Die bovenste buis is de 60 jaar wel voorbij denk ik.
Die vsa is onverwoestbaar, die gaat nooit kapot.
Heb er een liggen voor 2 x 40 watt.
Ook prima geschikt als anker 
Prachtig spul.
De bovenste buis is gemaakt in maart 1962.
Denk niet best meer aan de zwarting te zien.
[Bericht gewijzigd door TV museum op (35%)]
Kruimel
Honourable Member
Nee helaas is die hoogstwaarschijnlijk EOL, die stond in de hoek en is zo te zien de voorganger geweest van het broertje van die op de tweede foto en nooit opgeruimd.
PS Hoe zag je wanneer die gemaakt was?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dank je Marcel, ja E6, op mijn telefoon is de foto net iets duidelijker.
Ik ga de buis redden voor hij bij een aanstaande led actie de bak in gaat 
Gisteren kwam ik in de fabriek bij de afvalverzamelplaats voor elektra een hoop lampen tegen.
De TL-buizen zul je wel al hebben, maar er lagen ook nog 2 varianten van 400W kwiklampen.
Kruimel
Honourable Member
O wow, die HPI-T heeft het warm gehad...
Ik dacht dat die dingen bij het ouder worden eerst donkergrijs werden en daarna soms explodeerden. Dit opzwellen kende ik niet. Misschien heeft hij op een te zware ballast gezeten of is daar water in gekomen.
Volgens mij zijn die HPI lampen trouwens halide-lampen, daar zou niet heel veel kwik in moeten zitten.
Op zondag 11 januari 2026 18:58:55 schreef revado:
Ik kwam dit schatje tegen in een kelder in een heel oud appartementencomplex.
Hij doet het nog prima, maar ik denk dat ik er een 18/840 in draai en deze veilig mee neem![]()
Dat is wel een mooie inderdaad. Die met de koperen einden zijn wel oud inderdaad. Ik zou het ding met armatuur en al geprobeerd hebben te vervangen, want zo een ding in een nieuw armatuur is ook niks. Een toepasselijke LED vervanger is helemaal zo duur niet en vinden ze daar vast prachtig.
Die HPI heeft er inderdaad warmpjes bij gezeten.
Zelfs de kwartsbuis is flink vervormd, nog nooit gezien!
En die aan buis+ armatuur wordt gewerkt.
Ben er nog niet terug geweest, maar dat gaat goed komen. 
Op dinsdag 20 januari 2026 20:26:34 schreef Kruimel:
O wow, die HPI-T heeft het warm gehad...Ik dacht dat die dingen bij het ouder worden eerst donkergrijs werden en daarna soms explodeerden. Dit opzwellen kende ik niet. Misschien heeft hij op een te zware ballast gezeten of is daar water in gekomen.
Water in gekomen zou nog best wel eens kunnen. Dit is een dakpannen fabriek, maar als het hard regent heb je binnen een paraplu nodig of je moet slingerend door de fabriek
(Nog niet zo extreem als het klinkt, maar het dak is wel behoorlijk slecht)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 20 januari 2026 21:56:52 schreef revado:
Een dakpannenfabriek met een lek dak
tja, wat B keuze pannen op een paar pallets verzamelen en vervangen dat dak. maarja, ken ook wel n school waar men met emmers kan gaan zeulen als het regent. op t werk kon ik ook ruim een decennia jaarlijks het dak her en der herstellen. het is op een gegeven moment wel vervangen maar de foto's van opgezwollen meubels en rokende watergekoelde tlbakken werden er niet minder om..
edit: idd haal je die panden er zo uit vanuit de lucht. dergelijke grote hallen hebben zelden dakpannen erop, maar hier is de reden natuurlijk wel duidelijk geweest waarom die keuze destijds.
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
Tja, was het maar zo simpel. Maar de constructie onder de pannen is ook erg slecht op sommige plaatsen. Ook nog de aanpassingen die jaren geleden gedaan zijn waar het nu kan lekken. Of grote ventilatiesleuven waar de regen door naar binnen waait.
Het is een heel oud fabriekspand wat nog midden in een woonwijk staat. Zoals ook de 2 andere dakpanfabrieken hier in Tegelen. Alleen één daarvan is onlangs gesloten. Monier.
En het dak vervangen? Dat red je niet met een paar pallets. Eerder een paar honderd pallets en dan zit je nog krap. Zo'n fabriek is groter dan je denkt.
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat het verschil tussen kleur 25 en 33 de CRI is. Kleur 740 versus kleur 640 in moderne termen.
Kruimel
Honourable Member
De kleur valt niet op tegenover kleur 33 buizen aan het plafond, dus het zou best kunnen dat het alleen een klein verschil is in CRI. Ik heb niet de gelegenheid om ze echt naast elkaar te bekijken.
Op donderdag 29 januari 2026 19:56:42 schreef TV museum:
Kleur 25 is voor de Duitse markt, is dezelfde met 33 in Nederland.
Ik heb deze liggen in de 20 Watt T12.
[bijlage]
Dat is wel een leuk lampje, en ook nog eens ongebruikt. Nice! 
Ik kwam laatst ook ergens een T12 TL20W/33 tegen. Die werkte toen niet, maar hij leek niet opgebrand dus die zou misschien nog eens tot leven kunnen worden gebracht als die gelegenheid misschien nog eens komt. Ik zal proberen er een foto van te maken voor de geïnteresseerden.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Op donderdag 29 januari 2026 20:59:04 schreef maartenbakker:
Ik denk dat het verschil tussen kleur 25 en 33 de CRI is. Kleur 740 versus kleur 640 in moderne termen.
Dit klopt. Het verschil is zichtbaar maar klein. De fosfortechniek is hetzelfde. Het rendement is een klein beetje minder waarschijnlijk doordat de fosforlaag iets dikker is wat de kleurweergave ten bate komt.
Maar niet zo dik als bij een kleur 34 buis, die een CRI van 85 heeft maar een rendement van slechts 50lm/w.
25 zie je inderdaad vaker op de duitse markt.
maartenbakker
Golden Member
Dus inderdaad een hogere CRI, maar als bijkomstigheid een lager rendement.
En een bevestiging van iets dat ik ooit op een doosetiket zag, dat kleur 33 op enig moment geen 4000 maar 4200K was. Is dat altijd zo geweest?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]