probleem met een desoldeerstation van weller WMD 1s
Tijdens de opstart komt de ingestelde temperatuur op de display gevolgd door : ' °C' en daarna door 3 strepen: - - -.
De temperatuur kan met de drukknoppen worden gewijzigd , maar daarna terug de 3 strepen, zie foto's
Heeft iemand hiermee ervaring??
Ik veronderstel dat de print defect is en zoekt zo'n afbraakprint (de componenten zijn custom made)

Custom onderdelen? Alles waar ik de opdruk van kan lezen is gewoon standaard spul.
Veel info over hoe hij werkt: https://www.eevblog.com/forum/repair/weller-wd1-discussion-and-repair/

[Bericht gewijzigd door fred101 op (38%)]

Ik zou eerst eens kijken of het temperatuur meet element in de bout nog goed is voordat je van alles op de print gaat doen.

Gr.F_S

Op vrijdag 16 januari 2026 17:44:29 schreef Viktorio:
probleem met een desoldeerstation van weller WMD 1s
Tijdens de opstart komt de ingestelde temperatuur op de display gevolgd door : ' °C' en daarna door 3 strepen: - - -.
De temperatuur kan met de drukknoppen worden gewijzigd , maar daarna terug de 3 strepen, zie foto's
Heeft iemand hiermee ervaring??
Ik veronderstel dat de print defect is en zoekt zo'n afbraakprint (de componenten zijn custom made)

Ik heb een WMD3.
Die heb ik bij mijn werkgever gered van de stort.
Het netsnoer was op de bout terecht gekomen en doorgesmolten. Kennelijk vond een spanningvoerende ader de weg naar aarde en vernielde de print. Buiten wat printsporen waren er ook een stuk of 7 IC's gefrituurd. Evenwel waren dat gewoon gangbare exemplaren. Ik heb destijds de docu (>25 jaar geleden) gewoon ergens van aangehaald, mogelijk zelfs toen al gedownloaded.
Er staat ook een ijkprocedure in voor de temperatuur.
Vermoedelijk kun je in deze tijd nog gemakkelijker aan de docu komen.
De fabrikant destijds was COOPER TOOLS, tegenwoordig Apex Tool Group

Op vrijdag 16 januari 2026 17:49:32 schreef fred101:
Custom onderdelen? Alles waar ik de opdruk van kan lezen is gewoon standaard spul.
Veel info over hoe hij werkt: https://www.eevblog.com/forum/repair/weller-wd1-discussion-and-repair/

Nouja, standaard ... behalve de uC met inhoud.

De drie streepjes wilt zeggen dat hij de NTC niet ziet, dus het kan zijn dat de bout defect is, al dan niet in de vorm van een kabelbreuk. Of de ingangsversterker voor die NTC.

Maar stiekem verdenk ik eerder de bout dan het station.

De schakelaars zul je ook niet meer vinden; waren van RadiOhm (ST1042) en RadiOhm bestaat al een hele tijd niet meer...

Op vrijdag 16 januari 2026 19:31:21 schreef Sine:
[...]

Nouja, standaard ... behalve de uC met inhoud.

Ik schreef de onderdelen waar ik de opdruk van kan lezen, daar zit geen processor bij, maar in dat topic op EEV forum heeft iemand blijkbaar de firmware uitgelezen. Schijnt niet beveiligd te zijn. (als ik het zo snel even las) Tegenwoordig zit overal een processor in en toch kan ik het meeste repareren omdat die processors zelden kapot gaan. Er zitten nog meer dan genoeg niet custom onderdelen in.

Voor de rest, kwestie van meten. Een kabelbreuk en tempsensor kun je vrij makkelijk doormeten. Die sensor hangt waarschijnlijk aan een opamp, dat kun je ook uitmeten. Als de sensor een ntc of ptc is kun je hem als test vervangen door een potmeter. Je kunt met de scoop kijken of de processor draait etc. De kans is idd groter dat het in de bout of kabel zit.

de bout zal niet defect zijn: de weerstand (klem1, 2) heeft een weerstand van 8 ohm en de sensor (klem3-4) heeft een weerstand van ongeveer 24 ohm. Deze stijgt wanneer de stift wordt verwarmd.
Het zal dus de print zijn die defect is. Heb online een globaal schema gevonden van de aansluitingen van de printen en transfo. Ik zoek nog het printschema van de hoofprint om verder te zoeken. Heeft er iemand een link daarvan,,,??

Staat dat paarse elcotje links van die triac bol ?

Op maandag 19 januari 2026 14:51:00 schreef Viktorio:
de bout zal niet defect zijn: de weerstand (klem1, 2) heeft een weerstand van 8 ohm en de sensor (klem3-4) heeft een weerstand van ongeveer 24 ohm. Deze stijgt wanneer de stift wordt verwarmd.
Het zal dus de print zijn die defect is. Heb online een globaal schema gevonden van de aansluitingen van de printen en transfo. Ik zoek nog het printschema van de hoofprint om verder te zoeken. Heeft er iemand een link daarvan,,,??

Hmmm...
Waar heb je vastgesteld dat het element en de sensor OK was?
Tussen dat element (en die temperatuursensor) en die WM1 zitten achtereenvolgens een kabel, een plug, een chassisdeel en weer een kabel. Elk van deze kan lijden aan een slecht contact of een onderbreking, met als hoofdverdachte het chassisdeel (wat Segor kennelijk kan leveren).

ik heb de weerstand van de sensor gemeten als ik de stift open deed aan de draden die uit het verwarmingselement komen. De weerstand van deze sensor is ongeveer 25 ohm. Daarna heb ik dit ook gemeten aan de fiche die op de print toekomt. Bijgevolg zijn de draden in het snoer ok (heb dit ook met een ohmmeter gecontroleerd.
Wanneer je de stift verwarmt met een haardroger gaat de weerstand stijgen.

Op vrijdag 16 januari 2026 20:18:40 schreef Arco:
De schakelaars zul je ook niet meer vinden; waren van RadiOhm (ST1042) en RadiOhm bestaat al een hele tijd niet meer...

menig 80's ktv van oa philips had dezelfde knoppen, zowel in helder kunstof als zwart zijn die te vinden.

heb je echt de sensor te pakken? element meet ook rond die waarde, echter de weerstand van de sensor verandert veel meer eenmaal warm.

Op maandag 19 januari 2026 21:38:08 schreef Viktorio:
ik heb de weerstand van de sensor gemeten als ik de stift open deed aan de draden die uit het verwarmingselement komen. De weerstand van deze sensor is ongeveer 25 ohm. Daarna heb ik dit ook gemeten aan de fiche die op de print toekomt. Bijgevolg zijn de draden in het snoer ok (heb dit ook met een ohmmeter gecontroleerd.
Wanneer je de stift verwarmt met een haardroger gaat de weerstand stijgen.

Sine heeft 't specifiek over een NTC, de waarde zou dan moeten zakken bij verwarming.....

de sensor weerstand is vaak in koude toestand erg laag, dus die kan niet veel meer zakken na nog 350 graden te stijgen. kans dat het een PTC is. check ook of de sensor niet aan het element hangt elektrisch. dat kan ook de reden zijn.

Op woensdag 21 januari 2026 22:12:10 schreef andre1973:
[...]

Sine heeft 't specifiek over een NTC, de waarde zou dan moeten zakken bij verwarming.....

Sine heeft dat fout onthouden, het is inderdaad een PTC