Sorry als dit niet de juiste groep is.

Ik heb dus een 50cc bromfiets Yamaha dt50mx. heeft nogal ouderwetse ontsteking met contactpunt en condensator. de 6v accu wordt gelijkgericht door een enkele diode. pulserende gelijkspanning dus. verderop zit een zogenaamde spanningsregelaar. Dit is een aluminium blokje wat massa maakt omdat het aan het frame is vast geschroefd. Er zit maar een draadje aan. Het lijkt wel of het gewoon zenerdiode die 20W tot 30W kan verwerken.
Mijn vraag is nu. hoe kom je daar nu achter ? Is het gewoon een zenerdiode, of zit er echt een schakeling die 6v constant houd. Net zoiets als 7805 spanningsregelaar, maar dan heb je een input en een output (en massa)

zoiets als deze foto:

De spanningsregelaar op je foto heeft 3 aansluitingen .. dus grote kans dat daar keurig een 7,2 volt laadspanning mee wordt gerealiseerd.

Is dat niet je licht weerstand?
Heb je evt een foto van het onderdeel zelf?

Im weet niet niet 100% zeker, maar van mijn FS1 vroeger dacht ik dat het gewoon een stevige weerstand is om de spanning te begrenzen.
Meet het ding gewoon met een DMM.

Ik weet het niet helemaal zeker meer. Maar lang geleden had ik paar klasgenoten met brommers waarin een soort van interruptor als spanningsregelaar zat. Als dat ding heet werd, werd gewoon de verbinding tussen de dynamo en accu verbroken. En na afkoelen werd de verbinding gewoon weer gemaakt. Ik vond dat toen al een vreselijk systeem maar het werkte blijkbaar wel.

Een grote pulserende stroom door de accu heen sturen met een gemiddelde waarde die waarschijnlijk ongeveer de laadstroom van de accu moest voorstellen.

Ik weet dit omdat die klasgenoten grote problemen hadden met het inbouwen van een (auto) radio in de brommer. Die kreeg met dit systeem nogal wat last van storing. Bij een paar van die klasgenoten heb ik toen iets met een een spanningsregelaar gemaakt dat netjes die 7,2 volt voor de accu maakte.

Ze waren erg gelukkig met mijn oplossing. De omgeving dan weer niet. Pokke herrie maakten ze met hun brommers en brommerradio's.

Ik kan me voorstellen dat er nu wel gewoon een nette elektronische spanningsregelaar in een brommer zit.

Op woensdag 24 december 2025 00:03:23 schreef revado:
Im weet niet niet 100% zeker, maar van mijn FS1 vroeger dacht ik dat het gewoon een stevige weerstand is om de spanning te begrenzen.

Bij mijn FS1 was de accu onderdeel van de spanningsregeling. Zonder accu stond er met een beetje toeren zonder verlichting al makkelijk iets van 24 tot 40V op. De pulsen die er af kwamen voelde je ook goed 'bijten' als je dat draadje vast had.

Tevens was zonder accu alle verlichting regelmatig doorgebrand. Vooral het remlichtje en lampjes in de km en toeren teller.

Op woensdag 24 december 2025 05:59:12 schreef harry64:
[...]
Bij mijn FS1 was de accu onderdeel van de spanningsregeling. Zonder accu stond er met een beetje toeren zonder verlichting al makkelijk iets van 24 tot 40V op. De pulsen die er af kwamen voelde je ook goed 'bijten' als je dat draadje vast had.

Tevens was zonder accu alle verlichting regelmatig doorgebrand. Vooral het remlichtje en lampjes in de km en toeren teller.

Ja dat klopt!
En die accu kookte ook wel redelijk snel droog...

In de schema zie ik staan als gelijkrichter een gewone diode dus. Het moertje aan de massa lijkt niks te doen, wel voor de koeling en het vast zetten.

Op woensdag 24 december 2025 09:32:09 schreef Thehof:
In de schema zie ik staan als gelijkrichter een gewone diode dus. Het moertje aan de massa lijkt niks te doen, wel voor de koeling en het vast zetten.

Dat schema is van de FS1.
Deze is van de DT

Het cirkeltje is het onderdeel wat TS bedoelt en dat heeft wel een massa nodig, anders doet een enkele draad niet veel.
Vandaar dat ik aan een weerstand denk.

Op woensdag 24 december 2025 00:03:23 schreef revado:

Ja heb ik gedaan. meet gewoon een oneindig hoge weerstand, in beide richtingen, dus heeft geen anode en kathode. tenzij dat ding stuk is.. Zal morgen even een foto maken hoe hij er werkelijk uitziet

Op woensdag 24 december 2025 14:46:11 schreef revado:
[...]

Dat schema is van de FS1.
Deze is van de DT

Het cirkeltje is het onderdeel wat TS bedoelt en dat heeft wel een massa nodig, anders doet een enkele draad niet veel.
Vandaar dat ik aan een weerstand denk.
[bijlage]

Heb iets gevonden in de service manual:
Het is een voltage regulator Stanley SU208Y no load:7,5 v. max.Amp=8,0 Amp, waarschijnlijk dus toch een vermogens zener-diode.

Ja klopt helemaal. Hij zit vastgeschroefd aan de rechterkant van het frame. Omdat hij maar 1 aanluitpootje heeft zou het ook gewoon een vermogens weerstand kunnen zijn die ook bij de eerste serie Honda MB/MT zat. Maar ja de multimeter geeft oneindig hoge werstand aan. Dat ding is dus of kapot of toch een soort transistor regelaar ??

Zo ziet dat ding eruit:

[Bericht gewijzigd door rubberbutt op (11%)]