plus.
Ik heb 2 elco’s 220uF 450V in serie gezet met 220K erbij over word dus 110uF en rond de 900V,
Waarvoor ik dit gedaan heb is omdat ik niet zeker wist wat het voltage zou worden en… weet ik niet voor de rest…
het voltage was/is nu 310Volt.
Veelal heb ik gezien werden/worden er elco’s gebruikt van 74...100uF en dus dacht…. Weet ik veel!
misschien kon ik ook gewoon 1 elco 220 met een weerstand tussen de plus en dan nog een elco 220uF doen?
.
Nog wat anders zit ik er mee dan hij is nu onbelast 310V, dat stort waarschijnlijk ook nog in?
Zeg van 310 naar...290...280Volt?
Ik weet niet hoe slecht dat is voor die buisjes? ( EL84 en misschien ook nog QQE )
.
er nu nog eens over nagedacht? Een schakelaar met een lage weerstand een derde elco(220uF 450V) er bij…
( kzit te denken dit schrijven is onduidelijk! ) zie foto?
nu dacht ik op het kruisje in de plus daar de schakelaar?
VrGr Rob
Niks moet uiteraard,
Ik denk dat ik weer eens onduidelijk was? Mijn vraag is eigenlijk je/ik moet ergens een aan/uit schakelaar hebben, maar waar zet je die? Op de plek van het kruisje met de S?
.
Dit met de gedachte piek of vonk tuuuu dingessen?
Of de klap komt op de condensators of op de buis of op de schakelaar…
En in dit geval (denk ik op de transformator? )
En ja moet dus eigenlijk een Softstart maken/hebben…
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Mijn vraag is eigenlijk je/ik moet ergens een aan/uit schakelaar hebben, maar waar zet je die? Op de plek van het kruisje met de S?
Ik zou liever aan de wisselspannings-zijde schakelen dan aan de gelijkspannings-zijde. Ik zou gewoon een schakelaar (en een zekering) monteren in het primaire circuit van de trafo. Schakelaars slijten wat minder bij het schakelen van AC dan DC, en toch zeker hoogspannings-DC.
In de 'uit'-stand ben je op die manier ook het rustvermogen van de trafo kwijt; anders blijft de trafo continu onder spanning staan en een beetje verliesvermogen opstoken.
V.w.b. soft-start: da's allemaal heel mooi, maar dat zat vroeger ook niet in consumentenapparatuur. Maar niets let je om er een high-end, high-spec apparaat van te maken met softstart, en met vertraagd opkomen van de hoogspanning nadat de gloeispiralen ca. een minuutje op temperatuur hebben kunnen komen.
Je kunt het net zo luxe maken als je zelf wilt - je bent helemaal zelf de baas!
Het is maar wat je wilt.
Een buis heeft een automatische softstart: de anodestroom komt geleidelijk op naarmate de gloeidraad op temperatuur komt.
Dan moet wel de hoogspanning er al op staan, natuurlijk.
Als je met het inschakelen van de hoogspanning wacht totdat de gloeidraden heet zijn, ja dán gaat de anodestroom PATS ineens van 0 tot de eindwaarde. Is dat wat je wilt?
Persoonlijk zou ik de netschakelaar aan de netkant zetten. 
Alleen als je per se de hoogspanning wilt kunnen uitschakelen, en tegelijk de gloeidraden aan laten, kun je een extra, aparte, hoogspanningsschakelaar monteren.
Hallo Nonius FET,
Ja ik wil eerst de gloei aan zetten en dan daarna de hoogspanning.
Natuurlijk komt er HEEL in het begin een hoofdschakelaar en zekering…
.
heb inmiddels ook een HELE simpele soft start gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/131436
VrGr Rob
Meestal voldoet een normale tumbler schakelaar wel die voor 230V geschikt is. Anders even de datasheet bekijken, of nog beter, gewoon erin zetten.
Zoiets of de rommelbak bekijken
https://u1104017.en.made-in-china.com/product/pwTGhVCUCAWZ/China-Tumbl…
Mijn Pa had er ook een switch tussen gezet in een zelfbouw amp, AZ1 rectifier tube zat er meen ik in. Zo'n grote jongen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
benleentje
Golden Member
320V is niet een zo heel hoge spanning en dat kan met een gewone 230V schakelaar wel. De stroom is ook niet zo groot. Wel zal de schakelaar niet zo normale levensduur halen dus 100.000x schakelen even de schakelaar vervangen
. Maar dat duurt wel zeker een paar dagen.
haha
Hallo ook Raaf en Benleentje,
Raaf, Benleentje ik heb zulke zware schakelaars hier ( heb hier wat sommige dingetjes een magazijn vol! Ik koop links en rechts allerlei spulletjes )
Ben wat dat betreft een verwent mannetje ( wat ik mij HEEL GOED realiseer!!!
)
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&c…
( Heb ook zware relais! Gloof op…. 12V dacht ik )
.
Los hier van had ik met die/een zwakkere trafo van Benleentje vandaan tochnog aan het prutsen geweest EN,
dat viel HEEL ERG positief uit! ( De EL84 gaf 4...4,5Watt met 265Volt??? watt ik wel erg leuk vond!
)
( Misschien moet of zou ik daar een verhaaltje van moeten schrijven in het HF deel… ? Kweet niet! Heb niet echt een vraag voor daar! )
MAAR, wel leuk, tot zo ver weer eventjes! ( kga nog wel met die SoftStart aan de pruts! )
Gezonde en Vriendelijke groetjes all!
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
Op woensdag 29 oktober 2025 21:14:16 schreef maartenbakker:
Doorbranden is niet nodig om de breakdownspanning van een diode te testen. 2mA lijkt me in dit geval ideaal.
Let op die is al een wat oudere koe.
Maar ik zou nog eens een keer wat diode testen op maximale sperspanning en dat heb ik net gedaan. Dus wat mij betreft is dit gewoon een aanvulling op het bestaande topic en niet echt de moeite om een aprate topic te openen.
Ik heb een FUG HCP 14-6500 HV voeding
6,5kV bij max 2mA.
Spanning uitlezing per volt en stroom op 0,1µA
Het ging helaas niet zo heel soepel Want mijn nieuwe HV kabel van Ali was toch niet zo erg HV. Maar dat lag meer aan de BNC plug aan het einde. Op de voedingzelf zit een HV plug en de BNC zelg ging maar tot ca 2000V. Andere BNC erop gesoldeerd en die haalde bijna 5000V.
Dan maar de kabel zelf maar eens testen en die had geen probleem met de 6,5kV. Nu heb ik er maar direct 2 draadjes en 2 mijn grijpklemmen erop gesoldeerd met 3 lagen krimpkous en nu heb ik eindelijk een goede kabel die geen probleem met de hoge spanning heeft.
IK heb 4 type diodes getest en van elke type 2 exemplaren.
De stroom van de voeding heb ik op zijn laagst ingestled en dat werkt goed bij ca 7µA. Als hem te laag instelde had de voeding zelf problemen op de spanning te maken want er gaat ook wat stroom in de interne C.
En bij 7µA blijven mijn test diodes ook heel.
Hieronder de test resulaten en ik heb de laagstre waarde voor de sperspanning genomen maar er was niet zoveel spreiding tussen de exemplaren.
Eerste type diode
daarna de nominale sperspanning volgens de data sheet
BVervolgende de max gemeten sperspanning voor:
1N4148 75V 137V
1N4001 50V 1400V
1N4003 200V 350V
1N4004 400V 1720V
1N4007 1000V 1250V
BY505 2200V 3800V
GP02-40 4000V 4300V
ESJC13-09 9000V niet kunnen meten spanning ging naar 6,5kV en stroom 0,0000mA
De 1N4003 zijn oudere types met meer geoxideerde pootjes en de 1N4004 zijn vrij nieuw. Maar dit is enkel maar een visuele observatie exacte data over de leeftijd heb ik niet.
OOk nog een 1N4004 op 2mA getest en de spanning bleef even op ca 1600V hangen en na enkele seconde zakte de spanning naar ca 450V. Is dat wat ze bedoelen met secondaire breakdown? 2mA was blijkbaar niet genoeg om de diode helemaal te slopen want na 1 minuut was het nog steeds dezelfde spanning.
Op vrijdag 23 januari 2026 22:09:41 schreef benleentje:
OOk nog een 1N4004 op 2mA getest en de spanning bleef even op ca 1600V hangen en na enkele seconde zakte de spanning naar ca 450V. Is dat wat ze bedoelen met secondaire breakdown?
Ik denk het niet.
2mA x 1600V = 3,2W. Dat lijkt mij een beetje veel warmteontwikkeling voor zo'n diode. Die zal het zo warm gekregen hebben dat het kristal zo ging 'smelten' waardoor de sperspanning terugliep naar 450V. Bij 450V en 2mA wordt er 'slechts' 0,9W warmte in het kristal ontwikkeld. Daar voelde de arme 1N4004 een stuk beterder erbij.
Nu heb je een diode met een sperspanning van 450V gemaakt.
Dat is nog net binnen de specs 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Grappig. De 1N4001, 1N4004 en 1N4007 zijn waarschijnlijk allemaal 1N4007. Alleen de 1N4003, een ouder exemplaar, was kennelijk een echte 1N4003 of een afgekeurde 1N4004. Daarmee is je vermoeden dus bevestigd dat fabrikanten tegenwoordig/meestal/vaak maar 1 type produceren dat aan alle eisen voldoet.
Bij de 1N4148 en BY505 zijn de marges ook wel erg ruim, kan me voorstellen dat daar ook meerdere types met hetzelfde kristal uit kunnen komen.
Ik weet niet zeker of de BY505 een interne serieschakeling gebruikt. Als daar bijvoorbeeld 3 kristallen van 1000V in zitten en die doen elk nominaal 1200-1400V dan krijg je natuurlijk ook deze uitkomst.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik had begrepen dat vroeger de 1N4007 de enige was uit de 1N400x-serie die als PIN-diode kon werken. Geen idee hoe je dat kunt zien of bepalen met een curve-tracer o.i.d., maar als het productieproces van de 1N4007 niet veranderd is zou hij nog steeds een PIN-diode moeten zijn, en bijgevolg nu dus ook de andere diodes uit de 1N400x-reeks (als dat feitelijk nu gewoon herstempelde 1N4007's zijn). Let wel, deze info (1N4007 als PIN-diode) dateert nog uit de tijd dat ik actief was op Usenet, dus midden jaren '90. Mogelijk zijn de productieprocessen ondertussen geëvolueerd....
https://www.ctksemi.com/news/industry-information/can-i-use-1n4007-ins…
https://www.qsl.net/in3otd/electronics/PIN_diodes/PIN_diodes.html
(bij het zoeken en lezen over dit onderwerp zie ik dat de 1N4006 blijkbaar óók een PIN-diode zou zijn. Da's nieuwe info voor mij....)
Ik heb ooit 1N4007's gebruikt als PIN-diodes in mijn TDOA-peiler en een Doppler-peiler en dat werkte in elk geval prima.