Die HPI heeft er inderdaad warmpjes bij gezeten.
Zelfs de kwartsbuis is flink vervormd, nog nooit gezien!

En die aan buis+ armatuur wordt gewerkt.
Ben er nog niet terug geweest, maar dat gaat goed komen. :)

Op dinsdag 20 januari 2026 20:26:34 schreef Kruimel:
O wow, die HPI-T heeft het warm gehad... :o Ik dacht dat die dingen bij het ouder worden eerst donkergrijs werden en daarna soms explodeerden. Dit opzwellen kende ik niet. Misschien heeft hij op een te zware ballast gezeten of is daar water in gekomen.

Water in gekomen zou nog best wel eens kunnen. Dit is een dakpannen fabriek, maar als het hard regent heb je binnen een paraplu nodig of je moet slingerend door de fabriek |:( (Nog niet zo extreem als het klinkt, maar het dak is wel behoorlijk slecht)

Een dakpannenfabriek met een lek dak _/-\o_

Op dinsdag 20 januari 2026 21:56:52 schreef revado:
Een dakpannenfabriek met een lek dak _/-\o_

tja, wat B keuze pannen op een paar pallets verzamelen en vervangen dat dak. maarja, ken ook wel n school waar men met emmers kan gaan zeulen als het regent. op t werk kon ik ook ruim een decennia jaarlijks het dak her en der herstellen. het is op een gegeven moment wel vervangen maar de foto's van opgezwollen meubels en rokende watergekoelde tlbakken werden er niet minder om..

edit: idd haal je die panden er zo uit vanuit de lucht. dergelijke grote hallen hebben zelden dakpannen erop, maar hier is de reden natuurlijk wel duidelijk geweest waarom die keuze destijds.

[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]

Tja, was het maar zo simpel. Maar de constructie onder de pannen is ook erg slecht op sommige plaatsen. Ook nog de aanpassingen die jaren geleden gedaan zijn waar het nu kan lekken. Of grote ventilatiesleuven waar de regen door naar binnen waait.
Het is een heel oud fabriekspand wat nog midden in een woonwijk staat. Zoals ook de 2 andere dakpanfabrieken hier in Tegelen. Alleen één daarvan is onlangs gesloten. Monier.

En het dak vervangen? Dat red je niet met een paar pallets. Eerder een paar honderd pallets en dan zit je nog krap. Zo'n fabriek is groter dan je denkt.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (16%)]

Deze kleurcode kende ik niet:

Het is een soort van medium-koud wit.

Tevens:

Een oude (maar werkende) TL-E.

En tot slot:

Het typeplaatje van een oud IP65 armatuur.

Kleur 25 is voor de Duitse markt, is dezelfde met 33 in Nederland.
Ik heb deze liggen in de 20 Watt T12.

Ik denk dat het verschil tussen kleur 25 en 33 de CRI is. Kleur 740 versus kleur 640 in moderne termen.

De kleur valt niet op tegenover kleur 33 buizen aan het plafond, dus het zou best kunnen dat het alleen een klein verschil is in CRI. Ik heb niet de gelegenheid om ze echt naast elkaar te bekijken.

Op donderdag 29 januari 2026 19:56:42 schreef TV museum:
Kleur 25 is voor de Duitse markt, is dezelfde met 33 in Nederland.
Ik heb deze liggen in de 20 Watt T12.
[bijlage]

Dat is wel een leuk lampje, en ook nog eens ongebruikt. Nice! _/-\o_

Ik kwam laatst ook ergens een T12 TL20W/33 tegen. Die werkte toen niet, maar hij leek niet opgebrand dus die zou misschien nog eens tot leven kunnen worden gebracht als die gelegenheid misschien nog eens komt. Ik zal proberen er een foto van te maken voor de geïnteresseerden.

Die TLE 22W zeker bewaren, daar kan iemand heel blij mee worden voor een loupelamp!

Twee Philips TLE's 22 Watt nieuw in doos gekregen, per twee verpakt.
Gemaakt in februari 1959. Philips had blijkbaar nog moeite om deze ronde lampen perfect rond te krijgen

Op donderdag 29 januari 2026 20:59:04 schreef maartenbakker:
Ik denk dat het verschil tussen kleur 25 en 33 de CRI is. Kleur 740 versus kleur 640 in moderne termen.

Dit klopt. Het verschil is zichtbaar maar klein. De fosfortechniek is hetzelfde. Het rendement is een klein beetje minder waarschijnlijk doordat de fosforlaag iets dikker is wat de kleurweergave ten bate komt.
Maar niet zo dik als bij een kleur 34 buis, die een CRI van 85 heeft maar een rendement van slechts 50lm/w.
25 zie je inderdaad vaker op de duitse markt.

Dit gevonden in Philips catalogus 1979, kleur 25 staat er ook bij.

Dus inderdaad een hogere CRI, maar als bijkomstigheid een lager rendement.

En een bevestiging van iets dat ik ooit op een doosetiket zag, dat kleur 33 op enig moment geen 4000 maar 4200K was. Is dat altijd zo geweest?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

In de jaren 70 boekjes is 33 4200K, in 1984 naar 4100K en later 33-640 4000K.

1979

1984

heden

Hier nog wat oud spul dat ik tegen kwam:

Dat 6E betekent toch mei 1976/1996/2016? Hoe weet je welke het is?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (25%)]

Ook wat spul dat nog in gebruik was of in voorraad:

Op zondag 8 maart 2026 21:43:48 schreef Kruimel:
Hier nog wat oud spul dat ik tegen kwam:
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Dat 6E betekent toch mei 1976/1996/2016? Hoe weet je welke het is?

Ik denk 1976. Made in Holland, in 2016 was Roosendaal al gesloten. 1996 ook optie, maar dacht al andere soort afdruk op de buis. Meestal zie aan verpakking ook wel de juiste datum.

Die verpakking ga ik helaas niet meer aan komen, deze lamp is defect uit een armatuur gekomen... Ik heb echter wel een TL-D buis met hetzelfde logo met datumcode "2L" waar het schildje niet op staat, wat doet vermoeden dat er in 1992 al geen schild meer op de opdruk stond. Tenzij Roosendaal nog open was in 2012 natuurlijk.

Bij dezen een dubbel TL-M armatuur:

Hier zitten helaas van die buizen in waar de eindkappen los komen als je ze los draait.

Daar zit een enormen dubbel trafo in, mooi ding.
Die kan je ook dimmen als de voorgloei trafo er ook in zit.
De lampen gaan bij -30 nog aan...

De dubbele armaturen die ik hier tot nu toe gezien heb hadden allemaal twee losse voorschakelapparaten. Dat maakt ze niet lichter, maar het zijn typisch (elektrisch gezien) gewoon twee losse lampen. Ik wist niet dat je ze kon dimmen, maar ze hebben wel een goede cos φ, dus dat zou moeten helpen met klassieke dimmers.

Helaas is het echte probleem dat de TL-M buizen die hier in moeten al wel langer moeilijk te krijgen waren. Af en toe vind ik nog wel een werkende in een armatuur in een weinig gebruikte ruimte zodat ik wat kan wisselen, maar dat is alleen heel soms handig. Je zit er toch aan vast dat je minstens één van de beide armaturen moet vernieuwen (wat na 60 jaar niet onredelijk is, maar niet altijd handig uit komt).

Zou het mogelijk zijn om met een beetje geleidend tape en een weerstandje een reguliere TL-D te modificeren om als TL-M te werken? Die TL-M technologie vind ik op zich wel interessant, maar eigenlijk weet ik niet echt hoe die dingen anders zijn dan normale TL-buizen. Ze werken namelijk wel met een klassieke ballast en starter, maar in een TL-M armatuur gaat een normale buis niet aan tenzij je het contact kort verbreekt.

Ik heb ooit een paar gewone buizen aangepast naar TL-M om te kunnen dimmen.
Vroegah, en dan bedoel ik ergens jaren 80, had je voor alarmsystemen van die stips die je op een raam kon plakken rondom en dan met vernis afwerken.
Ruit kapot was loop open en alarm.
Daar heb ik een stripje van op een buis geplakt en een ( dacht) 1 M ohm weerstandje naar een pootje van de fitting ( aan een kant).
Werkte prima.
Zoiets zou je eens kunnen proberen met bv dit spul.
Dat weerstandje kan ik even nameten bij een TL-E die ik heb liggen.
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html?subj=goods-un&_bg_fs=1&amp…

En anders trafo's er uit en een ledbuis er in...

Oude TL armaturen dimmen komt meer bij kijken, zie boekje 1972.

Dat klopt.
Ik heb dat ergens rond 1980 zelf gebouwd met, per buis, een normaal VSA, een gloeistroomtrafo ( zo'n ingegoten type ter grootte van een 8 watt VSA) en een zelfgebouwde dimmer met triac.
Ik had in een koof aan beide kanten in het verlaagde schrootjes plafond in mijn kamer 4 x TL 40 w 27.
Kamer 2,60 breed dus 2 x TL40 paste mooi naast elkaar met 120 cm per buis.
De buizen voorzien van een eigen stripje omdat TLM schandalig duur was en ik kleur 27 wilde.
Er zat wel een 40 watt gloeilamp bij om het stabiel te laten werken anders regelt het niet mooi.
Het heeft er vele jaren gezeten
Die gloeistroom trafo's moeten nog ergens in een doos liggen, die waren 2 x 4 volt per gloeidraad staat mij bij.