Of de markiezen fabrikant er op aanspreken dat ze verkeerde relais hebben gebruikt. Tikken tegen een relais om dat ie niet goed werkt lijkt mij een ontwerpfout. Er zit een (verend) kantelmechanisme in een relais wat ervoor zorgt dat de contactdruk goed is. Blijkbaar zit daar het euvel.
In industrie machine's zitten relais gesoldeerd? Daar zal wel een reden voor zijn. Als het spul geruimd wordt hebben de relais geen tijd om oud en gebrekkig te worden
In de dingen die ik zag (oa. Revox A77, BMW E36) zaten de relais keurig in voetjes gestoken. Makkelijk uitwisselbaar bij defecten. Je zag het ook bij nixie buizen, lange soldeer draden bij het goedkope spul en dikke pennen (met voetjes) voor de betere modellen. Voor elck wat wils.
gewijzigd, niet goed gelezen @bprosman
het probleem is dat de contacten een beetje vastbranden. en als het relais moet in of utischakelen dat de kracht om die los te trekken minder is dan de plakkracht van het vastlassen. als je er dan ff op tikt schieten ze weer los. het wordt alleen maar ergens eens ze ingebrand zijn.
ik heb een heel resem van die kleine relais op ali gekocht om ze allemaal te vervangen, maar uiteindelijk vervang ik de printen gewoon met 30A relais kaarten en die plakken niet
Op zaterdag 6 december 2025 16:16:45 schreef RAAF12:
Of de markiezen fabrikant er op aanspreken dat ze verkeerde relais hebben gebruikt. Tikken tegen een relais om dat ie niet goed werkt lijkt mij een ontwerpfout. Er zit een (verend) kantelmechanisme in een relais wat ervoor zorgt dat de contactdruk goed is. Blijkbaar zit daar het euvel.In industrie machine's zitten relais gesoldeerd? Daar zal wel een reden voor zijn. Als het spul geruimd wordt hebben de relais geen tijd om oud en gebrekkig te worden
In de dingen die ik zag (oa. Revox A77, BMW E36) zaten de relais keurig in voetjes gestoken. Makkelijk uitwisselbaar bij defecten. Je zag het ook bij nixie buizen, lange soldeer draden bij het goedkope spul en dikke pennen (met voetjes) voor de betere modellen. Voor elck wat wils.
Of ik begrijp het verhaal niet maar volgens mij heeft TS deze relais zelf gekocht.