Goedemiddag,
Ik heb een projectje met ledstrips in een kast (2x kasten, per kast 2x 1,5 meter).
De ledstrips, 120 leds p/m, zijn 12 volt en gebruiken bij meten 550mA p/m (ik meten op een lengte van 2 meter 1,1A).
Omdat ik opmerkte dat er met een voeding van 12V 2A deze voeding al behoorlijk warm werd met 3 meter ledstrip, wilde het het vermogen verdelen.
Mijn idee was een 19V (laptop) voeding van 4,4A met 4x L7812CV en dan per 7812 1,5 meter ledstrip. Dit gesoldeerd, bleekt de dat 7812 (meerdere geprobeerd) maar ca 240mA doorlaat en daarna snel heet wordt en de stroom inzakt tot onder de 100mA. Als ik de 7812 belast met de ledstrip meet ik voor de 7812 de 19V en achter de 7812 8 volt, onbelast de verwachtte 12 volt.
Zo'n 7812 moet toch tussen de 1A en 1,5A kunnen leveren? Heb ik gewoon hele slechte 7812 spanningsregelaars, of zie ik wat over het hoofd?
Bedankt voor het meedenken
Slecht idee. Van 19V naar 12V is 7V verlies. Bij 1A is dat 7W. Dat kan een 7812 makkelijk aan,maar dan moet hij wel op een flinke koelplaat zitten. Anders wordt de temperatuur al snel te hoog en dan regelt de 7812 terug naar een lagere stroom.
Maar voor zo een toepassing kun je beter een DC buck converter gebruiken. Die hebben veel minder verlies en worden niet zo warm.
Bijv https://nl.aliexpress.com/item/1005009143361421.html
Beter deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005004532964166.html
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
7812 gaat in thermische beveiliging. Er valt 7V over, er loopt zeg 1A door, dan maakt het ding dus 7 W aan warmte. P=UxI. Daar zou dan dus een koelblokje op moeten (reken maar uit hoe warm ‘ie anders in theorie zou worden, als ‘ie zichzelf niet zou terugregelen. Thermische weerstand in K/W staat in de datasheet en het aantal Watt weet je. Je relent de temperatuurstijging uit en moet de omgevingstemperatuur daar dus nog bij optellen. Het zal iets van 55 K/W zijn denk ik voor een TO220 package? En met een koelblokje kun je daar zo 10 K/W van maken of nog minder)
Je kunt ook 2 gelijke ledstrips in serie zetten op 19 V. Krijgen ze elk 9.5 V, zullen ze flink minder licht door geven. Maar het kan wel, als ze gelijk zijn. (Even lang en van precies hetzelfde type).
Ipv een 7812 kun je het vermogen ook wegstoken in een weerstand, maar die wordt net zo heet. (Nuja, als zijn K/W hetzelfde zou zijn, maar dat is ‘ie niet. Wordt evengoed heet beter gezegd dus). Dus een stepdown is een beter idee. Maar gewoonweg meer LED’s in serie kan ook, ook met ledstrips.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje
Golden Member
Een spanningsregelaar van het type 78xxof 79xx kunnen maximaal ongeveer 17W aan. Maar dat is met een echt groot koelprofiel. Maar dit vermogen zie je maar zelden gespecifiiceerd omdat deze regelaars zelf bepalen wanneer ze te warm worden.
Realistisch is 7 - 10W wel het maximale wat je eruit zou moeten willen halen.
Zo'n 7812 moet toch tussen de 1A en 1,5A kunnen leveren?
Dat kunnen ze ook maar ze hebben dan wel goede koeling nodig. En dat is niet een koelprofiel van zeg 2 x 3cm maar toch wel groter dan dan.
Echter is met 78xx werken voor deze toch wel grote stroom niet meer van deze tijd. Die regelaar zijn leuk voor kleine projectjes waar je maximaal 100mA nodig hebt. En zelfs dan neem je al snel een geschakelde voeding.
Omdat ik opmerkte dat er met een voeding van 12V 2A deze voeding al behoorlijk warm werd met 3 meter ledstrip,
Wat is warm? Zo een 7812 word nu veel warmer dan dat. Ga er vanuit de je een gemiddelde voeding van onbekende kwaliteit je die voor zeg 50 - 70% mag belasten. En als een 12V 2A voeding naar je zin te warm word dat zoek je een zwaardere voeding die het wel makkelijk aankan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De 7812 moet beneden de max stroom blijven, en beneden de max dissipatie. (whatever comes first)
Je stookt zo in ieder geval bijna 40% van je verbruikte vermogen op in warmte...
Bedankt voor de goede reacties, hier kan ik zeker wat mee **ThumbsUp** 
Ik was er vanuit gegaan dat de eerste paar seconden de 7812 wel de stroom van ca 1A zou leveren voordat hij opwarmt en zo minder stroom levert.
Wat is warm?
Dat het pijn doet aan je vingers 
Of de feedback deler in de voeding aanpassen, of een meer geschikte voeding zoeken.
Leek mij juist handig voeding te 'recyclen', heb een bak met 19V voedingen.
Hoe herken ik de feedback deler in een voeding?
Je kunt ook 2 gelijke ledstrips in serie zetten op 19 V. Krijgen ze elk 9.5 V, zullen ze flink minder licht door geven. Maar het kan wel, als ze gelijk zijn. (Even lang en van precies hetzelfde type).
Dit is ook een goede. Ik gebruik immers ook een PWM (pulsbreedtemodulatie) op een ESP om het licht te dimmen naar wat meer sfeer.
Ik bestel wel paar "LM2596 DC to DC Buck Converter 3.0-40V to 1.5-35V Power Supply Step Down Module" 5 euro voor 10 stuks, zal de brandblusser klaarzetten.
benleentje
Golden Member
Dat het pijn doet aan je vingers
De regelaar moet gewoon 1A kunnen leveren. Die 7W moet hij aankunnen. Maar dan moet er wel een koelprofiel op de regelaar zitten.
Zelfs als je koelprofiel groot genoeg is en als je ruim boven de 10W uit gaat komen dan pas gaat de regelaar begrenzen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 13 december 2025 15:43:32 schreef BAS_esp:
Ik bestel wel paar "LM2596 DC to DC Buck Converter 3.0-40V to 1.5-35V Power Supply Step Down Module" 5 euro voor 10 stuks, zal de brandblusser klaarzetten.
Die LM2596 chips zijn "ouderwets maar betrouwbaar". Valt wel mee met het brandgevaar. Maar ze zijn niet het toppunt van efficientie. Dus er komt wel degelijk IETS aan warmte af. Zolang je niet op de max gaat zitten en hem niet inbouwt in een veel te kleine ruimte, gaat het wel goed.
Of je pakt een 78S12, die kan 2A leveren.
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar-pos-fixed/4234-78s12-to-220.ht…
Wel een behoorlijk stuk alu eraan plakken voor de broodnodige koeling natuurlijk
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Voor deze toepassing gaat die ook in thermal protection, het weg te stoken vermogen blijft hetzelfde!
[Bericht gewijzigd door vergeten op (61%)]
benleentje
Golden Member
Dus 2A versie voegt niet zo veel toe. Maar schakelen is gewoon veel beter.
Dat klopt. Het zou wel kunnen dat een 2A versie met een net iets kleiner koelprofiel hetzelfde kan doen, maar verder zit er geen verschil in.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk niet dat het eigen verbruik significant verschilt. De enige manier om makkelijker te koelen is een behuizing met een groter oppervlak zoals TO3 maar dan nog heb je een bijna even grote koelplaat nodig.
benleentje
Golden Member
Ik denk niet dat het eigen verbruik significant verschilt.
Ik dacht meer aan een beter thermisch design van de 2A versie, dat zou iets aan verschil kunnen zijn.
Maar ik heb nog steeds het idee dat TS helemaal geen koeling op de chip heeft gebruikt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 14 december 2025 10:31:03 schreef rew:
Dus 2A versie voegt niet zo veel toe. Maar schakelen is gewoon veel beter.
Schakelen? die L78S12 is GEEN switcher!
Het is een lineaire regulator.
Dan geldt;
(Uin - Uuit) x I = P
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schakelen blijft toch echt beter, dat een 7812 dat niet kan (zeg nooit nooit) doet daar niets aan af, denk ik.
Ik vond het al zwaar verbazend dat een uA723 best goed kan switchen. Dat is dus niet enkel een gimmick uit de datasheet, dat ben ik nu al twee keer 'in het echie' tegengekomen.
In dit geval is een 12V voeding een veel logischere oplossing, die 19V dingen zijn leuk ... als je 19V nodig hebt.
Op zondag 7 december 2025 13:46:00 schreef deKees:
Slecht idee. Van 19V naar 12V is 7V verlies. Bij 1A is dat 7W. Dat kan een 7812 makkelijk aan,maar dan moet hij wel op een flinke koelplaat zitten. Anders wordt de temperatuur al snel te hoog en dan regelt de 7812 terug naar een lagere stroom.Maar voor zo een toepassing kun je beter een DC buck converter gebruiken. Die hebben veel minder verlies en worden niet zo warm.
Bijv https://nl.aliexpress.com/item/1005009143361421.html
Beter deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005004532964166.html
Vandaag gestart met het soldeer werkje, maar werkt de spanningsregelaar alleen als die belast is?
19 volt in, 18,5 volt uit maar draaien aan het potmetertje geeft geen verschil.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als het printje niet belast is, kan het een hele tijd duren voordat de uitgangsspanning is gedaald... Een weerstandje van 4k7 op de uitgang geeft uitsluitsel.
Of het is een defecte, komt voor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is een tienslagen pot, dus het kan zijn dat je een eind moet draaien voor ie omlaag gaat. Vaak zie je in de cijfers achter de comma of je de juiste kant op draait.
In mijn ervaring valt het wel mee met "hoe lang het duurt voor ie zakt". Effe rekenen.
Zeg 19V - 0.8V = 18V over de 10k pot die "helemaal open" staat.
Ik wilde de stroom uitrekenen, maar RC uitrekenen is makkelijker.
10k met 220uF levert een RC op van 2.2 sec. Dus de spanning kan ongeveer 10V per sec zakken zolang ie nog op max staat.
Waarschijnlijk staat de potmeter op 10k, 35V, en moet je dus 5 slagen ddraaien voordat ie eindelijk "pakt" en je ook de uitgang ziet dalen.
Ter controle 18V/10k = 1.8mA, I = C dV/dt => dV/dt = I / C = 1.8mA/220uF = 8V/sec.
(Dat wordt alleen maar meer als de weerstand afneemt als je "in range" komt).
Op zaterdag 10 januari 2026 13:02:32 schreef fatbeard:
Als het printje niet belast is, kan het een hele tijd duren voordat de uitgangsspanning is gedaald... Een weerstandje van 4k7 op de uitgang geeft uitsluitsel.
Of het is een defecte, komt voor.
Sorry was wat ongeduldig, na 40 slagen ging de spanning omlaag 
Bedankt voor de reactie.