Opbouwend vraagstuk over de geplande aanpassing van mijn installatie

Hi guys,

Ik wil wat aanpassingen maken in mijn installatie en heb daar wat ideeën over die ik met jullie wil evalueren. Het doel is natuurlijk om het volgens de normen te doen en daarbij heb ik misschien wat advies nodig.
Voorbode: Ik leg het in stappen uit zodat ik het commentaar ook in stappen kan verwerken in mijn hoofd.

Disclaimer... Ik heb mijn goede vriend Chat GPT al wat mee laten denken, maar ik weet ook dat die nog wel eens de plank misslaat.

Ik heb een groepenkast met achter de hoofdschakelaar een verdeelblok met daarachter:
De reguliere groepen.
Een 2 fasen groep voor de kookplaat.
Een 3 fasen groep voor het elektrische rijden (ik meende 5x4mm2 Mogelijk 6mm2)
Een 3 fasen aftakking naar een tweede groepenkast waar ik via een 5x4mm2 een tweede verdeelkast wil plaatsen voor een aantal grootverbruikers.

Is dit in zoverre toegestaan?
Noot: Natuurlijk heeft die afgaande kabel naar de 2e groepenkast een eigen 3 fasen + null automaat. :-)

IN welk land is dit?
Is verdeelkast 1 rechtstreeks aangesloten op een openbaar elektriciteitsnet?
De bedrading naar de Verdeelkast 2 dient in verdeelkast te worden voorzien van de juiste beveiliging.
Ik lees niets over aardlekschakelaars, is het een industriele installatie, of een woonhuis of …..
Ik lees niets over aarding etc.

Het is voor ons heel erg raar getekend.
Voor mij zijn het nu 8 afzonderlijke kasten.
Zoek AUB even op hoe je het goed moet tekenen

Wat is Grid of is dit de hoofdaansluiting?

Natuurlijk heeft die afgaande kabel naar de 2e groepenkast een eigen 3 fasen + null automaat.

Welke waarde

Ik mis overal welke type automaten het zijn.
Automaat 2 fase? >> C16A 2P of C16A 2P + N. Maar die laatste bestaat volgens mijn niet en als je de nul wilt mee schakelen word dat bv een C16A 3P

Je hebt blijkbaar 3 fase en dan maak je uitsluiten 1 fase of 3 fase groepen maar nooit een 2 fase groep. Nu zit daar dan wel een 2 fase kookplaat achter maar wie weet komt er laten een 3 fase of 1 fase kookplaat te staan. Voor die 3 fase kookplaat zou je dan weer een kabel moeten veranderen dus daarom nooit doen.

Wat je dus feitelijk zoekt is de indeling van de automaten in zekeringkasten zodat je daar de groepen op aan kunt sluiten.
Erg verwarrende tekening...

Maar als ik het goed begrijp: in zekeringkast 1 een stel automaten voor wat afgaande groepen. Tevens een automaat voor afgaand de kabel naar zekeringkast 2 met daarin ook wat automaten.
Selectiviteit is daar een dingetje. Die 4mm2 zul je moeten zekeren. Dat zou op 25A kunnen (aangenomen dat die kabel niet absurd lang is). De selectiviteit met de hoofdzekering is dubieus. Gelukkig is die ook niet zo relevant. Immers, 'kabelproblemen' zijn zeldzaam (indien fatsoenlijk gelegd en niet langdurig overbelast) en mocht je er wel tegen aan lopen, dan is het voor die ene keer ook niet zo'n drama als de hoofdzekering 'mee' gaat. De selectiviteit met de automaten erachter is ook dubieus. Dus het zou kunnen dat wanneer er in het achterland een forse sluiting optreedt, de hele voeding van je 2de zekeringkast verdwijnt. Nou ja, het is zo te zien voor een woonhuis. Zo ver zal het niet lopen zijn :+

Verder: je hebt het 2x over een automaat 2-fase kookplaat. Heb je 2 kookplaten? En als je toch 3 fasen hebt, waarom sluit je het dan niet gewoon 3-fasen aan? Een 'kookgroep' (hoe kan een naam de plank meer mis slaan...) wordt doorgaans gevoed uit 2 parallelle automaten (mechanisch gekoppeld) en is 1 fase. Waarom wil je met alle geweld iets ongebruikelijks met 2 fasen doen? Maak er dan gewoon een fatsoenlijke 3 fasen aansluiting van... (ik ben nog geen kookplaat tegen gekomen die daar niet op aan te sluiten is).

en ook: is die groepenkast 2 een 2de kast in huis? 1meter verder, 1 ruimte verder, of is dit een volledig ander gebouw.

ik heb 3 kasten momenteel
binnenkomende teller en de eerste kast van mijn huis, met de nodige diffs, remautomaat en zekeringsgroepen. hier staat de enige 300mA als eerste.

1 groep (40A dacht ik) vertrekt naar de loods, daar ook weer een zekeringkast met 30mA diff (geen 300mA meer, die zit al in de eerste kast).

vandaar vertrekt ook een 2de kabel op een zekering (25A) naar het tuinhuis.
en ook daar weer een zekeringkast met 30mA diff en zekeringen van de groepen.

ipv het schema teken je beter snel een ééndraadschema. eens je die hebt, is het dan direct ook een handige handleiding om de werken uit te voeren.

dit is bv de mijne:

ik ga mee in het principe van de juiste vaktermen te gebruiken, gewoon die mengeling van 1 fasige en 2 fasige automaten in uw tekening maakt het al onduidelijk wat je bedoelt.

De duidelijkste keuzes zijn:
1P
1P+N
2P
3P
3P+N

P = pool of polig

Eens met de vorige schrijvers, die is heel onduidelijk.
Ik denk niet dat het in NL is.
Chat GPTdinges heeft meegedacht, dat zal het ook niet echt beter hebben gemaakt O-)

Vekto.nl (geen aandelen) heeft ook een online groepenkast ontwerp webpagina.

OK, ik geef toe, het is wat onduidelijk. :-)
Ik zal de situatie omschrijven. Dit is namelijk een deel van een compleet blokschema, waar ik later op verder wilde gaan.
Mijn ervaring is dat men vaak al aan de haal gaat met andere zaken die men ziet zodat ik niet per stap kan uitleggen wat de bedoeling is.

Ik heb een normale groepenkast in mijn woning zitten. 3 fasen.
Daarin zit een verdeelblok, uiteraard ná de hoofdschakelaar, conform de normen.
Vanaf dat verdeelblok gaat er een kabel naar mijn laadpaal, mijn kookplaat, naar de reguliere groepen (per 3 groepen een aardlek) en tot slot met een kabel, 5x4mm2, naar een geplande uitbreiding in een ander deel van de woning.
Daar moet een verdeelkast komen met een kookplaat, een kleine boiler, een oven en een vaatwasser. Oftewel, een nieuwe (extra) keuken.

Ik heb elke "uitgang" uit dat verdeelblok voorzien van een passende automaat. Hoe en wat daaromtrent is -in mijn optiek- even niet relevant, tenzij jullie aangeven dat dit wel relevant is en dat ook onderbouwen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt.
Oh ja... Die 5x4mm2 is ca 25m lang. Niet onbelangrijk om te benoemen. En ook díe kabel is voorzien van een eigen 4 polige automaat. De waarde is voer voor discussie.

Mag de huidige situatie en wat zijn de zaken waar ik rekening mee moet houden?

Die 5x4mm2 is ca 25m lang. Niet onbelangrijk om te benoemen. En ook díe kabel is voorzien van een eigen 4 polige automaat. De waarde is voer voor discussie.

Nee niet echt.
Met die gegevens kom je op maximaal een 25A automaat uit. Heel mischien nog 32A maar mijn gegevens zal al erg oud en nu even geen zin om daarin te duiken.

Voor de rest is het ook niet zo moeilijk.
Kijk naar het vermogen van de kookplaat en zet daar een geschikte automaat voor.
Als je de automaat weet en de lengte van de kabel dan kan je de dikte van de kabel bepalen.

Mag de huidige situatie en wat zijn de zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ja dat mag allemaal. Maar met die 5x4mm2 op 25 meter is dat nog vrij dun en ben en ben je daardoor beperkt in de automaat die je ervoor mag zetten en dat beperkt weer het aan te sluiten eindgroepen.

Waarde van je hoofdzekeringen?

Ik zou alle gegevens doorgeven, dan is er een beeld te maken, in stapjes is een zinloze aktie.
Teken en omschrijf ( eenvoudig) de huidige situatie met de gebruikte automaten en aardleks etc.
Gewoon een tekeningetje met pen en papier en daar een foto van maken is prima.

Alles in de eerste groepenkast is inderdaad niet zo belangrijk.
Maar de hoofdzekering toch wel.

Ik heb elke "uitgang" uit dat verdeelblok voorzien van een passende automaat. Hoe en wat daaromtrent is -in mijn optiek- even niet relevant, tenzij jullie aangeven dat dit wel relevant is en dat ook onderbouwen.

Als het alleen om de 5x4mm2 kabel en 2de groepenkast gaat is de rest niet zo belangrijk. De zekering die je voor de 5x4mm2 gaat plaatsen is wel belangrijk.

Maar als je goed en uitgebreid advies wilt en wilt weten of je genoeg aardlekautomaten hebt dan is wel alles relevant.

in stapjes is een zinloze aktie.

kan prima wat mij betreft.
Maar het is vrij simpel

aardlekautomaat 30mA - C25A 3P + N >> 25 meter 5x4mm2 >> groepen kast met 2x 3 fase groepen en 1x 1 fase groep.

En ja dat mag.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Op zaterdag 6 december 2025 07:55:33 schreef fcapri:

dit is bv de mijne:

Vraagje uit interesse:
Dat stuk XVB 3G2,5 na die differentieel van 30mA, wat is daar de bedoeling van ? Kan mij niet voorstellen dat gans die groepenkast door dat stukje 2,5# gaat.

Op zaterdag 6 december 2025 23:58:13 schreef Robbe de Smet:
[...]

[bijlage]
Vraagje uit interesse:
Dat stuk XVB 3G2,5 na die differentieel van 30mA, wat is daar de bedoeling van ? Kan mij niet voorstellen dat gans die groepenkast door dat stukje 2,5# gaat.

Wat zijn massagestopcontacten?
Voor een massagestoel? O-)

Op zondag 7 december 2025 00:18:27 schreef revado:
[...]

Zijn madam baat een massagesalon uit, niets abnormaal .

Behalve dat de TS een 5 aderige kabel aangeeft, wordt er nergens gesproken over het soort net .
3 x 240 V of 3 x 400 V + N .

[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (22%)]

[...]

Daar moet je je vingers insteken.. >:)

een globaal overzicht is zeker belangrijk, en eens uitmeten wat je minimum nodig hebt.

in die bijkeuken zal misschien een oven zitten, kookplaat, koffieset, vaatwas.... dat zijn allemaal stroomvreters.
ofwel rekening mee houden dat ze niet samen aan mogen staan (altijd handig, zeker met toekomstige capaciteitstarieven), maar comfort is ook een pluspunt dat het toch wel allemaal aan kan indien nodig.

Op zaterdag 6 december 2025 23:58:13 schreef Robbe de Smet:
[...]

[bijlage]
Vraagje uit interesse:

zal idd een foutje zijn van het programma.
standaard zet die alle kabels zo en moet je het in dropdownmenus selecteren en aanpassen. hier dus niet gedaan. daar zit 10mm² faserails

[...]

stopcontacten in het massagesalon. je moet ze allemaal nog kunnen onderscheiden hé, daarom staan ook de windstreken erbij.
een dubbel stopcontacten op de Noord muur.
en dan 1 groep waar 3 stopcontacten in zitten. noord, west en zuid.

het is daar wel belangrijk dat je weet waar alles ingeplugged mag worden.
IR sauna is een paar 1000W, dat japanse headspa machien trek ook vlot 3000W (zit verwarming in), electrische verwarming (3x, 1 airco op eigen groepn, 2 electrische kachels van 3000W). kortweg, dat kamertje van 17m² verbruikt meer dan een klein huis.

de sauna staat aan C1, maar zit ingeplugged in stopcontact A2 (A1 werd verwijderd hierdoor zodat die verbruiker op zijn eigen groep zit)
stopcontact C1 is verlengt naar boven en daar zit het massagebad op (waterpomp en wat jets, verbruikt nietveel).
in D1 zit de headspa of electrische kachel

zal idd een foutje zijn van het programma.
standaard zet die alle kabels zo en moet je het in dropdownmenus selecteren en aanpassen. hier dus niet gedaan. daar zit 10mm² faserails

Ik had zoiets wel vermoed dat het om een tekenfoutje ging, maar zo zie je @Fantomaz het belang van een overzichtelijk ééndraadschema ipv dat onduidelijk blokschema waar jij mee op de proppen komt. Foutjes kunnen er vlugger uitgehaald worden en menig vakman weet onmiddellijk wat de bedoeling is.

Voordat mijn topic gekaapt wordt door vragen over een tekenprogramma... ;-)

Goed te horen dat dit kan.
2 groepenkasten "Parallel" achter een verdeelblok, vermits goed gezekerd.

Maar nu wil ik achter die 2e groepenkast een PV omvormer hebben.
Deze kan maximaal ca 9kW leveren.
Zit ik dan nog steeds goed?

In mijn optiek kan ik dit wel terug leveren.
Je hoeft de teruggaande stromen van de PV omvormer niet op te tellen bij de opgenomen stromen, in mijn optiek.
Even omwille van de tekening staat de omvormer laag ingetekend. Het is maar een paar meter van de 2e verdeelkast.

En dan nog wat...
Hoe kan ik het beste zien of een kabel 4mm2 is of 6mm2? Ik heb jaren geleden die kabel al eens gelegd vanaf de groepenkast naar een werkplaats tbv machines. Die plannen zijn gestrand en inmiddels komt daar dus die 2e keuken.

Maar nog steeds de vraag, wat is de aansluitwaarde, dus hoofdzekeringen en in welk land?
BE en NL verschillen nogal met een aantal zaken.
En de terechte vraag , ik denk oom dat het BE betreft: 230 of 400 volt net?

die zonnepanelen wordt mogelijks wel een probleem.
de lengte van die draad en diameter zijn te weinig. elke V spanningsvol over je installatie, is een V dat de omvormer MEER moet gaan opwekken. en als je op de limiet van 253V zit valt de omvormer uit

met 9KW aan panelen en een 3fase omvormer ga je 2V verlies over die kabel al hebben. alle andere overgangen van zekeringen en het stuk draad van de zekering naar je omvormer er nog bij, wordt het toch al aanzienlijk.

Op zondag 7 december 2025 11:00:54 schreef revado:
Maar nog steeds de vraag, wat is de aansluitwaarde, dus hoofdzekeringen en in welk land?
BE en NL verschillen nogal met een aantal zaken.
En de terechte vraag , ik denk oom dat het BE betreft: 230 of 400 volt net?

Ik zie de relevantie niet, maar het gaat om NL. 400V in 3 fase.

Op dit moment wordt de genoemde ca 25m 4mm2 gebruikt om het vermogen uit mijn omvormer terug te brengen naar mijn groepenkast.
Deze kabel ga ik dus gebruiken om vermogen naar een aantal grootverbruikers te leiden, én de de stroom uit de panelen terug te brengen.
Ik kan me voorstellen dat het vermogen van de panelen op een gegeven moment te hoog wordt. De spanningsval kan ik voor lief nemen. Omdat niet alle panelen onder dezelfde hoek gepositioneerd zijn, verwacht ik niet dat ik het volledige vermogen zal opwekken.
Er komt nog meer bij in de installatie...

De panelen zullen ook een set accu's kunnen voeden in de nabije toekomst.
Daarvoor komt er een SPA onder die het opgewekte vermogen terug leidt én/óf in de accu's laadt.

OK... Dit is het totaalplaatje:

-De panelen voeden de installatie. Deels aan verbruikers achter de 2e verdeelkast, maar het overgrote deel via de 4mm2 kabel.
-Als er minder afname is dan wordt opgewekt, wordt via de SPA het vermogen geladen in de accu's.

Tot zover niet veel geks. Volgens mij is dit vrij regulier.
Echter... Als er complete uitval is van het net, wil ik een deel van mijn netwerk kunnen blijven gebruiken.
Daarom gebeurt het volgende

-(overdag) De SPA detecteert geen spanning uit het net en zal via de EPS lijn stroom aanbieden aan de ATS in de eerste groepenkast. Die ATS koppelt het net af (anti Islanding) en een kleiner deel van de groepen blijft zijn spanning houden.
Grootverbruikers als het elektrisch laden van mijn wagen en de kookgroep zijn dan niet meer te gebruiken.
Omdat er overdag mogelijk nog enig vermogen wordt opgewekt, worden de groepen (buiten de laadpaal en het koken om) door de panelen van stroom voorzien en doordat een relais uit zijn NC stand komt, kunnen ook de grootverbruikers achter de tweede verdeelkast niet worden gebruikt.
Bij onvoldoende daglicht kan de apparatuur terugvallen op de hieronder beschreven situatie.

-(Avond/nacht/onvoldoende daglicht) De SPA detecteert geen spanning uit het net en zal via de EPS lijn stroom aanbieden aan de ATS in de eerste groepenkast. Die ATS koppelt het net af (anti Islanding) en een kleiner deel van de groepen blijft zijn spanning houden.
De eerder genoemde grootverbruikers krijgen nog steeds geen stroom en slechts een beperkt aantal groepen kan zijn vermogen halen uit de accu's.
Deze verbinding zal lopen via een 3 fasen/null/aarde lijn van 2,5mm2 vanuit de technische ruimte waar de accu's, de omvormer etc staan.
Op die manier kan ik off grid gaan met een beperkt vermogen.

Dát is de opzet.
Als ik dit meteen post, buitelt iedereen over elkaar heen met hun visie en hoe zij het zouden doen en gaat alles voorbij aan de basis: Kunnen de 2 groepenkasten met elkaar worden verbonden?

En ik weet nog steeds niet hoe ik een 4mm2 kan onderscheiden van een 6mm2.
Want het is zeer wel mogelijk dat ik een 6mm2 heb gelegd destijds... ;-)

als de panelen er nu al op werken op die draad, is er idd geen probleem meer.
dan kan je extra verbruikers aan de andere kant zetten zonder dat dit invloed heeft.

als je panelen dan opwekken en aan die kant verbruik je ook, moet er minder stroom door de kabel. is dus een win-win

snap alleen niet wat die rode draad er nog doet?
als je dat relais aan de ingang laat afschakelen, kan de accu toch gewoon de stroom op de bestaande kabel van 25meter houde. je hebt geen 2de kabel meer nodig die terug loopt

die kasten kunnen zeker verbonden worden zo, ik werk gelijkaardig. geen flauw idee welke grondkabel ik heb tussen beide. vroeger zat er 63A op, ik heb de boel verlaagd naar 40A tussen de kasten

[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]

Op zondag 7 december 2025 19:09:44 schreef fcapri:
als de panelen er nu al op werken op die draad, is er idd geen probleem meer.
dan kan je extra verbruikers aan de andere kant zetten zonder dat dit invloed heeft.

als je panelen dan opwekken en aan die kant verbruik je ook, moet er minder stroom door de kabel. is dus een win-win

snap alleen niet wat die rode draad er nog doet?
als je dat relais aan de ingang laat afschakelen, kan de accu toch gewoon de stroom op de bestaande kabel van 25meter houde. je hebt geen 2de kabel meer nodig die terug loopt

die kasten kunnen zeker verbonden worden zo, ik werk gelijkaardig. geen flauw idee welke grondkabel ik heb tussen beide. vroeger zat er 63A op, ik heb de boel verlaagd naar 40A tussen de kasten

Dáár zit inderdaad een stukje verwarring.
De SPA is een apparaat wat volgens de veiligheidsvoorschriften het uit de accu's omgevormde vermogen NIET terug mag leveren.
Dat heet Anti Islanding.
De Panelen omvormer (PV) is ook zo gemaakt dat hij alleen vermogen inschakelt wanneer er netspanning aanwezig is.
Is er geen netspanning, schakelt de PV af en hetzelfde voor het opgewekte vermogen uit de accu's.
De SPA levert dan die stroom/vermogen via een EPS lijn aan de daarop aangesloten apparatuur.
In die groepenkast zit een soort van wisselschakelaar die de keuze kan maken tussen het grid en die EPS lijn.
Dat ding schakelt binnen een paar miliseconden naadloos over op een andere bron (die SPA dus), die in sync is met de kort daarvoor nog aanwezige netspanning.
Die rode lijn naar het relais is misschien wat dubieus en valt misschien buiten de regelgeving. Dat moet ik nog uitzoeken (vandaar mijn post hier).
Want deze moet een relais activeren, die normaliter (in rust) de grootverbruikers in de tweede keuken van stroom moet voorzien.

De verwarring zit waarschijnlijk in die Anti Islanding schakelingen, die de boel uitschakelt. Dat moet je voor ogen houden wanneer je de schakeling wilt doorgronden.

NB. Die EPS lijn kan door die langere, relatief lichte kabels (3 fasen 2,5mm2 over ca 25m) niet alles behappen. Daarom zal er bij uitval een zekere discipline nodig zijn voor wat verbruikers betreft.

Wat die kabel betreft, daar staat toch op wat de diameter is?