- “Heel vroeger” was de leerplicht tot 14 jaar
Yep, en op die leeftijd ben ik dan ook gaan werken.
Ik was o zo slim en wist alles al

Dat was 1971, mijn eerste werk in een snoepfabriek (ouwelbakker)
Maar 't is allemaal goedgekomen, met scha ende schand 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@maarten: dankjewel, nog maar eens! Uw interpretatie geeft nauwkeurig weer wat ik bedoelde.
@eSe: mijn vaders verhaal was omgekeerd. Toen hij na acht studiejaren vol trots thuis zijn rapport toonde, de achtste keer eerste van de klas, vol van hoop op verdere studie, was de reactie: "dat is heel goed jongen, en daar en daar kunt ge morgen beginnen werken". De frustratie ging nooit helemaal over, erg begrijpelijk...
Op woensdag 31 december 2025 19:19:08 schreef eSe:
Yep, en op die leeftijd ben ik dan ook gaan werken.
Ik was o zo slim en wist alles al![]()
![]()
LOL
Op woensdag 31 december 2025 16:04:48 schreef Hoeben:
Veel Nederlanders hier, waaronder ik, zullen niet weten wat een A2-diploma is. Er is ook een A1 en A3? Is dat LBO/MBO/HBO/WO? Of vakgerichte opleiding?
Het probleem is dat wij het NL-systeem ook niet echt begrijpen en dus ook moeilijk kunnen plaatsen.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (47%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op woensdag 31 december 2025 17:11:38 schreef PE9SMS:
[...]Ah, Peutie is een plaats, duidelijk.
Tsja, ZO moeilijk was dat nu ook weer niet... Bv.
https://www.openstreetmap.org/search?query=peutie
Paulinha_B
Honourable Member
Op woensdag 31 december 2025 20:07:38 schreef New Beetle:
[...]Het probleem is dat wij het NL-systeem ook niet echt begrijpen en dus ook moeilijk kunnen plaatsen.
"Kunt u me de weg wijzen naar 123?"
"Het spijt me, kan ik u helpen naar xyz?"
Eigenlijk belachelijk dat dat twee compleet aparte systemen/regelingen zijn. Hoe oud is toch de Benelux, intussen? Jaar of 70, zou ik denken? En nog altijd niet veel practisch nut, voorzover ik zie.
bwa, beledigende opmerkingen...
hobbymatig heb ik een A3 gehaald in avondschool: carosserie (koetswerkhersteller voor de NL'ers)
in avondschool heb ik ook een A3 gehaald als MIG/MAG plaat/constructielasser. dit allemaal voor mijn hobby oldtimers (ford capri's
)
ik heb ook een cursus gevolgd in oldtimer mechanica,
heb mijn diploma A2 electronica (secundair dus tot 18jaar),
heb in avondschool mijn graduaat informatica gedaan.
heb ook nog 2jaar graduaat electronica gedaan, maar vond dat allemaal te theoretisch en dus gestopt
en via het werk nog tal van opleidingen (klantvriendelijkheid, cisco ICND 1, 2 en routering, ...
een koetswerkhersteller is een echt vak dat je onder de knie moet hebben, een electricien, een loodgieter... zijn dat ook allemaal. niet iedereen kan dat zomaar uitvoeren.
dit weekend chape zitten maken, als ge dat 8uur per dag, 5dagen per week moet doen, ja proficiat. heb ik serieus mee afgezien om 5000kg van dat mengsel te draaien. ik kan veel, maar dat was toch iets teveel om voor herhaling vatbaar te zijn. dat zit ik liever achter een pc code te schrijven 
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
Op woensdag 31 december 2025 21:03:46 schreef fcapri:
bwa, beledigende opmerkingen...hobbymatig heb ik een A3 gehaald in avondschool: carosserie (koetswerkhersteller voor de NL'ers)
in avondschool heb ik ook een A3 gehaald als MIG/MAG plaat/constructielasser. dit allemaal voor mijn hobby oldtimers (ford capri's)
ik heb ook een cursus gevolgd in oldtimer mechanica,
heb mijn diploma A2 electronica (secundair dus tot 18jaar),
heb in avondschool mijn graduaat informatica gedaan.
heb ook nog 2jaar graduaat electronica gedaan, maar vond dat allemaal te theoretisch en dus gestopten via het werk nog tal van opleidingen (klantvriendelijkheid, cisco ICND 1, 2 en routering, ...
een koetswerkhersteller is een echt vak dat je onder de knie moet hebben, een electricien, een loodgieter... zijn dat ook allemaal. niet iedereen kan dat zomaar uitvoeren.
dit weekend chape zitten maken, als ge dat 8uur per dag, 5dagen per week moet doen, ja proficiat. heb ik serieus mee afgezien om 5000kg van dat mengsel te draaien. ik kan veel, maar dat was toch iets teveel om voor herhaling vatbaar te zijn. dat zit ik liever achter een pc code te schrijven
Ik kom uit NL en dat heb geprobeerd het hele opleidingsverhaal te volgen, maar blijft voor mij een enigszins duistere materie. maar enigsinds begrijpen doe ik het wel. Maar om het nog moeilijker te maken komt er dan iemand die professioneel chape gaat lopen maken? Wat in vredesnaam is chape? Kun je dat eten? Is daar dan A0 kookschool voor nodig ofzo?
Ik denk ook niet dat de TS daar iets aan heeft. Het verhaal van de TS begrijp ik ook niet helemaal. In al die jaren dat ik werk heb ik nooit echt een probleem gehad om werk te vinden. Ik heb zelfs wel eens twee banen tegelijk gehad. Ook ben ik wel eens ergens spontaan weg gelopen omdat ik het niet leuk vond. Een dag later was ik al weer ergens anders aan het werk. En bij elk werk heb ik aan nieuwe dingen gewerkt. Hetzij in software, hetzij in hardware elektronica, maar altijd kon ik nieuwe elektronica schakelingen of software code bedenken. Maar ook hele lastige reparaties waren best wel een leuke uitdaging. Vooral als niemand anders dat blijkt te kunnen.
Misschien moet de TS zichzelf beter verkopen.
Op woensdag 31 december 2025 20:30:20 schreef Paulinha_B:
[...]Tsja, ZO moeilijk was dat nu ook weer niet... Bv.
https://www.openstreetmap.org/search?query=peutie
Ik dacht dat "in peutie zitten" een gezegde ofzo was, ook omdat het zonder hoofdletter werd geschreven. Nooit van de plaats gehoord, nu dus wel. 
Op donderdag 1 januari 2026 02:43:34 schreef PE9SMS:
[...]Ik dacht dat "in peutie zitten" een gezegde ofzo was, ook omdat het zonder hoofdletter werd geschreven. Nooit van de plaats gehoord, nu dus wel.
Dat dacht ik dus ook. Net zoals je hier gezegden hebt als in de bak zitten of in de shit zitten, of in de penarie zitten. En dan ga je niet op een kaart naar een plaatsnaam lopen zoeken.
Maar ondanks alle overbodige taal-haarkloverijen hier en alle misverstanden vind ik die kleine verschillen in onze talen eigenlijk altijd ook wel leuk.
Op woensdag 31 december 2025 21:03:46 schreef fcapri:
heb mijn diploma A2 electronica (secundair dus tot 18jaar)
Misschien wat vreemd zo vroeg in 2026.
Dat is toch volksmond A2 en geen authentieke pre-1970 A2 waar dat effectief ook op je diploma stond? Jij kwam mij altijd veel jonger over 
ja, maar wordt nog altijd gebruikt, die term.
ik denk zelf dat A3 nog steeds vermeld zit op mijn diplma van koetswerkhersteller. zou de diplomas eens moeten gaan zoeken om te kijken of A2 ook vermeld is.
maar toen ik online mijn CV maakte, moest ik ook in een dropdown menu A2 selecteren destijds.
ik ben wel van de jaren 70 maar haalde mijn diploma wat later
Op woensdag 31 december 2025 23:11:25 schreef Ex-fietser:
Maar om het nog moeilijker te maken komt er dan iemand die professioneel chape gaat lopen maken? Wat in vredesnaam is chape? Kun je dat eten? Is daar dan A0 kookschool voor nodig ofzo?
jaja, chape op grootmoeders wijze 
wou alleen maar aanhalen dat die simpelste taak, zonder hoog diploma, doch ook moeilijk kan zijn. en dat papiertje met 'diploma' op, wil ook niet zoveel zeggen. een chapper verdient best ook veel geld . had prijzen gevraagd, de grondstof zelf zit op een 400-500€ en kreeg prijzen van 1400€ voor dat stukje vloer. dat is dus 900-1000€ aan werkuren. we hebben het met 2man op 9uur gedaan.
ik heb er speciaal nog een foto bijgeplaats wat 'chappen' in houd en zelf nederlandse websites gebruiken die term, zo moeilijk kan het dus niet zijn.
hoe noemen jullie die persoon dat die cement/zand laag in je huis legt voor je de vloer erop lijmt?
Op donderdag 1 januari 2026 08:10:19 schreef fcapri:
ja, maar wordt nog altijd gebruikt, die term.
ik denk zelf dat A3 nog steeds vermeld zit op mijn diplma van koetswerkhersteller. zou de diplomas eens moeten gaan zoeken om te kijken of A2 ook vermeld is.
maar toen ik online mijn CV maakte, moest ik ook in een dropdown menu A2 selecteren destijds.
ik ben wel van de jaren 70 maar haalde mijn diploma wat later[...]
jaja, chape op grootmoeders wijze
wou alleen maar aanhalen dat die simpelste taak, zonder hoog diploma, doch ook moeilijk kan zijn. en dat papiertje met 'diploma' op, wil ook niet zoveel zeggen. een chapper verdient best ook veel geld . had prijzen gevraagd, de grondstof zelf zit op een 400-500€ en kreeg prijzen van 1400€ voor dat stukje vloer. dat is dus 900-1000€ aan werkuren. we hebben het met 2man op 9uur gedaan.
ik heb er speciaal nog een foto bijgeplaats wat 'chappen' in houd en zelf nederlandse websites gebruiken die term, zo moeilijk kan het dus niet zijn.
hoe noemen jullie die persoon dat die cement/zand laag in je huis legt voor je de vloer erop lijmt?
Zandcementvloer, dekvloer of een smeervloer. Voor zover ik weet is er geen NL equivalent voor een "Chapper" ofwel een "Vloerenlegger" wat denk ik het dichts bij komt.
moeten gaan zoeken om te kijken of A2 ook vermeld is.
Lijkt mij sterk dat daar A3 en A2 op gaan staan. Officiële diploma’s kwamen steeds van de overheid met daarop de officiële wettelijke benaming,
bv Getuigschrift of Diploma van Lager Secundair Onderwijs.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Een onderstebovenplafondstukadoor misschien.
Op donderdag 1 januari 2026 10:24:19 schreef Gerard*:
[...]Een onderstebovenplafondstukadoor misschien.

Volgens mij is dat een dekvloerenlegger.
Wel leuk dit onderhand "10 voor taal " topic een beetje ( proberen) te volgen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Even terug on-topic.
Op zondag 28 december 2025 19:53:52 schreef Mariana:
Hoi, ik ben in juni afgestudeerd aan PXL voor de opleiding professionele bachelor Electronica-ICT. [.......]De recruiters hebben blijkbaar ook niet echt iets meer in België, het is een slecht moment zegt men, het zou verbeteren tegen mid/eind 2027. Er lijken wel relatief veel jobs te zijn voor dit diploma in andere landen. Rekening houdend met visa vereisten lijkt voor mij Abu Dhabi de beste mogelijkheid.
Weten jullie of deze jobs in AD legit zijn, zit er een adder onder het gras? De betaling lijkt extreem goed, bijvoorbeeld vrijdag zag ik 360kAED/jaar. Dit is 6,9keu/maand netto, wat in België overeen zou komen met 14,5keu/maand bruto!!! Richtloon voor mijn opleiding is 2,3keu/maand bruto.
Recruiters zijn er niet voor jou maar voor henzelf, met een enkele positieve uitzondering. Ze gaan voor degenen die ze het snelst weg kunnen zetten. Ze laten een slechte markt daardoor nog slechter lijken. Waar je ook last van hebt is dat er velen van buiten de Benelux en ook van buiten de EU hier werk zoeken. Die zorgen voor die grote aantallen bij sollicitaties, maak je daar even niet te druk om.
"Elektronica" zegt niet alles. Omschrijf eens wat je geleerd hebt, ik zie ICT dus embedded. Maar wat weet je van zaken als power, rf, regeltechniek, software packages als altium (PCB design), programmeren en op welke niveaus. Als afstudeerder heb je geen ervaring in je CV. Daarom zet je erin datgene waarvan jij denk dat bij jou past, waar je goed in bent. Vaak weet je dat best. De toekomstige werkgever wil helemaal niet weten van wanneer tot wanneer je ergens hebt gezeten, hij wil weten wat het voor hem betekent als hij (zij) je aanneemt. Ik wil best wel eens naar je CV kijken, ook heb ik iemand hier die voor anderen CV's bekijkt. Heel nuchter, geen formule volgend maar open een eerlijk laten zien wie je bent help verrassend vaak. En wie weet kan ik dan ook wat vinden.
Ikzelf werk als zelfstandige in elektronica. Van opzetten idee, requirements, architectuur, ontwikkeling, productie, en vooral alles eromheen zoals troubleshooting. Vanwege een nogal domme wet in Nederland zijn ook hier veel opdrachten voor de zelfstandigen weggevallen. Ik ben nu ook weer op zoek. En vind dat Abu Dhabi idee wel interessant. Heb je wat meer info daarover, stuur die dan eens naar mij door, email is in mijn accountdata. En als je mogelijke werkgever vindt dat je te weinig ervaring hebt, wie weet willen ze mij met veel ervaring dan wel part-time als begeleider. Ik heb dat in het verleden al vaker gedaan, doe dat zelfs graag.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat High met Henk wel eens gelijk kan hebben en dat het geen vraag is maar een visje uitgooien of er iemand in wil trappen.
Sowieso, wapenindustrie via Abu Dhabi klinkt erg als leveringen aan Rusland en Iran. Dan zit je als Belg of Nederlander te knutselen aan wapens die je potentieel nog een keer terugziet onder andere omstandigheden.
Hoe zou de regering dat zien als je in bv AD mee werkt aan wapens die aan Rusland etc geleverd worden.
Geen idee, maar wel goed om even over na te denken.
Zeker als je dat als min of meer zelfstandige zou gaan doen.
Op donderdag 1 januari 2026 13:01:56 schreef Hoeben:
En vind dat Abu Dhabi idee wel interessant. Heb je wat meer info daarover, stuur die dan eens naar mij door, email is in mijn accountdata. En als je mogelijke werkgever vindt dat je te weinig ervaring hebt, wie weet willen ze mij met veel ervaring dan wel part-time als begeleider. Ik heb dat in het verleden al vaker gedaan, doe dat zelfs graag.
Hoe heet dat weer in het Engels? “I scratch your back and you scratch my back” 
Maar ik geef je eerlijk gezegd gelijk, kansen moet je pakken.
Paulinha_B
Honourable Member
Op donderdag 1 januari 2026 13:29:42 schreef maartenbakker:
Ik denk dat High met Henk wel eens gelijk kan hebben en dat het geen vraag is maar een visje uitgooien of er iemand in wil trappen.
[ ... ]
Ik begin het me ook af te vragen; vooral de aanhoudende stilte vanwege de topicstarter ruikt verdacht. Maar het openingsbericht vermeldt geen enkele weblink of ander contactmedium - is dat dan dom of juist sluw?
Er lijkt nu toch een reactie op komst te zijn.
Hoi, sorry voor de stilte, ik had niet zo snel zoveel reacties verwacht! Bedankt hiervoor, ik ga ze nu lezen en zal straks reageren. Ik heb zelf ook wat opzoekwerk gedaan en er zijn toch wel grote issues.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen probleem, niet iedereen zit chronisch achter het scherm geplakt 
Door de vermelding van wapenindustrie bedenk ik me wat anders. VDL, sowieso een grote techwerkgever in de regio, is nu in Born druk bezig een dronefabriek op te zetten. Die krijg je als het even meezit niet later weer in je nek, dus misschien is daar nog wel een baan te vinden?
Paulinha_B
Honourable Member
Op donderdag 1 januari 2026 14:43:49 schreef Mariana:
Hoi, sorry voor de stilte, ik had niet zo snel zoveel reacties verwacht! Bedankt hiervoor, ik ga ze nu lezen en zal straks reageren. Ik heb zelf ook wat opzoekwerk gedaan en er zijn toch wel grote issues.
Okee, ik kijk er naar uit! Mijn eerdere voorzichtige verdachtmaking zal ik eventjes op de achtergrond schuiven.
Paulinha_B
Honourable Member
Op donderdag 1 januari 2026 02:43:34 schreef PE9SMS:
[...]Ik dacht dat "in peutie zitten" een gezegde ofzo was, ook omdat het zonder hoofdletter werd geschreven. Nooit van de plaats gehoord, nu dus wel.
Dat van die hoofdletter was me ontgaan, maar is wel helemaal terecht. Sorry!