Opdrukken op Philipslampen

Kruimel

Golden Member

Op 7 augustus 2023 18:58:35 schreef Proxxima:
Tot nu toe heb ik alleen nog maar informatie kunnen vinden over 9W en 18W exemplaren welke op de "Gen 0" manier gebouwd zijn. De SL lampen zijn echter in 9, 13, 18 en 25W op de markt gebracht.

Weet je ook of al deze vermogens er ook bij introductie waren? Ik heb het idee van niet, maar het is te lang geleden om dat te durven beweren. Deze lampen hadden een slecht kleurbeeld, waren erg groot, zwaar en duur (begin jaren '90 iets van fl25,-), dus ze vlogen niet van de schappen en ik kan me geen schap herinneren met al deze vermogens bij elkaar. Mijn vermoeden is dat er maar van één of twee vermogens een "gen 0" variant was.

In mijn beleving waren alle lampen "gen 1" met een vrij lange ballast die een relatief groot deel van de ruimte tussen de buis innam.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 7 augustus 2023 21:43:46 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Het is niet zo'n raar idee dat prototypes of vroege series maar in een deel van de maten op de markt kwamen. Denk bijvoorbeeld aan de 22" K9.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Proxxima

Golden Member

Op 7 augustus 2023 19:16:09 schreef revado:
Ik zal eens kijken of ik nog wat heb liggen.

Super, ik ben benieuwd.

Op 7 augustus 2023 20:44:53 schreef testman:
deels van de test lampen die in de philips lichttoren hebben gehangen kwamen bij een kennis terecht. het pand waar dat spul jaren lag word gesloopt, maar er hingen nog diverse van die potlampen meen ik, zal eens kijken.

Dat zou heel leuk zijn als er wat van bewaard is gebleven.

Op 7 augustus 2023 21:42:30 schreef Kruimel:
[...]Weet je ook of al deze vermogens er ook bij introductie waren? Ik heb het idee van niet, maar het is te lang geleden om dat te durven beweren. Deze lampen hadden een slecht kleurbeeld, waren erg groot, zwaar en duur (begin jaren '90 iets van fl25,-), dus ze vlogen niet van de schappen en ik kan me geen schap herinneren met al deze vermogens bij elkaar. Mijn vermoeden is dat er maar van één of twee vermogens een "gen 0" variant was.

Daar ben ik dus niet zeker van. Maar deze foto uit 1980 op lighting-gallery.net doet vermoeden dat er in elk geval ook een 13W exemplaar heeft bestaan. Deze man heeft de lampen niet meer, maar ik heb een foto van restanten van een buisje gekregen van hem. En die foto toont duidelijk een gebogen Gen 0 sl lampje. Maar heel hard bewijs is dit helaas niet dat die 13W op zijn foto ook een Gen 0 was. Het 9W exemplaar lijkt een rommelige stempelplaats te hebben en één van de hoeken is niet mooi gemaakt. Mogelijk dus zelfs handwerk...
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2524&a…

In mijn beleving waren alle lampen "gen 1" met een vrij lange ballast die een relatief groot deel van de ruimte tussen de buis innam.

Jep, ik heb ze vroeger als klein ventje veel uit elkaar gehaald en van twee weer één werkende gemaakt. De thermische zekeringen gingen nogal eens stuk etc... Maar ik kende dus ook alleen maar die Gen 1 lampen. De Gen 0 versie was mij tot vrij recent volslagen onbekend.

Op 7 augustus 2023 22:31:10 schreef maartenbakker:
Het is niet zo'n raar idee dat prototypes of vroege series maar in een deel van de maten op de markt kwamen. Denk bijvoorbeeld aan de 22" K9.

Klopt, tel daarbij op dat het eerste prototype SL lamp (De Philips SL1000) ook een 18W exemplaar was. Dus ergens zou ik het best aannemelijk vinden dat van Gen 0 er alleen 9W, 13W en 18W waren. Maar voor alsnog heb ik alleen 9W en 18W exemplaren gezien.

Kruimel

Golden Member

De auteur vermeldt iets over een "sample" en op de site staan veel experimentele lampen, dus het zou best kunnen dat deze foto's misschien niet van productie-exemplaren zijn geweest. Hoezo de interesse in die gen 0 lampen eigenlijk?

revado

Honourable Member

Hier de site van een andere verzamelaar, staan veel verschillende types op.
https://streetlights.jouwweb.nl/sl-collection

Proxxima

Golden Member

Op 10 augustus 2023 00:35:38 schreef Kruimel:
De auteur vermeldt iets over een "sample" en op de site staan veel experimentele lampen, dus het zou best kunnen dat deze foto's misschien niet van productie-exemplaren zijn geweest. Hoezo de interesse in die gen 0 lampen eigenlijk?

Het lijken mij ook geen productie exemplaren gezien de slordigheden, en dat strookt met het verhaal van die eigenaar.

En hoezo de interesse... Ik ben geïnteresseerd in alle vroege technologische veranderingen/ontwikkelingen. Hier staan de meest idiote dingen in huis... Rekenmachines met zo'n 200 neon thyratrons en wel 1 transistor. Computers van voor dat er microprocessoren bestonden, dus die werken uitsluitend met TTL IC's en ringkerngeheugen. Analoge computer, prototype kleuren TV (K4), ik heb de Kerkhof TV ontvanger gebouwd (vanuit boek uit jaren 30), kan nog wel even doorgaan... :) Ik heb op YouTube wel wat items staan en ook op mijn site.

Die SL lampen vond ik als klein kind al prachtig en ik kon die natuurlijk niet betalen. Want die waren 25 gulden per stuk. Nu heb ik er diverse staan want ze kosten niets meer als je ze uit de bak van de kringloop vist. Die Gen 0 exemplaren vind ik heel leuke exemplaren. Ik dacht altijd dat er maar één bouwvorm was. Maar dat is dus niet zo... En dat triggerde mij om eens opzoek te gaan naar welke versies hiervan gemaakt zijn.

Op 10 augustus 2023 07:51:59 schreef revado:
Hier de site van een andere verzamelaar, staan veel verschillende types op.
https://streetlights.jouwweb.nl/sl-collection

Ja dat is de site van Mack, een jonge verzamelaar. Voor zover ik weet heeft hij geen Gen 0 exemplaren...

Proxxima

Golden Member

Voor een ieder die dacht dat de SL18 een onbenullig grote lamp was... Zie hier het 18W prototype van rond 1976. Ik had eerder al wat vragen over de SL lampen welke ik GEN 0 noem. (GEN 0 = exemplaren uit 1980 en 1981, met starter tussen de elektrodes)

Helaas zijn er geen datumcodes te vinden op de proto. Echter wel serienummers... Want in een testserie van proto's heb je niets aan een datumcode. Daar heeft elke lamp een eigen unieke nummer welke zijn eigen tests heeft ondergaan. Het afgebeelde exemplaar is nummer 367, en een bevriende mede verzamelaar heeft nummer 2640. Zie foto's...

Zijn er hier mensen welke ook deze lampen hebben? En zo ja, welke nummers hebben deze dan? Ik was best verbaast over de hoeveelheid lampen welke er blijkbaar zijn gemaakt tussen deze twee exemplaren. En ik verwacht nu dat er toch een paar duizend van zijn gemaakt voor testen.

Als iemand meer informatie heeft, of misschien wel van deze vroege spaarlampen ter overname heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen.

maartenbakker

Golden Member

Die twee serienummers samen suggereren dat er een kleine 4000 stuks van gemaakt zouden kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Bigclive heeft paar uur geleden een filmpje online gezet
over een "original Philips TUV6 special purpose germicidal lamp"
https://www.youtube.com/watch?v=igbg4fSUOkI
In begin, rond 1 minuut is er een nummer te zien op de warning papiertje. En rond 2m40s leest hij op wat er in metalen connector is gestanst.

revado

Honourable Member

Van deze "het laatste stuk antiek van tante Agaath" heb ik er een aantal weggehaald uit gangen bij bergingen in ons gebouw.
Daar zitten nog die mooie witte voeten met een opaal ballon er op.
En een timer die mechanisch werkt, een trekmagneet met een luchtcompartiment als vertraging.
Daar zal ik ook een foto van maken.
Zit nu led in wat 20 x meer licht geeft tegen een lager verbruik.
Het gebouw is van 1968 dus de lampen zullen van een jaar of wat daar voor zijn.
Het haltertje staat voor versterkte constructie weet ik nog.
Dat klopt ook wel, ze doen het nog bijna allemaal :)
Ik heb ook nog ergens lampen liggen met een hamer symbool er op, die waren voor looplampen en dergelijke.
Maar gek genoeg konden ze niet tegen een hamer 8)7

Lucky Luke

Golden Member

Ik dacht dat er eerder ook al een infraphil in dit topic was langsgekomen, maar ik heb er vandaag 1 uit de kringloop gevist als aanvulling op m’n elentriek gestookte dubbelslof. De rest van het apparaat zal ik in het aparatentopic posten.

Er is geen opdruk op de voet van de lamp te zien. (Is zo’n 3-pins bayonet met 2 aansluitingen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Alle opdruk staat op het glas, kennelijk was dat praktischer. Ik ontdekte in een partijtje ook een paar leuke lampen, die ga ik maandag of dinsdag plaatsen. Er staan ook opdrukken op, maar de lampen zelf zijn al de moeite waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op zaterdag 27 januari 2024 17:26:15 schreef Lucky Luke:
[bijlage]

Ik dacht dat er eerder ook al een infraphil in dit topic was langsgekomen, maar ik heb er vandaag 1 uit de kringloop gevist als aanvulling op m’n elentriek gestookte dubbelslof. De rest van het apparaat zal ik in het aparatentopic posten.

Er is geen opdruk op de voet van de lamp te zien. (Is zo’n 3-pins bayonet met 2 aansluitingen)

Zo die heeft een flinke stempel, is dat een persglasmodel? Die van mij heeft een kleine stempel en ook een bajonetvoet. Vergt even wat kijkwerk om hem weer in de voet te krijgen wat die 3 pinnen zijn niet symmetrisch verdeeld.

revado

Honourable Member

Er zijn vele types gemaakt, de aloude glazen ballon, die is er met een hele losse lamp en een waar de ballon uitsteekt.

Hier staat veel info:

https://www.infraphil.info/nl/infrarood.html

Die 3 pins fitting is volgens mij dezelfde als de oude serielampen voor tl S buizen. ( jaren 50)

Lucky Luke

Golden Member

Ja, ik denk dat het persglas is. Er zit een nokje aan de zijkant. De voorkant is een fresnellens.

De makerspace had een verhuizing geleden gevelkachels/gaskachels. Die gaven stralingswarmte en kon je zonder de hele ruimte op te stoken toch comfortabel zitten werken. Dat was prettige warmte.
Thuis heb ik van die lagetemperatuurradiatoren die dus helemaal niks radi-aten, maar meer convecten.

Goed. De beste stralingswarmte blijft natuurlijk een kernfusiereactor op een afstand van ongeveer 1 AE. En met iets van een ozonlaag en een magnetisch veld enzo.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Alex P

Golden Member

Op zaterdag 27 januari 2024 17:26:15 schreef Lucky Luke:
Ik dacht dat er eerder ook al een infraphil in dit topic was langsgekomen

Ander topic, maar dit is er ook eentje.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
maartenbakker

Golden Member

Niet allemaal Philipslampen en niet allemaal met opdruk (lastig te fotograferen) maar deze documenteer ik even snel voor ik ze doorstuur naar een mede-hobbyist die ze mogelijk op lighting-gallery plaatst.

Deze kooldraadlamp met van onderen geribde E27 fitting is van Philips. Op de ballon staat PHILIPS met daarboven 220-32-(III)

De tekst is alleen maar op de foto zichtbaar omdat ik het licht erdoorheen laat vallen, anders was er niets van te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Dit is een Philipslamp met een getrokken draad (ook wel bekend als Barkhausen oscillator) en B22d bajonetfitting.

Op de kop staat een goed fotografeerbare opdruk:
PHILIPS
65-40W
=Δ=

Trekt 380mA op 31V (12W) en geeft dan al aardig licht. De oorspronkelijke werkspanning zal 65V zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 februari 2024 03:33:07 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Deze lamp met gespiraliseerde draad en B22d fitting heeft als opdruk:
LYRA
110V.60W

Op de stengel staat een handgeschreven serienummer 1116

Trekt 300mA bij 31V (9W) en geeft dan oranjegeel licht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 februari 2024 03:34:42 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Deze lamp met B22d fitting heeft een getrokken draad, de ballon is wat lager dan van de soortgelijke Philipslamp die ik hierboven toon.

Het opschrift is:
LYRA
110V.25W

Ook hier een serienummer op de stengel, zo te zien 771a

Op de fitting is met de hand 110V ? geschreven. Mogelijk met donker potlood of zwarte inkt.

Bij 31V loopt er ongeveer 100mA (3W) en is het licht oranjegeel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Tot slot een kooldraadlamp met E27 fitting die van onderen smaller is.

Op het glas staat een nauwelijks leesbare opdruk PHILIPS. Het is waarschijnlijk de oudste uit de collectie, er zit een pomp-pief bovenop.

Op de rand van de fitting staat 220-50, hij meet koud ongeveer 512 ohm.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Wat een prachtige serie lampen!
Vooral die oudjes met zo'n vacumeer puntje er bovenop hebben iets.
We zijn eigenlijk ook een paar archeologen voor lampen :)

Ik heb ook nog een paar ouwetjes waar de tekst met de hand op geschreven is, lijkt een soort oost indische inkt te zijn geweest.

Toffe peertjes, Maarten!

Ik wil nog eens een lamp met getrokken draad bemachtigen. Ik heb tot nu toe alleen de moderne Chinese variant in bezit.

Overigens kan ik die werkelijk niet gebruiken, omdat dat ding zo hard barkausen't. Zet ik 'm in één hoek van de woonkamer aan, dan overstemt ie de krachtigste nationale FM zenders op een portable in de andere hoek van de woonkamer moeiteloos. Zonder twijfel legt ie ook bij de buren alles plat op FM. De invloed op DAB heb ik nog niet getest...

Wat langer geleden had ik er een van Paulmann. Die oscilleerde niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!