Hoi, ik ben in juni afgestudeerd aan PXL voor de opleiding professionele bachelor Electronica-ICT.
Er is een probleem, er zijn geen jobs want er is bij alle bedrijven totale hiring stop. De paar openingen die er zijn hebben op twee dagen al honderden applicaties, waardoor je geghost wordt bij solicitatie. Dit is niet enkel voor mij een probleem maar ook voor de andere studenten die ik ken.
De recruiters hebben blijkbaar ook niet echt iets meer in België, het is een slecht moment zegt men, het zou verbeteren tegen mid/eind 2027. Er lijken wel relatief veel jobs te zijn voor dit diploma in andere landen. Rekening houdend met visa vereisten lijkt voor mij Abu Dhabi de beste mogelijkheid.
Weten jullie of deze jobs in AD legit zijn, zit er een adder onder het gras? De betaling lijkt extreem goed, bijvoorbeeld vrijdag zag ik 360kAED/jaar. Dit is 6,9keu/maand netto, wat in België overeen zou komen met 14,5keu/maand bruto!!! Richtloon voor mijn opleiding is 2,3keu/maand bruto.
Deze jobs lijken trouwens allemaal verbonden met de wapenindustrie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat ik er van weet is dat ze inderdaad forse salarissen bieden en dat dit het werken-in-de-woestijn wat compenseert. Standaard truuk is om "gewoon te blijven" en niet te veel "wilde dingen" te doen. Dan houdt je een fors capitaaltje over en kan je (na 2, 5 of 10 jaar) terug in NL/BE direct van je spaarcenten een huis kopen en settelen.
ik weet niet hoe de regels in belgie precies zijn.
maar dingen waar ik zo aan denk?
- buitenlandse inkomsten, als je die naar je eigen land haalt, betaal je dan alsnog belasting?
- bouw je in die jaren zaken als pensioen en aow etc op?
- ben je verzekerd etc?
- is het wel een een normale 40 uur?
anders verdien je geen netto, maar bruto
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Over leven en werken in Abu Dhabi valt er veel denkvoer te vinden in het boek "Grand Hotel Europa" van Ilja Pfeiffer. Een lijvige brok, weliswaar, maar meer dan lezenswaardig, ook over andere heikele punten.
Als ik me eventjes mag verlagen tot het niveau van toogpraat, ik herhaal maar wat ik lang geleden ergens hoorde: "ze hebben daar geld zat maar niemand die wil werken, dus ze importeren alle vakkennis en werklust waar ze verkrijgbaar zijn aan de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Koks uit Europa, dommekrachten uit Bangladesh en de Filippijnen, hoeren uit Rusland." Or words to that effect, er zal wel iets van aan zijn maar het lijkt me toch wat ongenuanceerd.
Voorzichtige suggestie: als een (min of meer deftig) betaalde job niet te vinden is, overweeg dan vrijwilligerswerk. Of bij de militairen gaan.
Sukses gewenst!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op zondag 28 december 2025 20:15:53 schreef DK:
ik weet niet hoe de regels in belgie precies zijn.
maar dingen waar ik zo aan denk?- buitenlandse inkomsten, als je die naar je eigen land haalt, betaal je dan alsnog belasting?
- bouw je in die jaren zaken als pension en aow etc op?
- ben je verzekerd etc?
- is het wel een een normale 40 uur?anders verdien je geen netto, maar bruto
Dat zijn inderdaad aandachtspunten, maar het lijkt me voor de hand te liggen om een dergelijk contract aan te gaan ofwel via een agentschap dat het allemaal regelt, ofwel op strikt zelfstandige basis, wellicht via een eenpersoonsvennootschap, maar dan wel met uitvoerige begeleiding.
Het aantal uren lijkt me overigens niet zo relevant, er valt in die contreien bitter weinig te beleven buiten de megalomane superprojecten, dus beter wat meer dan 40 uur werken, des te vroeger kan men terugkomen.
Op zondag 28 december 2025 20:22:56 schreef Paulinha_B:
Het aantal uren lijkt me overigens niet zo relevant, dus beter wat meer dan 40 uur werken,
tot dat er van je verwacht wordt dat je iedere week 60-70 uur aan het werk bent tegen een "all-in" salaris
kan ze inmiddels niet meer op 1 hand tellen die weggingen voor een hoog salaris, en na 6-12 maanden terug kwamen met een burn-out
Hoe ironisch: ik ben in 2004 in de richting elektronica IT/TCK afgestudeerd.
Na 4 jaar minder dan de secretaresse verdiend te hebben, ben ik ermee gekapt. Had in 2005 al mijn lesbevoegdheid gehaald en ben voor de klas gaan staan.
2.5 jaar gedaan toen moest ik weg wegens.... Hiring stop. (3e contract liep af en was toen max, ja dat gebeurt ook op scholen)
Ben toen industrie Elektro ingerold. Generator bouw, uitlaatgas nabehandeling en later industrie en zeevaart Elektro.
Na 1.5 jaar vroeg men mij terug op school. Heb dat nog ruim 5 jaar gedaan en ben toen in huidige rol beland waar ik ca 25 schepen beheer m.b.t. "alles waar een draadje aan zit"
Ofwel mijn advies is: kijk breder als uw afstudeerrichting
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Al gesolliciteerd bij Besix (vroegere Egemin)? Spie? Fabricom? Macq?
Je woonplaats staat niet in je profiel en ook je mail adres niet (niet in een draadje zetten in je profiel is het veilig). PXL associeer ik met vooral Limburg. Eens over de grens kijken richting Eindhoven?
Paulinha_B
Honourable Member
Inderdaad actief solliciteren, ook bij bedrijven/organisaties die geen vacatures publiceren.
PXL is toch een technische hogeschool, dan hebt ge toch stage gelopen ook? Mogelijkheden binnen dat bedrijf? Daar hebt ge tenslotte persoonlijke connecties, en dat is en blijft zeer belangrijk. Of zou het kunnen dat men u heeft gewogen en te licht bevonden?
Enne, ge zijt toch zichtbaar op LinkedIn? Daar wordt volop gestruind door recruiters, ofschoon niet altijd even doordacht/weloverwogen. Meer dan drie jaar na mijn pensionering krijg ik langs daar nog altijd jobaanbiedingen!
soliciteer bij defensie, ze zoeken ICT met hopen. ook andere overheidsdiensten moeten vollop digitaliseren.
ga je dik boven de 2.3k€ bruto zitten hoor, ik schat dat je zal beginnen tussen 3-4K bruto met je diploma
burgers bij defensie moeten geen militaire training doen en ook geen zendingen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Beter bij Belgische defensie dan bij buitenlandse wapenindustrie waarvan er misschien nog wel wat tegen Belgen ingezet zou kunnen gaan worden.
Defensie was voor mij ook iets om naar te kijken als ik geen ander werk had gevonden.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als je geld wil verdienen met werk moet je uit de elektronica stappen en software gaan doen. Embedded mag ook, dan wel liefst C++ of zo.
Daar is veel meer vraag naar, je verdient beter en je staat ook minder onder druk: de elektronicaontwikkelaar moet een PCB first-time-right hebben. Maar de softwareman mag mag bugfix na bugfix doen, dat wordt als normaal gezien. Alleen zorgen dat je een remote update niet brickt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De software engineer is de enige die keer op keer zijn fouten mag herstellen, dat is juist de grote uitzondering. Denk je een brug niet de eerste keer goed hoeft te zijn?
Er is zeker vraag naar software engineers, maar als je de combinatie van embedded software en elektronica kan, zit je volgens mij ook goed. Ik weet niet hoe de situatie in België is, en als junior zonder ervaring, maar als senior heb ik echt geen moeite om aan werk te komen.
In plaats van zo ver weg, zou je ook in Nederland en Duitsland kunnen zoeken, persoonlijk zou ik liever daar voor de defensie werken dan in een land met Sharia wetgeving dat terroristen steunt.
buckfast_beekeeper
Op maandag 29 december 2025 13:13:50 schreef fcapri:
soliciteer bij defensie, ze zoeken ICT met hopen. ook andere overheidsdiensten moeten vollop digitaliseren.
ga je dik boven de 2.3k€ bruto zitten hoor, ik schat dat je zal beginnen tussen 3-4K bruto met je diplomaburgers bij defensie moeten geen militaire training doen en ook geen zendingen
Defensie en alle andere overheidsdiensten zijn barema gebonden. Veel extra legale voordelen ga je er ook niet vinden. Wel wat meer verlof dan gemiddeld. Bachelor is niveau B. Ik ken de juiste nummer er niet van. Statutair kan je al vergeten. Dat is alleen nog voorbehouden voor handhaving profielen. Neem ik NB111 als basis bij de Vlaamse overheid dan is de beginwedde 2994,21 bruto. Andere NB1XX ontlopen die wedde nauwelijks. NB2XX en NB3XX is pas na bevordering als expert (NB2XX) of leidinggevend (NB3XX) . Voor niveau B is er ook geen loonwagen. Federaal zal het wel niet gigantisch verschillen.
Vele ICT diensten worden uitgevoerd door externe bedrijven. Dat is wat ik op de werkplek ervaar.
Op maandag 29 december 2025 14:32:47 schreef Hoeben:
Als je geld wil verdienen met werk moet je uit de elektronica stappen en software gaan doen. Embedded mag ook, dan wel liefst C++ of zo.
[...]
Kennis elektronica is zeker geen nadeel. Ik zou met dat diploma gaan zoeken in de richting van automatisatie bedrijven en buitendienst, servicedienst.
Op zondag 28 december 2025 19:53:52 schreef Mariana:
De paar openingen die er zijn hebben op twee dagen al honderden applicaties, waardoor je geghost wordt bij solicitatie. Dit is niet enkel voor mij een probleem maar ook voor de andere studenten die ik ken.
Volgens mij heeft dat soort interessante jobs nooit echt bestaan in BE, toch niet op grote schaal, ook 40 jaar geleden niet en zal je daar sowieso voor naar het buitenland moeten. 90% van gerelateerde functies is ofwel dienstensector of onderhoud. Die bij ons de domotica of Siemens Logo blokken programmeren hebben typisch jouw of een vergelijkbare achtergrond.
Op zondag 28 december 2025 20:15:53 schreef DK:
- buitenlandse inkomsten, als je die naar je eigen land haalt, betaal je dan alsnog belasting?
Belasting betaal je in het land waar je officiële verblijfplaats is.
Is sowieso beter als BE. Zou mij niet verbazen dat het Belgisch belastingsniveau hoger is als 95% van alle andere landen op deze planeet.
Paulinha_B
Honourable Member
Belasting betaal je in het land waar je officiële verblijfplaats is.
Dat is misschien vaak het geval maar zeker niet altijd. Bv. een Belgisch ambtenaar die gepensioneerd in Portugal woont betaalt nog altijd belasting in Belgie.
Er bestaan bilaterale verdragen/overeenkomsten die dubbelbelasting moeten vermijden, maar ik denk niet dat ze tussen alle staten bestaan. En de interpretatie van die teksten is nog een ander paar mouwen, ik kan ervan meepraten.
Op maandag 29 december 2025 15:59:33 schreef Paulinha_B:
Bv. een Belgisch ambtenaar die gepensioneerd in Portugal woont betaalt nog altijd belasting in Belgie.
Voor pensioenen gelden idd andere regels, landen willen immers meestal niet dat een ander land het pensioen van een van hun onderdanen plundert. Hier gaat het echter over inkomsten uit arbeid.
Paulinha_B
Honourable Member
Op maandg 29 december 2025 15:46:00 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Kennis elektronica is zeker geen nadeel. Ik zou met dat diploma gaan zoeken in de richting van automatisatie bedrijven en buitendienst, servicedienst.
Buitendienst is een doodlopend spoor, men kan daar goed geld verdienen, zeker met 7/24 standby en verplaatsingsvergoedingen, maar het is niet simpel om vanuit zo'n positie hogerop te geraken.
Kennis en inzicht en "mentaliteit" van hardware zal zeker helpen om code te schrijven die efficient omgaat met de beschikbare middelen. In mijn werk als sysadmin was het een constante ergernis dat programmeurs java-code schreven die weliswaar hele mooie plaatjes maakte maar wel alle beschikbaar geheugen opvrat. Om maar te zwijgen van die ene applicatie die in de dev- en testomgevingen prachtig werkte maar in productie plots supertraag werd. Bij onderzoek bleek dat iedere gebruikersvraag resulteerde in een "select *" op de centrale database - op de dev-database van 10000 records ging dat inderdaad goed, maar de productiedatabase was nogal fink wat groter...
Maar of de doorsnee recruiter of programmaleid(st)er dat inziet lijkt me twijfelachtig.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Mwah, dat zou ik toch niet meteen zo zeggen. Ik ben de elektronica-reparatie ingerold als MBO'er (maar qua niveau schurkt mijn baan op de huidige afdeling heel erg tegen HBO-niveau aan of is dat zelfs) en ik vind dat ik niet mag klagen met m'n loon, exacte cijfers vermeld ik niet zo graag.
De doorgroeimogelijkheden zijn (voor m'n gevoel) eindeloos waar ik nu werk.
Dat gezegd hebbende: topicstarter, ik weet niet hoezeer Sabena nog actief is in de CMRO-branche (ik krijg nog wel eens wat onder handen wat bij hun technische dienst geweest is), maar kijk daar ook eens rond als je die kans hebt: ik heb geen goed beeld van wat je met jouw studierichting kan en hoezeer dat aansluit bij luchtvaart-elektronica, maar luchtvaart-instrumentatie is steeds meer aan het leunen op bergen software.
Dat maakt foutzoeken voor mij als monteur soms gruwelijk moeilijk (immers, kijk ik naar een hardwarefout veroorzaakt door software of andersom), maar vanwege korte lijnen met de mensen die dieper de software uitpluizen dan ik wordt ik er ook nogal eens bij betrokken.
Daar is veel meer vraag naar, je verdient beter en je staat ook minder onder druk: de elektronicaontwikkelaar moet een PCB first-time-right hebben. Maar de softwareman mag mag bugfix na bugfix doen, dat wordt als normaal gezien.
Mijn ervaring is dat de softwaremensen meer onder druk staan dan andersom, want als de hardware functioneert, ben jij de gebeten hond om iets zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen en wel nu, en niet over een paar uur, 'want de afdeling staat stil'.
buckfast_beekeeper
Op maandag 29 december 2025 16:12:02 schreef Paulinha_B:
[...]
Buitendienst is een doodlopend spoor, men kan daar goed geld verdienen, zeker met 7/24 standby en verplaatsingsvergoedingen, maar het is niet simpel om vanuit zo'n positie hogerop te geraken.
[...]
Noem eens een ICT dienst die geen 24h support heeft.
Vandaag een probleem op een recent omgebouwd kunstwerk. Het zijn niet de hardware mensen die moesten opdraven maar de programmeurs. Lokaal werkt het dus is de hardware OK. Probleem is vandaag ook niet opgelost. Wordt morgen vervolgd en mogelijk nog wat langer.
Paulinha_B
Honourable Member
Op maandag 29 december 2025 17:25:19 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Noem eens een ICT dienst die geen 24h support heeft.
Ja, een volledige IT-organisatie heeft zeker een 7x24 ondersteuning. Die komt vanuit de onderste van de drie lagen ("design / build / run") en in mijn ervaring is het zeer moeilijk om van de ene laag naar een hogere over te gaan. M.a.w. als men eenmaal in de "run" zit dan komt men niet zo makkelijk in de "build" en het is pas daar dat er interessant werk te beleven valt, en een degelijk basisinkomen te verwerven.
Zelf heb ik moeite genoeg gedaan om van "build" naar "design" te geraken, maar het is me nooit gelukt - en zo ken ik er nog wel een paar...
De vraag is maar wat de topicstart(st)er ambieert. Om hoog te geraken moet men vandaag niet laag beginnen.
Paulinha_B
Honourable Member
[[ off-topic ]]
Vandaag een probleem op een recent omgebouwd kunstwerk. Het zijn niet de hardware mensen die moesten opdraven maar de programmeurs. Lokaal werkt het dus is de hardware OK.
Als het lokaal werkt dan is er met de software geen probleem, dus is het zinloos de programmeurs lastig te vallen. Op basis van deze beperkte informatie lijkt het een probleem van connectiviteit, te diagnogsticeren met een beetje ping en tracert en dan over aan de "run"-afdeling van het netwerkteam. Wel voldoende onderbouwen! Ik heb het al te vaak meegemaakt dat projectleiders zuchtten "ach, het zal wel weer aan het netwerk liggen" zonder dat ook maar in het minst te hebben bekeken - standaard antwoord was dan "no dropped packets found in the firewall" en toen was Leiden in last...
Spog2
Honourable Member
Op zondag 28 december 2025 19:53:52 schreef Mariana:
Hoi, ik ben in juni afgestudeerd aan PXL voor de opleiding professionele bachelor Electronica-ICT.Er is een probleem, er zijn geen jobs want er is bij alle bedrijven totale hiring stop.
Volgens Arjan Swets is er een groot tekort aan PLCprogrammeurs