Hallo,
Heeft iemand ervaring met onderstaande loodtest?

https://www.fruugo.nl/loodtestkit-swabs-loodverf-testkit-lead-check-sw…

Of weet iemand een andere simpele manier om de aanwezigheid van lood te kunnen vaststellen?

Ik wil klanten graag kunnen vertellen of via internet bestelde Chinese elektronica lijkt te voldoen aan RoHS-richtlijn -- er wordt een enorme hoop gevaarlijke en niet-goedgekeurde troep aangeboden, en RoHS-conformiteit is iets wat je niet zo gemakkelijk kunt zien.

Alvast weer dank!

Meestal is zoiets dweilen met de kraan open helaas...
Als je tien keer hezelfde artikel bestelt in China zegt een steekproef niets: inhoud en kwaliteit kan per zending heel anders zijn...

Meest worden testen gebruikt voor externe testen (op loodverf e.d.), omdat die een direct gevaar vormen voor de gezondheid door aanraking.

Dank voor de reactie.
Ja, ik weet dat de tsunami aan goedkope, foute troep amper te stuiten is, en dat veel mensen bezwijken voor de verleiding van producten voor een prijs ver onder wat het hier kost - in ieder geval totdat de vlammen en de rookwolken eruit slaan.
Maar ik wil die mensen toch een beetje opvoeden - en ook voor mezelf voorkomen dat ik meewerk aan de verkoop van dit soort spul, bijvoorbeeld doordat men mijn producten verkoopt in combinatie met, zoals Big Clive het noemt, "Death-Dapters". Waaronder dus ook elektronica die hier helemaal niet verkocht mag worden i.v.m. RoHS.

Tja, regelgevingstechnisch is het waarschijnlijk een no-no

Maar of er wel of geen lood in zit is wel het minste waar ik me druk over maak bij dingen van de Chinees.
Lees: er zijn andere dingen waar ik eerder problemen mee heb.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Op vrijdag 23 januari 2026 15:24:26 schreef Sine:
Maar of er wel of geen lood in zit is wel het minste waar ik me druk over maak bij dingen van de Chinees.

Lijkt me toch heel slecht voor je tanden, bami met stukjes lood.

Ik heb vaag de indruk dat chinezen (net als sommige mensen hier) dat loodvrij solderen maar lastig en onhandig vinden. Dus dat een hoop "loodhoudend" is.

Bijvoorbeeld als je bij JLCPCB een printplaat bestelt, dan krijg je standaard "HASL, met lood". Wil je loodvrij moet je dat iedere keer aanvinken en extra voor betalen. (ik zou "default plating" ergens willen zetten op "HASL, zonder lood" en dat ik er dan niet iedere keer aan moet denken).

Ik denk ook dat lood in electronica iets is waar de normale gebruiker zich niet echt mee bezig houdt.
(omdat meeste apparaten tegenwoordig gerecycled worden, komt dat lood toch weer terug voor hergebruik en dus niet in het millieu...)

Ooit eens een les gevolgd van iemand die anti loodvrij was(alweer 10 jaar geleden)

Zijn relaas: we eten de printplaten niet op, de loodparticels komen normaliter niet los. Dus komt niet in je lichaam als consument. Dus loodhoudend is niet zo belangrijk. Ook om lood te vervangen gaf hij aan dat we andere rare earth metalen gebruiken die weer op mensonterend en nog milieu onvriendelijke wijze uit mijnen gehaald worden.

Zijn insteek. De kleren die je aanhebt en de bank waar je op zit, is veel belangrijker want daar komt je huid mee in contact en stoffen in je bloedbaan.

Hij vertelde ook dat toen bio shirts(weet nou niet meer wat hij daar onder verstond) niet toegelaten werden, maar wel katoen wat heel veel chemische en schadelijke bewerkingen had ondergaan.

Ik wil zeker niet zeggen dat loodhoudend beter is, alleen dat ik het nooit zo had bekeken en dat ik vooral in mn omgeving shein/ali/temu kleding en speelgoed erg ontraad.

Paar jaar terug werd er gewaarschuwd door baby speelgoed "direct uit china" wat rode verf met cadmium bevatte. Daar mag alles, incl liegen.

Het grootste probleem met lood was toen we apparaten nog bij het restafval stortten. Toen kwam het vaak in het grondwater terecht. Tegenwoordig speelt dat allemaal minder. Al denk ik niet dat we de regelgeving voor lood moeten terugdraaien. De loodvrije soldeertechnieken en legeringen zijn inmiddels goed genoeg. Lees: moderne consumentenapparaten hebben minder losse solderingen dan het gemiddelde apparaat uit de jaren '80.

Ik ben het ermee eens dat lood in elektronica praktisch gezien eigenlijk geen probleem is, om alle al genoemde redenen - loodhoudende benzine was m.i. zeer veel schadelijker.

Het leek me echter wel handig om te kunnen controleren of specifieke producten van (meestal) Chinese herkomst hier verkocht mogen worden, dit om de inkopers ervan te kunnen adviseren. Maar ik begrijp dat dit soort tests eigenlijk nooit worden gedaan.

Als je iets repareert, hoeft dat niet met loodvrij te worden gesoldeerd.Dus daar ga je dan.Plus dat de meesten hier rollen vol hebben met loodhoudend soldeer..Dat moet eerst op ;)

Grootste loodgebruikers zijn gelukkig makkelijk te vinden: meeste auto's hebben nog een klomp lood van ongeveer 15 kg onder de motorkap... :)

Die autoaccu wordt echter volledig gerecycled. Waar elektronica gewoon in het reguliere afval wordt gegooid. Ik zie nog regelmatig Chinese produkten met PCB's met lood gesoldeerd. Er is nu eenmaal geen controle op. Kijk maar op JLCPCB, je kunt ze gewoon met lood bestellen.

Over de swabs:
Ik heb een SWAB-kit, wel een andere die van Farnell of RS of zo komt. Het is moeilijk om te zien of het lood bevat. Als je kort swabt komt er niets. Doe je het precies goed dan zie je het donker edit: rood worden als er lood in zit, bij tin niets. Maar als je het dan weer wat langer doet geven én lood én tin verkleuring. Eigenlijk moet je eerst je timing proberen op een loodvrij en loodhoudend product, dan weet je het.

Waarbij het lood je minste probleem is. Van een Chinees op internet die elektronische componenten verkoopt, schat ik toch wel dat 75% problemen heeft. Ofwel niet anti-statisch behandeld, ofwel uitgesoldeerd en weer heel netjes gemaakt (dat kunnen ze verassend goed), ofwel tekstopdruk gewijzigd en er een industriële of snellere versie van gemaakt (kom je niet achter, pas als het koud is) of gewoon heel de opdruk gewijzigd en 100% fake. Dat laatste merk je zo, de rest pas als het uitvalt bij de klant en je een schadeclaim krijgt vanwege gebruik van crimineel spul.

Ik heb hier nog rollen duur "nieuw" spul van AD, TI etc liggen. Komen van een bedrijf die daarop failliet is gegaan. De eerste keer koop je een goed component en de volgende keer is het toch weer fake. En wat ze op internet aanbieden hebben ze niet. Ze bieden het aan om je binnen te halen met een spotprijs. Dan gaan ze zoeken in de crap op de markten en moet je maar hopen dat ze met wat goeds komen. Ook kun je elke willekeurige tekst op de componenten op bestelling krijgen.

Ik durf zelfs te stellen dat ik liever componenten met lood heb, die hebben ze niet gereworked.

Ik heb de test gevonden bij Farnell: https://www.farnell.com/datasheets/1558457.pdf

Op zaterdag 24 januari 2026 15:06:49 schreef Hoeben:
Die autoaccu wordt echter volledig gerecycled.

Da's theorie... ;)
In de praktijk zullen er best wel bij grofvuil geknikkerd worden...
(in 1 accu zit meer lood als in duizenden apparaten met loodhoudende solderingen.)

Grootste vooruitgang waren lood in verf en benzine verbieden, de rest verbleekt daarbij...

Je mag het sowieso niet verkopen zonder EC verklaring natuurlijk. Aangezien jij de importeur bent is dat jouw verantwoording en moeten jouw naam en handtekening er onder staan. Jij bent volledig verantwoordelijk en niemand anders.
Als je je leveranciers niet vertrouwd loop je dus bewust een risico.

Belangrijker voor de verkoop op onze markt zijn andere zaken zoals isolatieveiligheid van transformatortjes en van Y-klasse condensatoren, en het gebruik van zelfdovende plastics.
Het is zelf amper te doen om al deze tests uit te voeren. Lood is maar één van de vele regels die we hebben. Het kán allemaal wel maar dan moet je ook de richtlijnen hanteren die voorschrijven hoe lang je wat voor vlam je op het apparaat moet doen, en na hoeveel seconde de brand uit zichzelf gedoofd moet zijn.

Die swabs werken verder prima voor het vaststellen of verf loodhoudend is of niet. Ben zo al eens een jaren 60-70 verlichtingsarmatuur tegengekomen wat ik met een licht schuurmiddel aan het schoonmaken was. Voor alle zekerheid toch even getest en jawel, bleek loodverf te zijn. De poetslappen die ik aan het gebruiken was, dus niet uitgespoeld voor hergebruik maar direct weggegooid.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Naar aanleiding van dit topic (recyclen van lood) vroeg in aan Google "hoeveel goud zit er in een kilogram RAM?"

Naar mijn weten kun je 15,5 gram goud halen uit 1 kilogram schapenvlees. Dit komt doordat het goudgehalte in schapenvlees ongeveer 0,155% is, wat betekent dat er 15,5 milligram goud in elke gram schapenvlees zit. Dus als je 1 kilogram schapenvlees hebt, wat gelijk is aan 1000 gram, dan heb je 15,5 gram goud.

Ik laat het lood maar links liggen en ik ga nu naar de slager om alle schapenvlees van een ram te kopen.

Voor de cheatskates hier heb ik een handleiding gemaakt hoe je relatief goedkoop op lood kunt testen. Let wel op veiligheid i.v.m. zoutzuur.

Op zaterdag 24 januari 2026 18:01:42 schreef Ledlover:
Voor alle zekerheid toch even getest en jawel, bleek loodverf te zijn. De poetslappen die ik aan het gebruiken was, dus niet uitgespoeld voor hergebruik maar direct weggegooid.

Ach, van een keertje met loodhoudende verf werken zul je echt geen gezondheidsproblemen overhouden... ;)
Alleen continu blootstelling kan op den duur problemen met de gezondheid geven.

Zelfde geldt voor asbest. Zolang je daar niet in gaat boren of zagen zul je weinig last ondervinden.
Ik heb begin jaren '80 veel met asbest deken gewerkt (toen waren de gevaren nog niet algemeen bekend)

Was verplicht bij soldeerwerk aan telefoonkabels om te voorkomen dat gasleidingen smolten door de brandervlam.
Daar kwam geen asbeststof vrij, dus weinig gevaar.

Men schiet ook vaak door. Bij het verbod op het gebruik van kwik werd dat helemaal verboden.
Daardoor konden herstellers van antieke barometers en zo meteen hun deuren sluiten...

Op zaterdag 24 januari 2026 18:19:43 schreef Arco:
[...]Men schiet ook vaak door. Bij het verbod op het gebruik van kwik werd dat helemaal verboden.
Daardoor konden herstellers van antieke barometers en zo meteen hun deuren sluiten...

Maar het mag wel in je mond zitten, tenslotte is milieu belangrijker dan mensen:
Pas vanaf 1 januari 2025 is het gebruik van kwikhoudend tandheelkundig amalgaam in de Europese Unie <in principe> verboden. Er geldt een uitzondering als de tandarts dit strikt noodzakelijk acht <altijd...> vanwege specifieke medische behoeften van de patiënt. Reeds aanwezige vullingen hoeven niet preventief vervangen te worden.

Men schiet ook vaak door. Bij het verbod op het gebruik van kwik werd dat helemaal verboden.

Ik koop nog steeds kwikbaan collectors. De toepassingen vallen buiten de scope van de RoHS of zijn uitgezonderd.

Lood is een goedje wat eenmaal opgenomen nooit meer het lichaam verlaat. Het is het "totaal opgenomen lood" wat uiteindelijk een probleem word. (en je wordt er gek van: Merk je niets van... :+)

Dus 1x een "10 x max dagelijkse dosis" is niet erg als je daarna maar 11 dagen niets binnenkrijgt (en beter nog 100 dagen). De "max dagelijkse dosis" is idioot laag omdat je 80 jaar oud wil worden en na die 80 jaar moet het totaal nog "veilig" zijn.

Ik was eigenlijk van plan 100 te worden. Gelukkig gebruik ik RoHS.

Voor de hobbyisten hier die nog met lood solderen, dat zijn er veel, de volgende tip:
Lood lost op in zuur. Zorg er daarom voor dat je nooit een appel of sinaasappel (appelsien voor sommigen hier) rond het solderen. Of tijdens. Het zuur aan je vingers lost een beetje lood op, je eet dat dan gewoon op.

Was altijd je handen na solderen met lood.

[...]
Ach, van een keertje met loodhoudende verf werken zul je echt geen gezondheidsproblemen overhouden... ;)
Alleen continu blootstelling kan op den duur problemen met de gezondheid geven.

Het schoonmaken van het armatuur is geen probleem als je weet dát het loodverf is. Want dan weet je dat je extra voorzichtig moet zijn om je gezicht niet aan te raken en om je leefomgeving niet te besmetten.
Wat wel een probleem is, zijn restanten loodhoudende verf die in m'n wasmachine of in m'n kleren achterblijven. Of als je het niet weet en dezelfde vaatdoekjes gebruikt voor de keuken en voor het armatuur.

Zelfde geldt voor asbest. Zolang je daar niet in gaat boren of zagen zul je weinig last ondervinden.
Ik heb begin jaren '80 veel met asbest deken gewerkt (toen waren de gevaren nog niet algemeen bekend)

Was verplicht bij soldeerwerk aan telefoonkabels om te voorkomen dat gasleidingen smolten door de brandervlam.
Daar kwam geen asbeststof vrij, dus weinig gevaar.

Asbest werkt anders dan lood. Lood werkt door accumulatie en hoe meer je in je hebt, hoe sterker de effecten. En die effecten op de geestelijke gesteldheid zijn al bij passieve blootstelling (loodhoudende benzine) meetbaar.
Asbest is daarentegen meer een soort loterij. Van één vezel kan je al kanker oplopen al is die kans extreem klein. Maar hoe meer loten je koopt, hoe groter de kans op asbestkanker is. Er zijn mensen die ketels hebben geïsoleerd die dat hebben overleefd ondanks zware dagelijkse blootstelling. Er zijn mensen die nooit zelf met asbest hebben gewerkt maar die toch zijn overleden aan asbest. De partner van die persoon had gewerkt met asbest, de vrouw had de asbestvervuilde kleding gewassen. De man heeft het overleefd terwijl die veel meer blootstelling had dan de vrouw.
Bij lood is het veel meer een garantie dat je vanaf een bepaalde hoeveelheid geabsorbeerd lood, bepaalde hersenschade krijgt.

Asbestdekens zijn gevaarlijk. Dat jij geen loskomende vezels ziet, betekent niet dat ze er niet zijn! Die krengen zijn immers microscopisch klein en alleen de grotere stukken zijn zichtbaar.

Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat we in 2026 nog laconiek gaan doen over de risico's van deze stoffen terwijl er zoveel mensen aan asbestgerelateerde ziektes zijn overleden, en we letterlijk kunnen meten dat de aggressie van mensen minder is geworden sinds loodhoudende benzine verboden is op de openbare weg.