Ik heb een automatische kogelkraan (https://tubotek.be/product/elektrische-kogelkraan-messing-of-rvs/?v=91…) die ik graag wil bedienen met een vlotterschakelaar (https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-s3-vlotterschakelaar-25-v-ac-60-v-…).
Op een of andere manier werkt dit alleen niet. Wanneer ik in plaats van de vlotterschakelaar een gewone microschakakelaar aansluit werkt het wel. Op een of andere mannier lijkt het of de twee schakelaars anders werken. Wie weet hoe dit komt en hoe ik het op kan lossen?
Het gaat overigens om een 24V, NO (normal open) kogelkraan.
Dank!!!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
In de technische fisches staan diverse modellen met elk hun aansluitingen. Het is niet duidelijk welke U hebt. Daarvan hangt af hoe U ze moet aansturen.
De conrad schakelaar kan je veel goedkoper aankopen bij ali (1,7€) en deze gaat van dezelfde kwaliteit zijn. Ze zijn niet echt geschikt om 500mA te schakelen.
Ik heb dit model schakelaar: H-Tronic 1114650 Vlotterschakelaar. Als ik een ander model moet hebben @buckfast_beekeeper kun je dan aangeven welk type ik precies nodig heb. Hoeft niet perse via Ali Exprss. De levering duurt daar altijd zo lang.
Dank
Als die klep ( geef even het exacte typenummer) met een motor werkt kan dat op 2 manieren,
Spanning er op is open en terugloop met een veer, of je moet hem ompolen om open of dicht te laten lopen.
Zoals al opgemerkt, die klep trekt snel 500 ma, die vlotterschakelaar mag maar 400 mA hebben dus er moet minimaal een relais tussen.
@revado Ik weet niet precies welk typenummer het is. Maar ik weet wel dat hij met een veer werkt en je hem niet hoeft om te polen. En als ik het zo lees moet ik dus of een relais plaatsen of een vlotterschakelaar zoeken die 500mA trekt?
Ter informatie. Met deze schakelaar werkt het wel. https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1071901
[Bericht gewijzigd door JasperStamm op (19%)]
Ik zou zelf voor een geschikt relais gaan
Die zijn er met een spoel voor gelijkspanning of voor wisselspanning., afhankelijk wat je gebruikt.
[Bericht gewijzigd door revado op (67%)]
benleentje
Golden Member
Je zou voor de volledigheid eens met een multimeter de weerstand van de vlotter schakelaar kunnen meten wat die is voor als de geschakeld is.
Want in principe kan een schakelaar die 400mA schakelt ook 500mA of 1A aan, voor tijdelijk dan. Want de te hoge stroom beperkt de levensduur.
Daarom is het raar dat het helemaal niet werkt.
toevallig heb ik ook zo een vlotterschakelaar liggen en er net even aan gemeten.
Een microswitch heeft dan ca 0,01Ω weerstand en de vlotterschakelaar 0,14Ω
0,14Ω is voor een schakelaar die 400mA moet kunnen schakelen teveel en het is dan logisch dat een klep daarop niet werkt. Echter is die 0,14Ω geen probleem om er een relais mee te schakelen.
Het is meestal als je een klep of motor stuurt altijd verstandig om een relais te gebruiken want er zijn niet zo heel veel schakelaars die dat over een lange tijd echt leuk vinden. De meeste schakelaars zijn daar niet voor bedoelt.
Ik wou eerst ook deze vlotterschakelaars gebruiken maar heb toch maar een duurder omron pomp relais gekocht. Maar ook die laat ik eerst een relais schakelen en dan de pomp. Ook al kan de omron dat aan tenminste volgens de documentatie. Maar toch liever een extra relais ertussen, want die kan het het 100% zeker aan en is goedkoper om te vervangen.
buckfast_beekeeper
Meer dan waarschijnlijk is dat een reedcontact. Er is geen mechanische verbinding tussen vlotter en contact. Een hall sensor zal het wel niet zijn met maar 2 aansluitdraden.
@TS: geef eens aan welke klep je juist hebt. Er staan er teveel in de technische fische om te beginnen gokken.
Ik ben helaas niet heel technisch onderlegd. Kan iemand aangeven wat ik precies moet kopen en hoe ik dit moet schakelen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je klep heeft dus maar 2 aansluitdraden.
24Volt erop en gaat open, 24 Volt weg, en de klep gaat (met een veer oid) vanzelf weer dicht)
Klopt dat.
Dan heb ik het vermoeden dat je vlotterschakelaar niet goed (meer) is.
Er wordt hier al aangegeven dat de motor vermoedelijk meer stroom trekt dan dat de vlotterschakelaar mag schakelen, maar desondanks zou het toch een paar schakelingen moeten overleven.
Heb je al geprobeerd om een lampje te schakelen met de vlotterschakelaar?
buckfast_beekeeper
Op vrijdag 13 februari 2026 09:23:00 schreef JasperStamm:
Ik ben helaas niet heel technisch onderlegd. Kan iemand aangeven wat ik precies moet kopen en hoe ik dit moet schakelen?
Je weet toch welke klep je gekocht hebt uit deze technische fische. Is het CR202 (waarschijnlijk), CR201, CR303, CR501 of CR502. Normaal moet dat ergens op je klep staan.
Die info is wel nodig voor we een verdere advies kunnen geven.
En wat ga je er mee doen.
Iets vullen en bij vol klep dicht, of juist leeg maken door die kraan open te zetten.
Schakelt de vlotte een contact UIT op niveau, of juist in.
Zonder aanvullende info is er geen advies te geven.
Ik heb wat foto's gemaakt. Hopelijk kunnen jullie me aan de hand hiervan helpen. De schakeling werkt dus wel met de microswitch maar niet met de vlotterschakelaar. Alvast weer heel erg bedankt!
En nog een (slecht) filmpje van de situatie met de microswitch die werkt zoals ik het graag wil 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dan is er iets mis met je vlotterschakelaar.
Of de draad naar de vlotterschakelaar te heeft een te hoge weerstand (te dik te lang).
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (50%)]
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 13 februari 2026 17:23:03 schreef JasperStamm:
Ik heb wat foto's gemaakt. Hopelijk kunnen jullie me aan de hand hiervan helpen. De schakeling werkt dus wel met de microswitch maar niet met de vlotterschakelaar. Alvast weer heel erg bedankt!
Om eerlijk te zijn heb je alle info al gekregen meer valt er niet over te zeggen.
Meet met een multimeter de weerstand van de vlotterschakelaar en de microswitch eens.
En gebruik een relais om de klep te sturen.
Als je klep op 24V ac wertk dan neem je een 24V ac relais en als de klep op 24V DC werkt dan neem je een 24V DC relais.
Vlotterschakelaars en een microswitch zijn niet bedoelt om er een klep mee te schakelen dus daar moet altijd een relais tussen.
Maar het kan nu ook zijn omdat je de vlotterschakelaar al tussen de klep hebt geprobeerd dat die al stuk is. Een klep is geen fijne belasting voor een schakelaar en zeker niet voor een reedcontact wat in een vlotterschakelaar zit. De piekstroom van zo klep is een stuk groter als die 0,5A en dat is slecht voor een schakelaar die daar niet voor gemaakt is. Om een motor te schakelen die 0,5A trekt heb je al een 10A relais nodig.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op vrijdag 13 februari 2026 22:14:27 schreef Toeternietoe:
Of de draad naar de vlotterschakelaar te heeft een te hoge weerstand (te dik te lang).
Je zal wel te dun te lang bedoelen. Hoe groter de sectie hoe lager de weerstand.
Kunnen jullie aan de hand van de tekening aangeven welke vlotterschakelaar ik nu moet kopen. Ik ben bang dat ik de andere helaas kapot heb gemaakt.
Dank!
Dan nog een keer de vraag:
Wat wil je er mee doen?
Een bak vullen met water en laten stoppen als het niveau hoog genoeg is,?
Dan heb je een vlotter nodig die uitschakelt zodra het niveau bereikt is.
Die laat je een relais sturen wat de klep weer open stuurt met 24 volt tot het niveau bereikt is.
Even opletten welke draden je gebruikt van de vlotter er zit een wisselcontact in.
https://www.conrad.nl/nl/p/schabus-200949-mini-vlotterschakelaar-vulle…
Deze is wat degelijker mag 230 volt 1 Ampere hebben en zou in theorie de klep meteen kunnen sturen, maar ik zou er toch een relais tussen zetten.
https://www.conrad.nl/nl/p/burkert-tcl001-vlotterschakelaar-250-v-1x-n…
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ga de eerste schakelaar kopen. Het is idd de bedoeling dat de toevoer stopt zodra het juiste waterniveau bereikt is. Nu moet ik alleen nog weten hoe ik de draden juist aan moet sluiten. Kun je hier ook bij helpen? Heeeeeel erg bedankt!
buckfast_beekeeper
De eerst getoonde vlotter is geschikt voor beide toepassingen. Vlottertje dat omhoog gaat bij het bereiken van het juiste niveau. Doe je dit onderaan in je reservoir, dan sluit het contact en kan het reservoir vullen.
Altijd een geschikt relais gebruiken.
Tot nu heb je nog steeds niet geld welke klep je gebruikt. Of ik heb er over gelezen. Dit is wel essentieel om de correcte info te geven.
Kun je aangeven hoe ik de vlotter en het relais moet schakelen? Wellicht een kleine tekening 
Tanx!
Op vrijdag 20 februari 2026 00:23:17 schreef revado:
Dan nog een keer de vraag:
Wat wil je er mee doen?
Een bak vullen met water en laten stoppen als het niveau hoog genoeg is,?
Dan heb je een vlotter nodig die uitschakelt zodra het niveau bereikt is.
Die laat je een relais sturen wat de klep weer open stuurt met 24 volt tot het niveau bereikt is.
Even opletten welke draden je gebruikt van de vlotter er zit een wisselcontact in.https://www.conrad.nl/nl/p/schabus-200949-mini-vlotterschakelaar-vulle…
Deze is wat degelijker mag 230 volt 1 Ampere hebben en zou in theorie de klep meteen kunnen sturen, maar ik zou er toch een relais tussen zetten.
https://www.conrad.nl/nl/p/burkert-tcl001-vlotterschakelaar-250-v-1x-n…
benleentje
Golden Member
Kun je aangeven hoe ik de vlotter en het relais moet schakelen?
De vlotter stuurt direct de spoel van het relais aan. De contacten van het relais schakelen de klep.
nonius
set SCE to AUX.
Als de schakeling gevoed wordt met DC dan zou ik ook nog een blusdiode over de relaisspoel zetten, om de schakelaarcontacten van de vlotter wat te beschermen.