Goedenavond,

Ik heb bij mij thuis een kookeiland waar maar 1 leiding vanaf de meterkast uitkomt waar de voeding voor de vaatwasser in zit, verders geen loze leidingen.
We willen een inductie kookplaat en zien tot op heden geen andere optie dan de voeding door dezelfde leiding heen te trekken.
Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan en gevonden dat je meerdere stroomketens in een leiding mag leggen, echter is nog voor mij niet duidelijk of dit voor mijn situatie ook geldig is.
Ik wil dus het volgende:
-Meterkast 3P B16
-Fornuisgroep 2P
-1P B16 vaatwasser

Klopt het dat ik 3 fase draden, 1 nul draad en 1 aarde draad vanaf de 3P B16 automaat naar het kookeiland kan trekken, en dan 2 fase draden op de kookplaat en 1 fase draad op de vaatwasser? En dan uiteraard alles op de nul en aarde.

Dit heb ik gevonden in de NEN1010
https://i.postimg.cc/QxJ5N592/NEN1010.png

Hopelijk kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven, of een andere goede oplossing.

mvg,

Bob

Reken eens uit hoeveel stroom er door de Nul gaat lopen als zowel de vaatwasser als de inductieplaat een Nul gebruiken ? Dus wat jij wilt mag niet omdat het de Nul overbelast.

Kan wel vanaf een 3-phase automaat.

Die 2P fornuisgroep doet dan niet meer mee.
En die 1P B16 vaatwasser automaat ook niet.

Een enkele automaat moet alles afschakelen igv overbelasting. Dat moet dus een 3P automaat zijn, achter een 3P aardlek, of een 3P alamat.

De 3 fasedraden moet wel echt van verschillende fase komen. Anders krijg je inderdaad overbasting van de nul. Op een 3fase systeem wordt de nulstroom normaal gesproken nooit groter dan de stroom van een enkele fase, dit tgv het faseverschil tussen de draden.

Bij een fornuisgroep heb je meestal 2 draden van dezelfde fase en dus ook 2 nuldraden. En dat is niet voor niks.

[Bericht gewijzigd door deKees op (41%)]

deKees, in dit geval zijn de belastingen per fase niet gelijk en kan er dus een aanzienlijke stroom door de nul lopen. Een 3 fasen kachel die voor de besturing nog een nul nodig heeft kan prima aangezien de belasting per fase dan gebalanceerd is door de 3 gelijke verwarmingselementen.

Hoeft ook niet gelijk te zijn, als het maar niet teveel uit fase is.

Met ohmse belasting geen probleem. En het grootste verbruik van een vaatwasser is het verwarming-element.

Op zaterdag 3 januari 2026 23:23:41 schreef Roland van Leusden:
deKees, in dit geval zijn de belastingen per fase niet gelijk en kan er dus een aanzienlijke stroom door de nul lopen.

Niet groter dan de stroom door de zwaarst belastte fase toch? Als een andere fase ook belast wordt, gaat dat er gedeeltelijk af (120 graden faseverschil).

Dus, als die nuldraad even dik is als de fasedraden zijn, zou het goed moeten gaan. Maar je kunt niet de nul weglaten, zoals wel kan wanneer de stromen in elke fase exact gelijk zijn.

"Mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft" lijkt me in een kookeiland prima haalbaar. Het hele kookeiland is dan min-of-meer "1 apparaat" achter een 3-fasen aardlekautomaat.

Lucky Luke, gaat alleen op bij ohmse belastingen, cosδ = 1. Bij niet ohmse belastingen kan de stroom door de Nul wel degelijk groter worden dan de maximale fasestroom, er is dan namelijk geen geen 120° “wegkoppeling” meer.

Een 3 fase groep kan,maar dan wel aan het andere eind van de kabel een onderverdeling met eigen veiligheden, en een hoofdschakelaar.

Als de belastingen 'identiek' zijn, dan hebben ze ook allemaal dezelfde fase draaiing. Dan speelt dat probleem dus überhaupt niet...
Maar als je de ene fase Ohms, de andere inductief en de derde capacitatief gaat belasten, dan kun je de stroom in de nul aardig laten oplopen ja.

Reken eens uit hoeveel stroom er door de Nul gaat lopen als zowel de vaatwasser als de inductieplaat een Nul gebruiken? Dus wat jij wilt mag niet omdat het de Nul overbelast.

Dat is dus onzin. Het voorbeeld wat ik hierboven gaf, gaat uit van een cos φ van 0. Er zullen wel wat eisen gesteld worden aan de cos φ, denk je ook niet? Zeker iets als 'inductie' anno nu zal PFC aan boord hebben - effectief de sinus (of wat er op lijkt) van de spanning 'netjes' belasten. De vaatwasser is niet relevant, het verwarmingselement is de verbruiker en dat is Ohms: volgt ook netjes de 'sinus'.

Kortom: dit kan gewoon.

@mel: ik blijf in dit soort situaties die onderverdeling altijd een erg vaag iets vinden. Het is een B16 automaat. Ik moet het met 16A zekeren, immers, als ik het selectief zou willen hebben, dan moet ik naar 6A en daar gaat de boel niet op werken. Bij overbelasting (of sluiting) is het volledig onvoorspelbaar wat er tript.
Daarnaast: de 'installatie' achter de splits is eh... erg beperkt: een WCD voor de kookplaat en een WCD voor de vaatwasser. Om dat nou een eigen hoofdschakelaar te geven? Tsja...

JE oplossing kan niet en mag niet.
De 3 P automaat zou een 3P+N moeten zijn, dan kun je nog wat.

Wat kan en mag is dikkere draden (bv 4 qmm) naar je kookeiland trekken en daar een verdeelkastje plaatsen met 2 (of nog meer) groepen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (71%)]

Als aanvulling:

Op zondag 4 januari 2026 00:13:34 schreef Lucky Luke:
[...]
Niet groter dan de stroom door de zwaarst belastte fase toch? Als een andere fase ook belast wordt, gaat dat er gedeeltelijk af (120 graden faseverschil).

Er is nog altijd de 3de harmonische (3de, 9de, 15de) die een rol spelen waardoor de stroom in de neuter groter kan zijn dan de stroom door de zwaarst belaste fase in een 3 fasen systeem. Door dat die 3de harmonische in elke fase in fase zijn tellen die op in de neuter.

Om het iets of wat on topic te houden in huishoudelijke toestanden en tegenwoordig met actieve PFC (power factor correctie) speelt dit minder een rol, maar in industrie en grote kantoorgebouwen moet daar wel rekening mee gehouden worden met de dimensionering van de nul.

Er is nog altijd de 3de harmonische (3de, 9de, 15de) die een rol spelen waardoor de stroom in de neuter groter kan zijn dan de stroom door de zwaarst belaste fase in een 3 fasen systeem. Door dat die 3de harmonische in elke fase in fase zijn tellen die op in de neuter.

Om het iets of wat on topic te houden in huishoudelijke toestanden en tegenwoordig met actieve PFC (power factor correctie) speelt dit minder een rol, maar in industrie en grote kantoorgebouwen moet daar wel rekening mee gehouden worden met de dimensionering van de nul.

Ja, ok... Huishouden... Een spoelmachine en een kookplaat... Er hangt geen half pand achter met vanalles wat rare meuk op het net zet he?

mag niet

Gaan we weer... Van wie mag dat niet??
Je hebt gelijk met de 3P+N - ik heb aangenomen dat een 3P (zoals TS noemt) altijd een N heeft als je die ook mee trekt (een 3P voor een aansluiting zonder N kan natuurlijk...). As assumptions... :)

Gewoon aan het eind van de kookgroepleiding niet één maar twee Perilex wcd's zetten. De stekker van de afwasmachine eraf, en een Perilex eraan. Effe opletten dat die zo aangesloten word dattie op de "vrije" fase zit.

Voor de mensen die willen spelen met de stromen in de fases en willen proberen aan te tonen dat de stroom in de nul groter dan 16A kan worden... https://prive.bitwizard.nl/vectors.html

Dit gaat niet geheel op als er hogere harmonischen of niet-ohmse belastingen zijn. Echter, grote apparaten mogen volgens EN 61000-3-2, niet te hoge harmonische stromen hebben. Dat limiteert de stroom in de nul tot "niet veel meer dan 16A" worst case.

(*) De naam van de norm heb ik van Chatgpt overgenomen. Lijkt me niet iets wat ie gaat fantaseren. De visualisatie is 100% door Chatgpt geschreven.

Op zondag 4 januari 2026 09:21:34 schreef Toeternietoe:
JE oplossing kan niet en mag niet.

Mag niet, vraag ik ook : waarom niet?
Kan niet is helemaal onzin. Het kan wel. Lasdoosje plaatsen, twee fasen, nul en aarde naar de perilex voor de kookplaat, derde fase, nul en aarde naar een normale wcd voor de vaatwasser.
Extra verdeelkastje is niet nodig, en ook zinloos omdat het niet selectief te maken is.

De nulstroom blijft binnen de perken omdat een inductieplaat zich nagenoeg ohms gedraagt, en de grootste belasting van de vaatwasser (verwarming) is ook ohms.
Kortom, niet moeilijk doen.

Op zondag 4 januari 2026 15:55:06 schreef KlaasZ:
Kortom, niet moeilijk doen.

En even een sticker achterlaten op de lasdoos in het kookeiland met uitleg, idem in de meterkast.

Zodat de elektricien die door de volgende eigenaar wordt ingeschakeld snapt hoe het zit. Of zodat jij snapt hoe het zit als je er na 5 jaar weer eens naar kijkt.

heb dit al vaker gehad bij kookeilanden die naar elektra gingen. vaak maar 1 5/8 buis naar de meterkast omdat de vaatwas of oven er al zat. vaak 2x bruin erbij trekken en een kastje met 1x B16 4P voor de kookplaat en 1x b16 1P+N erin zetten voor de oven. dat kan alleen als je een 3F voeding hebt. met een 2x 230V kookgroep gaat die verdeling niet.

@blurp: in de zekeringkast zal het ding wel gemerkt zijn met 'kookeiland'. Op het kookeiland... zouden die 2 WCDs 50cm of misschien wel een hele meter uit elkaar zitten? :) (maar, je hebt gelijk... een Schuko achter een 3P+N automaat is wat ongebruikelijk).

Op zondag 4 januari 2026 17:44:59 schreef EricP:
in de zekeringkast zal het ding wel gemerkt zijn....

Wat ben je optimistisch EricP, goede voornemens? :-p

Waar heb je die nou weer voor nodig? 80% sneuvelt in de eerste maand, de resterende 20% in de 2de. Geen moeite voor doen :+

Op zondag 4 januari 2026 13:34:39 schreef rew:
Voor de mensen die willen spelen met de stromen in de fases en willen proberen aan te tonen dat de stroom in de nul groter dan 16A kan worden...

Ik heb wat met falstad zitten spelen. Txt bijgevoegd, maar het zou via deze link ook direct moeten werken.

Inderdaad, als je de belastingen goed uitkiest (eentje inductief, eentje capacitief, eentje ohms) kun je de stroom in de nul hoger krijgen dan in de fase(n).

Maar, die inductiekookplaat is waarschijnlijk niet zo inductief als de naam doet vermoeden, ik denk dat 'ie zich eerder als een schakelende voeding gedraagt / ietwat capacitief zal zijn, voor zover de power factor correctie 'm niet "ohms" maakt.

Ik vind de "2 perilex" oplossing van MVDK wel wat. Dan is het een gewone 3-fasen groep.

Op zondag 4 januari 2026 19:42:24 schreef Lucky Luke:
Maar, die inductiekookplaat is waarschijnlijk niet zo inductief als de naam doet vermoeden

Een inductiekookplaat is nagenoeg ohms omdat de schakelfrequentie hoog is. Voor het hoogvermogendeel zit er wel gelijkrichtdioden maar geen buffercondensatoren. Wel kleine condensatoren om de HF-rommel zoveel mogelijk uit het lichtnet te houden. De spanningsval over deze dioden en het maken van de gelijkspanning tbv de stuurelektronica zorgt ervoor dat een inductiekookplaat niet helemaal zuiver ohms is.

Op zondag 4 januari 2026 19:42:24 schreef Lucky Luke:
[...]

(...)

Ik vind de "2 perilex" oplossing van MVDK wel wat. Dan is het een gewone 3-fasen groep.

Zit er zelf nog wat over te epibreren. Als je een nieuwe kookplaat, en/of een nieuwe dishwasher installeert, is het even opletten.
Moet altijd weer denken aan die keukenboer die me beknorde omdat ik de Perilex ondersteboven had gemonteerd. Hij had een ventje bij em, die met z'n multimeter controleerde hoe de boel was aangesloten. Ik werd erop gewezen dat ik de boel niet conform nen1010 had aangesloten. Het werd een vermakelijke discussie.

Als je het netjes wilt doen dan zou je de kabel in de MK moeten aansluiten op een 3f+nul automaat, en daarnaa aan het einde van die kabel in de keuken een kleine "extendet meterkast" moeten maken, met daarin een hoofdschakelaar en daarvanaf dan de aparte kabels naar de diverse toestelen onderverdelen. Het belangrijkste is dat er na afschakeling van één deel, niet een deel wel en een deel niet onder spanning komt te staan wat bij elkaar lijkt te horen. Dan kan het namelijk zijn dat je onterecht meet dat er geen spanning staat op het geheel.

Op zondag 4 januari 2026 20:25:30 schreef mvdk:
Ik werd erop gewezen dat ik de boel niet conform nen1010 had aangesloten. Het werd een vermakelijke discussie.

Gunst, zegt NEN1010 dan iets over hoe je een perilex moet aansluiten?