Opdrukken op Philipslampen


Mooi contrast: degelijke jaren 90 Philips-designed and Philips-made spaarlamp uit Nederland versus Chinese inkoopbrol waarvan de enige link met Philips/Shittify de naam op de sticker is alsmede een foutief 12NC (fout want zonder spaties; dat is dan weer te danken aan softwarepakket SAP dat niet met spaties overweg kan. Komt de leesbaarheid niet ten goede. Die spaties waren niet voor niets in de jaren 60 verzonnen..).

[Bericht gewijzigd door Gadjo Dilo op 28 mei 2021 21:19:04 (15%)]

maartenbakker

Special Member

En ik maar denken dat die spaties verzonnen waren om de lezer te misleiden over de structuur van de nummers ;-) Grapje natuurlijk, maar de structuur kwam vaak niet helemaal overeen met de spaties. Dat heeft mij ook wat jaren gekost voor ik het snapte.

Ik stoor me eigenlijk vooral aan 12NC's die inhoudelijk onzin zijn. Dat zie je het meest bij voormalige Philipsbedrijven. Ik zou in zo'n geval logischer vinden als ze zich of aan de structuur houden of een nieuw nummersysteem verzinnen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohja, en natuurlijk ging het daarnaast ook om de structuuropbouw duidelijk weer te geven :+ Ofwel twee vliegen in 1 klap.

Ik denk dat bij veel voormalige Philipsbedrijven de 12NC achtergrondkennis verwaterd danwel verdwenen is. Dan krijg je onzin-12NC's. Zo heeft Philips in de jaren 90 bijv. de onderdeelnummers van spoelen, weerstanden, transistoren e.d van de Amerikaanse verlichtingstak omgezet naar een 12NC door 99 voor het oorspronkelijke 10-cijferige onderdeelnummer te plakken. En dat 10-cijferige onderdeelnummer van de Amerikanen had niets te maken met de 12NC structuur, ook niet op 10NC niveau....

maartenbakker

Special Member

En bovendien was codegroep 99 niet gedefinieerd als "afvalputje" maar als ik het goed heb als "overige commerciële nummers" en volgde grotendeels de normale structuur codegroep-coderingscentrum. Leuk om te weten in elk geval! In de consumentenelectronica hebben ze korte tijd ook zulke grapjes uitgehaald met codenummers van Profilo Telra die toevallig ook 12 cijfers hadden, maar dan begonnen met 0300 of 8417, waardoor je ook onzinnummers kreeg. Toen werd er nog goed op de nummers gelet, normaalgesproken...

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1922 122 10201 was een gestripte draad(1922), 24cm lang (122 = 12x2) en 10201 betekende iets van zwarte 1 kernsdraad 0.5mm, links en rechts 5mm gestript, kleur zwart. Als ik mij niet vergis.

1922 101 10201 idem, maar dan 5 cm (101= 10cm : 2)

It's fun to find the failure !
maartenbakker

Special Member

Interessant! Deze lage nummers (19) zijn algemene codegroepen, maar jij kent ze uit de TV fabricage neem ik aan?

De uitleg van de nummertjes is anders dan in andere artikelgroepen, wat opzich best logisch is, maar ik heb niet genoeg voorbeelden om ze naast te leggen om een verder patroon te bevestigen. De betekenis voor zover ik die zwart op wit kan bevestigen, is

19 = codegroep Verbindingen en tulen
22 = coderingscentrum Nederland

Heb je toevallig nog oude interne documentatie liggen uit de productie? Er zijn twee soorten waarvan ik weet die ik interessant vind. Tekeningen en lijsten van alle onderdelen en materialen, documentatie die gebruikt werd bij de productie. Daar staan ook dit soort codenummers in. De andere soort waar ik van weet is de commerciële specificatie, met uitvoeringsnummers, eigenschappen, commercieel nummer (12NC). Ik probeer uit de nummers die ik ken nog het precieze verband tussen typenummer en commercieel nummer uit te vissen. Op een gegeven moment zat de beeldbuisdiameter er niet in verwerkt, vandaar dat de verschillende beeldmaten in de jaren '80 en '90 andere typenummers kregen - zo ver ben ik in elk geval al wel.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Twijfelgevalletje of bij lampen moet of ander topic. Het het gaat over licht, een ledsnoer dus post ik het maar hier ;)
Ik zocht een eenvoudige, niet te dure oplossing om een zuster te helpen met een tl armatuur waar een tl buis maar jaar in blijft vol houden. Op die plek wordt de verlichting niet vaak gebruikt maar om armatuur te vervangen is ook een beetje tricky. Slechte muur en eigenlijk is stad de verhuurder en de verantwoordelijkheid. Maar voordat geregeld is...
Toevallig een ledstrip in de solden bij de Hubo voor 11,50 en dan gaan we niet moeilijk doen, werkt perfect voor deze situatie.
En toevallig Philips dus wat voor voor Maarten :P Geen idee of hier nog iets nuttigs aan af te lezen valt. Ik zie geen 12nc code, ook niet op een van de lipjes van het doosje. Daar zie ik er vaak wel eentje. Was dat niet omdat zelfs het doosje een 12nc code kreeg?
Maar het is ondertussen ook een signify variant dus geen idee of die door zijn gegaan met de codering.

maartenbakker

Special Member

Ik verwacht dat Signify nog steeds 12NC's gebruikt, ook wel voor verpakkingen. Heb je ook op de lipjes van de bodem van het doosje gekeken?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oeps niet goed gekeken |:(
Er is wel degelijk eentje. Er staat 3222 638 98802

maartenbakker

Special Member

Ik ben op het moment bezig TL-buizen op m'n webshop te zetten. Ik kwam daarbij nog een bijzondere doossticker tegen en zal mogelijk de komende dagen nog wel eens wat opvallende of aparte dingen posten.

Kent iemand het merk Brillanta? Logo is kennelijk de bovenkant van een Philipsachtig merkschildje, met de naam Brillanta in sierlijke letters.

Ook grappig om te zien: Philips had de neiging om in commerciële 12NC's van lampen voor submerken, de begincijfers 92 te vervangen door de letters van het submerk. Zo heb je dus nummers die met SP beginnen voor Splendor, en kennelijk dus BR voor Brillanta. De rest van de 12NC zal gelijk zijn aan die voor het equivalente Philipsproduct.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb nog één 40watt exemplaar van Brillanta in bezit, al is het stempel daarvan wel zodanig vervaagd dat het nu heel moeilijk te lezen is. Erg degelijke lamp.

jerome

Golden Member

Heb geen idee waar deze ooit voor werd gebruikt. 220V 100W. Is wel stuk.
6158N/05(venstertje)3G

maartenbakker

Special Member

Het vierkantje met rechtopstaand spijltje zou Turnhout, België zijn en aan de gloeidraad te zien is het een of andere projectielamp - dat zou wel terug te vinden moeten zijn, in elk geval interessant.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Special Member

Nog een leuke datumcode op een circulaire TL. Die soort van onlogisch is. Iemand die er (zonder te googelen) een gooi naar wil doen?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

6 februari 2017, of 2 juni 2017, ik denk de 2e gezien dat redelijk klopt met week 31 2017 op de buis zelf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Op 13 september 2021 19:34:19 schreef testman:
6 februari 2017, of 2 juni 2017, ik denk de 2e gezien dat redelijk klopt met week 31 2017 op de buis zelf..

Ja, en tenminste houdbaar tot 2 juni 2560. Logisch, toch? ;-)

Wat is een circulaire TL eigenlijk?

maartenbakker

Special Member

Ik ben nog foto's aan het uploaden op het moment, maar de link in m'n signature toont een aantal varianten, of googelen op TL-E of TL Circular.

Op 13 september 2021 19:34:19 schreef testman:
6 februari 2017, of 2 juni 2017, ik denk de 2e gezien dat redelijk klopt met week 31 2017 op de buis zelf..

7B is februari 2017, dus ik houd het op 6 februari. Geen idee waar die 31 voor staat. Op buizen met andere productiedata staat daar ook een getalletje van in de 30.

Maar inderdaad, het 'probleem' zit hem in de 'houdbaarheidsdatum'. Die stiekum natuurlijk geen houdbaarheidsdatum is maar op het eerste gezicht ook volkomen onlogisch is, want waarom zou een fabriek in China nou een ....

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het model buis is veel eerder aan zn maximale levensduur. tl-e zijn dure buizen en de armaturen zijn slecht licht gevende bejaarde dingen onderhand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 13 september 2021 20:30:51 schreef brains:
Wat is een circulaire TL eigenlijk?

Een ronde buis, in de vorm van een cirkel :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Special Member

Yep! Ik heb altijd de neiging om "ronde buis" te schrijven, maar als iemand het niet weet dan ziet hij het alsnog niet voor zich.

Op 13 september 2021 21:40:50 schreef testman:
het model buis is veel eerder aan zn maximale levensduur. tl-e zijn dure buizen en de armaturen zijn slecht licht gevende bejaarde dingen onderhand.

Toch heeft Philips zelfs nog TLC T5 types uitgebracht... En met dat dure valt het wel mee, ik heb mijn prijzen net iets onder die van budgetlight gezet en die zijn al de helft ofzo van wat je er voorheen voor betaalde. Ik vermoed dat het voor hen ook OP=OP handel is, maar zijn zullen wel een iets grotere voorraad hebben :P

Vanavond zal ik schrijven hoe ik denk dat het ongeveer zit met die datumcode en wat er zo raar aan is. Ik heb dan ook nog een foto met een non-standaard datumcode die uit puntjes en streepjes bestaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 september 2021 11:31:15 (13%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Special Member

Het jaar 2560 is het Thaise (boeddhistische) maanjaar dat gelijk loopt met ons jaar 2017.

Het is alleen erg raar dat dat op een Chinese lamp terugkomt... Of toch niet?

Deze lampen kwamen bij Philips traditioneel uit Thailand, dus het kan dat de machines daar op ingesteld stonden toen de productie verhuisd werd (als die verhuisd is). Het kan ook dat de productiespecificatie door Thais geschreven is en het er zo in terecht kwam.

Maar nu het allerraarste dat ik zelf ook niet zo goed snap. Ik heb ook een Thaise lamp uit 2010, en daar staat die Thaise datum dan weer niet op... Wie het snapt, mag het zeggen.

Verder heeft deze op de lamp zelf een vreemde datumcode. Dat heb ik inderdaad wel eerder gezien bij zulke lampen uit die fabriek, maar geen idee hoe die code werkt.

Een ander vreemd ding is dat bij de Chinese variant de 12NC onderop het karton, de 12NC van het karton zelf is (begint met 32). Zo werkt dat bij alle Philipslampen al jaren. Alleen bij de Thaise variant lijkt het het verkoopsnummer van de lamp te zijn (begint met 92).

P.S. Brillanta bestond na 1981 nog, autolampensetje voor Golf 1 en er staat een 12NC op van Philips Licht Nederland. https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/overige-verzamelen/m1734229640

En dan hier https://armaturensite.jimdofree.com/lampen/tl-buizen-spaarlampen-cfl-l nog een TL van Brillanta. Vreemd genoeg ook 4200K (met de foutieve gradenaanduiding). Kleur 33 was toch 4000-4100K?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Er bestaan ook nog "w"vormige tl,s.Hoe heten die eigenlijk?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
jerome

Golden Member

Zijn dan PL's. Hadden voeger op het werk een serie bouw of werklampen van Wurth waar die W lampen in zaten. Vervanglampen waren vrij duur en zo met de komst van de led's naar de archiefzolder verwezen.

dat zijn pl-q lampen, die had je ook in bouwlampen idd. gingen vaak los in de voet zitten door het slepen ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer