Op woensdag 15 januari 2025 21:48:04 schreef consp:
> Did you use the orginal hall sensors or other ?No, replacement hall sensors since the original ones are 3x.something degrees apart mechanically (and some other value electrically) and not 120 as the controller wants. They are also non latching, and the replacement firmware works better with latching. The original ones also need a external pull up if I remember correctly which my replacement ones do not (or the other way around)
@consp en andere.
ik ben ook een sparta ebike aan het renoveren.
De controller welke ik gekocht heb, lijkt een hall-sensor te willen zien (ofschoon ik nog niet geprobeerd heb of ie het zonder ook doet). Ook leer ik uit deze discussies dat de fiets ervaring met hall-sensor wellicht beter is, dus het gebruik van deze sensor lijkt wenselijk.
Daarom ben ik benieuwd hoe en of je het orginele printje hebt gebruikt of dat printje waarvan je hierboven een plaatje toont?
Ik loop met de gedachte om van het orginele printje de hall-sensoren te isoleren en handmatig te her-bedraden. Maar de vraag is welke van de 6 te gebruiken? Als ik naar het plaatje van je printje kijk, lijkt de positie van jouw hall-sensor niet te matchen met de locatie van de hall-sensor op het orginele printje.
Als er echter een printje te maken is, is dat een nette oplossing.
Ik heb het forum afgestuind naar een discussie waar dat printje besproken wordt, maar ik kan dit niet terug vinden.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt elke 2de sensor gebruiken, maar omdat de sensors in de XHP motor niet naar de grote magneten kijken, maar naar een aparte gemagnetiseerde ring in het deksel, kan er een verschuiving bestaan tussen die 2. In de originele software wordt die één keer gemeten en opgeslagen, zodat ervoor gecompenseerd kan worden. Het is heel ongebruikelijk dat een externe controller die mogelijkheid heeft.
Bij de meeste motoren is de afwijking niet meer dan een paar graden, maar je kunt de pech hebben dat het bij jou veel meer is.
Als je één hall sensor signaal en één fase spanning samen op een scope kunt krijgen (zonder controller, gewoon zelf een zwengel aan het wiel geven) kun je vrij eenvoudig vaststellen wat de juiste sensoren zijn.
Op zondag 11 januari 2026 16:21:20 schreef SparkyGSX:
Je kunt elke 2de sensor gebruiken, maar omdat de sensors in de XHP motor niet naar de grote magneten kijken, maar naar een aparte gemagnetiseerde ring in het deksel, kan er een verschuiving bestaan tussen die 2. In de originele software wordt die één keer gemeten en opgeslagen, zodat ervoor gecompenseerd kan worden. Het is heel ongebruikelijk dat een externe controller die mogelijkheid heeft.Bij de meeste motoren is de afwijking niet meer dan een paar graden, maar je kunt de pech hebben dat het bij jou veel meer is.
Als je één hall sensor signaal en één fase spanning samen op een scope kunt krijgen (zonder controller, gewoon zelf een zwengel aan het wiel geven) kun je vrij eenvoudig vaststellen wat de juiste sensoren zijn.
Bedankt voor de reactie.
Dus het maakt niet uit welke sensor precies, als er maar 1 "vrij" tussen zit?
Ik zal die tip met de scope proberen (heb nog een ander projectje om een scope te maken... komt goed van pas!)
Op zondag 11 januari 2026 17:33:18 schreef qwerty71:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Dus het maakt niet uit welke sensor precies, als er maar 1 "vrij" tussen zit?Ik zal die tip met de scope proberen (heb nog een ander projectje om een scope te maken... komt goed van pas!)
Ik heb inmiddels Consp projectje op GITHUB gevonden (zijn github staat in de foto van dat printje).
Er is echter nergens vermeld welke hall sensor betrouwbaar werkt. Kan iemand dit delen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je een BLDC motor "vanuit stilstand" wil aansturen, dan moet je de positie weten.
Er zijn effectief 6 verschillende mogelijke aansturingen met de drie draden van de motor. Altijd wordt 1 draad +, 1 - en 1 draad NIET aangestuurd. Als we de drie draden van de motor A, B, C noemen, dan kan je A, B, of C NIET aansturen en dan de overige twee -+ of andersom. Kortom 6 mogelijkheden.
Als je nu 3 hall sensoren plaatst zijn er totaal 8 mogelijke "1-0" combinaties. Plaats je die sensoren bij de "grote magneten", dan blijken er maar 6 van de mogelijkheden voor te komen: 000 en 111 komen niet voor. Die 6 komen dan 1 op 1 overeen met 1 van de 6 mogelijke aanstuurmogelijkheden.
Wat SparkyGSX zegt is dat Sparta voor een iets andere setup heeft gekozen. Ze hebben de hall sensoren niet de grote magneten laten voelen, maar een aparte ring.
Als ze dan 3 sensoren zouden plaatsen krijgen ze net zo goed als eerst 6 mogelijke combinaties, maar die komen niet meer overeen met de 6 mogelijke aanstuur mogelijkheden. Bijvoorbeeld comibinatie 001 -> aanstuur B of C. Je kan de motor dan niet goed meer aansturen.
Dus hebben ze er voor gekozen om 3 extra hall sensoren te plaatsen. Nu krijg je 12 verschillende combinaties van de 6 hall sensoren en kan je WEL de motor goed aansturen.
Jou motor sturing heeft de drie hall sensoren nodig die zoals "normaal" de grote magneten volgen. Zodat je direct de juiste aansturing kan kiezen. SparkyGSX zegt dat ze dat in de fabriek calibreren. Iedere motor is anders, maar de motor controller wordt daar op aangepast. Als we jou hall sensoren ABCDEF noemen, dan kan het zijn dat BDF of ACE redelijk zitten zodat de "normale" motor controller er mee overweg kan. Maar hij kan ook precies verkeerd zitten. Welke van de twee het minst verkeerd zit is toeval. Kan jij proberen en kijken wat het beste werkt.
Volgens mij als jij die calibratie gedaan hebt (de juiste ACE/BDF kiezen), dan is de aansturing niet zodanig verkeerd dat het niet werkt. Alleen dat het "minder goed werkt dan had gekund".
Op woensdag 14 januari 2026 11:10:52 schreef qwerty71:
Kan iemand dit delen?
Het antwoord is dus: "Nee, dat kan niemand delen, want dat is niet te voorspellen".
Op woensdag 14 januari 2026 12:20:36 schreef rew:
[...]Het antwoord is dus: "Nee, dat kan niemand delen, want dat is niet te voorspellen".
ok. Het is allemaal best wel try-on-error. Meer ingewikkeld dan ik dacht. Maar als het klopt wat je beschrijft, dan zou dat printje van @consp ook niet goed moeten werken, toch?
Ik ga een PAS sensor gebruiken op de fiets en ik hoef niet de fiets vanuit stilstand met de motor aan te drijven. Het standaard gebruik is dat de motor trap ondersteuning geeft zonder fatbike achtige eigenschappen.
Als ik geen bevestiging kan krijgen dat dat printje van @consp goed kan werken en dat het modificeren van het standaard printje door alleen 3 van de 6 sensors (om-en-om zoals @SparkGSX omschrijft) volgens @rew niet voldoende is, overweeg ik om het eerst maar helemaal zonder hall-sensor te doen. Maar ik weet niet hoe mij controller dat vind. Ik kan in de beschrijving niets vinden dat het een hall-sensor loze controller is (standaard chinees model Brainpower Motor Controller).....lastig....