Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
... maar ook alleen het maak contact van de UL-versie ...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (15%)]
Op woensdag 3 december 2025 20:50:13 schreef klabam:
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Een SSR heeft geen mechanische contacten die blijven plakken. Wellicht is dat een optie?
https://nl.farnell.com/c/switches-relays/relays/solid-state-relays-con…
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op donderdag 4 december 2025 11:32:30 schreef fatbeard:
... maar ook alleen het maak contact van de UL-versie ...
Die UL (certificering) is volgens mij niet de versie maar een keurmerk, net zoals je VDE hebt. Wat betreft enkel het maakcontact, daarin heb je gelijk.
UL staat voor Underwriters Laboratories, een Amerikaanse keuringsinstantie.
CUL is hetzelfde, maar dan een keuring volgens Canadese richtlijnen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schakelvermogen voor niet ohmse lasten wordt bijna altijd voor het maakkontakt gespecificeerd, het breekkontakt kan minder verwerken...
Robbe de Smet
Op donderdag 4 december 2025 12:07:40 schreef RAAF12:
[...]Een SSR heeft geen mechanische contacten die blijven plakken. Wellicht is dat een optie?
https://nl.farnell.com/c/switches-relays/relays/solid-state-relays-con…
Moet je er dan ook niet op letten dat je de juiste keuze maakt: een instantaneous / random turn-on SSR gebruiken voor induktieve lasten. Met andere woorden pasop dat je geen zero cross type neemt als je motoren wil schakelen!
benleentje
Golden Member
Nee SSR die plakken niet maar zijn dan wel weer gevoeliger dan een relais. Een relais waarschuwt als die mishandelt word een SSR is gelijk stuk.
Met andere woorden pasop dat je geen zero cross type neemt als je motoren wil schakelen!
Mag ik vragen waarom?
Ik ken er te weinig van.
Ik zou denken dat je dan toch vanaf "0" volt begint en niet ergens op een top?
Die 10A dat op relais enzo staat, is dat niet de stroom dat ie aankan, maar niet de "schakelstroom".
Ik zie zo'n klein relais niet direkt een last van +2,5 kW schakelen.
Of zie ik het hlemaal verkeerd?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het inschakelen op de nuldoorgang is niet zozeer het probleem, het uitschakelen des te meer.
De inductie wil de stroom handhaven, wat leidt tot een spanningspiek (vandaar de blusdiode op een 'gewoon' relais). In een SSR is het meestal een overschrijding van de maximale dV/dt waarde die ertoe leidt dat de SSR niet meer wil uitschakelen...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@eSe: juist als je op de nuldoorgang schakelt, is de integraal van de eerste halve sinus het grootst, en omdat er op dat moment nog geen stroom loopt, wordt het magnetisch veld en daarmee de stroom veel groter dan normaal.
Uitschakelen kan ook een probleem zijn, maar een SSR blijft geleiden tot de stroom bijna 0 is. Die kleine stroom kan nog wel enige ellende veroorzaken, maar dat is met een snubber wel te onderdrukken.
Een random turn-on SSR zal ook af en toe per toeval op of nabij de nuldoorgang schakelen, als je die zonder speciale timing aanstuurt. Je zou zo'n SSR wat slimmer kunnen schakelen door de fase aan te snijden, eerst 1ms voor de nuldoorgang, beide helften van de sinus, dan 2ms in beide richtingen, etc., na 20 cyclus (400ms) staat hij dan echt aan.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]
benleentje
Golden Member
Die 10A dat op relais enzo staat, is dat niet de stroom dat ie aankan, maar niet de "schakelstroom".
Ik zie zo'n klein relais niet direkt een last van +2,5 kW schakelen.
10A is echt de maximaal te schakelen stroom en enkel voor ohmse belastingen.
De maximaal stroom die een relais aankan is een stuk hoger maar is begrenst door de interne bedrading in het relais.
Ik zou denken dat je dan toch vanaf "0" volt begint en niet ergens op een top?
Zerocrossing is schakelen op het nulpunt van de spanning. Bij inductieve of capacitieve lasten ijlt de stroom voor of na en is als je op het nulpunbt van de spanning inschakelt soms de stroom zelfs al maximaal.
Bij trafo's is schakelen op zero crossing het slechtste wat je kan doe ivm de de stroom dat heel erg groot word dan het inschakelen. Bij een trafo kan je het beste schakelen op de toppen. Maar als je met een relais schakelt dan weet je toch nooit op wel deel je van de spanning schakelt maar dan schakel je maar 1 keer. Als je een trafo wilt regelen met een triac dan kan zo een trafo heel erg warm worden en moet je alles flink over dimensioneren.
Robbe de Smet
Op donderdag 4 december 2025 23:01:04 schreef eSe:
Fase afsnijding i.p.v aansnijding geeft dan gelijkaardige problemen?
De schoolse theorie (eigenschappen en opbouw van motoren) ligt al meer dan 30 jaar achter mij maar bij universeelmotoren speelt die faseverschuiving en dat schakelen in de nuldoorgang minder een rol (kleine faseverschuiving) . Dus deze motoren kan je regelen met faseaansnijding/afsnijding.
Bij inductiemotoren zoals die buismotoren speelt die faseverschuiving van stroom/spanning een grote rol (grote faseverschuiving) , dus niet schakelen in nuldoorgang. Inductiemotoren worden niet geregeld d.m.v fase aansnijding/afsnijding.
Universeelmotoren, Inductiemotoren, seriemotoren... Ik denk dat ik me wat moet "inlezen" over de verschillende soort motoren 
In mijn loopbaan veel motoren geplaats en aangesloten maar nooit bij stilgestaan.
Ergens op't Net een goed boek, PDF... met uitleg (voor ik zelf begin te zoeken en door de bomen...)?
Robbe de Smet
Op vrijdag 5 december 2025 12:59:53 schreef eSe:
Ergens op't Net een goed boek, PDF... met uitleg (voor ik zelf begin te zoeken en door de bomen...)?
Hier betrouwbare Nederlandstalige cursussen, lijkt droge materie maar het is wel eens de moeite waard om te doorbladeren. Spijtig van die irritante banner door elke bladzijde.
fatbeard
Honourable Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 4 december 2025 12:07:40 schreef RAAF12:
[...]Een SSR heeft geen mechanische contacten die blijven plakken. Wellicht is dat een optie?
Triacs blijven ook gewoon "plakken" als je er pieken doorheen jaagt. Wel kunnen ze wat zwaarder gedimensioneerd zijn zodat je die limiet niet makkelijk tegenkomt.
Robbe de Smet
Triacs en thyristors gaan daar idd op stuk of als ze niet goed worden gekoeld. Maar die mechanische, zwaar belaste relais gaan eerder kapot. Meermalen ingebrande contactpunten gezien en dan gaat het snel bergafwaarts met de betrouwbaarheid. Dat weten de fabrikanten ook en plaatsen de relais in makkelijk uitwisselbare voetjes. Net zoals de buizen, die werden ooit preventief gewisseld in pro apparatuur van de omroepzenders na een aantal branduren. Zelf meegemaakt, maar dat terzijde.
benleentje
Golden Member
Maar die mechanische, zwaar belaste relais gaan eerder kapot.
....
in pro apparatuur van de omroepzenders
Daar blijkbaar wel. Maar in machines gaan die relais echt maar zelden kapot en is een SSR iets wat je maar zelden ziet. Relais zitten bij mij ook maar zelden in voetjes daar zijn ze te groot voor. Als er al relais in voetjes zijn is dat enkel maar voor interface toepassingen of om grotere relais te schakelen.
Maar ik weet elke toepassing is weer anders en je zal altijd per toepassing moeten kijken wat het beste is.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]
Zelf zou ik niet gaan zitten prullen door krampachtig een zwaarder relais in de zelfde footprint proberen te frotten, maar deze gebruiken om grotere (beter geschikte) relais aan te sturen. Als je eea compact wil houden kun je die sturen met een transistor of maak de sturende relais wat kleiner.
Of de markiezen fabrikant er op aanspreken dat ze verkeerde relais hebben gebruikt. Tikken tegen een relais om dat ie niet goed werkt lijkt mij een ontwerpfout. Er zit een (verend) kantelmechanisme in een relais wat ervoor zorgt dat de contactdruk goed is. Blijkbaar zit daar het euvel.
In industrie machine's zitten relais gesoldeerd? Daar zal wel een reden voor zijn. Als het spul geruimd wordt hebben de relais geen tijd om oud en gebrekkig te worden
In de dingen die ik zag (oa. Revox A77, BMW E36) zaten de relais keurig in voetjes gestoken. Makkelijk uitwisselbaar bij defecten. Je zag het ook bij nixie buizen, lange soldeer draden bij het goedkope spul en dikke pennen (met voetjes) voor de betere modellen. Voor elck wat wils.
gewijzigd, niet goed gelezen @bprosman
het probleem is dat de contacten een beetje vastbranden. en als het relais moet in of utischakelen dat de kracht om die los te trekken minder is dan de plakkracht van het vastlassen. als je er dan ff op tikt schieten ze weer los. het wordt alleen maar ergens eens ze ingebrand zijn.
ik heb een heel resem van die kleine relais op ali gekocht om ze allemaal te vervangen, maar uiteindelijk vervang ik de printen gewoon met 30A relais kaarten en die plakken niet
Op zaterdag 6 december 2025 16:16:45 schreef RAAF12:
Of de markiezen fabrikant er op aanspreken dat ze verkeerde relais hebben gebruikt. Tikken tegen een relais om dat ie niet goed werkt lijkt mij een ontwerpfout. Er zit een (verend) kantelmechanisme in een relais wat ervoor zorgt dat de contactdruk goed is. Blijkbaar zit daar het euvel.In industrie machine's zitten relais gesoldeerd? Daar zal wel een reden voor zijn. Als het spul geruimd wordt hebben de relais geen tijd om oud en gebrekkig te worden
In de dingen die ik zag (oa. Revox A77, BMW E36) zaten de relais keurig in voetjes gestoken. Makkelijk uitwisselbaar bij defecten. Je zag het ook bij nixie buizen, lange soldeer draden bij het goedkope spul en dikke pennen (met voetjes) voor de betere modellen. Voor elck wat wils.
Of ik begrijp het verhaal niet maar volgens mij heeft TS deze relais zelf gekocht.