Bestelde weerstanden aan het controleren. Allemaal uit hetzelfde zakje, allen metaalfilm 1%, 5 ringen.
Ik meet 5 weerstanden, 15 ohm, 2W, bruin-groen-zwart-goud-bruin. Alle 5 meetwaarde: R=14,96 ohm, L=235,8mH (circa).
Tolerantie prima. Is dit toevallig een draadgewonden weerstand, of klopt er geen fluit van?
Heb helaas geen draadgewonden 15ohm. ter referentie liggen.
235mH is wel erg veel. mijn gevoel zegt me dat dit niet klopt. welke L-meter gebruik je? foto vd weerstand in kwestie is ook welkom 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou niet te veel waarde hechten aan die meting. Dat apparaatje doet nog niet in de verte wat een LCR meter doet om te meten. Dat zijn leuke indicatortjes, geen meters.
Als ze echt zoveel inductie zouden hebben dan moet het een berg draad om een ferriet vorm zijn. Maar als ze van Ali komen is de kans heel groot dat het niet is wat je besteld en mogelijk zijn het dan spoelen met een ESR van 15ohm. Je kunt er een ontleden.
Als je hier in de buurt zit wil ik het wel voor je nameten. Ik heb een echt goede LCR meter die tot 300kHz kan meten.
We zitten ver uitelkaar. Mooie site!
Ja, goedkoop spul, maar red er mij (met mijn beurs, wil toch hobbyen) prima mee.
Het gekke is dat het alleen bij die 5 st. zo is. Alle waarden er boven en onder niet.
Mijn conclusie nu: niet betrouwbaar, afvoeren.
de weerstanden hebben de typische kleur van metaalfimweerstanden, veel inductie hebben die niet.
je metertje vergist zich dus. Die goedkope testertjes meten en L en C via een onrechtstreekse methode, en dat gaat soms fout. Goede elco's en goede spoelen meten ze wel goed, maar dat is het probleem.. Je wil net twijfelachtige componenten meten, en dan gaan ze vaak de mist in.
benleentje
Golden Member
IK welke zin niet betrouwbaar.
Volgens de kleuringen moet het 15 ohm zijn en je meet 15 ohm. Dat de weerstand ook wat inductie heeft is meestal niet belangrijk en het zijn toch ook geen HF weerstanden.
IK had laatst met een redelijk goed LCR meter ook ineens wel erg veel capaciteit gemeten. Maar dat kwam meer door onkunde van mij en het daarmee verkeert instellen van de meter.
Zelf met bepaalde instellingen doet zo een LCR meter ook nogal wat aanames in de berekening.
Meetapparatuur liegt continu tegen je omdat de maker ervan ook nogal wat aannames heeft gedaan.
Bij het meten van een inductie ga je juist uit van een spoel met een hele lage weerstand en nu heeft je spoel geen lage weerstand maar is die 15 ohm en dat stuurt door de aanname dat een spoel altijd een lage weerstand heeft de berekening in de war.
En daarmee zeg ik niet dat je meter het slecht doet want het zegt dat weerstand 15 ohm is maar ik zou de waarde van de inductie zeker niet geloven.
Ik denk dat mijn LCR meter daar ook van in de war zou raken.
NEt even getest
een 15 ohm draad gewonden 10W weerstand
Ls
100Hz 7µH 14,8Ω
120Hz 4µH 14,8Ω
1kHz 0,5µH 14,8Ω
10kHz 0,64µH 14,8Ω
100kHz 0,73µH 14,8Ω
Lp
100Hz 80H 14,8Ω Schommelt eigenlijk tussen 80 en 250H in
120Hz Schommelt tussen 200 en 500H
1kHz 5H
10kHz 68mH >> deze is vergelijkbaar met jouw meting
100kHz 729µH
Met de LCR meter in stand ls zie ik denk de goede inductie maar in de stand Lp zie ik duidelijk de verkeerde inductie en dat heeft alles te maken met de software in de meter.
Een andere 15 ohm weerstand geeft nu op Lp 10kHz 143mH.
Jouw meting zijn dus verklaarbaar.
Op woensdag 18 februari 2026 23:08:59 schreef benleentje:
Met de LCR meter in stand ls zie ik denk de goede inductie maar in de stand Lp zie ik duidelijk de verkeerde inductie en dat heeft alles te maken met de software in de meter.
.
Jij kan kiezen Ls, Lp (TS kan dat niet , een goed metertje zou zelf die keuze maken in functie van de aangeboden impedantie..) Hoedanook, Lp meting dat, kan gewoon niet goed gaan bij zo een lage impedantie.. (en dat ligt niet aan de software, de output van de brug is gewoon te klein om er iets zinnigs uit te halen..)
in de stand Lp zie ik duidelijk de verkeerde inductie en dat heeft alles te maken met de software in de meter.
Nee, de aflezing bij de Lp-meting is correct.
In het eerste voorbeeld heb je een serieschakeling bij 100 Hz gemeten; resultaat ca. 7 uH in serie met ca. 15 ohm.
Welke parallelschakeling heeft op 100 Hz dezelfde impedantie? Dat is 15 ohm parallel met ca. 80 H; immers Xp = (Xs2 + Rs2)/Xs
Als jij je meter nu voorliegt dat hij een parallelkring aan het meten is, dan MOET hij dus 15 ohm en 80 H aangeven; dat zijn de waarden van de parallel geschakelde weerstand en spoel die samen die impedantie hebben.
De meter is dus niet fout, maar in zo'n geval zou je hem fout gebruiken.
Voor weerstanden kunnen we dus zeggen: 'hoe hoger de schijnbare parallelinductie, hoe beter'. Maar de meting is in feite fout.
Ik wou er me snel vanaf maken (door te stellen dat het aan de grens vd brug ligt..)en niet gans het serie en parallelbereken uitleggen, maar FET doet het toch maar weer
. @Fet, het gaat de goede kant uit?
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (11%)]
benleentje
Golden Member
Als jij je meter nu voorliegt dat hij een parallelkring aan het meten is, dan MOET hij dus 15 ohm en 80 H aangeven;

Weer wat geleerd.
Maar als je dus niet precies weet hoe je meter aan het meten is kan daar dus zoals bij TS een onverwacht antwoord uitkomen. En dat wil dan zeker niet zeggen dat er iets mis met de weerstanden. Maar dat het draadgewonden weerstanden zijn zal dan wel kloppen.
Voor weerstanden kunnen we dus zeggen: 'hoe hoger de schijnbare parallelinductie, hoe beter'. Maar de meting is in feite fout.
Tenzij je echt aan een weerstand en inductie parallel aan het meten ben toch? Maar meestal zal de inductie en weerstand in serie staan.
Maar bij condensatoren is het wat minder simpel en zeker zoals ik vorige week in circuit van een printplaat de capaciteit achter een vermogens opamp wilt meten. Dat moet je dus in Cp meten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (36%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij meet L=235,8mH dat haalt een draadgewonden 15 ohm weerstand van die afmetingen van zijn levensdagen niet. Dat is een luchtspoel want de keramische basis van de weerstand is geen Al multiplier dus je hebt vreselijk veel windingen nodig, ik heb heel wat spoelen gemaakt en er aan gemeten met bruggen, LCR meters en VNA's. FET kan dat vast uitrekenen (Ik ook maar ik heb daar boeken bij nodig
) Jouw metingen zijn wel realistisch. Kies voor het beste resultaat Ls en minstens 10kHz.
Dit is gewoon een fout van de meter en zegt niets over het weerstand type.
Een echte LCR meter meet of de impedantie Z Hij meet de reële weerstand (ESR) en daarnaast meet hij de verlieshoek waardoor je Z=R+jX kunt uitrekenen (edit: ik heb het admitantie verhaal weggehaald omdat het dan veel tev complex wordt)
Met die meetdata van weerstand en die hoek berekent hij dus Z . Zo berekent hij ook D en Q. Er zijn formules waarmee je Ls zo naar Lp kunt omrekenen. Maar er zijn voorwaarden voor wanneer je dat mag doen en dat heeft met de Q te maken.
Er is nog een ding van belang. Lp is niet bedoeld om een weerstand parallel met een spoel te meten. Het is leuk daarmee te spelen maar het gaat niet kloppen. Die Rp is net als de Rs (ESR) geen echt component. Het is heel grof gezegd een equivalent om de "formule" ivm spanning en stroom te laten kloppen. Als je dus een echte weerstand parallel zet, dan zet je die parallel aan de equivalente Rp van de spoel zelf. Of eigenlijk parallel aan de reactantie van een spoel met equivalente serie weerstand. Dus een echte Rp (met zijn eigen Ls) parallel met (Rs+jX).
Als je een manual van een GR brug als bv de GR-1608 download dan staat daar het hele rekenwerk en waar je rekening mee moet houden uitgelegd. Het is tamelijk complex. Onder aan de pagina van mijn link staan wat manual pagina's als voorbeeld
Je gebruikt Cp alleen bij hele kleine capaciteiten en Lp voor hele grote zelfinducties met veel weerstand. Ik heb een brug die G en Cp meet. Die kan aF meten maar gaat niet hoger dan ik dacht 1 uF. Daarvoor heeft hij dan wel een signaal generator die er tot 300Vac kan uitgooien en de nul-detector doet 1uV volle schaal. Cp meting is "bedacht" in de tijd dat men bruggen gebruikte. De reactantie van kleine capaciteiten en heel grote trafo's maar ook de ESR is erg hoog en dat krijg je met een gewone serie brug meting niet genuld. Door de meetopstelling in de brug te veranderen kon dat wel, dat doen ze voor de Lp en Cp metingen. Je leest wel eens dat Cp de lekstroom voor elco's geeft maar dat is niet het geval. Die parallel weerstand is puur een meet/rekenkundige grootheid.
Aangezien er 2 draads wordt gemeten zal er ook inductie optreden door de aansluitkabels vanuit dat testertje.
Sluit die klemmen eens kort, wat meet je dan als inductie ?
fred101
Golden Member
Dat zal een cm of 30 draad zijn? Dan kan het hooguit iets van 300-400nH zijn. (heeeeeel grofweg hou ik meestal 1 uH "recht" draad per meter aan) Hij meet 236 mH. Dat is een miljoen keer meer.
350nH als die tester goed meet maar daar ging het niet om. Dit soort meters kan je soms niet eens nullen. Vaak zit er wel een open en short calibratie in, daar ging het me om.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
nanoHenry's meten op 100Hz?
Dagganiegoaaan: de meetwaarde (200 µΩ) wordt volledig gemaskeerd door de weerstand van de aansluitdraden én verzuipt in de ruis...
Die testertjes meten op een hoge frequentie. Als de kalibratie fout is dan kunnen ze vanalles aangeven.
Kalibreer ik een multi meter met 10V en zeg dat dit 0V is dan klopt er niks meer van de metingen.
https://electronperdido.com/wp-content/uploads/2024/03/tester-TC1-manu…
Op woensdag 18 februari 2026 23:40:25 schreef benleentje:
[...]Tenzij je echt aan een weerstand en inductie parallel aan het meten ben toch? Maar meestal zal de inductie en weerstand in serie staan.
Als je écht een parallelschakeling meet, dan kies je natuurlijk voor parallel.
Maar een gewone weerstand wordt het beste gemodelleerd door een serieschakeling van L en R. (En op deze lage frequenties hoeven we nog niet naar C te kijken.)
Maar in het kort: voor iedere impedantie en meetfrequentie zijn er twéé twee-component-oplossingen: een serieschakeling en een parallelschakeling. Je moet zelf weten welke van de twee het is. Weet je dat niet, dan hoef je ook niet te meten, want dan kun je niets met de uitkomst.
fred101
Golden Member
Flash, OK, ik begrijp nu wat je bedoeld en daar heb je gelijk in. Ik bedoelde alleen dat die draden geen 236mH kunnen zijn dus een meetfout moeten zijn en als je dat ding kan kalibreren is het idd mogelijk een kalibratie fout. Zoals ik eerder schreef, het zijn handige indicators, geen "echte" meet-apparaten.
fred101
Golden Member
Op donderdag 19 februari 2026 11:11:29 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Als je écht een parallelschakeling meet, dan kies je natuurlijk voor parallel.
Mag ik dat heel voorzichtig tegenspreken. In theorie lijkt dat wel maar niet als het om het meten met dingen als bruggen of LCR meters. De parallel meet methode is bedacht om componenten met een meetbrug te meten die een andere brug configuratie eisen omdat het nullen met de "normale" serie meting niet lukte. Niet om een echte weerstand parallel aan een reactantie te meten. Men zet dan het afstelbare element parallel aan het vaste element ipv in serie of net omgekeerd bij spoelen. Zoals bij hele lage capaciteit. De benaming heeft volgens mij oorspronkelijk te maken met de brug opstelling niet met de DUT. Zie deze tekening uit het GR1650 manual. Daar zie je hoe de brug wordt gevormd voor alle type metingen.
Wil je echt een parallel kring meten dan kun je dingen als resonantie en gecombineerde impedantie meten maar alleen als het theoretisch idealen componenten zijn kun je ze ook echt uitsplitsen. De meter ziet alleen het totaal uitgesplitst naar R en de fase hoek. Als je een 10pF condensator hebt dan is dat op 1kHz een Xc van bijna 16 miljoen ohm. Als het een heel goede condensator is met een D van 0,0001 dan is dat nog steeds 1600 ohm. Wil je dat gaan nullen dan heb je vrij grote variabele componenten nodig. Wat in het manual van een HP brug stond is wel een goed uitgangspunt. Als je veel te veel D moet indraaien om te nullen of het niet genuld krijgt dan moet je omschakelen naar Cp. Dat zie je ook aan de schaalverdelingen. Daar ging de Cs D schaal maar tot iets van 1 (uit mijn hoofd) maar de Cp D schaal liep tot 50.
Hier de instel bereiken van een GR1650 voor Q en D
Hier onder ook nog alle formules die er bij horen en er staat ook wat uitleg waar ze verwijzen naar het gebruik van de namen:
Ze bedoelen volgens mij met combinatie de combinatie van de verstelbare burg elementen want ze gaan uit van het meten van 1 DUT en zien dat als bij 90% van de LCR bruggen als een impedantie. (niet admittantie) De moderne betere LCR meters kunnen vaak ook Y meten, voor bruggen had je daar meestal een andere brug voor nodig. Mijn 1608 kan het heel beperkt. Mijn 1603 kan het beide maar dat vergt veel rekenwerk en dat is gebaseerd op 1 enkele DUT, niet een fysiek netwerk. Dat kan wel maar de uitkomst is niet wat je verwacht omdat het ding alleen het totaal ziet en dat is veel complexer als 2 ideale componenten parallel. Zelfde geldt voor serie. Zet maar eens een 5k weerstand in serie met bv een 100p condensator. Rs wordt dan de ESR + die weerstand + plus dingen als skineffect, onderlinge capaciteit etc en capaciteit wordt evt vertekend door de zelfinductie van de weerstand.
Fet, als je kun herinneren heb ik jou een keer hier een vraag over gesteld toen ik met mijn GR1603 aan het spelen was omdat daar veel rekenwerk bij kwam kijken. Toen probeerde ik een echte R parallel aan een echte C te meten en geen enkele berekening kwam uit. Toen ben ik gaan zoeken naar waar Cs en Cp vandaan kwamen in oude GR experimenters en oude boeken over brugmetingen. Waarschijnlijk ook in dat van Terman over meten. Ik heb het hier (natuurlijk
) aan board dus ik zal dadelijk eens zoeken.
Maar ik heb het me ook maar zelf aangeleerd dus ik kan er naast zitten.
Ik heb het niet over het kiezen van een brugopstelling, maar over het presenteren van een meetresultaat.
Eén en dezelfde meting kun je opgeven als serie- of als parallelwaarden.
Als je weet dat het gemeten object een parallelschakeling is, dan is het het doelmatigst als je de meetuitkomst als parallelwaarden kunt laten presenteren.
Kortom: 'de meting is al gedaan, hoe wil je de getallen'.
--
Omdat we het hier niet over een meetbrug hebben is wat volgt eigenlijk off topic..
Bij een brugmeting van sommige objecten kan het inderdaad handig zijn om in de brug-arm expres de ándere configuratie te kiezen dan die van het te meten object. Later rekent de laborant het wel weer voor je terug. 
Maar er is nóg een belangrijke reden waarom je soms van opstelling wisselt in de brug, en dat is heel simpel het feit dat je bij de brug vaak wel een reeks gekalibreerde condensatoren hebt, maar géén reeks gekalibreerde spoelen.
Je moet dan dus ook bij het meten van spoelen condensatoren gebruiken, en dán is het vaak nuttig de 'andere schakeling' te gebruiken, om niet in al te gekke verhoudingen (en dus lage nauwkeurigheid) te verzeilen.
Maar dat is dus niet waar deze thread over ging.
fred101
Golden Member
Op donderdag 19 februari 2026 12:06:35 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb het niet over het kiezen van een brugopstelling, maar over het presenteren van een meetresultaat.
Daar heb je gelijk in, ik had het alleen over jouw opmerking dat je Lp of Cp moet kiezen als je een parallel netwerkje meet en dat is niet correct. Lp en Cp bij meten, dus met een meetapparaat, heeft niets te maken met je DUT. Dat is zoals je correct aangeeft puur een praktisch iets en rekenkundig werk je het om naar wat je wilt.
Wat ik probeer duidelijk te maken is puur praktijk voor de mensen hier die met een LCR meter proberen een spoel of condensator te meten. Dat ze weten wanneer je parallel of serieel kiest en waarom dat is. En dat het voor die meetapparaten "niets" te maken heeft met je DUT. Je gebruikt Lp en Cp dus gewoon voor een enkel component en niet voor serie of parallel netwerkjes.
Dat mag wel maar het is in mijn ogen vrij zinloos anders dan wanneer je die totaal impedantie wil meten. Maar verwacht dan niet dat je dan een uitkomst krijgt die lijkt op wat je gemeten hebt. Je apparaat gaat er ook in Cp van uit dat je een enkel component meet wat bestaat uit een reactantie met weerstand in serie en geeft dat om praktische redenen weer als een equivalent parallel component. Dat kun je dan weer omrekenen naar serieel als je zou willen.
Op woensdag 18 februari 2026 23:40:25 schreef benleentje:
[...][...]Tenzij je echt aan een weerstand en inductie parallel aan het meten ben toch? Maar meestal zal de inductie en weerstand in serie staan.
Maar bij condensatoren is het wat minder simpel en zeker zoals ik vorige week in circuit van een printplaat de capaciteit achter een vermogens opamp wilt meten. Dat moet je dus in Cp meten.
Het is in eerste instantie niet de bedoeling van de Cp stand om er mee in circuit te gaan meten.
op een LRC brug meet je één component.
vanwaar dan Ls en Lp?
nemen we even de weerstand van TS als voorbeeld.
aangezien geen enkel component zuiver is is, bestaat het steeds uit een resistief en een reactief stukje.
Voor de weerstand, die bestaat uit een zuivere weerstand, een spoeltje in serie (de draden) en een parallelcapaciteit. (laat ons die laatste even verwaarlozen)
Dat is duidelijk een serieschakeling.
Nu kan je een serieschakeling van weerstanden spoelen en condensatoren omrekenen naar een equivalent parallel circuit en omgekeerd ( dat waren van die klassieke oefeningen, lang geleden..). weliswaar geld die omrekening maar voor één frekwentie.
en dat is wat ook de LCR meter doet als je Lp of Ls selecteert. Hij geeft je het resultaat van je meting uitgedrukt als een parallel of een seriecircuit.
Voor een weerstand van 15 Ohm met een minimale inductie (kleiner dan 1µH) kan alleen Ls een zinnig resultaat geven. In Lp mode worden de waarden zo onzinnig dat je met een grote fout gaat zitten (door te klein signaal uit de brug), alhoewel FET's rekening aangaf dat het resultaat nog vrij correct was. (zal wel met een grote foutenmarge te nemen zijn)
fred101
Golden Member
Wat ik probeer duidelijk te maken is precies wat Kris hierboven schrijft. Hij kan het alleen duidelijker en een stuk korter
.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 19 februari 2026 12:33:34 schreef kris van damme:
[...]Het is in eerste instantie niet de bedoeling van de Cp stand om er mee in circuit te gaan meten.
Dat weet ik ook wel. Maar mijn L165 was aan het oscilleren en er moest dus ergens teveel aan capaciteit zijn. En ik dacht kan je dat met een LCR meter meten.
Heb er daar toen in dat topic geen antwoord op gekregen.
Maar ik kan zeker wel capaciteit mee meten en dat was 3nF. Na het verwijderen van een lorin 6 standen schakelaar en daar tijdelijk een doorverbinding was de capaciteit nog maar 120pF.
Na het terugplaatsen van een andere schakelaar was de capaciteit zo rond de 1,2nF en was de L165 weer minimaal aan het oscilleren.