Opdrukken op Philipslampen

tja, dat is een bekend dingetje, zeker hier in de regio zijn veel (ex) philips medewerkers te vinden. voor de databoeken die philips had werden de componenten gefotografeerd, van die fotograaf hadden we thuis ook veel componenten gekregen, dat spul ging toch in de vuilbak na een shoot.

van een kennis op t werk weet ik dat ie nog een hele verzameling armaturen heeft die van de lichttoren van philips komen, divers spul wat nooit op de markt is gekomen. niet verwonderlijk, want hij ging dat spul gebruiken, maar de lampen overleefden 3 armaturen, die evsa's voor sox en andere gasontladings lampen bleken niets voor buiten gebruik :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die Philips TL bakken van "brains" zijn afkomstig uit het Franse Nevers (code: NS). Daarvoor kwamen de TL bakken uit Oss.

Ergens rond '92/'93 is de productie van TL armaturen vanuit Oss naar Nevers verplaatst (en veel later daaran weer naar Ketrzyn in Polen).
De fabriek in Nevers staat -het wordt onderhand traditie bij Philips Lighting- leeg en te wachten op wat komen gaat:

https://www.lejdc.fr/nevers-58000/actualites/l-ancienne-usin..._12969213/

Wat fototjes van het binnenste van een SceneSwitch ledlamp. (De laagste dimstand ging knipperen. Garante vervallen*.Louter permanent demontabel: alles zit met van die witte siliconenlijm aan elkaar, eenmaal los is het voorgoed stuk)

Opdruk van de lamp

Printje met LED' s E347474 3241 311 44051_04 2016-03-18

Het ding draait op een Attiny13 :)

3241 311 45341_04

Eventueel staat er ook nog een nummer op het trafotje aan de andere kant van de print:

EE13302-302A
KEE 1614

*) Gekocht in februari of maart 2017, 16,99, bonnetje bewaard voor geval het ding binnen de garantietermijn stuk zou gaan.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ik heb er ook twee:

De TL buis zag er uit als een standaard 58W, maar was een 70W (vandaar de foto). Het was in de metro in Hong Kong, dus ik kan er niet makkelijk weer langs om te checken of de lengte gelijk was.

maartenbakker

Special Member

Bedankt!

Bij de spaarlamp is het leuk om te zien dat er ook nog echt 12NC's op de printjes staan. Geen goedkope inkoop dus.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kwam nog een oude tlbak tegen die opvallend lang was, het bleek een T10 in 85W uitvoering te zijn.

Hoe lang is dat ding? zo'n 60 Watter is, dacht ik, 1,5m

Zou het een speciale 'custom' buis zijn?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 7 juni 2020 23:50:29 (29%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
maartenbakker

Special Member

Ik geloof dat je deze maat vaak tegenkomt in zonnebanken. Dan niet in kleur 33 natuurlijk.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in zonnebanken zitten 100W buizen van een 173cm lang. deze 2x 85W bak was iets van 2 meter lang, nog uit de jaren 60. tl-d 58W nu en vroeger 65W buizen zijn 150cm idd.

begin 70er jaren kreeg ik dit lampje van een Philips medewerker, hij vertelde dat het in de oorlog gemaakt was. In de oorlog mocht een fietslampje blijkbaar niet teveel licht maken en daarom was dit lampje voor het grootste gedeelte zwart gelakt.

De opdruk zover ik het kan lezen :

PHILIPS
6V.0,3A.1,8W
7108D

Misschien klopt 't verhaal niet, maar dan hoor ik graag wat het wel is..

maartenbakker

Special Member

Zou interessant zijn om te weten waar het venstertje zit en hoe groot. Het klopt opzich dat er in de oorlog verduisterd moest worden.

Dank voor de info, interessante website !

Het website lampje is wat meer vermogen, dit lampje is slechts 1,8W.

Ik heb er 3V op gezet en het brandt nog steeds, meer dan 70 jaar na productie..

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2016 20:21:32 schreef RAAF12:
Trillingsbestendige lamp, de gloeidraden gaan langer mee.

Die lampen werden ook standaard gebruikt om rem/koppelingen te overexiteren. De spoelen in kwestie waren 110V die in serie werden gezet met deze lampen. De eerst 40ms kreeg de spoel dan de volle 220V om snel aan te trekken, waarna de spanning zakte naar een houdspanning. Werd gedaan in snelle inpakkers dus die lampen stonden minimaal 40 a 60 keer per minuut te knipperen.

Ook nog even gezocht, ik had een doos met handgemaakte Philipslampen. De ballonnen met de mond geblazen door eigen glasblazers en de houders voor de filamenten met de hand gemaakt en gemonteerd. Maar ik denk dat ik ze allemaal in de container heb gegooid. Ze waren niet echt speciaal mooi of zo en ook niet erg bruikbaar. Hier hadden ze echter wel leuk op z'n plek geweest.

Monster!!! ;-)
Er zijn meer dan genoeg mensen, op o.a. ebay, die er goud-geld voor over gehad zouden hebben, zeker als ze in perfecte conditie zijn. Juist die hand geblazen 'top-tip' ballonnen zijn gewild.
Afijn het versterkt wel de inflatie zo :+

Het afgebladderde exemplaar van TS heeft helaas een veel lagere waarde.
Toch koesteren, Peter_dtn!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
GJ_

Moderator

Op 10 juni 2020 12:44:46 schreef Tidak Ada:...zeker als ze in perfecte conditie zijn..

ehhhh, ja. Nieuw meegenomen bij Philips.

Ik ben weer met een opruimactie bezig en hiermee ben ik de Philipslamp van de open dag van de gloeilampenfabriek in Weert weer tegengekomen die ik hier al vermelde. De doos is helaas niet meer als nieuw. Ook staat er een drukfout op. Weert ligt niet in Holland maar in Limburg ;)
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD01.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD03.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD04.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Special Member

Dat valt nog mee. Leuven ligt ook in Holland ;)

RAAF12

Golden Member

En met EC keur :-) Ik snap die Philips jongens wel, Made in Holland verkoopt beter dan Made in The Netherlands

brains

Golden Member

Gisteren moest ik "stand-by" staan in afwachting tot ik opgehaald werd. Ik ben toen maar om het wachten te verzachten wat led lampen uit elkaar gaan halen. Er zat ook een Philips gu10 lamp bij en verwachtte gewoon ergens inkoop met hun naam erop zoals bij de meeste lampen van hun. Mis gegokt, het heeft een 12nc nummer ;) Dus dacht ik, wat foto's maken voor maarten.
De lamp zit best wel degelijk in elkaar. Maar er is geen koeling in de vorm van metalen behuizing zoals je wel bij andere lampen tegenkomt.
Vermoed een ouder model want nieuwere zitten niet zo degelijk in elkaar. Daar is zoals bij tegenwoordig bijna alle lampen wel zoveel mogelijk aan geschaafd om zo goedkoop mogelijk te maken binnen de specs/eisen.
De fabrieksfout lijkt op een soort s maar beetje anders.
Op pcb staat : sm412420 p0
3241 311 13162
Affordable
Htsa

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.
Shiptronic

Golden Member

Op 29 juni 2020 12:48:05 schreef RAAF12:
En met EC keur :-) Ik snap die Philips jongens wel, Made in Holland verkoopt beter dan Made in The Netherlands

Dat terwijl Made niet eens in Holland ligt, maar in noord Brabant : https://www.google.com/maps/place/Made/@51.6718614,4.7830918...d4.7943492

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 juli 2020 11:48:07 schreef brains:
Affordable

Huh, dat staat er dus letterlijk op de print, ik dacht dat het een auto-correct zou zijn net als fabrieksfout...

En een en ander lijkt ook weer ìn elkaar te kunnen na demontage. Netjes...

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
maartenbakker

Special Member

Inderdaad een nette constructie. Affordable vind ik een mooie projectnaam/productnaam. Bij bruingoed noemde Philips dat meestal ECO, dat zag je wel terug in de namen van loopwerken, modules en chassis. Denk aan het Eco MG (EM) televisiechassis.

Ook leuk om te zien dat Philips voldoende invloed heeft in China om netjes 12NC's te gebruiken. Was ik geloof ik al eens eerder tegengekomen in verlichting, maar dat was dus geen ongelukje.

Ook leuk om te weten met de huidige politieke situatie in gedachten: 40 = Hong Kong, 41 = China.

dat waren de oude philips ledspots uit de betere reeksen. heb er zat door mn handen laten gaan. al sinds een jaar of 2 intussen zijn de spotjes en ledtubes geheel van glas, kun je niks meer aan doen, kapot is vuilbak.

de 40D slaat overigens op het aantal graden wat de lichthoek van de reflector is.

[Bericht gewijzigd door testman op 3 juli 2020 19:33:03 (17%)]

brains

Golden Member

Een oude lamp en tl buis die ik in mijn toekomstige, tijdelijke huis tegenkwam.
de tl buis is en stuk dikker dan de meeste tl buizen die ik ken, de standaard zeg maar.
Verder nog een spaarlamp. Verder geen nummers op de pcb.
Ik heb ook nog een ledlamp maar kan de foto's niet zo snel vinden, die volgen nog :)

[Bericht gewijzigd door brains op 23 juli 2020 20:10:34 (30%)]

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.