Op 1 augustus 2023 03:08:52 schreef Ronald1972:
De draden van de hallsensor heb ik er niet zelf in gemaakt. Deze zijn de 5 dunne draadjes vanuit de fabriek.

Gelul! Dat is een Sparta ION XHP motor, ik heb aan dat ding gewerkt, die draadjes zitten daar echt niet af-fabriek in!

Wat er af-fabriek in zit, is een gemagnetiseerde ring in het deksel dat je nu van de motor af hebt gehaald, met 6 hall sensors op het control board die in het nu lege ruimte zit.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]

De 3 dikke draden heb ik er inderdaad zelf ingemaakt. Lees jij wel wat er staat met je gelul?
Ik heb het over de 5 dunne draadjes met het stekkertje.
Misschien de moeite nemen om iets goed te lezen.
Maar blijkbaar is dit een forum om mensen af te zeiken in plaats van te helpen.

Ik heb goed gelezen, en ik had het ook over die 5 draden. Dat je die andere 3 zelf hebt gedaan is nogal duidelijk.

Ik durf absoluut te beweren dat ik deze motor beter ken dan wie dan ook op het forum, want ik heb een deel ervan gemaakt!

Misschien moet je zelf eens over je manieren gaan nadenken, met je ongeduldige en opdringerige gedrag (spammen van topics).

Op 1 augustus 2023 14:28:51 schreef Ronald1972:
De 3 dikke draden heb ik er inderdaad zelf ingemaakt. Lees jij wel wat er staat met je gelul?
Ik heb het over de 5 dunne draadjes met het stekkertje.
Misschien de moeite nemen om iets goed te lezen.
Maar blijkbaar is dit een forum om mensen af te zeiken in plaats van te helpen.

Ik zou maar een beetje inbinden.
Zonder meer info kan geen mens een goed advies geven en als de reacties je niet bevallen dan zijn wij er niet rouwig om als je wegblijft.

Ik ben ook een sparta ion aan het ombouwen, 1 batavus padova easy is gelukt. De controller die ik daarop heb gebouwd gebruikt de hall-sensor niet en doet het prima.

De controller die ik nu heb, heeft wel een hall sensor nodig. Dus de draden die Ronald heeft, kom ik ook tegen.

Nu zie ik overal hall-sensoren met 5 draden: rood en zwart voor voeding, en geel groen blauw die overeenkomen met de fase draden.

Nu komen de 5 draden van de Sparta ION niet overeen. Zoals Ronald al aangaf bevatten die de kleuren bruin-rood-oranje-geel-groen.

Welke van deze kleuren zijn de voedingsdraden en welke de fase? Dat is dus ook mijn vraag...

Geen, want dat zijn de Hall sensors helemaal niet. Ik bedenk opeens waar die draden wel vandaan komen: Dat is de krachtsensor. Dat was ik de vorige keer vergeten, misschien ben ik Ronald een klein excuus verschuldigd...

Maar het feit blijft dat de Hall sensors op de bovenste print zitten, 6 stuks, maar ik weet niet of je de even of de oneven set moet gebruiken.

@SparkyGSX Dank voor je snelle reactie. Goed om te weten dat ik de hall sensor er dus al uit heb. Dan moet ik dus een extern setje hebben waarbij er geen Hall sensor aan hoeft.
Gaan we verder puzzelen.

[Bericht gewijzigd door Wessiez op (11%)]

In mijn onderzoek naar die hall-sensoren had ik de indruk dat de positionering van de zes hall-sensoren voor de ION controller niet compatible waren met mijn motorcontroller (VESC gebaseerd). Ook niet "even/oneven". Maar 50/50 kans dat SparkyGSX gewoon gelijk heeft en ik niet. Ik heb niet diep gegraven omdat de hall sensoren al snel "gesloopt" zijn.

Ik rijd "sensorloos" dus als je stilstaat of minder dan 4km/u fietst dan bonkt ie wat. Ik denk dat een generieke chinese controller ook wel sensorloos zal werken als de sensoren niet aangesloten zijn. Misschien moet je iets configureren op de een of andere manier. Of pas gasgeven als je de minimum snelheid hebt bereikt.

De reden dat het "gewoon werkt" is denk ik dat boven een bepaalde snelheid de sensorloze motormeting toch nauwkeuriger wordt dan de sensors. Dus dan wil je die gebruiken.

De sensors zitten in principe goed reproduceerbaar in de motor, maar die magneetring niet. Hij zou moeten kloppen, maar sommige ringen zitten flink verschoven. De controller van Sparta stuurt de motor de eerste keer in de fabriek even open-loop aan (onbelast), en slaat dan de hoek tussen de sensors en de motor op, waardoor het allemaal niet uitmaakt.

Het zou kunnen dat de sensors geinverteerd zijn ten opzichte van wat zo'n chinese controller verwacht.

draait ie dan niet gewoon de andere kant op?

Edit1: (of je moet 2 draden naar sensors wisselen of de sensors cyclisch roteren t.o.v. de motordraden).
Edit2: Ik denk dat van de 6 mogelijke aansluitmogelijkheden van de 3 hallsensordraden er 2 draaien en 4 niet.

[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]

Even oudere koeien uit de sloot halen en ter uwer informatie: Het is mij gelukt om hem werkend te krijgen op een externe china-sinus controller met hall sensoren en de originel magneetring als referentie voor die sensoren.

Vergt wat werk maar het is zeker doenbaar voor iemand die er tijd in wil stoppen (en ik had een hobbieproject nodig).

Zoals SparkyGSX al (elders) aangaf is dit een PMSM motor met een extra sensor ring die 20 polen heeft net als de motor. Als je een pcb'tje ala deze gebruikt
https://i.imgur.com/jUbvLwu.png
als vervanging voor de originele dan is het prima mogelijk deze motor te gebruiken. Op dit moment zit het geheel nog niet op een fiets maar op de werkbank maar draait zonder zeuren met lage vermogens (<2A@32v)

Ik heb de momentsensor genegeerd, aangezien het calibreren van een ombekende sensor vrijwel onmogelijk is.

Je hebt de open source software nodig voor die controllers omdat je de hall sensoren moet calibreren (bij mij is een 60 graden fase werkelijk 70 en een andere 50 graden, mogelijk iets fout gedaan ergens maar dit is met een testapparaat, pcb komt later deze week) en de motor graden offset moet bepalen tov de sensoren.

De oorspronkelijke sensoren zijn niet te gebruiken aangezien dat lineaire sensoren zijn en een andere (iets minder dan 40 graden) hoek hebben, je hebt bipolaire latchende sensoren nodig, en ook een OD variant en niet eentje met een pullup zoals ik eerst had want die leveren te weinig stroom om het ruis op het singaal te overkomen en zorgen voor errors.

Als ik er klaar mee ben maak ik wel foto's en komt de boel online zodat anderen dit (voor eigen doel) kunnen gebruiken.

De originele zijn ook latching sensor, maar ze gaan zich ongeveer lineair gedragen als je geen 100nF capje over de voeding zet; vermoedelijk heb je, net als ik ooit, zo'n sensor los getest met draadjes eraan, en dan werken ze dus niet goed.

Die krachtsensor is gewoon een rekstrookje (ik denk 4 in een brug, zoals je dat "hoort" te doen.

Ah, dat zou verklaren waarom ze zich zo gedragen zonder die 100nF cap, inderdaad los getest. PCBtje werkt prima en de boel draait zonder morren (ook uit stilstand), nu nog even wachten op de laatste revisie en dan permanent vastzetten.

Ik had al een vermoeden dat het rekstrookjes waren maar daar ga ik mijn handen niet aan branden, die mogen lekker blijven zitten.

Die rekstrookjes zou je kunnen uitlezen met een HX711 of iets dergelijks, maar de vraag is wat je vervolgens met die gemeten waarde zou kunnen doen. Als je de motorcontroller zou kunnen aansturen met een microcontroller zou je het systeem van Sparta (wat m.i. wel erg lekker fietst) kunnen nabootsen.

Als je de motorcontroller zou kunnen aansturen met een microcontroller zou je het systeem van Sparta (wat m.i. wel erg lekker fietst) kunnen nabootsen.

Er zit wel een nieuwe chinese "KT" motor controller aan waarop de (ondertussen flink aangepaste) open source software draait. Ik ben nog bezig om hem volledig sinus te maken (nu nog niet het geval in alle gevallen) maar daarvoor moet ik even wachten op de laatste PCBtjes om dat te kunnen testen. Ik verwacht niet dat ik het Sparta systeem ga evenaren maar "goed genoeg" moet kunnen. Accu is ook bijna klaar (500wh li-ion ipv 250wh nimh).

Een koppelsensor is inderdaad wel beter, maar goed dan moet ik idd die rekstrookjes configureren, wellicht stop ik nog wel een koppelsensor in het trapas als ik me verveel. Op dit moment heeft de controller geen ADC poorten over dus het is even kijken hoe/wat in dat geval.

Hi Consp,

Did you use the orginal hall sensors or other ?

Eric

> Did you use the orginal hall sensors or other ?

No, replacement hall sensors since the original ones are 3x.something degrees apart mechanically (and some other value electrically) and not 120 as the controller wants. They are also non latching, and the replacement firmware works better with latching. The original ones also need a external pull up if I remember correctly which my replacement ones do not (or the other way around)

Wrong on several points; the existing hall sensor are definitely latching, and like almost every hall sensor, they require pull-up resistors. The sensors are electrically 60 degrees apart, as there are 6 of them. If you use every second sensor, you get the 120 degree spacing you require.

Op woensdag 31 januari 2024 13:09:13 schreef consp:
Even oudere koeien uit de sloot halen en ter uwer informatie: Het is mij gelukt om hem werkend te krijgen op een externe china-sinus controller met hall sensoren en de originel magneetring als referentie voor die sensoren.

Vergt wat werk maar het is zeker doenbaar voor iemand die er tijd in wil stoppen (en ik had een hobbieproject nodig).

Zoals SparkyGSX al (elders) aangaf is dit een PMSM motor met een extra sensor ring die 20 polen heeft net als de motor. Als je een pcb'tje ala deze gebruikt
[afbeelding]
als vervanging voor de originele dan is het prima mogelijk deze motor te gebruiken. Op dit moment zit het geheel nog niet op een fiets maar op de werkbank maar draait zonder zeuren met lage vermogens (<2A@32v)

Ik heb de momentsensor genegeerd, aangezien het calibreren van een ombekende sensor vrijwel onmogelijk is.

Je hebt de open source software nodig voor die controllers omdat je de hall sensoren moet calibreren (bij mij is een 60 graden fase werkelijk 70 en een andere 50 graden, mogelijk iets fout gedaan ergens maar dit is met een testapparaat, pcb komt later deze week) en de motor graden offset moet bepalen tov de sensoren.

De oorspronkelijke sensoren zijn niet te gebruiken aangezien dat lineaire sensoren zijn en een andere (iets minder dan 40 graden) hoek hebben, je hebt bipolaire latchende sensoren nodig, en ook een OD variant en niet eentje met een pullup zoals ik eerst had want die leveren te weinig stroom om het ruis op het singaal te overkomen en zorgen voor errors.

Als ik er klaar mee ben maak ik wel foto's en komt de boel online zodat anderen dit (voor eigen doel) kunnen gebruiken.

I belive you. I want to save my sparta ion bike with xhp motor. Your solution is the best for me. Thank you so mutch. I hope it will work very well.

Op woensdag 15 januari 2025 21:48:04 schreef consp:
> Did you use the orginal hall sensors or other ?

No, replacement hall sensors since the original ones are 3x.something degrees apart mechanically (and some other value electrically) and not 120 as the controller wants. They are also non latching, and the replacement firmware works better with latching. The original ones also need a external pull up if I remember correctly which my replacement ones do not (or the other way around)

@consp en andere.
ik ben ook een sparta ebike aan het renoveren.
De controller welke ik gekocht heb, lijkt een hall-sensor te willen zien (ofschoon ik nog niet geprobeerd heb of ie het zonder ook doet). Ook leer ik uit deze discussies dat de fiets ervaring met hall-sensor wellicht beter is, dus het gebruik van deze sensor lijkt wenselijk.
Daarom ben ik benieuwd hoe en of je het orginele printje hebt gebruikt of dat printje waarvan je hierboven een plaatje toont?
Ik loop met de gedachte om van het orginele printje de hall-sensoren te isoleren en handmatig te her-bedraden. Maar de vraag is welke van de 6 te gebruiken? Als ik naar het plaatje van je printje kijk, lijkt de positie van jouw hall-sensor niet te matchen met de locatie van de hall-sensor op het orginele printje.
Als er echter een printje te maken is, is dat een nette oplossing.

Ik heb het forum afgestuind naar een discussie waar dat printje besproken wordt, maar ik kan dit niet terug vinden.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Je kunt elke 2de sensor gebruiken, maar omdat de sensors in de XHP motor niet naar de grote magneten kijken, maar naar een aparte gemagnetiseerde ring in het deksel, kan er een verschuiving bestaan tussen die 2. In de originele software wordt die één keer gemeten en opgeslagen, zodat ervoor gecompenseerd kan worden. Het is heel ongebruikelijk dat een externe controller die mogelijkheid heeft.

Bij de meeste motoren is de afwijking niet meer dan een paar graden, maar je kunt de pech hebben dat het bij jou veel meer is.

Als je één hall sensor signaal en één fase spanning samen op een scope kunt krijgen (zonder controller, gewoon zelf een zwengel aan het wiel geven) kun je vrij eenvoudig vaststellen wat de juiste sensoren zijn.

Op zondag 11 januari 2026 16:21:20 schreef SparkyGSX:
Je kunt elke 2de sensor gebruiken, maar omdat de sensors in de XHP motor niet naar de grote magneten kijken, maar naar een aparte gemagnetiseerde ring in het deksel, kan er een verschuiving bestaan tussen die 2. In de originele software wordt die één keer gemeten en opgeslagen, zodat ervoor gecompenseerd kan worden. Het is heel ongebruikelijk dat een externe controller die mogelijkheid heeft.

Bij de meeste motoren is de afwijking niet meer dan een paar graden, maar je kunt de pech hebben dat het bij jou veel meer is.

Als je één hall sensor signaal en één fase spanning samen op een scope kunt krijgen (zonder controller, gewoon zelf een zwengel aan het wiel geven) kun je vrij eenvoudig vaststellen wat de juiste sensoren zijn.

Bedankt voor de reactie.
Dus het maakt niet uit welke sensor precies, als er maar 1 "vrij" tussen zit?

Ik zal die tip met de scope proberen (heb nog een ander projectje om een scope te maken... komt goed van pas!)

Op zondag 11 januari 2026 17:33:18 schreef qwerty71:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Dus het maakt niet uit welke sensor precies, als er maar 1 "vrij" tussen zit?

Ik zal die tip met de scope proberen (heb nog een ander projectje om een scope te maken... komt goed van pas!)

Ik heb inmiddels Consp projectje op GITHUB gevonden (zijn github staat in de foto van dat printje).
Er is echter nergens vermeld welke hall sensor betrouwbaar werkt. Kan iemand dit delen?

Als je een BLDC motor "vanuit stilstand" wil aansturen, dan moet je de positie weten.

Er zijn effectief 6 verschillende mogelijke aansturingen met de drie draden van de motor. Altijd wordt 1 draad +, 1 - en 1 draad NIET aangestuurd. Als we de drie draden van de motor A, B, C noemen, dan kan je A, B, of C NIET aansturen en dan de overige twee -+ of andersom. Kortom 6 mogelijkheden.

Als je nu 3 hall sensoren plaatst zijn er totaal 8 mogelijke "1-0" combinaties. Plaats je die sensoren bij de "grote magneten", dan blijken er maar 6 van de mogelijkheden voor te komen: 000 en 111 komen niet voor. Die 6 komen dan 1 op 1 overeen met 1 van de 6 mogelijke aanstuurmogelijkheden.

Wat SparkyGSX zegt is dat Sparta voor een iets andere setup heeft gekozen. Ze hebben de hall sensoren niet de grote magneten laten voelen, maar een aparte ring.

Als ze dan 3 sensoren zouden plaatsen krijgen ze net zo goed als eerst 6 mogelijke combinaties, maar die komen niet meer overeen met de 6 mogelijke aanstuur mogelijkheden. Bijvoorbeeld comibinatie 001 -> aanstuur B of C. Je kan de motor dan niet goed meer aansturen.

Dus hebben ze er voor gekozen om 3 extra hall sensoren te plaatsen. Nu krijg je 12 verschillende combinaties van de 6 hall sensoren en kan je WEL de motor goed aansturen.

Jou motor sturing heeft de drie hall sensoren nodig die zoals "normaal" de grote magneten volgen. Zodat je direct de juiste aansturing kan kiezen. SparkyGSX zegt dat ze dat in de fabriek calibreren. Iedere motor is anders, maar de motor controller wordt daar op aangepast. Als we jou hall sensoren ABCDEF noemen, dan kan het zijn dat BDF of ACE redelijk zitten zodat de "normale" motor controller er mee overweg kan. Maar hij kan ook precies verkeerd zitten. Welke van de twee het minst verkeerd zit is toeval. Kan jij proberen en kijken wat het beste werkt.

Volgens mij als jij die calibratie gedaan hebt (de juiste ACE/BDF kiezen), dan is de aansturing niet zodanig verkeerd dat het niet werkt. Alleen dat het "minder goed werkt dan had gekund".

Op woensdag 14 januari 2026 11:10:52 schreef qwerty71:
Kan iemand dit delen?

Het antwoord is dus: "Nee, dat kan niemand delen, want dat is niet te voorspellen".

Op woensdag 14 januari 2026 12:20:36 schreef rew:

[...]Het antwoord is dus: "Nee, dat kan niemand delen, want dat is niet te voorspellen".

ok. Het is allemaal best wel try-on-error. Meer ingewikkeld dan ik dacht. Maar als het klopt wat je beschrijft, dan zou dat printje van @consp ook niet goed moeten werken, toch?

Ik ga een PAS sensor gebruiken op de fiets en ik hoef niet de fiets vanuit stilstand met de motor aan te drijven. Het standaard gebruik is dat de motor trap ondersteuning geeft zonder fatbike achtige eigenschappen.

Als ik geen bevestiging kan krijgen dat dat printje van @consp goed kan werken en dat het modificeren van het standaard printje door alleen 3 van de 6 sensors (om-en-om zoals @SparkGSX omschrijft) volgens @rew niet voldoende is, overweeg ik om het eerst maar helemaal zonder hall-sensor te doen. Maar ik weet niet hoe mij controller dat vind. Ik kan in de beschrijving niets vinden dat het een hall-sensor loze controller is (standaard chinees model Brainpower Motor Controller).....lastig....