Op zaterdag 8 november 2025 16:57:08 schreef revado:
Optie om ssd in een andere zelfde type laptop aan te brengen en zo te proberen is een mogelijkheid.
Bij googelen vond ik ook dat ik via mijn microsoft account aan die code zou geraken.
Kan dan evt via een harde schijfbehuizing waarin ik dan die SSD kan in aanbrengen.

Die bitlockersleutel ( 48 cijfers) kan je zelf zo genereren bij de bitlocker instellingen.
Opslaan op een usb stick of iets anders, op de versleutelde schijf zelf gaat dat niet.
En iedereen heeft zelf de keuze wel of geen bitlocker te gebruiken, kan je aan en uit zetten.

Maar daar heeft TS niets meer aan nu .
Enige wat te proberen is als laatste redmiddel, als de huidige pc echt niet meer wil, is de schijf in een zelfde type dell laptop zetten starten en hopen dat bitlocker de normaal gebruikte code accepteert.
Ik heb een keer een schijf overgezet van een defecte pc in een gelijke pc en dat werkte.
Maar GEEN enkele garantie!

TS, je posts zijn totaal onleesbaar. Zet eens quote codes voor en na je tekst want nu zien we niet wat je quote en wat je schrijft.
Volgens Dell zet MS vanaf W8.1 zelf versleuteling automatisch aan als de computer aan bepaalde eisen voldoet en wat ze beschrijven gaat volgens mij op voor laptops.
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000124361/bitlocker-vraagt-om… (die link vond google AI voor mij dus het zal wel een fake Dell site zijn dan >:-) )

Ik zou eens via een andere PC in je MS account kijken, volgens AI en volgens MS zelf wordt de sleutel daar opgeslagen. Maar dan zal eerst je laptop het weer moeten doen.

Misschien dat als je de drive in een andere PC hangt en met je MS account inlogt, dat dan de schijf wel leesbaar is. Zou je kunnen proberen maar dan zou ik dat eerst eens op tweakers vragen.

Weer on topic, Hoever ben je nu met uitmeten?

Nee, bitlocker kan je niet omzeilen met een ms account, kan je vergeten.
bitlocker is een versleuteling van de harddisk en is er juist voor dat iemand er niet bij kan zonder de inlogcode ( die TS dus wel moet hebben) dat is een pincode, wachtwoord of usb stick, vingerafdruk, kan van alles zijn.

De 48 cijferige sleutel is er om de schijf te benaderen als de normale login faalt.

Misschien kan TS een volle accu scoren ergens ( leverancier) of zijn eigen accu ergens anders laden met een identieke leenlaptop en daar de eigen laptop mee starten, dan kan de data er iig af gehaald.
Ik gebruik bitlocker ook op oa de laptop in de auto.
Na starten komt er een blauw scherm om de bitlockercode ( niet die 48 cijferige, maar de eigen gekozen) te geven, pas daarna start windows.
Gaat het fout met de eigen code, bv een aantal keren fout ingegeven dan vraagt de pc om die 48 cijferige unlock code.

Maar dit topic is ondertussen geen elektronica verhaal meer, maar gaat nu een software verhaal worden...

Revado, MS zelf verwijst naar een microsoft account, of begrijp ik dat verkeerd?

Als u een Microsoft-account gebruikt, wordt de BitLocker-herstelsleutel er meestal aan gekoppeld en hebt u online toegang tot de herstelsleutel

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-back-up-maken-van-uw-b…

Op zaterdag 8 november 2025 20:46:14 schreef revado:
Nee, bitlocker kan je niet omzeilen met een ms account, kan je vergeten.
bitlocker is een versleuteling van de harddisk en is er juist voor dat iemand er niet bij kan zonder de inlogcode ( die TS dus wel moet hebben) dat is een pincode, wachtwoord of usb stick, vingerafdruk, kan van alles zijn.

De 48 cijferige sleutel is er om de schijf te benaderen als de normale login faalt.

Laatste keer dat ik een laptop met schijfbeveiliging onder handen kreeg bleek heel de HDD onbruikbaar. Kon dus ook niet geformatteerd worden. Niet in de eigenlijke laptop nog op eender welke andere pc of tool ook.

Zelfs het overzetten van een PCB van een exact gelijke HDD die niet gelockt was ging niet helpen omdat het fysiek opgeslagen volume op de platen encrypt is en alleen terug gevonden kan worden middels de sleutel die op het eigenlijke PCB encrypted ergens in P-rom staat én op de platen. Zelfs de 0track is dan onvindbaar waardoor de HDD niet eens herkend wordt qua tracks, sectoren en cylinders e.d.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]

Op zaterdag 8 november 2025 21:23:33 schreef fred101:
Revado, MS zelf verwijst naar een microsoft account, of begrijp ik dat verkeerd?
[...]
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-back-up-maken-van-uw-b…

Je kan een backup maken van die herstelsleutel en die bij MS opslaan.
Maar beter op een stickje en dan uitprinten en veilig opbergen.
Ik heb wel bitlocker maar op geen enkele machine een MS account.

Op zaterdag 8 november 2025 21:38:03 schreef harry64:
[...]
Laatste keer dat ik een laptop met schijfbeveiliging onder handen kreeg bleek heel de HDD onbruikbaar. Kon dus ook niet geformatteerd worden. Niet in de eigenlijke laptop nog op eender welke andere pc of tool ook.

Heb dat wel vaker gehoord.
Ik heb veel laptops en pc's bij een school in onderhoud gehad.
allemaal bitlocker er op.
Daar bij een aantal toen ze weg mochten nieuwe win op geïnstalleerd , partities er af en gewoon installeren, maar ik heb wel meer horrorverhalen gehoord inderdaad.

Op zaterdag 8 november 2025 21:43:42 schreef revado:
[...]

Heb dat wel vaker gehoord.
Ik heb veel laptops en pc's bij een school in onderhoud gehad.
allemaal bitlocker er op.
Daar bij een aantal toen ze weg mochten nieuwe win op geïnstalleerd , partities er af en gewoon installeren, maar ik heb wel meer horrorverhalen gehoord inderdaad.

soms een ellende om partities nog gewist te krijgen, echter met installeren van nieuw OS de HDD wissen lukt dan vaak weer wel. bitlocker en nog meer van die ellende worden in W11 langzaam doorgevoerd, vandaar ook het pushen van MS account.

wat ik mee kreeg is dat zelfs de bescherming legaal uitzetten tot vernietiging van de data leidde. Enige voordeel was dat de schijf daarna nog normaal benaderbaar was om nieuwe partitie en installatie te doen. die installatie moest dan wel vanaf USB of CD, de verborgen installatie partitie op de HDD was ook weg. Enige wat teruggezet werd was de HDD-fabrieksinstelling op track 0.

Zelfs smart-data was gereset. Kennelijk werd dat ook op de platen ergens opgeslagen.

Op zaterdag 8 november 2025 21:50:56 schreef testman:
[...]

soms een ellende om partities nog gewist te krijgen, echter met installeren van nieuw OS de HDD wissen lukt dan vaak weer wel. bitlocker en nog meer van die ellende worden in W11 langzaam doorgevoerd, vandaar ook het pushen van MS account.

Ik heb verhalen gehoord dat als je W11 en Linux probeert te installeren dat W11 de Linux partities er af mikt wegens niet herkend als erkend partitieformat.

In principe hoort er bij bitlocker een key die online in je MS account staat. Als die niet werkt, zul je inderdaad op je backups moeten terugvallen. Als je die niet hebt, is je laptop repareren de enige oplossing.

Op donderdag 6 november 2025 18:46:03 schreef jepe D:
[...]

Heb momenteel al klacht lopen tegen bedrijf ivm de garantie en dat ze verplicht zijn een degelijk product dienen te verkopen.
Kan ook geen data afhalen ivm bitlocker beveiliging wat voor privé verkoop normaal niet mag.

Bij tweedehands aankoop heb je zelf ook onderzoeksplicht (bitlocker had je kunnen zien toen je hem testte, is bij mijn weten ook niet verboden maar voor jou wel onhandig), en de termijn dat je redelijkerwijs mag verwachten dat een aangeschaft apparaat conform is (dus blijft werken) is al lang verstreken. Die termijn zal voor een wat duurdere laptop iets van 5 jaar vanaf de eerste verkoop zijn. Wel heb je op een tweedehands apparaat een garantietermijn volgens de voorwaarden van de verkoper. Vaak is dit 3 of 6 maanden.

Op zaterdag 8 november 2025 20:21:23 schreef fred101:
TS, je posts zijn totaal onleesbaar. Zet eens quote codes voor en na je tekst want nu zien we niet wat je quote en wat je schrijft.
Volgens Dell zet MS vanaf W8.1 zelf versleuteling automatisch aan als de computer aan bepaalde eisen voldoet en wat ze beschrijven gaat volgens mij op voor laptops.
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000124361/bitlocker-vraagt-om… (die link vond google AI voor mij dus het zal wel een fake Dell site zijn dan >:-) )

Ik zou eens via een andere PC in je MS account kijken, volgens AI en volgens MS zelf wordt de sleutel daar opgeslagen. Maar dan zal eerst je laptop het weer moeten doen.

Misschien dat als je de drive in een andere PC hangt en met je MS account inlogt, dat dan de schijf wel leesbaar is. Zou je kunnen proberen maar dan zou ik dat eerst eens op tweakers vragen.

Weer on topic, Hoever ben je nu met uitmeten?

Sorry na de post had ik gezien dat deze op een verkeerde plaats gepost was.

Op vrijdag 7 november 2025 08:14:24 schreef jepe D:
[...]

Was een refurbished van 1,5 jaar daar verwacht je dan toch meer van.
Mijn vorige laptop was ook een refurbished en na aankoop 14 jaar meegegaan.

Ah, nee, ik had het over nieuw aanschaf.

Voor een refurb mag je blij zijn met 3 maanden garantie.

Op zaterdag 8 november 2025 15:15:36 schreef jepe D:
[...]
Verkopen van een laptop aan privé personen die vergrendeld is met een bitlockercode is volgens mijn navraag verboden tenzij de code is meegeleverd en dat is bij deze niet gebeurd.

Geen idee waar je dat navraagt, win11 versleutelt tegenwoordig standaard je drive, als je een MS account gelinkt had aan die computer kun je daar je key vinden:
https://aka.ms/myrecoverykey

Had je een offline account dan heb je enkel je backups nog. Die drive kom je zo niet meer bij.

[Bericht gewijzigd door Sine op (50%)]

Op maandag 10 november 2025 08:52:33 schreef Sine:
[...]

Ah, nee, ik had het over nieuw aanschaf.

Voor een refurb mag je blij zijn met 3 maanden garantie.

[...]

Geen idee waar je dat navraagt, win11 versleutelt tegenwoordig standaard je drive, als je een MS account gelinkt had aan die computer kun je daar je key vinden:
https://aka.ms/myrecoverykey

Had je een offline account dan heb je enkel je backups nog. Die drive kom je zo niet meer bij.

Ik had bovenstaande link al geopend (gevonden op forum gathering tweakers) op een andere laptop en ingelogd met mijn msa en kreeg inderdaad een bitlocker code te zien met het apparaat naam dat niet eigen is aan apparaat naam waarop ik die link heb geopend. Ik vraag me dan af wat voor bitlockercode dit is. De naam van de defecte laptop ken ik trouwens niet.

Wellicht die van de defecte laptop?

Kwestie van proberen.

Op maandag 10 november 2025 10:25:31 schreef Sine:
Wellicht die van de defecte laptop?

Kwestie van proberen.

Toen ik deze laptop binnenstak bij laptopboer zoals ik al eerder heb vermeld zei hij dus dat laptop versleuteld was met een bitlockercode.
Heb via verkoper die proberen te bemachtigen maar kreeg daar geen antwoord op.
Ben toen gaan googelen met als resultaat de gevonden bitlockercode die niet van de laptop is waarmee ik de bitlockecode heb gevonden.
Heb toen de code aan hem meegedeeld maar was niet overtuigd omdat hij mij zei dat die niet te achterhalen was. Wou ook niet proberen want zei me dat het toch niet zou lukken en daar stond ik.
Ik kan SSD wel in een vergelijkbaar laptop steken en proberen maar wil ook niet die laptop doen crashen.
Misschien een betere oplossing SSD in een gepaste harde schijf behuizing monteren en dan proberen het zou me in ieder geval een beter gevoel geven.
Mijn betrachting is dan toch ook de laptop weer aan de praat te krijgen.
De bitlocker van deze laptop staat op uit heb ik gezien maar hoe vind ik dan de bitlockercode ervan?
Heb ondertussen toch al heel wat bijgeleerd door de vele antwoorden die ik al heb gekregen van jullie allemaal. Heel erg bedankt daarvoor.
Ik probeer met gevonden bitlockercode data af te halen. Probeer ook met de gegeven tips de laptop weer aan de praat te krijgen.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte maar kan wel een tijdje duren.

Vele groeten, JepeD

Ben er ook eens mee bezig geweest op een vorige laptop. Daar zat ook nog password op de BIOS/EFI :-) Dus niet booten vanaf USB.

Ga eens op Tweakers daar kunnen ze het beter aan een noob uitleggen hoe het werkt in de wondere windows wereld. Software issue, geen hardware problemo.

edit:

te snel getyped ;-)

Ik had bovenstaande link al geopend (gevonden op forum gathering tweakers) op een andere laptop en ingelogd met mijn msa en kreeg inderdaad een bitlocker code te zien met het apparaat naam dat niet eigen is aan apparaat naam waarop ik die link heb geopend.

Probeer de herstelpartitie eens te benaderen. Windows 8.1 is origineel geleverd op deze bak? Maakt niet uit want de vorige eigenaar zal naar de laatste versie zijn gegaan.

Windows 10 met mogelijkheid up te daten naar Windows 11.

Op maandag 10 november 2025 15:54:04 schreef jepe D:
[...]

Toen ik deze laptop binnenstak bij laptopboer zoals ik al eerder heb vermeld zei hij dus dat laptop versleuteld was met een bitlockercode.
Heb via verkoper die proberen te bemachtigen maar kreeg daar geen antwoord op.

Dat zal best, als het goed is heeft de verkoper die niet.

Heb toen de code aan hem meegedeeld maar was niet overtuigd omdat hij mij zei dat die niet te achterhalen was.

Als die in je MS account staat (waarvoor je dus ook een MS account op die laptop moet gebruiken) moet dat kunnen. Anders is het inderdaad jammer maar helaas.
Daar is het ook voor bedoeld, als je daar zomaar bij zou kunnen heeft versleutelen niet veel zin.

Misschien een betere oplossing SSD in een gepaste harde schijf behuizing monteren en dan proberen

Dat lijkt de goede weg inderdaad.

De bitlocker van deze laptop staat op uit heb ik gezien maar hoe vind ik dan de bitlockercode ervan?

Als die er niet is ... niet.

Ik probeer met gevonden bitlockercode data af te halen.

Als je er dan iets aan heb overgehouden is dat je het best toch ergens een kopie van je belangrijke data neerzet.
Bij voorkeur niet op diezelfde machine ;)

Zag wel het model laptop voorbij komen, maar nog niet waar de TS woont.
Mocht de data erg belangrijk zijn, wil ik wel een poging ondernemen m.b.t oplossen van de kortsluiting.

Op maandag 10 november 2025 16:11:45 schreef RAAF12:
Ben er ook eens mee bezig geweest op een vorige laptop. Daar zat ook nog password op de BIOS/EFI :-) Dus niet booten vanaf USB.

Ga eens op Tweakers daar kunnen ze het beter aan een noob uitleggen hoe het werkt in de wondere windows wereld. Software issue, geen hardware problemo.

edit:

te snel getyped ;-)

Goed idee,zal eens op forum van gathering tweakers.
Bedankt.

[...]

Probeer de herstelpartitie eens te benaderen. Windows 8.1 is origineel geleverd op deze bak? Maakt niet uit want de vorige eigenaar zal naar de laatste versie zijn gegaan.

Op maandag 10 november 2025 17:05:26 schreef Sine:
[...]
Dat zal best, als het goed is heeft de verkoper die niet.

[...]
Als die in je MS account staat (waarvoor je dus ook een MS account op die laptop moet gebruiken) moet dat kunnen. Anders is het inderdaad jammer maar helaas.
Daar is het ook voor bedoeld, als je daar zomaar bij zou kunnen heeft versleutelen niet veel zin.

[...]
Dat lijkt de goede weg inderdaad.

[...]
Als die er niet is ... niet.

Dus niet iedere laptop heeft een versleuteling?

[...]
Als je er dan iets aan heb overgehouden is dat je het best toch ergens een kopie van je belangrijke data neerzet.
Bij voorkeur niet op diezelfde machine ;)

Op OneDrive dus.

Nee, niet iedere laptop heeft een versleuteling, die kan je zelf aanzetten.
En, zoals ik al eerder zei, de bitlocker herstelcode kan je bij het aanzetten van bitlocker gewoon als pdf of tekst naar een stickje schrijven, of printen, ook achteraf.

Je kan de bitlocker herstel code van de ( defecte) pc onmogelijk hebben gevonden op internet via google.
Zodra je de bitlocker herstelcode ( 48 cijfers) nodig hebt geeft de pc de code van de machine aan.
Die moet kloppen met de betreffende machine.

Ik heb bij een klant ( school) met honderden pc's /laptops gewerkt met bitlocker.

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/uw-bitlocker-herstelsleute…

Maar je hebt alles op onedrive staan?
Dan is er toch geen probleem en heb je de data?

sorry ik had geen zin om de hele thread te lezen, maar ik herken je probleem wat ik had bij mijn XPS15. Ik vermoed ook ergens iets van een sluiting in het dc plug circuit. Ik heb het simpelweg opgelost door een usb-c lader te kopen en die te gebruiken, dat werkte namelijk wel. Geen idee of jouw laptop ook de mogelijkheid heeft om via usb c te laden.

Als data recovery overigens het belangrijkst is .. mocht er geen USB-C aansluiting zijn dan kun je natuurlijk altijd nog proberen de accu extern te laden.