Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hoi mensen.
Ik wil een Ethernet shield op mijn Mega plaatsen (via een shield die ik zelf heb gemaakt) maar ik loop tegen wat problemen aan.
De W5500 module die ik wil gaan gebruiken, werkt met 3,3V spanningen, terwijl de Arduino en alles daaromheen bij mij op 5V werkt.
Nu kan ik wel voor de 4 cruciale lijnen een weerstandsconstructie maken (R/2R) om zo 66% van de spanning = ~3,3V over te houden, maar volgens mij zijn daar apparte IC's voor.
Hoewel Chat GPT mijn maat is op veel fronten, en ik ook met Ali Express goed uit de voeten kan, weet ik niet waar ik het hier moet zoeken. Ik weet al niet eens hoe zoiets heet.
Wat ik heb gevonden kan ook backwards de 3,3V opvoeren naar 5V, maar dat is in mijn concept niet nodig.
Ik wil alleen 4 lijnen van 5V naar 3,3V brengen.
Hebben jullie wat adviezen hierin?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het heet een "levelshifter". Je hebt chips die daar speciaal voor bedoeld zijn.
Omdat ik vaak 3.3V CPUs gebruik maar toch ook wel eens "5V" componenten (zoals WS2812), heb ik die dingen ook nodig. Ik misbruik dan de 74HCT245, maar die truuk werkt alleen van 3.3V naar 5V. Sorry!
Patrick de Zeester
Golden Member
Volgens mij zoek je dit:
https://opencircuit.nl/product/sparkfun-logic-level-converter-bi-direc…
Op mijn MEGA board zit een output van 3.3 volt terwijl ik met 5v voedt, maar vermoedelijk heb je dan een ander ontwikkel board?
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op dinsdag 13 januari 2026 13:27:59 schreef EgbertG:
Op mijn MEGA board zit een output van 3.3 volt terwijl ik met 5v voedt, maar vermoedelijk heb je dan een ander ontwikkel board?
Klopt. Ik hoef echter geen voedingsspanning te hebben. Nou ja, moet wel, maar meer dan dat.
Ten eerste zou die 3,3v onvoldoende stroom (50mA?) leveren wat te krap is voor mijn doel.
Daarnaast moet ik de MOSI/SCK/CS/RST verbindingen óók 3,3V laten leveren.
En dáár zou ik een IC voor willen hebben.
Een IC is mooier. Ik zou me kunnen redden met 8 weerstanden, maar dan wordt het zo krap in mijn beperkte ruimte op de print.
@PatrickIk zal je link eens beoordelen
Deze printjes zag ik ook op Ali.
Omdat ze bidirectioneel waren was ik er wat onzeker over.
Daarbij was de omschijving ook wat onhandig. Ik begrijp uit de uitleg in jouw link dat je de aangelegde spanning zelf kan bepalen. Ik vermoed een referentiespanning oid.
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (16%)]
Die level converter bordjes zou ik nooit gebruiken. Met een enkele transistor per kanaal, Gate op 3V3 en dan aansturen op de source. En een pullup weerstand naar +5. Werkt wel (sort-of) maar verre van ideaal.
TME noemt ze 'level translators', en heeft 562 modellen in de aanbieding:
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik daar meestal de 1T34 voor: https://www.ti.com/lit/gpn/sn74lv1t34
Fantomaz
Op dinsdag 13 januari 2026 13:51:47 schreef deKees:
Die level translator bordjes zou ik nooit gebruiken. Met een enkele transistor per kanaal, Gate op 3V3 en dan aansturen op de source. En een pullup weerstand naar +5. Werkt wel (sort-of) maar verre van ideaal.TME noemt ze 'level translators', en heeft 562 modellen in de aanbieding:
Ik begrijp je niet Kees.
Je bent er niet weg van lees ik tussen de regels door, maar je geeft wel een uitleg en geeft zelfs enthousiast een linkje. 
Is dit nu iets wat je aanraadt? Of beter van niet?
Op dinsdag 13 januari 2026 13:53:45 schreef Arco:
Ik gebruik daar meestal de 1T34 voor: https://www.ti.com/lit/gpn/sn74lv1t34
Dat is een enkelvoudige, Arco.
Zijn die ook in Quad te vinden?
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (16%)]
Ok, sorry voor de onduidelijkheid. Nieuwe poging:
Die level converter bordjes uit de link van Patric (en vele andere) zou ik nooit gebruiken. Met een enkele transistor per kanaal, Gate op 3V3 en dan aansturen op de source. En een pullup weerstand naar +5. Werkt wel (sort-of) maar verre van ideaal.
Je kunt veel beter echte level shifter chips gebruiken. TME noemt ze 'level translators', en heeft 562 modellen in de aanbieding:
https://www.tme.eu/nl/en/katalog/level-translators_113429/
4-bit versie in 51 varianten:
https://www.tme.eu/nl/en/katalog/level-translators_113429/?params=2613…
[Bericht gewijzigd door deKees op (13%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op dinsdag 13 januari 2026 14:03:36 schreef deKees:
Ok, sorry voor de onduidelijkheid. Nieuwe poging:Die level converter bordjes uit de link van Patric (en vele andere) zou ik nooit gebruiken. Met een enkele transistor per kanaal, Gate op 3V3 en dan aansturen op de source. En een pullup weerstand naar +5. Werkt wel (sort-of) maar verre van ideaal.
[...]
Ze werken best prima voor trage signalen, maar voor iets dat een klein beetje rap moet gaan zoals adresseerbare LEDs, werkt het niet goed is mijn ervaring.
Op dinsdag 13 januari 2026 13:19:46 schreef rew:
Het heet een "levelshifter". Je hebt chips die daar speciaal voor bedoeld zijn.Omdat ik vaak 3.3V CPUs gebruik maar toch ook wel eens "5V" componenten (zoals WS2812), heb ik die dingen ook nodig. Ik misbruik dan de 74HCT245, maar die truuk werkt alleen van 3.3V naar 5V. Sorry!
De 74LVT245 werkt van 5V naar 3V3 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies!
Voor I2C zijn ze ooit bedacht, op 100kHz werkt het prima. Of het op 400kHz, of 1MHz nog werkt.... Tja, dat is de vraag.
We weten niet of je "iets hebt wat snel moet" . Nouja, eigenlijk wel. Zo'n W5500 moet best wel snel.
Op het adafruit bordje zie ik 10k (*) weerstanden als pullups zitten. Ik gebruik meestal 4k7 op I2C (i.e. max 100kHz) en dan roept iedereen al dat het wat veel is.
(*) 01C = 10k. (Vandaag kwam ik toevallig tegen: 68C, 49k9 en de 39C 25k nogwat. 01C en 01D (100k) gebruik ik veel vaker. )
Op dinsdag 13 januari 2026 14:44:12 schreef blurp:
[...]De 74LVT245 werkt van 5V naar 3V3
En andersom, wij gebruiken ze in een zelfbouw In-Circuit-Emulator tussen de FPGA en de CPU, maar is ook maar een paar MHz (6502, 6809, Z80).
Fantomaz
Op dinsdag 13 januari 2026 14:03:36 schreef deKees:
Ok, sorry voor de onduidelijkheid. Nieuwe poging:4-bit versie in 51 varianten:
https://www.tme.eu/nl/en/katalog/level-translators_113429/?params=2613…
Duidelijk...
Ik heb er naar gekeken en het zijn er allemaal SMD terwijl ik TTH moet hebben.
Ik vind de FET met een aangelegde spanning van 3,3V aan de gate en dan 5V data laten pruttelen aan de Source wel een mooie oplossing.
Mijn kennis schiet te kort om te beoordelen of dat werkbaar is of niet.
Ik gebruik een module die mijn arduino moet laten praten via Ethernet, de W5500.
Ik weet niet of die level shift optie haalbaar is voor de W5500.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 13 januari 2026 13:51:47 schreef deKees:
Die level converter bordjes zou ik nooit gebruiken. Met een enkele transistor per kanaal, Gate op 3V3 en dan aansturen op de source. En een pullup weerstand naar +5. Werkt wel (sort-of) maar verre van ideaal.
Voor zover ik weet is dit type level shifter er alleen voor I2C. I2C heeft een open collector uitgang en dan zijn die weerstanden al verplicht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 13 januari 2026 13:57:48 schreef Fantomaz:
Dat is een enkelvoudige, Arco.
Zijn die ook in Quad te vinden?
Gewoon 4 losse gebruiken, is simpeler met routen ook...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 13 januari 2026 14:46:54 schreef rew:
Precies!Voor I2C zijn ze ooit bedacht, op 100kHz werkt het prima. Of het op 400kHz, of 1MHz nog werkt.... Tja, dat is de vraag.
We weten niet of je "iets hebt wat snel moet" . Nouja, eigenlijk wel. Zo'n W5500 moet best wel snel.
[...]
I2C kan perfect op 1MHz en nog met galvanische scheiding erbij. ADuM2250 Hot swap. Of ADuM1250.
Voor SPI ADuM4154.
De ADuM1201 gebruik ik voor de galvanische isolatie van UART signalen afkomstig van een 3V3 FTDI kabel.
Voor WS2812 gebruik ik een 74HCT1G126. Werkt perfect.
@TS: TH ga je voor dat soort IC's niet zo snel meer vinden.
Edit: USB isolator ADuM3160
Op dinsdag 13 januari 2026 15:02:59 schreef Fantomaz:
Toch... Als ik dit soort modules zie en ik lees zo wat die omschrijving door, lijkt mij dit toch een goede oplossing.
Het zeer goed mogelijk dat ik te simpel denk, dus als men tegenargumenten heeft, houd ik me aanbevolen.
[bijlage]
Het voordeel van die modules is dat ze in 2 richtingen werken. Ideaal voor een bi-directionele data lijn zoals op I2C.
Het nadeel is dat ze werken met een 10K pull-up weerstand, en dat maakt de opgaande flank traag. 100kHz gaat waarschijnlijk nog wel goed maar veel sneller geeft dan problemen.
En ze kunnen dus ook maar weinig stroom leveren. Met een belasting van 0.1 mA ben je al 1V kwijt.
Die W5500 wordt aangestuurd mbv SPI. Dan hebben alle pinnen een vaste richting dus kan kun je met level converter-chips werken. W5500 kan tot 80MHz. Dat lijkt me wel wat ambitieus, maar 100kHz is dan wel weer erg traag.
I2C kan perfect op 1MHz
Ja, maar niet met pull-up weerstanden van 10K, en ook niet met die 1-transistor level converters.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 13 januari 2026 17:48:40 schreef deKees:
[...]Ja, maar niet met pull-up weerstanden van 10K, en ook niet met die 1-transistor level converters.
Maar wel met de gegeven ADuM. Aan elke zijde de weerstanden die je normaal gebruikt om I2C hoog te maken.
benleentje
Golden Member
Wat ik heb gevonden kan ook backwards de 3,3V opvoeren naar 5V, maar dat is in mijn concept niet nodig.
Ik wil alleen 4 lijnen van 5V naar 3,3V brengen.
Als het maar 1 kant op hoeft gebruik is 2 weerstanden per lijn. Dat kan bv met een 1k8 en een 3k3 weerstand. Over de 3k3 weerstand staat dan iets minder dan 3,3V. En de weerstanden hebben zelf geen snelheid beperking of het moet wel heel erg hoog in frequentie gaan worden.
rew
Op dinsdag 13 januari 2026 15:02:59 schreef Fantomaz:
dus als men tegenargumenten heeft,
[bijlage]
Ja. Die deze thread. Daarin is dat al besproken.
Fantomaz
Op dinsdag 13 januari 2026 18:38:08 schreef benleentje:
[...]Als het maar 1 kant op hoeft gebruik is 2 weerstanden per lijn. Dat kan bv met een 1k8 en een 3k3 weerstand. Over de 3k3 weerstand staat dan iets minder dan 3,3V. En de weerstanden hebben zelf geen snelheid beperking of het moet wel heel erg hoog in frequentie gaan worden.
Was ook oorspronkelijk mijn idee...
Maar ik verwachtte dat daar wel IC's voor zouden zijn waarin dit wat compacter was geïntegreerd
Op dinsdag 13 januari 2026 19:19:24 schreef rew:
[...]Ja. Die deze thread. Daarin is dat al besproken.
Hee rew, is dit nu een sneer die je naar me maakt?
Door te verwijzen naar mijn eigen draadje of mogelijk naar je eerste reactie, waarbij je achteraf ook aangaf dat het van 3,3V naar 5V werkte, en niet andersom?
Of heb je gewoon een verkeerde link gedeeld?
.
rew
Je vraagt of er bezwaren zijn en die zijn er genoeg en hier genoemd. Dus je moet even de reacties lezen.