Ik zie een hoop posts over werk in installeren:
Een elektronicaopleiding heeft geen installatieachtergrond. Voor installeren heb je een hoop ervaring nodig, je moet weten wat allemaal mag. Dat krijg je echt niet te horen bij een elektronicaopleiding.

Op woensdag 31 december 2025 01:53:11 schreef McAwesome:
[...]

[...]Bij een grootbank hier is het minimale diploma een masterdiploma voor gelijk welke functie (ik ga nu niet zeggen voor onderhoudspersoneel en schoonmaakpersoneel). Welk diploma dat dan is, maakt niet uit, geologie, toegepaste economische wetenschappen, geschiedenis, rechten, ... allemaal goed. Maar worden mensen daar gelukkiger van, ik dacht het niet.

Dat beleid hebben ze bij ons gelukkig eindelijk laten varen.
Stomste beleid wat je kan doen.

Ik heb ooit bij een gerenommeerd onderzoeksinstituut gesolliciteerd.
Eerste wat de man zei: je bent hier met 2 voudig HBO de laagst opgeleiden. Toen ik vroeg wat ze zoal gedaan hadden, bleek dat van de 3 onderzoeken die ze gedaan hadden ik er zelf ook al 2 gedaan had en meer op de hoogte was dan hun in 1 geval.
Later bleken hun bij 1 van mijn ex-collega's een cursus CAN bus gevolgd te moeten hebben, omdat ze er zelf niet uit kwamen....
Onze masters, Drs, Dr en ander hoog opgeleid spul..

Papieren zegt mij weinig meer.

Op woensdag 31 december 2025 11:58:41 schreef fcapri:
[...]
ik kan mijn diploma in principe laten erkennen en hoger niveau krijgen, maar dan zit ik 99% zeker in peutie de rest van mijn jaren

Wat betekent "in peutie zitten"? Vraagt een 'ollander...

@eSe: Hahaha >:)

In Peutie (deelgemeente van Vilvoorde) is een zeer grote vestiging van ABL = Armee Belze Leger :)

Op woensdag 31 december 2025 14:02:25 schreef Hoeben:
Ik zie een hoop posts over werk in installeren:
Een elektronicaopleiding heeft geen installatieachtergrond. Voor installeren heb je een hoop ervaring nodig, je moet weten wat allemaal mag. Dat krijg je echt niet te horen bij een elektronicaopleiding.

Dat is de crux voor mensen zoals de topicstarter (van wie we inderdaad nog bedroevend weinig meer gehoord hebben): recruiters vragen ervaring. Het is een vicieuze cirkel: zonder ervaring vindt men geen job, en zonder job komt men niet aan ervaring.

Dat is de crux voor mensen zoals de topicstarter (van wie we inderdaad nog bedroevend weinig meer gehoord hebben): recruiters vragen ervaring. Het is een vicieuze cirkel: zonder ervaring vindt men geen job, en zonder job komt men niet aan ervaring.

Dan pak je gewoon iets aan wat voorbij komt en wat je kunt. Ik ben ook ooit eens ergens via een uitzendbureau begonnen: elke week een andere klus. Tot je ergens blijft plakken (verrek, deze kan veel meer dan waarvoor we 'm ingehuurd hebben). En ja, dat kost een paar maanden. En je verzamelt best veel ervaring (en komt er ook achter dat de 'expert' vaak ook heel veel niet weet :) ).
En ergens was ik het gedoe van 'vaste baan' wel zat (en met name de maniksers die daar rondlopen) en ben voor mezelf begonnen. Dat 'vast' was trouwens ook een rekbaar begrip. Ooit eens is de hele afdeling van de toko waar ik toen werkte opgeruimd. 200 man krijgt een schop. 4 maanden salaris mee en wegwezen. Ik ben er uiteindelijk niet slechter van geworden (na 2 weken formeel werkeloos ergens anders begonnen...).

Op woensdag 31 december 2025 14:32:52 schreef PE9SMS:
[...]Wat betekent "in peutie zitten"? Vraagt een 'ollander...

@eSe: Hahaha >:)

peutie is de kazerne waar alles van communicatie en techniekers gevestigd zit. ik ben van west vlaanderen. woon-werk verkeer is nu 32,5km met de fiets enkele rit, als ik peutie krijg is dat dagelijks 127km enkele rit richting brussel in de volle files.
als ze te weten krijgen in brussel wat ik kan, vlieg ik zowieso naar ginder (programmeur opleiding, cisco opgeleid)

Op woensdag 31 december 2025 14:23:45 schreef High met Henk:

Ik heb ooit bij een gerenommeerd onderzoeksinstituut gesolliciteerd.

Papieren zegt mij weinig meer.

ik werkte ooit in de micro electronica als QC technicus. daar zat een oude vent, met ENORM veel kennis en die maakte de test apparatuur om die printplaten te testen.

ik had ook zelf al wat basic testers gebouwd voor mijn productielijn.
ik was op een dag bezig om een voeding te bouwen op 12V om een neonlamp aan te sturen (collega wou een neon lamp onder zijn auto steken maar vond geen correcte voeding op 12V).
de lamp flikkerde maar startte niet.

die oude vent kwam toevallig langs aan mijn bureau en vroeg wat ik deed, paste een paar weerstanden aan en de neon brande.
de komende weken heb ik hele tijd op zijn bureau bezig geweest. die moest een tester bouwen dat een heel raar signaal aanbood aan een printplaatje voor in de luchtvaart. en ik mocht hem helpen.

wat bleek, blijkbaar had hij mij aangeduid als zijn toekomstige vervanger maar de directie had het geweigerd want ik had maar een A2 electronica, en voor die job was een ingenieursdiploma verreist.
probleem was dat alle kandidaten met dat diploma op een pc wilden werken, en de job zelf wat in praktijk knutselen met de soldeerbout.
ze vonden niemand voor de job, en een A2 electronica (die dus wel schakelingen soldeerd) was te min voor hen.
ik heb uiteindelijk ook mijn ontslag gegeven, want officieel zat ik op mijn productielijn, maar in praktijk deed ik de job van die ingenieur.

weet niet of ze ooit iemand gevonden hebben om het werk te doen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (60%)]

Veel Nederlanders hier, waaronder ik, zullen niet weten wat een A2-diploma is. Er is ook een A1 en A3? Is dat LBO/MBO/HBO/WO? Of vakgerichte opleiding?

Een A1 heeft bestaan maar werd later hernoemd naar "technisch ingenieur"; zo'n diploma behaalde men aan een technische hogeschool. Dat in tegenstelling to het diploma "burgerlijk ingenieur", daarvoor moest men naar de univ. Die studie duurde ook langer, voor de A1 was het doorgaans drie jaar. Ongeveer wat men nu een bachelor noemt, denk ik.

A2 is het einddiploma van het middelbaar technisch onderwijs, te halen na zes jaar middelbaar. Typische richtingen waren elektriciteit, automechaniek, maar ook kantoortechnieken. Mijn zus heeft dat gedaan, "den handel" heette dat in omgangstaal, en ze leerde bv. stenografie en dactylo.

A3 heette erg lang geleden "de vakschool". Dat was het minimum om aan de wettelijke schoolplicht te voldoen, en trok vooral de minderbegaafden aan. Daar leerde men bv. elementaire hout- en/of metaalbewerking.

A2 is Hoger Technisch Secundair Onderwijs en dat kon je ten vroegste op je 18de behalen. Daarna kon je een graduaats opleiding A1 volgen (nu Bachelor) of nog hoger mikken en ingenieurs opleiding volgen (Industrieel of Burgerlijk), wat nu de Master opleidingen zijn.

Peutie is niet de kazerne waar ik zou willen zitten. Onder andere 10TTR zat er. Totaal geen gezellige kazerne. Ik heb er in totaal 2 maanden doorgebracht. Na OC3 (majoor Blairon de kindertuin) in Turnhout was dit de slechtste kazerne. Gevolgd door 102Cie RAV in Ossendorf. Gelukkig verbleef ik ook maar 1 maand in Ossendorf. Daar had ik het zeker geen 9 jaar volgehouden. Peutie is ook elke dag file rijden. Kom je via de E19 is het vaak aanschuiven van in Zemst. Kom je via de N21 is het problematisch vanaf Kampenhout sas en soms nog vroeger. Moet je via de Brusselse ring, dan is het ook geen feest. Met de trein moet je eerst naar Brussel en dan de bus nemen.

In 1975 werden de 'nieuwe blokken' in gebruik genomen. In 1984 vielen er delen van de muren af en werden ze al gestut. Bepaalde toegangsdeuren functioneerden niet meer en zaten geblokkeerd door verzakkingen.

en trok vooral de minderbegaafden aan

Hmmmm, niet helemaal correct.
Vooral jongeren die geen zin hadden in "schoolse" opleiding en die veel liever met hun handen werkten.
Vakmensen verdienen nu eenmaal goed.

ik vind het in elk geval een beledigende opmerking.

Alsof het beledigend zou zijn om vast te stellen dat iemand niet hyper-intelligent is? Kort lontje, hoor!

Ik vermeldde slechts wat ik (vroeger) heb vastgesteld.

Bv. mijn zoon was (net als ik) helemaal geen schoolbankentype, maar toen ik voorzichtig opperde hem een A3 te laten doen kwam er van moederszijde een geschandaliseerd veto. Hij is uiteindelijk met veel moeite door zijn middelbaar gesukkeld en zelfs door de A1 daarna; en is nu teatertechnicus met veel onregelmatige diensten en bitter weinig techhnische uitdagingen.

moet je al een kort lontje hebben om iets een beledigende opmerking te vinden. Als ik met jou een normaal gesprek aan ga op de trein (dus niet achter een klavier) en ik merk op dat dit beledigend over komt, heb ik dan een kort lontje?

Op woensdag 31 december 2025 16:20:02 schreef buckfast_beekeeper:
Peutie is niet de kazerne waar ik zou willen zitten. Onder andere 10TTR zat er. Totaal geen gezellige kazerne. Ik heb er in totaal 2 maanden doorgebracht. Na OC3 (majoor Blairon de kindertuin) in Turnhout was dit de slechtste kazerne. Gevolgd door 102Cie RAV in Ossendorf. Gelukkig verbleef ik ook maar 1 maand in Ossendorf. Daar had ik het zeker geen 9 jaar volgehouden. Peutie is ook elke dag file rijden. Kom je via de E19 is het vaak aanschuiven van in Zemst. Kom je via de N21 is het problematisch vanaf Kampenhout sas en soms nog vroeger. Moet je via de Brusselse ring, dan is het ook geen feest. Met de trein moet je eerst naar Brussel en dan de bus nemen.

Grijns. Inderdaad, om zo dicht bij de hoofdstad te zijn ligt die kazerne echt wel aan het einde van de beschaving. Hebben ze geen pendelbus naar station Vilvoorde?

N21: toen ik nog in Haacht woonde stonden ze vaak aan te schuiven tot voor mijn deur, nog een dikke kilometer voor de spoorweg. Maar nooit meer file dan met Rock Werchter! :)

En ook: men zit niet in een kazerne, men is er gelegerd. In het onderwijs staat men, in de gevangenis zit men, bij het leger ligt men.

Op woensdag 31 december 2025 14:47:14 schreef Paulinha_B:
In Peutie (deelgemeente van Vilvoorde) is een zeer grote vestiging van ABL = Armee Belze Leger :)

Ah, Peutie is een plaats, duidelijk. :)

Op woensdag 31 december 2025 16:13:12 schreef Paulinha_B:
Een A1 heeft bestaan maar werd later hernoemd naar "technisch ingenieur"; zo'n diploma behaalde men aan een technische hogeschool. Dat in tegenstelling to het diploma "burgerlijk ingenieur", daarvoor moest men naar de univ. Die studie duurde ook langer, voor de A1 was het doorgaans drie jaar. Ongeveer wat men nu een bachelor noemt, denk ik.

A2 is het einddiploma van het middelbaar technisch onderwijs, te halen na zes jaar middelbaar. Typische richtingen waren elektriciteit, automechaniek, maar ook kantoortechnieken. Mijn zus heeft dat gedaan, "den handel" heette dat in omgangstaal, en ze leerde bv. stenografie en dactylo.

A3 heette erg lang geleden "de vakschool". Dat was het minimum om aan de wettelijke schoolplicht te voldoen, en trok vooral de minderbegaafden aan. Daar leerde men bv. elementaire hout- en/of metaalbewerking.

Daar klopt het een en ander niet, Paulinha. :) Ik heb wel wat leerkrachten in mijn familie, hier een samenvatting.

- “Heel vroeger” was de leerplicht tot 14 jaar:

Toen had je gewoon technische scholen met 3 sequentiële niveau’s van telkens 3 jaar A3,A2 en A1 en hogescholen bestonden helemaal niet, enkel universiteiten. Bij een A1 mocht je wel de titel van technisch ingenieur voeren. Je had ook nog een A4 voor heel praktische opleidingen, loodgieters ed, maar dat liep parallel aan die drie. Ik heb die A3 nog in dat heel oude systeem gevolgd en je kon ook helemaal niet aan een A2 beginnen zonder die A3 af te maken en dus was iedereen in het TSO volgens jou minder begaafd.

- Toen werd de leerplicht verlengd tot 18 jaar, het VSO (Vernieuwd Secundair Onderwijs) ingevoerd en moesten die A3 en A4 uiteraard worden verlengd. Die A4 werd BSO (Beroeps Secundair Onderwijs) tot 18 jaar, 6 jaar in totaal dus.

A2 werd TSO (Technisch Secundair Onderwijs) “theoretische kwalificatie”. Daarin had je richtingen zoals mechanica en elektronica, maar ook één doorstroomrichting IW (Industriële Wetenschappen) wat ik overigens heb gevolgd (van doorstromen is er echter niet veel in huis gekomen :9). Die A3 werd verlengd tot 18 jaar en werd dan TSO “praktische kwalificatie”, typisch meer praktische opleidingen. Die A1 verdween of werd verhuisd naar de hogescholen, het is maar hoe je het bekijkt. Iig verdween de bijbehorende titel.

Toen werden er ook hogescholen opgericht met 2 niveau, HOKT en HOLT, Die eerste kregen de titel van gegradueerde en de tweede Industrieel ingenieur. Dat HOKT bestond echter ook aan technische scholen.

- Toen werd het Bologna decreet ingevoerd om wat uniformiteit in EU diploma’s te brengen
Dat HOKT, gegradueerden werden Bachelors en mogen die titel ook gebruiken.
Dat HOLT, ingenieurs werden Masters en werden ook van hogescholen naar universiteiten verhuisd
En men heeft er vreemd genoeg nog een derde niveau aan toegevoegd, graduaten

- Recent is er weer een hervorming in het secundair onderwijs doorgevoerd en heeft men het ASO, TSO, BSO en KSO gewoon samengevoegd in grote onderwijsgroepen. Schaalvergroting heet dat. Je hebt nu 3 verschillende niveau’s waarin je telkens verschillende vakkenpaketten kan kiezen.
- D-finaliteit, puur theoretisch. (Doorstroom)
- D/A finaliteit, deels theoretisch, deels praktisch
- A-finaliteit, praktische richtingen ahw. (Arbeidsmarkt)

Nu ziet het er dus zo uit.

Dankje, ik geloof u grif! Alles wat ik schreef kwam vanuit verre herinneringen. Hopelijk heeft vriend @Hoeben er nu een beetje zicht op. Maar met de recente evoluties, door u duidelijk geschetst, is het niet zo simpel.

"Heel vroeger” was de leerplicht tot 14 jaar

Ja, zo vertelde mijn vader zaliger, bj. 1921: enkel het lager onderwijs was toen verplicht , maar dat telde toen wel 8 leerjaren.

HOKT en HOLT

Hoger Onderwijs Korte Type vs. Lange Type, ik herinner me die kreten maar heb geen flauw benul van de lading achter de vlaggen. Dat kwam al ruim na mijn tijd.

dus was iedereen in het TSO volgens jou minder begaafd.

Dat heb ik nergens gesteld of gesuggereerd, en ik kan het niet waarderen als er me woorden in de mond/pen/klavier worden gelegd.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (58%)]

Op woensdag 31 december 2025 16:25:12 schreef Robbe de Smet:
ik vind het in elk geval een beledigende opmerking.

Het lijkt mij op het eerste gezicht een constatering. Let wel, Paulinha schrijft dus niet dat iemand met die opleiding zwakbegaafd is. Alleen maar dat het een makkelijke mogelijkheid was om iemand die op zijn tenen moet lopen toch nog een papiertje te bezorgen. Dat is hooguit een aanklacht tegen die opleiding en natuurlijk niet beledigend voor iedereen die er met goed succes een vak heeft geleerd. En per definitie niet voor degenen die minder intelligent zijn.

Of die constatering altijd en op elke Belgische opleiding van dat type opging, is natuurlijk niet gezegd. Mijn ervaring met dat soort dingen is dat dat erg van de omstandigheden afhangt. Het weerwoord van eSe klinkt me veel zinniger dan meteen maar de tegenwoordig zo populaire beledigingskaart te trekken.

- “Heel vroeger” was de leerplicht tot 14 jaar

Yep, en op die leeftijd ben ik dan ook gaan werken.
Ik was o zo slim en wist alles al :+ 8)7

Dat was 1971, mijn eerste werk in een snoepfabriek (ouwelbakker)

Maar 't is allemaal goedgekomen, met scha ende schand :)

@maarten: dankjewel, nog maar eens! Uw interpretatie geeft nauwkeurig weer wat ik bedoelde.

@eSe: mijn vaders verhaal was omgekeerd. Toen hij na acht studiejaren vol trots thuis zijn rapport toonde, de achtste keer eerste van de klas, vol van hoop op verdere studie, was de reactie: "dat is heel goed jongen, en daar en daar kunt ge morgen beginnen werken". De frustratie ging nooit helemaal over, erg begrijpelijk...

Op woensdag 31 december 2025 19:19:08 schreef eSe:
Yep, en op die leeftijd ben ik dan ook gaan werken.
Ik was o zo slim en wist alles al :+ 8)7

LOL

Op woensdag 31 december 2025 16:04:48 schreef Hoeben:
Veel Nederlanders hier, waaronder ik, zullen niet weten wat een A2-diploma is. Er is ook een A1 en A3? Is dat LBO/MBO/HBO/WO? Of vakgerichte opleiding?

Het probleem is dat wij het NL-systeem ook niet echt begrijpen en dus ook moeilijk kunnen plaatsen.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (47%)]

Op woensdag 31 december 2025 17:11:38 schreef PE9SMS:
[...]Ah, Peutie is een plaats, duidelijk. :)

Tsja, ZO moeilijk was dat nu ook weer niet... Bv.
https://www.openstreetmap.org/search?query=peutie