Beste mensen
Mijn frituurpan verwarmingselement laat verkleuring zien. Een soort van een roest kleur. Is dit roest? Weet iemand dat. Is dit nog te gebruiken?
Alvast bedankt
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gewoon aanslag van olie wat neer slaat op de hete element , met een schuursponsje haal het je zo weg .
metaal wat heet word verkleurd , door de olie aanslag lijkt het een andere kleur te krijgen .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
https://hg.eu/nl/advies/keuken/frituurpan/hoe-krijg-je-het-verwarmings…
Ovenreiniger (spuitbus, schuim) zal ook prima werken...
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
Uitkoken met water en een soda werkt ook prima bij een RVS pan ( niet bij aluminium!)
Zo maken wij de frituurpannen op de sportvereniging al decennia schoon.
Is zo te vinden op google.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die ovenreiniger, dat is chemisch/biologisch heel giftig spul. Volgens mij wil je dat liever niet aan je element smeren om er vervolgens achter te komen dat het in een hoekje is gekropen waar je het lastig uit krijgt.
Dat met soda lijkt me een beter plan. vet+NaOh -> zeep. Naspoelen met water en je zeep is weg... Doe je ook met de borden.
Of de veiligste methode, gebruik bakpoeder (baking-soda), dat is een natuurlijk mineraal dat gebruikt kan worden om eten mee te bereiden (dus niet giftig dit in tegenstelling tot normale soda).
Op zondag 7 december 2025 23:01:52 schreef rew:
Die ovenreiniger, dat is chemisch/biologisch heel giftig spul. .
Dat zal wel meevallen. Je gaat je oven toch niet volspuiten met gif?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je de boel goed afspoelt na het reinigen, da's een kwestie van gezond verstand gebruiken.
(je gaat toch niks in de oven zetten als er overal nog schuim zit???
)
mvdk
Golden Member
Natriumhydroxide. Oftewel: caustic soda. Staat er een doodskop op de verpakking?
Wat wél op de verpakking staat: bril en handschoenen. Maar dat moet je eigenlijk ook al doen als je Dubro afwasmiddel gebruikt. 
Spog2
Honourable Member
Ik denk dat de volgende methode ook werkt bij je fritespan.
In de RVS kan van mn koffiezetter krijg ik altijd zo'n laag zwart van neergeslagen koffie.
Die verwijder ik gemakkelijk door een paar korrels gootsteenontstopper er in te doen met wat water, even wachten, gebruik daarna afwasborstel.
Dat voelt heel glibberig aan en is later met simpel 1x omspoelen spoelen niet weg.
Ik gebruik de afwasborstel erbij, en herhaal dit een paar keer tot het niet meer glibberig aanvoelt.
Op zondag 7 december 2025 23:08:09 schreef Bobosje:
Of de veiligste methode, gebruik bakpoeder (baking-soda), dat is een natuurlijk mineraal dat gebruikt kan worden om eten mee te bereiden (dus niet giftig dit in tegenstelling tot normale soda).
Huishoudsoda kan ik ook niet echt giftig noemen hoor. Doelbewust opeten moet je het niet, maar giftig? Meh.
Op maandag 8 december 2025 00:31:07 schreef Spog2:
Ik denk dat de volgende methode ook werkt bij je fritespan.
In de RVS kan van mn koffiezetter krijg ik altijd zo'n laag zwart van neergeslagen koffie.
Die verwijder ik gemakkelijk door een paar korrels gootsteenontstopper er in te doen met wat water, even wachten, gebruik daarna afwasborstel.
Dat voelt heel glibberig aan en is later met simpel 1x omspoelen spoelen niet weg.
Ik gebruik de afwasborstel erbij, en herhaal dit een paar keer tot het niet meer glibberig aanvoelt.
Dat is dus coustic soda zoals Mvdk al aangeeft.
Erg aggressief, dus mee uitkijken.
Wat ook werkt is een vaatwastablet met warm water, maar daar zit ook een hoop chemische zooi in.
Huishoudsosda is de meest vriendelijke en veilige oplossing,
Gewoon goed spoelen, een 2e keer koken met alleen water en dan naspoelen.
Arco
Special Member
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bij de action kost een nieuwe friteuse €22,- Daar kun je niet voor lopen schoonmaken. Breng de oude wel naar het recycle punt, er kan veel hergebruikt worden.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op maandag 8 december 2025 11:09:40 schreef marcob:
Bij de action kost een nieuwe friteuse €22,-
aan het formaat /afwerking van de weerstanden uit de friteuse die TS toont gaat het niet om een €22 exemplaar..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 8 december 2025 11:33:25 schreef marcob:
Een vieze friteuse schoonmaken en door de gootsteen spoelen, dat is goed.
Als je hele friteuse oplost en door de gootsteen spoelt heb je teveel NaOH gebruikt... Normaal spoel je alleen wat zeep en evt. vetresten door de gootsteen. (En water, en soda).
En de bulk van het vet breng je uiteraard naar een recycler (wordt dan bioddiesel ofzo. Of ook zeep).
Nieuwe friteuses ontstaan niet op magische wijze in action-winkels, daar zit een vervoers- en productie traject voor dat energie gebruikt en uitstoot uitstoot.
Je kunt je friteuse inderdaad naar de kringloop brengen.
Daar word ze gereinigd en kun je ze proper terug kopen. 
Vandaag toevallig is hier de frituurolie aan vervanging toe.
Verwijder zoveel mogelijk olieresten met keukenrol.
Was alles af met een afwasmiddel.
Zet alles een half uur te weken in heet water met een kop huishoud soda.
Effe een nagelborsteltje hanteren en naspoelen.
Doe dit bij elke vervanging van de olie.
In bijlage een friteuse van richting 10j (?)
Volgens verpakking van de soda behoort afwassen van bierglazen tot de toepassingen.
Verder gaat hier elk jaar 2x soda oplossing preventief door alle afvoeren.
Jeroen
Moderator
De link met elektronica is een beetje weg en inmiddels zijn er genoeg suggesties gegeven, dus bij deze gaat deze op slot.