Robinski
Per aspera ad astra
Dag beste techneuten,
Ik zie geen mooie sinus op mijn 230V lichtnet thuis. Wat zou deze distortion kunnen zijn?:

Nooit eerder gezien, dus ideeën zijn welkom.
Fijne avond,
-Robinski
Dat ziet er eerder uit als een meetfout.
Normaalgezien heb je geen vervorming in de nuldoorgang, maar vooral op de top.
Hoe heb je dat gemeten?
Haha, cross-over distortion, beetje meer ruststroom

Heb je een 100:1 probe gebruikt? De meeste 10:1 probes die bij een scope zitten kunnen de scope oversturen op 230V AC, check je spul eerst voordat er gemeten wordt of, nog eenvoudiger gebruik een trafo om te meten. Bijv. een beltrafo die 8V sec geeft. Welke scope gebruik je?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 1 november 2025 20:05:48 schreef Robinski:
Ik zie geen mooie sinus op mijn 230V lichtnet thuis.
Dat is vandaag de dag hartstikke normaal.
Maar ook ik denk aan een meetfout, volgens mij ziet het net er heel anders uit dan dat.
Robinski
Per aspera ad astra
Dank voor de snelle reacties.
Ik heb een Micsig DP700 differential probe op een Siglent SDS824X-HD aangesloten via BNC op kanaal 1.
De high voltage kant gewoon zwart op ground, en rood op fase draad bruin van het lichtnet.
Thanks,
Robin
Waarom heb je gemeten tussen fase en aarde dan? Meet eens tussen fase en neutraal, waar je ook je apparaten aansluit.
Op zaterdag 1 november 2025 20:29:03 schreef Sine:
Dat ziet er eerder uit als een meetfout.
+1
De piekspanning is maar 230V, op 230VRMS zou dat ongeveer 325V moeten zijn. Een offset van 4V is ook niet mis, dan gaat elke trafo in de buurt toch wel protesteren.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 1 november 2025 21:09:07 schreef fred101:
Heb je die probe wel in 200x staan?
Waar haal jij die 200x vandaan? Volgens mij denkt de scoop dat de probe in 10x staat (linksonder in beeld).
Robinski
Per aspera ad astra
Dag allen,
Scherp hoor
.
Ik heb inderdaad wat lopen spelen met de probe attenuation, om te kijken of dat verschil maakt. Fred101 merkt terecht op dat de probe in 200x moet staan; dat klopt. Heb ik ook gedaan maar daar is mijn screenshotje niet van. Daarmee morrelen levert echter dezelfde golfvorm op. Er is nogal wat rommel aangesloten op dit lichtnet, maar ik verdenk inderdaad mijn probe.
Simpel alternatief denkbaar dan gebruikte probe? Ik sluit mijn 200Mhz Siglent 1X-10X probes liever niet direct aan.
Grtz,
Robinski
Ik deed het met een 100 maal verzwakker probe direct op de 230V AC. Maar in 2025 schijn je een diff probe te moeten gebruiken. Omdat een rolberoerte (of erger) op de loer ligt. Aan u de keuze.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 1 november 2025 20:47:33 schreef Kruimel:
Waarom heb je gemeten tussen fase en aarde dan? Meet eens tussen fase en neutraal, waar je ook je apparaten aansluit.[...]+1De piekspanning is maar 230V, op 230VRMS zou dat ongeveer 325V moeten zijn. Een offset van 4V is ook niet mis, dan gaat elke trafo in de buurt toch wel protesteren.
Even nog maar een keer herhalen.
Simpel alternatief denkbaar dan gebruikte probe? Ik sluit mijn 200Mhz Siglent 1X-10X probes liever niet direct aan.
Gebruik een trafo met een lage secondaire spanning. Spanning op zich maakt niet zoveel uit als je probe daar maar mee overweg kan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
Robinski
Per aspera ad astra
Op zaterdag 1 november 2025 21:35:14 schreef benleentje:
[...]
Even nog maar een keer herhalen.
[...]Gebruik een trafo met een lage secondaire spanning. Spanning op zich maakt niet zoveel uit als je probe daar maar mee overweg kan.
Thanks benleetje,
Ja, neutraal of aarde maakte voor de golfvorm niet uit. Ik heb net een oude halogeen trafo van spinnenwebben ontdaan die naar 12V wisselstroom omzet. Gewoon met Siglent PP-215 passive probe op 10X getest, en bijlage is het betere resultaat. Micsig blijft hierop alsnog raar doen. Ik zal in het vervolg stiekem bij weardguy inbreken om zijn Testec TT-SI9010 te "lenen".
Anyway, case closed. Meetfout inderdaad.
Thanks allen,
Robinski
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 1 november 2025 21:15:30 schreef rew:
[...]
Waar haal jij die 200x vandaan? Volgens mij denkt de scoop dat de probe in 10x staat (linksonder in beeld).
Zijn diff probe is een 20x/200x Voor 230Vac moet hij in de 200x stand staan. Maar blijkbaar stond hij voor de foto in de 20x stand dus de spanning meetdata klopt ook niet. Mogelijk is de probe beschadigd door hem in de 20x stand te gebruiken?
Op zaterdag 1 november 2025 22:05:32 schreef Robinski:
Ja, neutraal of aarde maakte voor de golfvorm niet uit.
Ja, tot er ergens een onderbroken aarde is en er via een netfilter wat zooi op de aarde terecht komt. Meet de spanning tussen neutraal en aarde dan eens. Stel nu dat je niet ontdekt dat je een onderbroken aarde hebt ondanks het feit dat je er met je geavanceerde meetapparatuur aan heb zitten te meten. Dan voel je je dom als je over een paar maanden eens een opdonder krijgt van één van je meetapparaten en iemand hier op het forum je moet herinneren aan deze metingen... 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (11%)]
Robinski
Per aspera ad astra
Op zaterdag 1 november 2025 23:20:17 schreef Kruimel:
[...]Ja, tot er ergens een onderbroken aarde is en er via een netfilter wat zooi op de aarde terecht komt. Meet de spanning tussen neutraal en aarde dan eens. Stel nu dat je niet ontdekt dat je een onderbroken aarde hebt ondanks het feit dat je er met je geavanceerde meetapparatuur aan heb zitten te meten. Dan voel je je dom als je over een paar maanden eens een opdonder krijgt van één van je meetapparaten en iemand hier op het forum je moet herinneren aan deze metingen...
Thanks Kruimel,
No worries, want met dit soort metingen zijn aarde/neutraal tests het eerste wat ik uitvoer. Maar, point taken
.
-Robinski
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 1 november 2025 21:31:17 schreef RAAF12:
Ik deed het met een 100 maal verzwakker probe direct op de 230V AC. Maar in 2025 schijn je een diff probe te moeten gebruiken. Omdat een rolberoerte (of erger) op de loer ligt. Aan u de keuze.
Dan moet je wel goed weten wat de risico's zijn bij het meten van netspanning op een scoop én je moet zo'n 100 maal verzwakkende probe hebben. Ik heb die laatste niet (of nou ja, niet als passieve probe) maar wel twee differentiële probes omdat het erg makkelijk is om in schakelende voedingen te kunnen meten.
Had ik behoefte aan twee van die dingen? Nah... niet echt, maar die 9010 werd hier op het forum ooit voor 7 tientjes aangeboden en dat was een koopje dat ik niet aan me voorbij kon laten gaan 
@ Robinski: wat gebeurt er als je op 1/20 de uitgang van die trafo meet? Natuurlijk zal je meer ruis meten, maar ik ben benieuwd of het met een minder stevig ingangssignaal ook zo vervormt.