Beste Leden ,
Ik heb sinds december 2024 een tweedehands cnc machine aangekocht voor houtbewerking dit rechtstreeks bij de fabrikant maar van in het begin zijn er al problemen mee , het grootste probleem is dat de hoofdmotor op willekeurige basis uitvalt maar de verplaatsingsmotoren blijven werken bijgevolg breekt telkens de frees af.
De verkoper die tevens garantie hoeft te geven op de machine heeft hiervoor 4 interventies gedaan 2x relais vervangen , 1x gereedschapssensor vervangen en 1 x uitlezing frequentieomvormer maar deze geeft geen enkele foutmelding.
Dus het probleem is nog niet opgelost , de verkoper stelt nu dat er spanningsvallen in mijn net zitten van een aantal milliseconden en dit de machine doet stilvallen hij stuurt mij dan ook een factuur van +€2000 voor zijn pogingen tot herstelling. en wil mij nu door hem een UPS laten installeren die de spanningsvallen zou moeten opvangen.
Er is geen enkele meting gebeurd die bewijst dat er effectief spanningsvallen zijn wat mij ook zou verbazen.
ik heb ook zonnepanelen met een 10kw omvormer deze heb ik ook al eens uitgeschakeld om te proberen maar hiermee valt de machine ook nog stil.
De frequentieomvormer is van schneider Altivar 71 ATV71HU75N4460
In de elektrische plannen is te zien dat er geen EMC filter is geplaatst.
Iemand hier een idee wat het daadwerkelijke probleem kan zijn ?
Is de machinebouwer verplicht een EMC filter te voorzien ?
hij spreekt over spanningsval van minder dan 10ms moet zo een machine daar niet tegen bestand zijn ?
In bijlage nog de elektrische plannen en de CE verklaring
Alvast bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De genoemde hoofdmotor is dat de 3 fase motor die door een F.O. aangestuurd word?
Geen melding op de F.O. ?
En hoe start je dan weer op, Resetknop op de F.O.?
Een netspanningsonderbreking van 10 msec heeft (zover ik weet) geen invloed op een F.O.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een EMC filter voorkomt of vereffend geen spannings dipjes.
Dipjes van <10 mSec is best wel een lange tijd, de volle sinus duurt maar 20mSec.
Zonder meting is het m.i. een vrij uit de lucht gegrepen suggestie en een aanname.
En iedereen weet waar een aanname toe leidt als hij nergens op gebaseerd is.
Op woensdag 7 januari 2026 12:36:33 schreef Toeternietoe:
De genoemde hoofdmotor is dat de 3 fase motor die door een F.O. aangestuurd word?
Geen melding op de F.O. ?
En hoe start je dan weer op, Resetknop op de F.O.?
Een netspanningsonderbreking van 10 msec heeft (zover ik weet) geen invloed op een F.O.
het is inderdaad een 3 fase motor die door de F.O aangestuurd wordt.
herstarten gebeurd door de machine in manuele modus te zetten en op deze manier de Z-as omhoog te brengen tot een veilige positie , als ik dan terug in automatische modus het programma herstart werkt de motor weer voor onbepaalde tijd. hij valt letterlijk stil wanneer hij het wil soms 3x na elkaar soms 2 uur niet er kan geen constante uitgehaald worden bvb de plaats waarop hij stilvalt of op tijdstippen.
De hoofd motor "M1 moteur broche - 7.5 kW 24000 T/min" op pagina 10 van 17 (met ATV 71 frequentie sturing) is blijkbaar de motor die in fout gaat.
Het afwezig zijn van een EMC filter lijkt me niet direct de oorzaak te zijn voor het fout lopen. Die dient meer om netvervuiling te voorkomen en zorgt ervoor dat andere toestellen / machines correct blijven werken.
Ook de spanningsonderbrekingen van 10 ms (is één halve 50 Hz periode) lijkt me op het eerste zicht ver gezocht.
Graag bijkomende vragen.
1) De voeding van het toestel, gebeurt die vanaf het openbare stroomnet, eventueel via een eigen transformator of gebruiken jullie een eigen diesel generator (eventueel gekoppeld aan het openbare stroomnet) ?
2) Op een frequentie omvormer zit meestal ook een fouten geheugen, hierin kan je de laatste (tien ?) fouten terug vinden en zien wat de stromen, spanningen, frequenties, etc waren toen de fout optrad.
Een spanningsdip van 10 ms zal hier gedetecteerd worden als een "low voltage - Unter Spannung", of iets gelijk aardigs
Werd dit foutengeheugen uitgelezen ?
Even vreemd is het waarom de andere drie frequentie sturingen geen last hebben van spanningsdips.
3) De verbinding tussen motor en frequentie sturing gebeurt dit met behulp van een kabel in een beweegbare kabelrups ?
Is dit nog de originele kabel, kan hierin een onderbreking voorkomen ? Hoe "oud" is deze kabel , hoe vaak heeft die geplooid ? Wat is de levensduur van dit soort kabel ?
4) Het toerental van de freesmotor wordt ingesteld met behulp van een potentiometer dat via een PLC naar de frequentie omvormer gestuurd wordt. Vermoedelijk is dit goed beveiligd, maar functioneert de potentiometer nog correct ?
Los van bovenstaande heb ik ooit een gelijkaardig probleem mee gemaakt.
Motor die aangestuurd werd met een frequentie sturing. Op de motor as zat een grote schijf met redelijk wat massatraagheid. De frequentie liep op tot boven de 100 Hz.
Onbelast werkte alles goed. Maar belast ging het mis in de buurt van +/- 140 Hz.
De regellus in de frequentie sturing was ingesteld op basis van "sensorless vector" controle (Hitachi frequentie sturing)
De grote massatraagheid samen met de regelparameter voor sensor less vector controle werkte blijkbaar niet goed samen.
Toen de regellus ingesteld was als scalaire controle, was het probleem weg.
Dit verhaal om aan te geven dat het zoeken naar de fout hier wel eens alle kanten kan uit gaan.
Praktisch zou ik de leverancier vragen naar de uitlezing van het foutenregister. Hierin zal een fout door het wegvallen van de spanning weergegeven worden. Wel iemand mee nemen die iets van frequentiesturingen weet en die het foutenregister kan uitlezen. En de opgetreden fouten kan interpreteren, anders verkoopt je leverancier je appels voor peren.
Op woensdag 7 januari 2026 12:54:06 schreef pamwikkeling:
De hoofd motor "M1 moteur broche - 7.5 kW 24000 T/min" op pagina 10 van 17 (met ATV 71 frequentie sturing) is blijkbaar de motor die in fout gaat.Het afwezig zijn van een EMC filter lijkt me niet direct de oorzaak te zijn voor het fout lopen. Die dient meer om netvervuiling te voorkomen en zorgt ervoor dat andere toestellen / machines correct blijven werken.
Ook de spanningsonderbrekingen van 10 ms (is één halve 50 Hz periode) lijkt me op het eerste zicht ver gezocht.
Graag bijkomende vragen.
1) De voeding van het toestel, gebeurt die vanaf het openbare stroomnet, eventueel via een eigen transformator of gebruiken jullie een eigen diesel generator (eventueel gekoppeld aan het openbare stroomnet) ? De voeding komt enkel van het net er is geen generator aanwezig. de stroom komt binnen via een lastscheider / verdeelblok die opsplitst naar een 300mA Type B hoofddiff en een type A 300mA hoofddiff. achter het type B diff hangt enkel de automaat voor de cnc , achter het type A diff hangt al de rest van mijn werkplaats.
2) Op een frequentie omvormer zit meestal ook een fouten geheugen, hierin kan je de laatste (tien ?) fouten terug vinden en zien wat de stromen, spanningen, frequenties, etc waren toen de fout optrad.
Een spanningsdip van 10 ms zal hier gedetecteerd worden als een "low voltage - Unter Spannung", of iets gelijk aardigs
Werd dit foutengeheugen uitgelezen ?
Even vreemd is het waarom de andere drie frequentie sturingen geen last hebben van spanningsdips.
De firma heeft de frequentieomvormer uitgelezen en zegt dat hier geen enkele foutmelding in te vinden is volgens de firma is de spanningsval te kort van tijd om te registeren als fout maar wel genoeg om hem te laten stilvallen .3) De verbinding tussen motor en frequentie sturing gebeurt dit met behulp van een kabel in een beweegbare kabelrups ?
Is dit nog de originele kabel, kan hierin een onderbreking voorkomen ? Hoe "oud" is deze kabel , hoe vaak heeft die geplooid ? Wat is de levensduur van dit soort kabel ? De kabels zitten bijna allemaal in een beweegbare kabelrups en de machine is van bouwjaar 2017 ik heb geen idee wat de levensduur is van de kabels.4) Het toerental van de freesmotor wordt ingesteld met behulp van een potentiometer dat via een PLC naar de frequentie omvormer gestuurd wordt. Vermoedelijk is dit goed beveiligd, maar functioneert de potentiometer nog correct ? Ik heb zelf te weinig ervaring om dit te gaan opsporen. ik kan zelf het toerental van een gereedschap instellen via de programma's die ik schrijf maar ik werk steeds met dezelfde tools die 18000/min draaien en dit wordt nooit gewijzigd.
Los van bovenstaande heb ik ooit een gelijkaardig probleem mee gemaakt.
Motor die aangestuurd werd met een frequentie sturing. Op de motor as zat een grote schijf met redelijk wat massatraagheid. De frequentie liep op tot boven de 100 Hz.
Onbelast werkte alles goed. Maar belast ging het mis in de buurt van +/- 140 Hz.
De regellus in de frequentie sturing was ingesteld op basis van "sensorless vector" controle (Hitachi frequentie sturing)
De grote massatraagheid samen met de regelparameter voor sensor less vector controle werkte blijkbaar niet goed samen.
Toen de regellus ingesteld was als scalaire controle, was het probleem weg.Dit verhaal om aan te geven dat het zoeken naar de fout hier wel eens alle kanten kan uit gaan.
Praktisch zou ik de leverancier vragen naar de uitlezing van het foutenregister. Hierin zal een fout door het wegvallen van de spanning weergegeven worden. Wel iemand mee nemen die iets van frequentiesturingen weet en die het foutenregister kan uitlezen. En de opgetreden fouten kan interpreteren, anders verkoopt je leverancier je appels voor peren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een frequentieomvormer moet de netspanning gelijkrichten en afvlakken.
Als er een "dipje" in de voeding zou zitten, dan stuurt ie een heel korte periode minder spanning naar de motor dan gewenst. Die motor die trekt zich daar niets van aan. Mechanisch blijft die wel doordraaien.
Wat wel kan gebeuren is dat de FO zegt: Dit klopt niet, ik ga in de foutmode. Maar ja, dat gebeurt dus niet: Kennelijk geen fouten gedetecteerd.
Dus ik vind het een "vaag" verhaal.
Zelfs als ze de driefasen input alleen gelijkrichten en niet afvlakken, dan nog is een "even weinig spannging" niet direct fataal.
Kan je de FO buiten spel zetten? Motor direct op het net?
Kan je "proefdraaien" zonder werkstuk, zodat je niet steeds een frees kapot maakt ?
Als de motor stil valt geeft de regelaar dan aan dat deze gewoon in STOP staat ?
Denk veel eerder dat je dit moet zoeken in de aansturing van de frequentie regelaar.
Dus dat de oorzaak ligt tussen PLC en frequentie regelaar.
Probleem is alleen dat dit verschillende oorzaken kan hebben.
Sensor in het veld die even uitvalt, fotoce lof inductieve sensor die op de grens van z'n bereik zit, ouderdom.
Kabel tusse PLC ingang en sensor, sluiting of ondebreking bij bepaalde beweging.
Losse draad in besturingskast tussen plc uitgang en ingang frequentie regelaar.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Valt ie ook uit als er geen materiaal woedt ingevoert?, Zo ja kan de sopport snelheid te hoog zijn voor het toegepaste beitelblok waardoor overbelasting ontstaat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maar dan nog, zou de FO in storing moeten vallen en niet dat er "geen melding" gevonden wordt op de FO. Mogelijk is de FO niet op tijd met de melding naar de controlunit dat het te zwaar wordt, zodat de frees stuk gaat.
Op woensdag 7 januari 2026 20:48:50 schreef rew:
Een frequentieomvormer moet de netspanning gelijkrichten en afvlakken.Als er een "dipje" in de voeding zou zitten, dan stuurt ie een heel korte periode minder spanning naar de motor dan gewenst. Die motor die trekt zich daar niets van aan. Mechanisch blijft die wel doordraaien.
Wat wel kan gebeuren is dat de FO zegt: Dit klopt niet, ik ga in de foutmode. Maar ja, dat gebeurt dus niet: Kennelijk geen fouten gedetecteerd.
Dus ik vind het een "vaag" verhaal.
Zelfs als ze de driefasen input alleen gelijkrichten en niet afvlakken, dan nog is een "even weinig spannging" niet direct fataal.
Kan je "proefdraaien" zonder werkstuk, zodat je niet steeds een frees kapot maakt ?
Ik heb ondertussen een camera geplaatst voor het scherm van de FO in normale werking geeft dit 593, x aan het kommagetal wijzigt elke seconde iets wat ik wel normaal acht. bij stilvallen zie je dit etal heel snel aftellen naar 0 om op het laatste even de melding DCB ( DC brakes ) aan te geven en daarna blijft de FO op RDY ( ready ) staan.
Ik heb al een aantal keer proef gedraaid zonder werkstuk maar dan valt hij niet stil.
Op vrijdag 9 januari 2026 10:38:21 schreef Hunebedbouwer:
Valt ie ook uit als er geen materiaal woedt ingevoert?, Zo ja kan de sopport snelheid te hoog zijn voor het toegepaste beitelblok waardoor overbelasting ontstaat.
als ik hem laat proefdraaien zonder materiaal valt hij nooit stil hij heeft toch een minimale belasting nodig om stil te vallen.
Dat de motor stilvalt door overbelasting lijkt me in mijn geval onbestaande.
ik werk met 20mm diameter frezen die maximaal 12mm afname doen per keer de machine valt ook stil bij een afname van slechts 5 mm.
rew
Ik wist niet wat "DCB" betekend en heb effe op het internet gezocht, maar het betekent dat hij PROBEERT zo snel mogelijk te stoppen...
@TS,
Heb je de stroom al eens gemeten per fase van je freesmotor? Het lijkt erop dat er iets zwaar loopt als je motor belast wordt.
Ik heb ondertussen een camera geplaatst voor het scherm van de FO in normale werking geeft dit 593, x aan het kommagetal wijzigt elke seconde iets wat ik wel normaal acht. bij stilvallen zie je dit etal heel snel aftellen naar 0
De uitlezing 593 geeft de frequentie aan die de freesmotor krijgt.
Het is een 4 polig motor die bij 50Hz draait aan 1500 T/min. Diezelfde motor heeft bij 600Hz een toerental van 1500 x 600 / 50 = 18 000 T/min.
Je gaf eerder aan dat je meestal aan 18 000 T/min draait, dat komt overeen met 600Hz of ik jou geval met 593Hz.
Ook het aftellen naar nul bij het stilvallen is hiervoor een bewijs.
Mogelijks kan je zelf proberen om het fouten register van de frequentiesturing uit te lezen.
Uit welke streek bent je ?
https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=1755855&p_…
Op pagina 249 en 250 vind je de rubriek [1.10 DIAGNOSTICS]
Als je toegangslevel op standaard of hoger staat kan je hier de foutenlijst terugvinden.
Voor elke fout worden volgende gegevens opgeslagen
Drive state
ETA status word
ETI status word
Cmd word
Motor current
Output frequency
Elapsed time
Line voltage
Motor thermal state
Command Channel
Channel ref.
DCB = remmen met gelijkstroom. Normaal rem je met een mechanische rem waarbij een remschijf tegen iets dat ronddraait remt.
Maar je kan in de motor ook een stilstaand vast magneetveld opbouwen met een frequentie sturing, dit gaat de motor ook afremmen. Dit wordt gedaan om de motor te vertragen / te remmen en/of tijdelijk op een positie stil te houden. Het nadeel van dit soort remmen is dat de remkracht weg is als de spanning ook weg valt. (Dus voor een lift niet echt bruikbaar.)
De kans lijkt klein dat DC braking aan de oorzaak ligt.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (18%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je schreef het is een tweede hands machine met vanaf het begin dit euvel!
Dan zal de machine om deze reden zijn ingeruild, met bv een licht gekromde freesas wat als effect heeft alsof plots er een wig tussen geschoven word . Net als bij een te snel support.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Je kunt ook een multimeter aan de ingang hangen van de snelheid. Waarschijnlijk is het een 0-10V input als je die spanning NIET weg ziet vallen en de motor/FO stopt is er iets aan de hand met de FO.
Het kan ook het startsignaal naar de FO zijn wat spontaan wegvalt (draadbreuk/slecht contact/plc probleem oid). Ook met een multimeter wel te herkennen.
Op woensdag 7 januari 2026 20:48:50 schreef rew:
Dan verbrand ie, niet doen dus!!
Bij een spindelmotor is het van het grootste belang de drive goed in te stellen. Deze mag bij 50Hz namelijk nog geen 400V krijgen, dan gaat het stuk. Een tweepolige motor mag bij 50Hz maar 50V hebben en een vierpolige 25V.
Zet de drive of V/f sturing, van vector control word ie helemaal gek.
Zorg er voor dat er pas 400V op die motor komt te staan bij 24000RPM, niet eerder. Stel dus de nominale frequentie in op 400Hz als het een tweepolige motor is of 800Hz voor een vierpolige.
Overigens moet je al een speciaal bestelde frequentieregelaar hebben als het een vierpolige motor is want 800Hz mag niet zonder meer verkocht worden. Spanningsvallen van enkele milliseconden maken niet zoveel uit, dat zou de tussenkring wel op moeten kunnen vangen. En een EMC filter is niet noodzakelijk.
Het lijkt er op dat je leverancier een verkoper is zonder technische kennis.
EDIT: ik had het schema nog niet gezien. Is die machinebouwer een soort hobbyist of zo? Wat een taart van een tekening.
Welke drive zit er in uw machine de Fuji of de Schneider?
Niet goed gelezen, is de schneider Altivar 71
Valt de afzuiger ook uit als het probleem zich voor doet? Relais C10.2
Komt er een melding op het bedienscherm als het probleem zich voor doet?
[Bericht gewijzigd door MJN op (15%)]
rew
Op vrijdag 9 januari 2026 16:05:26 schreef pamwikkeling:
De kans lijkt klein dat DC braking aan de oorzaak ligt.
nouja. Mijn theorie was dus: Mogelijk krijgt de FO een input-signaal waardoor hij vind dat ie moet stoppen. De hint is dat er geen foutmeldingen in zouden zitten. Dus hij interpreteert iets als gewoon "ik moet langzamer en stoppen". Dat zou misschien een los draadje in het "gasgeef" circuit kunnen zijn. zoiets. Of een programmeerfout in het opdrachtbestand.
Mijn CNC foamsnijder had dat. Ik dacht een 10 maanden geleden nog eens te kijken naar de GCODE die ik gebruik. Ik zag: aan het begin: snijdraad aan, en aan het eind geen: snijdraad uit. Dus gefixed.
Blijkt dus dat ik daarna een tijdje het ding niet heb gebruikt en toen was ik dat vergeten. Blijkt dat die "snijdraad uit" gestuurd wordt terwijl er nog een stuk of 10-20 lijnen in de buffer zitten. En "snijdraad uit" buffert ie niet maar doet ie meteen. Zucht. Heeft effe gekost voordat ik dat doorhad. Nu staat die snijdraad uit er in met een commentaarteken er voor en commentaar er bij: niet weer aanzetten anders gaat het fout.
benleentje
Golden Member
Wat ik ook zou doen is de error uitgang van de VFD terug te koppelen naar de rest van de besturing zodat bij een VD error de rest van motoren ook gelijk stoppen.
Mijn theorie was dus: Mogelijk krijgt de FO een input-signaal waardoor hij vind dat ie moet stoppen.
Dat zou ook zomaar kunnen meestal is het dan het verbreken van de ingangssignaal maar dat maakt verder niet zo veel uit.
In ieder geval zou ik kijken of er een uitgang op de VFD zit die als de drive uit is de rest ook gelijk stopt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]
Das inderdaad een gemis van de sturing, dat de rest doorgaat.
Maar de drive staat stil zonder error en in status ready, lijkt toch echt de aansturing te zijn.
Of worden fouten gereset?
Bij frees stop, reset nodig? Of gewoon weer start programma?
Zou mooi zijn dat start, stop en speed signaal eens te tracen
[Bericht gewijzigd door Fikkie zero op (11%)]
Ken deze frequentie regelaar niet specifiek.
Maar meeste regelaars hebben een parameter instelling waardoor je de status van de ingangen in het display kan zien, deze zou je ook kunnen filmen zoals je al eerder hebt gedaan.
En dan van daaruit verder.
Je kan ook op de machine zelf eventuele mechanische (eind)schakelaars controleren op stof.