Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Ik heb een tweedehands lavalamp gekocht en daar bleek een 60W lamp uit Belarus in te zitten. De lavalamp is made in taiwan. En er hoort een 40w lamp in, dus als ik dan toch lampen aan het fotograferen ben, dan die vervanger ook gelijk.

Oeps, die laatste is van een conculega-lampenbakker, maargoed, wel nostalgisch oud.

Op zaterdag 5 juli 2025 17:23:25 schreef Proxxima:
Een lampje dat naar mij onderweg is... Ben benieuwd of die de post overleefd...
Naar verluidt een Philinea lamp van 1954

[bijlage]
[bijlage]

? Zitten de aansluitingen aan de zijkant? Bijzonder ding. Is dat een gasontladingslamp of een gloeilamp?

revado

Honourable Member

Ken je die niet?
Philinea, geleverd in 35 watt, 60 watt en 120 watt.
Die laatste was een lang en zeer kwetsbaar ding...
Ze zijn ook gebogen geleverd maar die heb ik zelf nooit gezien.
Zit een glazen staaf over de hele breedte van de lamp in de buis met een gloeidraad er aan op "pootjes".
Een echte gloelamp dus.
Tegenwoordig zijn er led vervangers voor.

De kleine contactvlakjes ( vertind) aan de onderkant van de fittingen zijn de aansluitingen.
De messing fitting zelf is alleen om vast te zetten.
De latere armaturen hadden een dubbelpolige drukknop onder de buis, buis er uit was spanning weg.
Die van Proxxima is niet beveiligd.

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Als ik er ooit al een gezien heb, dan als klein ukje bij mijn opa. Het is een lamp uit grootvaders tijd. En als ukje lukte het me nog niet zo’n lamp uit het armatuur te halen om te kijken hoe de voetjes er uit zagen. En of het een TL was met voetjes aan de zijkant of iets anders vreemds. Er staat me vaag iets van bij dat ik me dat afvroeg, ik vroeg me als kind wel dergelijke dingen af. Dus dank je wel, nu weet ik het eindelijk :) een gloeilamp met zijvoetjes.

Edit:
En blijkbaar is er niet 1 standaardmaat peertje ook. De belarussische peer is iets kleiner. Daardoor past de clasictone net niet onder de fles van de lavalamp, ik heb er dus het osram kogellampje maar ingedraaid.

Hum. Zouden er dergelijke E27 kogellampjes bestaan die voor 380V bedoeld zijn? (Om op 240Vac langer mee te gaan met minder lichtopbrengst maar wel ongeveer 40W aan warmte, het zal wel niet lineair schalen dat ik dan een 60W 360V lamp zou moeten hebben…)
Edit2: misschien makkelijker een gepaste condensator in serie met een 60w 240v kogellampje te zetten. Om op 40W uit te komen. Maar voorlopig is het 40W lampje nog heel.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op zondag 6 juli 2025 22:34:01 schreef Lucky Luke:
Hum. Zouden er dergelijke E27 kogellampjes bestaan die voor 380V bedoeld zijn? (Om op 240Vac langer mee te gaan met minder lichtopbrengst maar wel ongeveer 40W aan warmte, het zal wel niet lineair schalen dat ik dan een 60W 360V lamp zou moeten hebben…)

Ja die hebben bestaan, 380V lampen. Ik heb ze ooit gezien. Ook 24V en 12V bestaan, vooral in de scheepvaart werden die vroeger gebruikt. Ik heb lang geleden eens verlichting gemaakt op 24V voor een tijdelijke woning waar ze geen permanente elektra hadden.

Die philinea in gebogen uitvoering zitten / zaten vooral in platfond amaturen en loep-lampen. Hier en daar kom je ze nog wel tegen.

rob040

Special Member

Op zondag 6 juli 2025 22:56:56 schreef henri62:
Die philinea in gebogen uitvoering zitten / zaten vooral in platfond amaturen en loep-lampen. Hier en daar kom je ze nog wel tegen.

Ben je nou niet in de war met TL? :?

revado

Honourable Member

Ik denk ook dat Henri daar de TL-E mee bedoeld, de ronde tl.
Er was ook een uitvoering philinea met een fitting in het midden, maar die kwam niet veel voor.

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik geloof dat ik gebogen (denk 'macaroni') philinea-achtige lampen wel ben tegen gekomen in een van de oude catalogi. Maar geheel cirkelvormig zijn TL's.

Kruimel

Honourable Member

Op zondag 6 juli 2025 22:34:01 schreef Lucky Luke:
En blijkbaar is er niet 1 standaardmaat peertje ook. De belarussische peer is iets kleiner. Daardoor past de clasictone net niet onder de fles van de lavalamp, ik heb er dus het osram kogellampje maar ingedraaid.

Gloeilampen van grotere vermogens zijn vaak ook wat groter, toen ik student was had iemand er ergens een 150W exemplaar gevonden en had die toen in een kleine schemerlamp gedraaid waar die pontificaal bovenuit stak. Volgens mij is die standaard maat gewoon iets dat in de productie makkelijker was voor de courante vermogens.

Edit2: misschien makkelijker een gepaste condensator in serie met een 60w 240v kogellampje te zetten. Om op 40W uit te komen. Maar voorlopig is het 40W lampje nog heel.

Volgens mij niet, want langere dunnere gloeidraden zijn moeilijker te maken en inefficiënter. Oven- en koelkastlampjes zijn wel gemaakt met een lagere gloeidraadtemperatuur, maar geen 40W. Die schokbestendige peertjes voor in looplampen hebben dat ook, maar zijn naar mijn weten altijd 60W.

Op zondag 6 juli 2025 22:11:13 schreef revado:
Ken je die niet?
Zit een glazen staaf over de hele breedte van de lamp in de buis met een gloeidraad er aan op "pootjes".
Een echte gloelamp dus.

En wel echt onder de meest inefficiënte gloeilampen op de markt. In Afrika heb ik ze wel gezien, maar niet van Philips. Blijkbaar is er nog wat Aziatische productie van, maar zelfs vroeger waren die dingen alleen een oplossing voor het willen hebben van een lineaire lamp. Ze gaan wel lang mee omdat de gloeidraad op een relatief lage temperatuur draait, maar voor 60W geven ze erg weinig licht.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op zondag 6 juli 2025 23:09:24 schreef revado:
Ik denk ook dat Henri daar de TL-E mee bedoeld, de ronde tl.

Oops, je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

revado

Honourable Member

Schokbestendige lampen.
Ook wel hamerslaglampen genoemd ( wat ook anders opgevat kan worden :) ) bestaan / bestonden in vele uitvoeringen en wattages.
Bekend waren de zg portieklampen met een haltertje er op van 15 en 25 watt.
De lampen met een hamertje er op waren er tot 150 watt meen ik.
En de "stoplicht" lampen ( verkeerslicht signaal lampen) zijn er zover ik weet van 15 tot 150 watt.
Die hebben helemaal een mooie stevige constructie en overleven een oude looplamp met gemak weet ik uit ervaring.

De philineas zaten boven menige spiegel in de badkamer of in het ouderwetse wandmeubel in de woonkamer.
En in de kleedkamers van theaters en dergelijke zaten er stapels rond de spiegels.

Bij een klant ( seniorencomplex) zater er zeker een stuk of 100 in de 60 watt uitvoering door het hele gebouw als indirecte verlichting in een koof. ( meteen bijverwarming :D )
In het ( als lang als werkplaats in gebruik zijnde) ex mortuarium zitten er nog een stuk of 25 schat ik.
armatuur met lamp, niet meer aangesloten maar wel eind jaren 50.
Ik moet ze er nog een keer af halen.
Als iemand interesse heeft in een of meer armaturen met lamp voor de "heb" even laten weten!

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op zondag 6 juli 2025 22:11:13 schreef revado:
Ken je die niet?
Een echte gloelamp dus.
Tegenwoordig zijn er led vervangers voor.

De kleine contactvlakjes ( vertind) aan de onderkant van de fittingen zijn de aansluitingen.
De messing fitting zelf is alleen om vast te zetten.
De latere armaturen hadden een dubbelpolige drukknop onder de buis, buis er uit was spanning weg.
Die van Proxxima is niet beveiligd.

In de jaren '70-'80 kwam je die veelvuldig tegen.
In badkamers, hotelkamers, boven de wasbak, als aanrechtverlichting, als kastverlichting.
Ik was er verre van verzot op, weinig lichtopbrengst, fragiel bij het vervangen en voornamelijk een zéér geel, bijna oranje, licht.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik verkoop ze zo nu en dan nog. Meestal de 35W versie. Kennelijk zijn er nog steeds liefhebbers voor. Elders kun je zelfs LED-versies kopen.

Proxxima

Golden Member

Nou de lamp is vandaag binnengekomen. En er zit gelijk een leuk verhaaltje aan...

Als eerste, de lamp heeft de reis overleeft. En hij doet het zelfs nog! De lamp zelf is erg zwaar, ik denk dat het glas een slag dikker is dan de latere Philinea's. De tekst Philinea is ook niet op de lamp te vinden zoals het wel op latere exemplaren staat.

Het voetje is ook van de kwaliteit die we uit die jaren kennen.

Maar, de lamp komt uit Bedum. Veeno was een fietsenmerk uit Bedum. Laat mijn lieftallig nu ook uit Bedum komen. Mijn schoonmoeder kent het merk nog wel. En er blijkt zelfs een straat naar vernoemd te zijn in Bedum.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veeno

Dus deze lamp mag niet meer weg nu van lieftallig. Zie je wel dat het een leuke hobby is! O-)

revado

Honourable Member

Leuk verhaal wat het dan is geworden, een groot "fietslampje" is het dan :)
Veeno is in 1967 failliet verklaard dus toen was deze lamp al oud!
Heb je een foto van de opdruk als die er op staat en nog leesbaar is?
Deze lampen werden eerst linestra genoemd, alleen Philips ging ze Philinea noemen.
Ik zag dat die enkele voetjes ook nog gewoon te koop zijn van oa Bailey.
Alleen dan zal er wel een beveiliging in zitten...

Proxxima

Golden Member

Op donderdag 10 juli 2025 14:06:20 schreef revado:
Leuk verhaal wat het dan is geworden, een groot "fietslampje" is het dan :)
Veeno is in 1967 failliet verklaard dus toen was deze lamp al oud!
Heb je een foto van de opdruk als die er op staat en nog leesbaar is?
Deze lampen werden eerst linestra genoemd, alleen Philips ging ze Philinea noemen.
Ik zag dat die enkele voetjes ook nog gewoon te koop zijn van oa Bailey.
Alleen dan zal er wel een beveiliging in zitten...

Ja leuk zo'n verhaaltje er ineens bij. De datum code en stempeling had ik al eerder gepost. Lamp is van 1954.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2595758#2595758

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dus de eerdere philinea lampen waren wel van dik glas. heb er best eens vervangen gehad en dat ging niet zelden krak want zeker de langere modellen braken zo kapot als 1 voetje eerder erin ging als het andere voetje.

Proxxima

Golden Member

Op donderdag 10 juli 2025 21:25:35 schreef testman:
dus de eerdere philinea lampen waren wel van dik glas. heb er best eens vervangen gehad en dat ging niet zelden krak want zeker de langere modellen braken zo kapot als 1 voetje eerder erin ging als het andere voetje.

Inderdaad... Zo herinner ik me van vroeger de kantinebeheerder van de voetbal, die zijn hand in het verband had na het wisselen van zo'n lamp. Dun en vlijmscherp glas... Zelfs met het indrukken, als dat iets te hard gaat, kunnen ze zo breken...

revado

Honourable Member

Op donderdag 10 juli 2025 16:54:45 schreef Proxxima:
[...]

Ja leuk zo'n verhaaltje er ineens bij. De datum code en stempeling had ik al eerder gepost. Lamp is van 1954.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2595758#2595758

Dat is ook zo, dat had je al gepost.
Wel apart dat deze 40 watt is en de nieuwere 35 watt zijn geworden.

Bapaktus

Special Member

Kwam ik gisteravond tegen.
Een Philips Black light lamp.
Die heb ik zo'n 40 jaar geleden gebruikt in een vitrine met fluoriserend gesteente.
Een sprookjesachtig gezicht in het donker.
ruud
Toevoeging
Nog een bijbehorende afbeelding

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op vrijdag 11 juli 2025 16:14:07 (10%)]

revado

Honourable Member

Da's ook een ouwetje.
Ik ken de zelfde met schoefdraad in de UV uitvoering, die zaten in sterilisatie apparaten en ook in een of ander apparaat wat de kapper gebruikte, zo'n ding heb ik heel lang geleden gekregen ( maar heb ik niet meer).
TL 4 watt in blacklight zitten ook in die papiergeld controle lampjes.
En ik heb een 125 watt HPL blacklight liggen, over uit een oude disco, die geeft een mooi effect :)

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op dinsdag 8 juli 2025 18:50:30 schreef revado:

En de "stoplicht" lampen ( verkeerslicht signaal lampen) zijn er zover ik weet van 15 tot 150 watt.
Die hebben helemaal een mooie stevige constructie en overleven een oude looplamp met gemak weet ik uit ervaring.

De philineas zaten boven menige spiegel in de badkamer of in het ouderwetse wandmeubel in de woonkamer.
En in de kleedkamers van theaters en dergelijke zaten er stapels rond de spiegels.

Stoplichtlampje gevonden in de kringloop. Inderdaad een zeer degelijk opgehangen gloeidraad.

En een LED linestra vervanger (niet gekocht)

Opvallend vind ik hier het werkelijk dramatische rendement. 9w, 450 lumen. De CRI is niet eens erg goed. Blijkbaar vreet dat opaalglas erg veel licht op. Maar dit is toch wel erg laag.

Kan nog lager, een Philips ver weg in een doos hier, want LED....
Geen glas maar plastiek, ding maar niet getest.

Kruimel

Honourable Member

Maar 83lm/W is toch totaal niet zo een slecht rendement? Ja, het kan beter, maar als je begint met een ding van 3W ga je echt geen energie besparen daar een high-tech oplossing in te stoppen. Deze vorm lampen, beide in gloeilamp- en LED-uitvoering, zijn gemaakt om een vorm te hebben, niet specifiek om efficient te zijn.

Op zaterdag 12 juli 2025 17:30:23 schreef Ledlover:
Stoplichtlampje gevonden in de kringloop. Inderdaad een zeer degelijk opgehangen gloeidraad.
[...]
Opvallend vind ik hier het werkelijk dramatische rendement. 9w, 450 lumen. De CRI is niet eens erg goed. Blijkbaar vreet dat opaalglas erg veel licht op. Maar dit is toch wel erg laag.

Je doet het nu echt voor als een ramp, maar dat is net iets minder dan de helft van een moderne LED en was zo ongeveer het rendement van een fluorescentielamp, die niet uitgefaseerd zijn vanwege het te lage rendement. Als je nu over rendementen gaat praten moet je eens het rendement van zo een stoplichtlamp of lineaire gloeilamp ernaast nemen. Die zijn nog een keer de pak erger dan een normale gloeilamp.

Ledlover

Ik heb in de schuur een ledlamp van 210lm/w zitten. De gebruikelijke ledlampen en die met verbeterde kleurweergave zijn ca. 100lm/w. De 50lm/w van de Osram is dus echt ongelooflijk slecht, nog slechter dan van de allergoedkoopste TL buizen.

Je moet niet gaan vergelijken met gloeilampen, maar met andere energiebesparende lampen. Dan zie je wat er haalbaar is qua rendement.

Die van TV museum heeft een voor leds matig rendement maar niets heel dramatisch. Misschien verkeerd gekeken, 83lm/w is 'mwah'.

revado

Honourable Member

Zouden ze dat niet bewust doen?
Die philinea dingen geven een heel mooi gelijkmatig licht en dat doen die led vervangers ook.
Zo'n 9 watt led vervanger is een prima oplossing om van 35 naar 9 watt te gaan.
Mijn buurvrouw heeft zo'n philinea in de prullaria kast in de kamer, zo'n ikea achtig geval met grote glazen deuren .
Daar heb ik een jaar of 10 terug zo'n zelfde osram ding in gepield, om de "echte"philinea te vervangen, en het werk al die jaren al.
Die kast was wit maar is is door nicotientje ( zo noem ik haar vaak) beige gerookt >:)
Ondanks dat toch zat licht.