benleentje
Golden Member
Dáár zit inderdaad een stukje verwarring.
Voor mijn word de verwarring nu te groot en ik kan je dan helaas ook niet verder nog advies geven.
Eerst geef je aan dat je niet te veel info wilt geven wat ik prima vind. Maar nu komt er toch steeds meer bij en dan word de manier waarop jet het tekend toch wel erg belangrijk.
Voordat mijn topic gekaapt wordt door vragen over een tekenprogramma...
Het tekenprogramma mag je zelf weten zolang daar maar een tekening uitkomt die ik begrijp. Voor in het begin was het nog net te volgen maar nu er steeds meer bij komt worden er zaken onduidelijk.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (60%)]
Op maandag 8 december 2025 17:29:49 schreef benleentje:
[...]Voor mijn word de verwarring nu te groot en ik kan je dan helaas ook niet verder nog advies geven.
Ik snap er niets mee van ondertussen.
TS wil adviezen, de waarde van de hoofdaansluiting is daar alles bepalend voor of het wel of niet kan.
Het afzekeren van de onderverdelers kan je alleen maar bepalen met die info als je selectief wil blijven.
En als je de totale belasting weet van de onderverdelers.
In de kast met PV zal je de maximale stroom van de PV plus de waarde van de zekering waar de kast mee is voorbeveiligd samen de kabeldiameter bepalen, en dan kan die 4mm2 wel eens te dun zijn.
Zonder volledige duidelijke info is het gokken met adviezen geven.
Ik haak ook af.
mvdk
Golden Member
Op zondag 7 december 2025 11:00:54 schreef revado:
Maar nog steeds de vraag, wat is de aansluitwaarde, dus hoofdzekeringen en in welk land?
BE en NL verschillen nogal met een aantal zaken.
En de terechte vraag , ik denk oom dat het BE betreft: 230 of 400 volt net?Ik zie de relevantie niet, maar het gaat om NL. 400V in 3 fase.
Nou...
In België zit er aan het begin van de installatie, vóór of na de meter, dat weet ik niet zo precies, een aardlekschakelaar van 300mA. Ook wel differentieel of RCD genoemd. Waar zit(ten) in deze installatie de aardlekschakelaar(s)? En waar worden er nog bijgeplaatst?
Best wel een dingetje.. Want we weten helemaal niks hoe de boel geaard is.
Welk beveiligingsmiddel spreekt er aan bij een kortsluiting naar aarde in die kabel naar dat tweede kastje?
benleentje
Golden Member
en dan kan die 4mm2 wel eens te dun zijn.
Mee eens het is vooral de best wel lange lengte.
Maar nu we weten dat daar ook een thuis accu en zonnepanelen op staan is die 5x4mm2 gewoon te doen dun.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op zondag 7 december 2025 20:41:30 schreef revado:
Wat die kabel betreft, daar staat toch op wat de diameter is?
Dat is een goeie, idd...
Zou ik een kunnen beoordelen.
Op maandag 8 december 2025 18:13:36 schreef benleentje:
[...]Maar nu we weten dat daar ook een thuis accu en zonnepanelen op staan is die 5x4mm2 gewoon te doen.
Bedoel je niet te dun ipv te doen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 5x4 met accu en PV lijkt mij ook nogal dun idd. doorgaans word een kabel met langdurige hoge belasting als autoladers en PV berekend op 1% verlies. anders ben je al een half zonnepaneel kwijt aan kabelverliezen.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 9 december 2025 08:11:45 schreef revado:
[...]Bedoel je niet te dun ipv te doen?
Ja te dun ik heb het aangepast.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op dinsdag 9 december 2025 08:24:55 schreef testman:
een 5x4 met accu en PV lijkt mij ook nogal dun idd. doorgaans word een kabel met langdurige hoge belasting als autoladers en PV berekend op 1% verlies. anders ben je al een half zonnepaneel kwijt aan kabelverliezen.
Ik moet zeggen dat het tegelijk ontladen van de accu's icm het nog altijd leveren van stroom door de panelen wel een issue is.
Dan zou de totale stroom wel eens te hoog kunnen worden.
Daar moet ik dan even naar kijken. Wellicht dat de SPA dit regelt.