Op woensdag 5 november 2025 13:09:38 schreef jepe D:
[...]Mijn probleem komt helaas heel vaak voor bij Dell laptops maar zie nergens een oplossing.
Ik heb dit ook gehad bij een Latitude, ik heb hem bij een bedrijf in Enschede laten repareren, Laptop repair shop.
Er is dan inderdaad iets stuk op het moederbord, maar welke onderdeel(en) weet ik zo niet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 5 november 2025 13:09:38 schreef jepe D:
Mijn probleem komt helaas heel vaak voor bij Dell laptops maar zie nergens een oplossing.
Niet om te ontmoedigen, maar zelfs áls er een oplossing bekend zou zijn is de kans dat je dat zelf lukt klein: als er gesoldeerd moet worden in een laptop kun je eerst voor minstens een paar honderd euro soldeer-apparatuur gaan kopen en dan (aan te raden) oefenen op een aantal sloopborden om niet meer schade te veroorzaken.
De printen in laptops zijn erg zwaar uitgevoerd om alle stromen en hitte het hoofd te bieden, dus met een standaard soldeerbout begin je niets. Ook een gemiddelde heteluchtbout zal het moeilijk hebben.
Op donderdag 6 november 2025 12:59:14 schreef Sine:
Dat kunnen ze best proberen, maar in de EU heb je 2 jaar garantie. En daarna zou er nog een vorm van coulance moeten zijn omdat je mag aannemen dat een dergelijk apparaat langer dan 2 jaar meegaat.
Uh, het is een 'refurbished' (wat dat dan ook moge betekenen) exemplaar. Dan liggen de regels iets anders denk ik.
Waarom schrijf ik 'refurbished'? Omdat ik me altijd afvraag wát er dan precies gedaan wordt en of er nog originele accu's in gaan of goedkopere namaak. Dat hoeft niet erg te zijn, maar mijn ervaring is dat het vaak slechter uitpakt dan origineel.
Op woensdag 5 november 2025 11:14:56 schreef MGP:
[...]Hoogstwaarschijnlijk een mosfet van de powerline op het moederbord doorgeslagen. Ik heb een tijdje iemand gevolgd die enkel Dell laptops herstelde en uw klacht is het meest voorkomende item bij dode laptops.
Geef eens wat meer uitleg ivm mosfets evt locatie op printplaat en hoeveel mosfets zitten erin?
Op donderdag 6 november 2025 12:59:14 schreef Sine:
[...]Dat kunnen ze best proberen, maar in de EU heb je 2 jaar garantie. En daarna zou er nog een vorm van coulance moeten zijn omdat je mag aannemen dat een dergelijk apparaat langer dan 2 jaar meegaat.
Heb momenteel al klacht lopen tegen bedrijf ivm de garantie en dat ze verplicht zijn een degelijk product dienen te verkopen.
Kan ook geen data afhalen ivm bitlocker beveiliging wat voor privé verkoop normaal niet mag.
Op donderdag 6 november 2025 14:04:31 schreef Jorn:
[...]Ik heb dit ook gehad bij een Latitude, ik heb hem bij een bedrijf in Enschede laten repareren, Laptop repair shop.
Er is dan inderdaad iets stuk op het moederbord, maar welke onderdeel(en) weet ik zo niet.
Hoeveel heb dan betaald voor reparatie?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 6 november 2025 18:46:03 schreef jepe D:
[...]Heb momenteel al klacht lopen tegen bedrijf ivm de garantie en dat ze verplicht zijn een degelijk product dienen te verkopen.
Volgens mij geldt die Europese langere garantie termijn regels niet voor een 7 jaar oude tweedehands laptop. De accu mag dan mogelijk maar anderhalf jaar oud zijn, maar de rest is gewoon 7 jaar oud.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 6 november 2025 18:40:54 schreef jepe D:
[...]Geef eens wat meer uitleg ivm mosfets evt locatie op printplaat en hoeveel mosfets zitten erin?
Mosfet: https://en.wikipedia.org/wiki/MOSFET
Een laptop bevat een berg van die dingen in allerlei behuizingen. Ze worden meestal als schakelaar gebruikt. Om ze te vervangen heb je meestal serieuze (de)soldeer apparatuur nodig en aardig wat ervaring dus eerst goed oefenen op oude multilayer boards. Losmaken met een heel goed hete lucht station, en evt een preheater). Vast zetten daarmee kan ook maar ik gebruik daar liever een bout voor. (Mijn hete lucht station is een 900W OKI, mijn bout een cartridge type van Pace)
Omgekeerde strijkbout voor onderzijde PCB werkt ook prima als pre-heater. Ik zou voor een enkel klusje niet investeren in allerlei spul. Als het eenmalige job is of het is hobbymatig tja. Ik ken iemand die heeft een extra slaapkamer omgebouwd tot ReVox museumpje. Allemaal planken aan de muur. Vanaf de G36 recorder heeft hij zowat alles staan. Mijn donatie was een nieuwe AB, geschikt voor de A77. Zit zo'n zwarte dummyplug op de achterkant. Als die eruit is doet het loopwerk het niet. Maar ik dwaal af, MOSFET's desolderen hoeft niet persé om ze ohms te meten. Maak een scherpe foto van de supply, wellicht helpt dat de speurneuzen hier. Soms staan ook filmpjes op Youtube die jouw type laptop laat zien én de reparatie. Altijd leuk om te zien en leerzaam. Geld uitgeven aan een locale laptopboer kan altijd nog.
Op donderdag 6 november 2025 18:57:07 schreef fred101:
[...]Volgens mij geldt die Europese langere garantie termijn regels niet voor een 7 jaar oude tweedehands laptop. De accu mag dan mogelijk maar anderhalf jaar oud zijn, maar de rest is gewoon 7 jaar oud.
Was een refurbished van 1,5 jaar daar verwacht je dan toch meer van.
Mijn vorige laptop was ook een refurbished en na aankoop 14 jaar meegegaan.
Op donderdag 6 november 2025 19:27:53 schreef RAAF12:
Omgekeerde strijkbout voor onderzijde PCB werkt ook prima als pre-heater. Ik zou voor een enkel klusje niet investeren in allerlei spul. Als het eenmalige job is of het is hobbymatig tja. Ik ken iemand die heeft een extra slaapkamer omgebouwd tot ReVox museumpje. Allemaal planken aan de muur. Vanaf de G36 recorder heeft hij zowat alles staan. Mijn donatie was een nieuwe AB, geschikt voor de A77. Zit zo'n zwarte dummyplug op de achterkant. Als die eruit is doet het loopwerk het niet. Maar ik dwaal af, MOSFET's desolderen hoeft niet persé om ze ohms te meten. Maak een scherpe foto van de supply, wellicht helpt dat de speurneuzen hier. Soms staan ook filmpjes op Youtube die jouw type laptop laat zien én de reparatie. Altijd leuk om te zien en leerzaam. Geld uitgeven aan een locale laptopboer kan altijd nog.
Laptopboer dacht aan een kortsluiting in moederbord niet zinvol om te herstellen.
Herstel zou kunnen oplopen tot 700 euro.
fred101
Golden Member
Op vrijdag 7 november 2025 08:14:24 schreef jepe D:
[...]
Was een refurbished van 1,5 jaar daar verwacht je dan toch meer van.
Mijn vorige laptop was ook een refurbished en na aankoop 14 jaar meegegaan.
Dan verwacht je waarschijnlijk te veel, Een vriend van mij heeft dat ook gedaan, na 3,5 jaar ging hij stuk. Hij heeft nu weer een refurbished gekocht. Deze heeft zelfs de originele accu nog. Hij koopt ze nooit nieuw.
Refurbished zegt niets. Vaak is het niet meer dan oppoetsen, de harddisk leeg maken en er dan opnieuw windows op zetten. Het ding kan daarvoor 24/7 hebben aangestaan in slechte omstandigheden. (volgens mij kun je in het BIOS zien hoeveel uur hij heeft aan gestaan of het aantal opstarts (bij linux kun je die info volgens mij ook oproepen zonder in het bios te gaan.
Als de accu slecht is zetten ze er een (waarschijnlijk goedkope) nieuwe in. Maar stel dat er een BGA inzit waar sommige balletjes als breukjes vertonen omdat een vorige eigenaar hem ooit heeft laten vallen (en daarna mogelijk wat plastic werk vervangen), dan kan dat nog een jaar of 5 goed gaan of maar een week. Refurbished verandert daar niets aan. Ook elco's slijten en die vervangen ze ook niet. De HD/SSD slijt etc. Als je geluk hebt maken ze hem open en halen op de juiste manier alle stof uit het "koelsysteem" als je pech hebt niet. Er zijn geen regels het is nog wilder dan de tweede hands auto handel. En wat ze vervangen komt mogelijk zelfs van Ali.
Alle electronica gaat ooit kapot. Je weet alleen niet wanneer. Bij een nieuwe weet je in ieder geval de geschiedenis, bij een gebruikte niet. Jij kunt best de 5e eigenaar zijn.
Laptopboer dacht aan een kortsluiting in moederbord niet zinvol om te herstellen.
Herstel zou kunnen oplopen tot 700 euro.
Zonder metingen is dat puur een wilde gok. Het kan alles zijn van een kapot weerstandje tot een BGA met losse balletjes of een accu probleem (te ver leeg getrokken) .
De fout zoeken kun je leren maar dat kost (veel) tijd maar dan zul je ook minstens een scoop (als je geluk hebt alleen een DMM) en goed soldeergereedschap moeten hebben wil je het foute component ook daadwerkelijk vervangen. Short zijn meestal kortgesloten keramische condensatortjes of een kapotte transistor/mosfet. Die zoeken ze met een thermische camera door met een labvoeding op 1V en iets van 5A het kapotte onderdeel heet te stoken maar er zijn veel manieren. Zo'n ding vervangen stelt weinig voor (met genoeg ervaring en het juiste gereedschap) Maar dan moet je eerst uitzoeken of je een short hebt.
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 7 november 2025 09:44:07 schreef fred101:
[...]
Het ding kan daarvoor 24/7 hebben aangestaan in slechte omstandigheden. (volgens mij kun je in het BIOS zien hoeveel uur hij heeft aan gestaan of het aantal opstarts (bij linux kun je die info volgens mij ook oproepen zonder in het bios te gaan.
Er is ook een tooltje om te zien hoeveel data er naar de 'disc' is geschreven tijdens de levensduur, werkt ook voor SSD (dat heet daar 'TBW'). Dat kan ook een indicatie geven van de intensiteit van gebruik.
Op vrijdag 7 november 2025 10:18:06 schreef Roland11:
[...]Er is ook een tooltje om te zien hoeveel data er naar de 'disc' is geschreven tijdens de levensduur, werkt ook voor SSD (dat heet daar 'TBW'). Dat kan ook een indicatie geven van de intensiteit van gebruik.
Ik dacht dat ik al had gemeld dat ik geen data kan overzetten ivm een bitlocker waarvoor ik een code nodig heb om in laptop te geraken maar ben daar niet zeker van omdat ik daar niks van terug vind in de discussie.
Bitlockercode is mij nooit meegeven.
Verkopen van een laptop aan privé personen die vergrendeld is met een bitlockercode is volgens mijn navraag verboden tenzij de code is meegeleverd en dat is bij deze niet gebeurd.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
In alle wijsheid heeft Microsoft besloten dat je beter je data kunt verliezen dan dat een ander het kopieert. En ze gaan het nu ook bij de home-versies inzetten. Dat hoor ik tenminste.
Allen: zorg ervoor dat je de keys ergens buiten je PC opgeslagen hebt. Als je ze kwijt bent en je een probleem hebt kun je nog alleen maar je disk formatteren, alles is weg.
Die bitlockersleutel ( 48 cijfers) kan je zelf zo genereren bij de bitlocker instellingen.
Opslaan op een usb stick of iets anders, op de versleutelde schijf zelf gaat dat niet.
En iedereen heeft zelf de keuze wel of geen bitlocker te gebruiken, kan je aan en uit zetten.
Maar daar heeft TS niets meer aan nu .
Enige wat te proberen is als laatste redmiddel, als de huidige pc echt niet meer wil, is de schijf in een zelfde type dell laptop zetten starten en hopen dat bitlocker de normaal gebruikte code accepteert.
Ik heb een keer een schijf overgezet van een defecte pc in een gelijke pc en dat werkte.
Maar GEEN enkele garantie!
fred101
Golden Member
Volgens Google AI:
Het is niet veilig en niet aan te raden om een met BitLocker versleutelde computer te verkopen zonder de herstelsleutel te geven
. Zonder de sleutel is de computer voor de koper waardeloos, omdat hij de computer niet kan ontgrendelen om deze te gebruiken of de gegevens te wissen. Je kunt BitLocker beter uitschakelen voordat je de computer verkoopt.
Blijkbaar kun je zonder code de laptop helemaal niet gebruiken maar jij hebt hem 1,5 jaar gebruikt. Weet je zeker dat hij versleuteld is ?
Maar ik weet daar verder weinig van, ik gebruik Linux.
Ik neem aan dat je dus niet regelmatig back-ups van je data maakt?
Maar je hele laptop werkt niet meer, hoe wil je dan je data eruit krijgen al dan niet versleuteld?
Terug naar het probleem:
Je laptop werkte tot de accu leeg was. Dan moet je dus gaan meten en zoeken tussen de ingang van de laadadapter en de accu of in de accu zelf. Je hebt eerst de accu leeg gemaakt dus het BMS zat nog niet op slot en er was nog niks kapot. Dus een BMS probleem is het niet. Dat kan alleen als je hem leeg trekt en dan een paar maanden laat liggen en de spanning zo laag wordt dat de accu niet meer aan mag van het BMS.
De grootste kans is dat er wat gesneuveld is in het laadcircuit na de connector en voor de accu. Maar de enige manier om dat te vinden kan op 2 manieren 1)laten doen wat gekkenwerk is voor een 7 jaar oude laptop (tenzij het een hele dure is) of het zelf doen, maar dat moet je kunnen, of in ieder geval proberen. Hij zal zichzelf niet repareren.
Op zaterdag 8 november 2025 17:12:47 schreef fred101:
Volgens Google AI:
[...]Blijkbaar kun je zonder code de laptop helemaal niet gebruiken maar jij hebt hem 1,5 jaar gebruikt. Weet je zeker dat hij versleuteld is ?
Ik neem aan dat je dus niet regelmatig back-ups van je data maakt?Maar je hele laptop werkt niet meer, hoe wil je dan je data eruit krijgen al dan niet versleuteld?
Enige wat laptopboer kon doen was data afhalen op een externe schijf maar dat ging niet omdat deze was versleuteld met een bitlockercode die ik hem niet kon geven. Het zou volgens hem wel mogelijk zijn anders data af te halen. Hij zei ook dat ik nu niet meer aan die bitlockercode kan geraken omdat dit een unieke code is die niet te kraken is.
Terug naar het probleem:
Je laptop werkte tot de accu leeg was. Dan moet je dus gaan meten en zoeken tussen de ingang van de laadadapter en de accu of in de accu zelf. Je hebt eerst de accu leeg gemaakt dus het BMS zat nog niet op slot en er was nog niks kapot. Dus een BMS probleem is het niet. Dat kan alleen als je hem leeg trekt en dan een paar maanden laat liggen en de spanning zo laag wordt dat de accu niet meer aan mag van het BMS.
De grootste kans is dat er wat gesneuveld is in het laadcircuit na de connector en voor de accu. Maar de enige manier om dat te vinden kan op 2 manieren 1)laten doen wat gekkenwerk is voor een 7 jaar oude laptop (tenzij het een hele dure is) of het zelf doen, maar dat moet je kunnen, of in ieder geval proberen. Hij zal zichzelf niet repareren.[/quot
Op zaterdag 8 november 2025 17:12:47 schreef fred101:
Volgens Google AI:[...]
AI is niet te vertrouwen verkondigd zeer vaak onjuiste en tegenstrijdige info dat is dus waardeloosBlijkbaar kun je zonder code de laptop helemaal niet gebruiken maar jij hebt hem 1,5 jaar gebruikt. Weet je zeker dat hij versleuteld is ?
Ik neem aan dat je dus niet regelmatig back-ups van je data maakt?Maar je hele laptop werkt niet meer, hoe wil je dan je data eruit krijgen al dan niet versleuteld?
Terug naar het probleem:
De grootste kans is dat er wat gesneuveld is in het laadcircuit na de connector en voor de accu. Maar de enige manier om dat te vinden kan op 2 manieren 1)laten doen wat gekkenwerk is voor een 7 jaar oude laptop (tenzij het een hele dure is) of het zelf doen, maar dat moet je kunnen, of in ieder geval proberen. Hij zal zichzelf niet repareren.
Op zaterdag 8 november 2025 16:57:08 schreef revado:
Optie om ssd in een andere zelfde type laptop aan te brengen en zo te proberen is een mogelijkheid.
Bij googelen vond ik ook dat ik via mijn microsoft account aan die code zou geraken.
Kan dan evt via een harde schijfbehuizing waarin ik dan die SSD kan in aanbrengen.Die bitlockersleutel ( 48 cijfers) kan je zelf zo genereren bij de bitlocker instellingen.
Opslaan op een usb stick of iets anders, op de versleutelde schijf zelf gaat dat niet.
En iedereen heeft zelf de keuze wel of geen bitlocker te gebruiken, kan je aan en uit zetten.Maar daar heeft TS niets meer aan nu .
Enige wat te proberen is als laatste redmiddel, als de huidige pc echt niet meer wil, is de schijf in een zelfde type dell laptop zetten starten en hopen dat bitlocker de normaal gebruikte code accepteert.
Ik heb een keer een schijf overgezet van een defecte pc in een gelijke pc en dat werkte.
Maar GEEN enkele garantie!
fred101
Golden Member
TS, je posts zijn totaal onleesbaar. Zet eens quote codes voor en na je tekst want nu zien we niet wat je quote en wat je schrijft.
Volgens Dell zet MS vanaf W8.1 zelf versleuteling automatisch aan als de computer aan bepaalde eisen voldoet en wat ze beschrijven gaat volgens mij op voor laptops.
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000124361/bitlocker-vraagt-om… (die link vond google AI voor mij dus het zal wel een fake Dell site zijn dan
)
Ik zou eens via een andere PC in je MS account kijken, volgens AI en volgens MS zelf wordt de sleutel daar opgeslagen. Maar dan zal eerst je laptop het weer moeten doen.
Misschien dat als je de drive in een andere PC hangt en met je MS account inlogt, dat dan de schijf wel leesbaar is. Zou je kunnen proberen maar dan zou ik dat eerst eens op tweakers vragen.
Weer on topic, Hoever ben je nu met uitmeten?
Nee, bitlocker kan je niet omzeilen met een ms account, kan je vergeten.
bitlocker is een versleuteling van de harddisk en is er juist voor dat iemand er niet bij kan zonder de inlogcode ( die TS dus wel moet hebben) dat is een pincode, wachtwoord of usb stick, vingerafdruk, kan van alles zijn.
De 48 cijferige sleutel is er om de schijf te benaderen als de normale login faalt.
Misschien kan TS een volle accu scoren ergens ( leverancier) of zijn eigen accu ergens anders laden met een identieke leenlaptop en daar de eigen laptop mee starten, dan kan de data er iig af gehaald.
Ik gebruik bitlocker ook op oa de laptop in de auto.
Na starten komt er een blauw scherm om de bitlockercode ( niet die 48 cijferige, maar de eigen gekozen) te geven, pas daarna start windows.
Gaat het fout met de eigen code, bv een aantal keren fout ingegeven dan vraagt de pc om die 48 cijferige unlock code.
Maar dit topic is ondertussen geen elektronica verhaal meer, maar gaat nu een software verhaal worden...
fred101
Golden Member
Revado, MS zelf verwijst naar een microsoft account, of begrijp ik dat verkeerd?
Als u een Microsoft-account gebruikt, wordt de BitLocker-herstelsleutel er meestal aan gekoppeld en hebt u online toegang tot de herstelsleutel
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-back-up-maken-van-uw-b…
Op zaterdag 8 november 2025 20:46:14 schreef revado:
Nee, bitlocker kan je niet omzeilen met een ms account, kan je vergeten.
bitlocker is een versleuteling van de harddisk en is er juist voor dat iemand er niet bij kan zonder de inlogcode ( die TS dus wel moet hebben) dat is een pincode, wachtwoord of usb stick, vingerafdruk, kan van alles zijn.De 48 cijferige sleutel is er om de schijf te benaderen als de normale login faalt.
Laatste keer dat ik een laptop met schijfbeveiliging onder handen kreeg bleek heel de HDD onbruikbaar. Kon dus ook niet geformatteerd worden. Niet in de eigenlijke laptop nog op eender welke andere pc of tool ook.
Zelfs het overzetten van een PCB van een exact gelijke HDD die niet gelockt was ging niet helpen omdat het fysiek opgeslagen volume op de platen encrypt is en alleen terug gevonden kan worden middels de sleutel die op het eigenlijke PCB encrypted ergens in P-rom staat én op de platen. Zelfs de 0track is dan onvindbaar waardoor de HDD niet eens herkend wordt qua tracks, sectoren en cylinders e.d.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]
Op zaterdag 8 november 2025 21:23:33 schreef fred101:
Revado, MS zelf verwijst naar een microsoft account, of begrijp ik dat verkeerd?
[...]
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-back-up-maken-van-uw-b…
Je kan een backup maken van die herstelsleutel en die bij MS opslaan.
Maar beter op een stickje en dan uitprinten en veilig opbergen.
Ik heb wel bitlocker maar op geen enkele machine een MS account.
Op zaterdag 8 november 2025 21:38:03 schreef harry64:
[...]
Laatste keer dat ik een laptop met schijfbeveiliging onder handen kreeg bleek heel de HDD onbruikbaar. Kon dus ook niet geformatteerd worden. Niet in de eigenlijke laptop nog op eender welke andere pc of tool ook.
Heb dat wel vaker gehoord.
Ik heb veel laptops en pc's bij een school in onderhoud gehad.
allemaal bitlocker er op.
Daar bij een aantal toen ze weg mochten nieuwe win op geïnstalleerd , partities er af en gewoon installeren, maar ik heb wel meer horrorverhalen gehoord inderdaad.