Gisteren deed opeens onze Siemens heteluchtoven helemaal niks meer. Ik heb hem daarom uitgebouwd en opengeschroefd. Zo op het eerst gezicht zie ik geen schade aan de print en achter de brugcel staat gewoon 310V dus tot daar lijkt er geen probleem. Terwijl ik bezig was en een paar keer de stekker in en uit het stopcontact had gehaald zag ik opeens weer wat leven in het display: het leek erop dat de oven/voeding probeerde op te starten maar dat ie hier vervolgens weer mee stopt. Dat zag ik een paar keer repeterend achter elkaar: Dus paar seconden aan, display weer uit, weer paar seconden aan, display weer uit totdat ie op een gegeven moment weer niks meer deed.

Nu zat ik zelf te denken aan rotte elco's maar die oven is pas amper 3 jaar oud. Wat denken jullie? En heeft het nog zin om coulance te vragen bij Siemens gezien de leeftijd? En aan wat voor kosten moet ik dan denken?

zit er op de voeding geen lnk of tny ic? die willen nog weleens stuk gaan. anders post een foto van de print..

Op dinsdag 16 december 2025 08:31:00 schreef testman:
zit er op de voeding geen lnk of tny ic? die willen nog weleens stuk gaan. anders post een foto van de print..

Kan niet goed het type ic lezen, maar het lijkt mij dat als het smps ic kapot is dat ie dan echt helemaal niks meer zou doen toch? En gaan die er niet bijna altijd met geweld uit?

problemen kan de IC op koellichaam wezen OF er is secundair sluiting, meet dat ook na...

ik neem aan dat je de grijze stekker ook al eens hebt aangedrukt?

Op dinsdag 16 december 2025 18:36:49 schreef smd:
problemen kan de IC op koellichaam wezen OF er is secundair sluiting, meet dat ook na...

Er lijkt geen secundaire sluiting te zijn voor zover ik het kan meten. Denk toch dat dat IC op het koellichaam ook nog goed is aangezien ik net 1x had dat toen ik de netspanning er op zette hij na wat gestotter wel verder opstartte en ik daarna de oven zelfs gewoon kon gebruiken. Echter zodra ik het apparaat van de netspanning afhaal, krijg ik hem niet meer aan de gang. Secundaire elco's heb ik ook inmiddels gecheckt, die lijken ok. Verder nog ideeen?

ps. Uiteraard had ik al uitgesloten dat het iets met het netsnoer oid was.

Op dinsdag 16 december 2025 18:36:49 schreef smd:

Klopt het dat dit type IC vaak half kapot gaat waarbij het interne undervoltage circuit niet goed meer werkt?

Half kapot kan, maar dat is uit te sluiten door te vervangen. Ik denk eerder aan een component rond het IC, elcootje oid. Wat doet voeding als je deze opwarmt met een föhn?

Op woensdag 17 december 2025 20:48:14 schreef smd:
Half kapot kan, maar dat is uit te sluiten door te vervangen. Ik denk eerder aan een component rond het IC, elcootje oid. Wat doet voeding als je deze opwarmt met een föhn?

Dat elcootje voor de hulp voeding had ik al vervangen, dat maakte geen verschil. Ik had de boel ook al opgewarmd met een föhn maar dat maakte ook geen verschil.

Dan IC toch maar vervangen..

Op donderdag 18 december 2025 19:28:24 schreef smd:
Dan IC toch maar vervangen..

Inmiddels gedaan samen met die 4x 5M1 die erbij zit en hij doet het weer :-)

Op woensdag 7 januari 2026 14:47:28 schreef arnova:
[...]
die 4x 5M1 die erbij zit

Wat voor onderde(e)l(en) bedoel je?
Mooi dat hij weer werkt iig! :-)

Op woensdag 7 januari 2026 14:55:19 schreef Roland11:
[...]Wat voor onderde(e)l(en) bedoel je?
Mooi dat hij weer werkt iig! :-)

Het echte probleem was dat dat TOP264EG IC half kapot was. Het schijnt dat ie wel vaker problemen hebben met het feit dat het UVLO circuit verloopt. Men raadt wel aan om in dat geval ook de voedingsweerstanden (4x 5M1) en de voedingselco (47uF/50V) te vervangen en dan voor de elco meteen een low-esr/105C versie nemen...

Met de voedings elco’s geen problemen gezien, en zeker niet met de 1M5 weerstanden ? Maargoed, volgende keer ga ik er op letten! Blij dat oventje weer werkt!