henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Deze lamp heeft al een tijdje gehangen op een gevel:
Volgens mij een HGS201/080G, hier kon ik hem nog vinden:
https://www.lamptech.co.uk/Documents/Catalogues/Philips%20-%20Catalogu…
Een oude catalog van 1985!
Waarschijnlijk is de lamp maar ooit 1 keer vervangen en misschien zelfs nooit.
Een HPL-N lamp (E27 fitting) dus?
Nu komt het, het ding gaf vrijwel geen licht meer, uiteindelijk vervangen door een LED armatuur van 30W, toen ik eindelijk een hoogwerker ter beschikking had.
Nou toch eens een leuk onderzoekje gedaan wat de lamp nu echt verbruikt met bijna geen licht opbrengst meer, voordat ik de boel gestript heb en de metalen/onderdelen gescheiden heb voor de afvalcontainer.
Het is ongelofelijk: maar de lamp verbruikte echt nog de volle 80W!! (Gemeten met een kWh meter) Met een licht opbrengst van maar 5W of zo.
Die is in een mum van tijd terug verdiend.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hij is van 1992, dus misschien inderdaad hooguit 1 keer vervangen. Met een beetje geluk staat er op de lamp ook nog een datumcode.
Die HPL ( kwik) lampen gaan eeuwig mee bijna 
Ze gaan langzaam naar groen-blauw licht en dat wordt steeds minder.
Als je 80 watt meet is het wel minder dan een goede lamp, de vsa is bij die singen ook goed voor een kleine 10 watt.
Maar inderdaad opmerkelijk dat er toch zoveel opgenomen wordt.
Ja, de HGS serie, beroemde dingen, aan ons orgelmuseum ( antikraak) zitten er 5 aan de buitenkant.
Daar waren de lampen ook tot "gloeiende spijkers "gereduceerd, die zullen ook van 1980 of zo zijn geweest.
Een handje nieuwe HPL-N pro er in en weer volop licht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 19 september 2025 07:50:16 schreef revado:
Die HPL ( kwik) lampen gaan eeuwig mee bijna
Ze gaan langzaam naar groen-blauw licht en dat wordt steeds minder.
Als je 80 watt meet is het wel minder dan een goede lamp, de vsa is bij die singen ook goed voor een kleine 10 watt.
Maar inderdaad opmerkelijk dat er toch zoveel opgenomen wordt.
Ja, de HGS serie, beroemde dingen, aan ons orgelmuseum ( antikraak) zitten er 5 aan de buitenkant.
Daar waren de lampen ook tot "gloeiende spijkers "gereduceerd, die zullen ook van 1980 of zo zijn geweest.
Een handje nieuwe HPL-N pro er in en weer volop licht.
draai er 23W led in en je hebt de lampen er in een 3/4 jaar uit. heb die ervaring ook met HPL lampen, nog amper licht geven en dan blijkt de lichtbron al 20 jaar te zijn. bij SON lampen is het vaak dat ze uitvallen en weer herstarten, en dat kunnen ze jaren volhouden. meestal begeeft de vsa het eerder..
Op vrijdag 19 september 2025 08:10:52 schreef testman:
[...]draai er 23W led in en je hebt de lampen er in een 3/4 jaar uit. heb die ervaring ook met HPL lampen, nog amper licht geven en dan blijkt de lichtbron al 20 jaar te zijn. bij SON lampen is het vaak dat ze uitvallen en weer herstarten, en dat kunnen ze jaren volhouden. meestal begeeft de vsa het eerder..
Dat klopt, maar het is niet ons pand en all in huur
.
Die HPL's waren 25 eurie voor 10 stuks, nieuw als restpartijtje. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
30lm/W is gewoon mogelijk voor een gloeilamp, maar je moet niet vragen naar de levensduur 
Lamp trekt op 30V van mijn labvoeding al 400mA. Dus een behoorlijk stevig PTC-effect. Ik ga hem niet testen op 230V want dat scheelt de koper al een significant stuk van de brandduur.
P.S. Ik neem aan 1983 en niet 2003, maar er staat wel een EAN-code onderop het doosje. Deden ze dat in 1983 al?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die verpakking is echt wel 1983, geen 2003. ken die lamp en verpakking zelfs nog wel. lag er thuis 1 op zolder. gaf een bak licht ook. maar dat duurde idd niet heel lang heeft maar enkele branduren. en met achtereen gebruiken al helemaal niet veel, kan zn warmte niet kwijt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 22 september 2025 07:00:43 schreef Jinny:
Dan is ie 2003, EAN was er in '83 nog niet.
I stand corrected,
The EAN barcode system emerged in 1979 as a response to the need for a standardized product identification system beyond North America.
Initially, the Universal Product Code (UPC-A) was used primarily in the United States and Canada. However, as international trade expanded, a new format was necessary to facilitate sales in Europe and other regions.
Kruimel
Honourable Member
Ik moest opzoeken wat dit ook alweer betekende, maar dit is een menglichtlamp:
In deze lamp zit blijkbaar een kwiklamp met een gloeidraad als ballast die het ontbrekende rood van de kwiklamp deels compenseert. Je moet het net weten, want hij lijkt op een normale kwiklamp met een E40 fitting en het opschrift is niet super duidelijk.
Ik weet niet hoe oud hij is en wanneer ze werden gemaakt, maar dit is de eerste keer dat ik er één in werkelijkheid tegen kom.
Dat zal zeker een oudje zijn, ik schat jaren 60, Maarten op Marcel weten het exacte jaar wel.
Lang geleden zaten er in het bezuidenhout ( Den Haar) Menglichtlampen van 160 watt in die karakeristieke groene palen.
Deels met B22 bajonet.
Ik weet van een tate die van ver oor de oorlog in het bezuidenhout woonde dat die palen er voor de oorlog al stonden na van gas naar elektra te zijn gegaan.
Doet ie het nog Kruimel?
Ze gaan zelden kapot tenzij de gloeidraad gesneuveld is.
Marcel heeft een leuke site over menglichtlampen:
http://www.marcelstvmuseum.com/oude%20straatverlichting/ml%20kwiklampe…
[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]
Kruimel
Honourable Member
Deze komt uit een voorraad en hij lijkt ongebruikt, dus er is een goede kans dat hij nog werkt. Als ik het lief vraag kunnen we hem op een rustig moment misschien nog wel een keer in een fitting draaien, al zou ik moeten zoeken naar de toepassing als we ontdekken dat het ding werkt.
PS Zaten er menglichtlampen in de straatverlichting? Ik ken dit soort palen, maar in mijn beleving zat er meestal een normale kwiklamp in.
Uit de overleveringen gehoord van een hele oude GEB man, die al jaren niet meer onder ons is, zat er voor de oorlog een gloeilamp in.
Daar is later een menglicht voor in de plek gekomen omdat er geen vsa in zat.
Maar of het bij al dit soort palen was weet ik niet.
Zal eens zoeken of ik wat kan vinden in het boek over haagsche straatverlichting wat ik heb.
Op vrijdag 28 november 2025 17:55:29 schreef Kruimel:
Ik moest opzoeken wat dit ook alweer betekende, maar dit is een menglichtlamp:
[bijlage]
In deze lamp zit blijkbaar een kwiklamp met een gloeidraad als ballast die het ontbrekende rood van de kwiklamp deels compenseert. Je moet het net weten, want hij lijkt op een normale kwiklamp met een E40 fitting en het opschrift is niet super duidelijk.Ik weet niet hoe oud hij is en wanneer ze werden gemaakt, maar dit is de eerste keer dat ik er één in werkelijkheid tegen kom.
Denk uit 1985, verpakking zegt ook meer, groene ronde verpakking wellicht 1985.
Anders 2005. Zeker geen jaren 60, andere bestelnummers in 1965.
Code C5 0f G5? op foto moeilijk te zien. Letter is voor maand.
Gemaakt in Turnhout.
Heb inmiddels ook hier een aantal uit mijn verzameling staan, zie https://www.lighting-gallery.net/gallery/thumbnails.php?album=8071
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Die ML's zijn leuk maar beetje zuinig op zijn. Voor regelmatig gebruik beter eentje van Aliexpress halen, zoekwoord 'fluorescent self ballasted'.
Die zijn totaal niet fluorescent, er zit gewoon een matte coating in de ballon.
Ik heb zelf een MLR met fosfor coated reflector, die geeft een zeer aangenaam licht. De ML (al eens eerder hier gepost) en de chinese variant daarop, hebben een matige kleurweergave en een groenwittig licht. Prima als werklicht overigens, de hogere kleurtemperatuur helpt met een scherper zicht.
Met beide lampen zit ik met het feit dat ik met 240-245v netspanning zit, en de lampen toch echt voor 220v bedoeld zijn. Moet nog eens een zware 24v trafo aanschaffen om als autotrafo te gebruiken om de spanning naar beneden te halen voor dat soort spul, en die topics opsnorren waar in staat wat de juiste manier van aansluiten was gezien daar ook verschillende filosofieën over waren.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (27%)]
Ik had een paar HPL 50 watt gescoord, chinese makelij.
Dat is brol, ze zijn al groenig wat kleur betreft, maar in heel korte tijd is licht met 50% gedaald en ga je ze verwarren met een groen stoplicht...
De enige oude philips HPL-N 50 die er nog is in een paal doet het na zeker 15 jaar nog prima.
Die is nog "actief" de andere 2 zit een led geval in nu 
Kruimel
Honourable Member
Op zondag 30 november 2025 14:26:34 schreef Ledlover:
Die ML's zijn leuk maar beetje zuinig op zijn. Voor regelmatig gebruik beter eentje van Aliexpress halen, zoekwoord 'fluorescent self ballasted'.
Als ik die zoekterm gebruik krijg ik alleen balonnen te zien... 
In elk geval was de lamp op de foto niet van mij en wil ik deze lampen helemaal niet hebben, ik heb er geen toepassing voor. De foto was voor de geïnteresseerden in deze dingen. Ik weet niet hoeveel mensen hebben aan deze foto's, maar ik vind het onderwerp wel interessant.
Mooi overzicht trouwens Marcel, ik heb wel even genoten door rond te klikken op je site. 
Nog een defecte TL-D en twee defecte TL-M's van verschillende makelij:
Op maandag 1 december 2025 06:20:02 schreef Kruimel:
[...]
In elk geval was de lamp op de foto niet van mij en wil ik deze lampen helemaal niet hebben, ik heb er geen toepassing voor. De foto was voor de geïnteresseerden in deze dingen. Ik weet niet hoeveel mensen hebben aan deze foto's, maar ik vind het onderwerp wel interessant.
O
Ik had nog even de hoop dat ie in V &A zou komen te staan 
Kruimel
Honourable Member
Voorlopig even niet, maar bij eventuele afvoer zal ik aan je denken. Misschien is het volgende interessant voor je: deze webwinkel zegt een aantal van de lampen waar je van houdt te verkopen:
[verwijderd wegens onderstaande feedback]
De site (solidlight.nl) ken ik verder niet, maar ze hebben veel van deze rare oude lampen zo te zien voor best redelijke prijzen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze lampen vroeger goedkoper waren.
[verwijderd wegens onderstaande feedback]
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (47%)]
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Solidlight heeft heel erg veel online staan dat ze helemaal niet kunnen leveren. Ik heb daar 5 dingen geprobeerd te bestellen waarvan er uiteindelijk niet één geleverd kon worden. En dat vertelden ze pas toen ik al had betaald.
Vermijden, die tent. Of op z'n minst eerst vragen of het wel op voorraad is. Ik heb zonder te vragen mijn geld wel teruggehad maar ik probeerde dus daar een menglichtlamp te kopen, maar die staat zo te zien nog gewoon op de site.
Die site ken ik, daar heb ik al eens wat weg gehaald, doosje waar weinig op staat , maar wel PRC...
De kosten zijn bizar laag, "vroegah" kostte een HPL beduidend meer, maar dat waren dan wel de echte Philips in de ribkartonnen verpakking.
Deze leven beduidend minder lang en hebben een forsorlaag waar je door kan kijken...
Kunnen natuurlijk ook vervalsingen zijn, die tekst op de HPL lijkt ook een andere kleur te hebben wat Philips normaal gebruikt. Ik weet wel dat er in Nederland ook namaak Philips SOX lampen verkocht zijn.