Cromeboek Asus C202S noteboek, ik denk 2021.
Heb ik uit de container gevist. Het had geregend en de display zat vol water. De rest was droog. Hij werkt als ik HDMI aansluit. Hij mist 4 toetsen. Ik hoopte eigenlijk dat hij kapot was. Leek me leuk eens een laptop te repareren. Dat hij eerst niets deed bleek door een te lege accu te komen dus die heb ik geladen. Nu gaat de laptop aan. Maar de display bleef donker dus ik heb de volgorde fout of de backlight aansturing is stuk.

Ik heb (een paar dagen geleden) de display uit elkaar gehaald om te drogen en de inhoud op volgorde gelegd. Helaas toen ik mijn jas aantrok waaide ze van tafel en door elkaar. Ik heb geen flauw idee meer van de volgorde.

Ik heb een metalen frame, 1 vel dik wit plastic, een dik doorzichtig stuk plastic. die 2 zijn volgens mij een light-guide voor het backlight. De witte plus dikke op elkaar in het frame. Dan zie ik ook het papier oplichten. (dus het backlight zelf is heel, aangestuurd op 20mA met een stroombron)

Maar dan heb ik 3 vellen doorzichtige folie, een dun wit 3/4 rond frame en het LCD zelf. Ik denk de 3 vellen op elkaar maar ik denk dat als het niks uitmaakte hoe, dat er dan geen 3 in zaten maar gewoon 1 dikkere.

Ik denk dan het dunne witte 3/4 framepje met de open kant naar het keyboard en daarin de display.
En dan heb ik een dunne strip doorzichtig harder plastic wat ergens uit kwam (zat door het vocht vast en viel eruit maar ik zag niet waar vandaan.

Ik had de boel in elkaar maar zag niets (mede doordat het backlight niet aanging (of wel aanging maar ik iets fout heb gedaan waardoor er geen licht door kwam. Heeft volgens mij wat met polarisatie te maken.

normaal zit er een difusser in om egaal licht te krijgen, een filter zodat het licht enkel rechtdoor kan, en een polarisatie filter

heb ze destijds ook al gemengd, maakte volgens mij weinig uit in volgorde

Zolang je geen backlight hebt, maakt de volgorde niet zoveel uit: je ziet niet veel :)
Maar ff zonder gekheid: die laptop ligt daar niet omdat-ie het zo goed deed. Dus het zou zomaar kunnen dat de backlight dood is. Als je de 'bezel' er niet op hebt, dan zie je doorgaans wel of een backlight ook light zeg maar.
Daarna kun je evt. wat experimenteren. Voor polarisatie: dan zou je als je ze draait ten opzichte van elkaar de boel donker moeten zien worden (bij 90 graden). Een polariserende zonnebril kan ook handig zijn.

En wat de volgorde bij jouw Acer is? Geen idee. Ooit, heel lang geleden heb ik wel eens eentje zover uit elkaar gehad... Te lang geleden om er nog wat van te weten...

Zoek een polaroid bril. 1 van de vellen is het polarisatie filter. laat de 3 film dingen weg, zet de bril op en kijk of het scherm iets doet.

(Dubbelcheck of de polaroid bril echt polariseerd: de drie films ronddraaien, 1 wordt er dan in een bepaalde orientatie zeer donker. )

Ik heb het weer uit elkaar gehaald zodat ik zie wat er gebeurd met een zaklamp erachter. Het backlight gaat niet aan en het scherm laat niets zien. Er is 6,8V op de backlight connector ipv 28V (Vf als ik het backlight met een stroombron opstart) Er zitten nog twee smps voedingen op dat PCBtje en daar komt niks uit. Dat PCB was drijfnat. Dus er is gelukkig wel wat stuk :-)

EricP: Ik weet waarom hij weggegooid is van de collega (ook vrijwilliger bij de kringloop waar hij in het E-afval hok lag) Er ontbreken 5 toetsen wat hem niet te verkopen maakt en je kreeg een scherm waarmee je met je schoolwachtwoord ergens op moest inloggen waar hij niet voorbij kwam.
Verder deed hij het. Er lag ook een grote HP maar die lag helemaal onder water, dat vond ik net te veel uitdaging, deze stond rechtop.
Toen ik hem open klapte zag je in de linker onderhoek wat licht en er was vaag wat op het scherm te zien en het was duidelijk dat dat deel vol water stond. Dat leek me wel een leuke uitdaging.

De enige reden dat ik er mee bezig ben is ontspanning/hobby tussen het commerciële werk door. Het is leuk eens aan iets te werken waarbij het niet uitmaakt of het lukt, het niet snel hoeft en ook niet erg is als ik het nog meer kapot maak ,of ik het niet leuk meer vind er mee verder te gaan of de onderdelen te duur zijn.

Dat doe ik de laatste tijd wel vaker. Zo heb ik een Erres wekkerradio uit 1974, een jaren 80 Grundig wereldontvanger en 2 Sony discmans gerepareerd. Allemaal uit de e-waste container. Lukt het dan gaat het soms terug, soms geef ik het weg en soms of gebruik ik het zelf. Maar die dingen waren allemaal droog.

Een Akai discman is niet gelukt maar ik heb wel het probleem gevonden (maar het defecte Sony IC was erg obsolete en ik ga er geen serieus geld aan uitgeven). Ook een digitale draadloze bbq thermometer. Daar was het xtal kapot maar er een bestellen gaat te ver voor iets wat we dan voor 2 euro ofzo verkopen. Ik had de fout gevonden, dat was voor mij genoeg.

Ah, het ding is dus 'werkend' (maar niet echt bruikbaar) weg gegooid. Duidelijk.

Of je ook zonder die polarisatie dingen wat op een LCD ziet, dat weet ik niet. Of eigenlijk: ik denk van niet. Het idee is - als ik het wel heb - dat je vloeibare kristallen (de LC van de LCD...) draait waardoor ze parallel aan de 'licht richting' (van het gepolariseerde licht) komen te liggen. Dan laten ze dus licht door (de pixel is 'aan'). Staan ze er 'haaks' op, dan houden ze het licht tegen (de pixel is 'uit').
Bij ongepolariseerd licht zit je dus geen verschil - en heb je dus 'geen beeld'. Wellicht helpt kijken door een gepolariseerde zonnebril. Maar de truc is hoe dan ook 'gepolariseerd licht'.

Zou het kunnen dat - om de een of andere reden - het ding op 'external display' staat? Bij sommige laptops kun je dat met een keyboard combinatie kiezen. En soms zijn ze ook nog zo handig dat wanneer je 'extern' geselecteerd hebt en 'extern' niet gedetecteerd wordt, ze automagisch terug schakelen naar 'intern'. En soms ook niet.

Maar eh... dat je tijd hebt voor dit soort dingen :)
Overigens... dit is best naar spul als het 'nat' geweest is. En dan doel ik op de werking van een TFT. Een kleine lekstroom (een heel klein beetje oxidatie) kan al dodelijk zijn. Maar goed, dan zou je 'slecht beeld' hebben. Het zal niet zo zijn dat alles stuk is en je 'geen beeld' hebt...

Ik zal eens met mijn zonnebril gaan spelen, die is polariserend

Op donderdag 13 november 2025 09:05:04 schreef EricP:

Maar eh... dat je tijd hebt voor dit soort dingen :)

Ik repareer alleen nog voor bedrijven die aan board werken dan weet ik zeker dat het board ook stuk is en die kan ik nog dingen laten uitzoeken/meten.

Direct van eindgebruikers neem ik meestal niet meer aan. Veruit het meeste Maritiem. Maar het is vaak nogal frustrerend werk. Alleen een PCB, als ik geluk heb een bedradingsschema zodat ik ongeveer weet wat er op aangesloten wordt en een heel uitgebreide fout omschrijving is "werkt niet meer", meestal staat er niets op. Alles zonder schema's en de meeste dingen kun je niet eens opstarten/aanzetten. Na reparatie gaat het terug voor testen en als ik het niet terug zie en/of niks hoor dan was het waarschijnlijk weer goed. Tot nu toe heb ik nog niks terug gehad. Maar ze zeuren nooit over de factuur.
De makkelijke dingen doen ze zelf, ik krijg de "hopeloze" gevallen.

Ik zou wel wat meer willen doen maar dan complete apparaten en niet direct voor consumenten ivm het gezeur (dat is wel het makkelijkste werk) maar ik heb geen idee wat dan wel. Ik hoef er ook niet van te leven maar het is leuk zakgeld.

Ik mis het gezoek in schema's, theoretisch bedenken waarom ergens iets niet doet wat het schema aangeeft en vooral de kick dat je dan naderhand de schakelaar aanzet en het ding werkt weer. Dat was mijn hobby, oude meetapparatuur repareren. Daarom repareer ik nu tussendoor dingen van de kringloop.

Van meetapparatuur zijn meestal ook geen schema's maar je kunt het ding in ieder geval aanzetten en er is de kick als het weer werkt, maar meestal mag dat weer niks kosten want dat spul wordt steeds goedkoper en die markt is gewoon klein en vaak hebben ze er eerst zelf in zitten spitten. De fabrikant/leverancier/importeur doet dat vaak zelf de eerste paar jaar en daarna wordt het vervangen.

Ik heb het backlight weer aan de gang. Maar er blijkt een barst in het scherm te zitten.
De oorzaak is bekend....

Tja, had ik hem maar niet op "haar plekje" moeten leggen.
Geen probleem ik kan er toch niks mee want dit is het enige wat hij doet.

Kan ik hier Linux op zetten? (via een USB stick) of gaat dat niet bij een android notebook.
Edit: Ik dacht dat chromebooks Android waren maar dat is een Microsoft inlog scherm.

Oja OT, het maakt blijkbaar niet uit hoe je die vellen legt.

En dan onschuldig kijken :)

Er kan prima linux Mint op zover ik weet.

ff kijken of je dat ding zo gek krijgt dat-ie van USB stick boot. Of van een USB-DVD-drive. Daar is makkelijk een Linux image voor te krijgen en dan loopt het doorgaans zo...

dat login scherm van microsoft is gewoon omdat de school ervoor koos dat iedereen met een MS account inlogt. is dan ook makkelijk zodat je direct ook office 365 kan gebruiken. factory reset uitvoeren misschien?

Die folies die in zo'n laptop lcd-scherm zitten zijn niet zomaar willekeurig opgestapeld. De bekende 2x16 text displays worden meestal over het hele oppevlak van achteren aangelicht door een electroluminicentie plaatje dat over het gehele oppervlak licht afstraalt. Grotere displays worden vanaf de randen belicht. Dat licht moet uiteindelijk wel loodrecht op het schermpje aankomen. Dus is er een folie die voorzien is van pukkeltjes of andere structuren die dat licht (~90 graden) ombuigt. Ook moet je er voor zorgen dat dat homogeen over het gehele scherm plaatsvindt, nog een slimme folie. Naar achter afgestraald licht wordt door een reflecterende folie 'gecorrigeerd' en naar het scherm gericht. En, tussen de lichtbron en het display (de glazen sandwich), zit een polarizer, net als op de voorzijde. De vloeibare kristallen in de glazen sandwich veranderen onder invloed van spanning de polarisatie-richting van licht door de sandwich zodat het wel of niet door de beide polarizers kan doordringen.

Op vrijdag 14 november 2025 17:38:07 schreef EricP:
ff kijken of je dat ding zo gek krijgt dat-ie van USB stick boot. Of van een USB-DVD-drive. Daar is makkelijk een Linux image voor te krijgen en dan loopt het doorgaans zo...

Moderne installatie media (tenminste de Ubuntu, daar probeer ik dat zo nu en dan mee), die zijn "ISO IMAGE", dus kan je zo op een DVD zetten....

Maar pleur dat ding op een USB stick en daar wordt ook gewoon van geboot! Niets gezeik met ouderwetse ronde schijfjes zeulen.

@soldeersmurf: Volgens mij is dat "backlight gedoe" (dus met reflecties enz.) het ding dat een paar mm dik is. Niet een dun folie.

gewoon bootable image van w11 erin steken en de hdd formatteren voor installeren, dan meteen proces afbreken en je kunt er alles opzetten. best kans dat ie daarom is geruimd, nu W10 niet meer ondersteund word, gaat er steeds meer spul geruimd worden omdat W11 er niet op zou kunnen.

Bedankt, ik heb het gelijk opgeschreven voor in mijn info mappen.

Het blijkt dat de folies kleine tabs hebben en in het plastic framepje zitten uitsparingen dus dan blijft alleen de volgorde over en als ik Soldeersmurf goed begrijp hen je eerst het witte vel, dan de dikke plastic "light guide" dan de structuur folie, dan de reflector folie, dan de polariseer folie en dan de display zelf.

Voor de compleetheid voor toekomstige reparaties: op het kleine PCB zitten 5 IC's. 3 ervan kon ik identificeren.
Het hele ding heet Innolux N116BGE-EB2-X+C (de hele display N116BGE-EA2 rev C1)
- CM512: Een LCD bias controller, is blijkbaar gelijk aan TPS65148. Het IC maakt 18V op 630kHz of 1,2MHz
- DP611E LCD Timing Controller (TCON)
- CM509A step up boost controller, is blijkbaar pin compatible met de RT8562 die max 25mA ledstroom maakt, gemeten Vf is 28V. Er zit een enable pin op om het backlight aan/uit te zetten.
Van de alternatieven kon ik wel datasheets vinden.
De 2 andere zijn denk ik mosfets.

Het ding kreeg iets van 8V, ik denk de accuspanning, maar dat was toen het backlight het nog niet deed, daarna niet meer gemeten.
Op de hoek zit een klein bandkabeltje wat naar de ledstrip gaat. De plus "28V" kant zit het verst van het LCD af. Waarschijnlijk zal dat iets van 32V zijn zonder leds.
Oja, de fout bleek een minuscuul wit zekeringetje te zijn. Daarna deed hij het nog niet. Toen heb ik het IC doorgesoldeerd. Toen maakte ik manueel de enable hoog, dat gaf een vonkje dus even een weerstand hoger geschakeld maar dat deed niets.

Ik stopte even met meten om de datasheet verder te bestuderen en ineens gaat het backlight aan. Ook na de PC opnieuw opstarten werkte het weer. Maar met een gebroken scherm had dat niet veel nut natuurlijk. Ik ga er proberen Linux op te zetten en als dat niet werkt gaat hij terug naar de milieustraat.

Op vrijdag 14 november 2025 20:40:27 schreef testman:
gewoon bootable image van w11 erin steken en de hdd formatteren voor installeren, dan meteen proces afbreken en je kunt er alles opzetten. best kans dat ie daarom is geruimd, nu W10 niet meer ondersteund word, gaat er steeds meer spul geruimd worden omdat W11 er niet op zou kunnen.

Dat heb ik niet want mijn gewone laptop en werkplaats laptop werken allebei op Linux (Mint LTS) Ik moet eerst mijn USB stick terug vinden in mij bermuda-driehoek-kajuit en dan ga ik het proberen met mint.

Chromebooks gebruiken Coreboot met Google beveiliging (Verified Boot). Om Linux Mint te installeren moet je de Chromebook in Developer Mode zetten en meestal een aangepaste UEFI; firmware flashen.

Zonder extra stappen mis je vaak werkende WiFi of touchpad, omdat ChromeOS hardware geen officiële Linux drivers meekrijgt. Heeft me wat zweet bloed en tranen gekost op zo een computertje van nonkel.

Met de Intel Celeron N3060 en 4 GB RAM is Mint (zeker de XFCE of Cinnamon editie) geschikt voor browsen, tekstverwerking en lichte taken. Tis wat werk maar dan wel weer bruikbaar. Indien mogelijk uitbreiden naar 8GB dat werkt dan weer net ietsje vlotter!

Ik kreeg hier van iemand een oude Medion Akoya Laptop (ongeveer 14 jaar oud) met een erg groot scherm, die heb ik zelf helemaal onder handen genomen en boot nu in seconden naar de desktop van Win 10 LTSC -IOT S. Echt een hobby geworden van mij, oude hardware nieuw leven inblazen. Ik hou wel van een uitdaging. Geweldige laptop trouwens, is uitgerust met een Dual GPU van Nvidia en Intel.

Een nieuwe snellere CPU erin, een SSD, 8GB Ram en een sneller WiFI+BlueTooth kaartje van Intel, en tenslotte WIN 10 LTSC IOT S met ESU tot 2029. Windows LTSC IoT S heeft een gestroomlijnder bootproces zonder veel services die pas later nodig zijn. Mint laadt bij opstart vaak meer modules en services van Linux.

Heb er wel mijn werk van gemaakt de gehele koeling met heatpipes en ventilator grondig gepoetst en drupje naaimachine olie erin, verse koelpasta. Ik ben erg blij dat dat allemaal werkt, ben trots op mezelf. Die nieuwe CPU en Intel WiFi waren wel een risico, sommige bios hebben een whitelist ingebakken. Een meisje van 13 jaar gebruikt hem nu op school.