Ben lekker bezig mijn tijd te verspillen aan het repareren van een Philips PE1510 regelbare voeding. Nog nooit zo een mishandeld en smerig apparaat gezien; inclusief losse koperdraadjes! Wonder boven wonder, werkt de voeding nog prima.

Ik wou eigenlijk alleen de stoom afgeblazen condensatoren vervangen. Welke condensatoren zouden zeker ook nog vervangen moeten worden?

Helaas is de service-documentatie (behalve een gebruikers-handleiding en een basis-schema na) minimaal, en zijn veel onderdelen onleesbaar geworden. Ik zoek nog de typenummers/specs van de volgende onderdelen.

GR26
GR27
GR28
ZD29 (GR29) 6V8

ZD31 (GR31)
ZD32 (GR32)
ZD33 (GR33) BZY78
GR34

GR36, GR37 BY126
GR38
GR39

GR41
GR42
GR43
ZD44

GR46
GR47

Info www; transistoren; BCY55 (2x), BCY71 (4x), ASY80, BF178, ASZ15 (2x), ASZ18

TS26
TS27
TS28 BF178
TS29 ASZ15
TS31 ASZ15
TS32 ASZ18
TS33
TS34
TS36, TS37 BCY55
TS38
TS39, TS41 BCY55

Welke condensatoren zouden zeker ook nog vervangen moeten worden?

Degene die buiten hun specs zijn qua capaciteit en Dissipatie factor en evt DC lekkage maar dat zal in een prima werkend apparaat allemaal nog wel goed zijn.
Heb je de voedingsrimpel gemeten met de scoop?

Verder zou ik niks anders doen dan heel erg goed testen (met een load en scoop) schoonmaken en die losse draadjes vast zetten.

Mooi zo laten niet aan lopen spitten zolang die goed werkt. Evt.voorzichtig met een kwastje of stofzuiger afstoffen. In de specs staat de maximale rimpelspanning vermeld. Omdat de netspanning van 220V naar > 230V is gegaan is de trafospanning wat hoger. Dat zou iets meer warmteontwikkeling kunnen geven in de serie stabilisatie, waarschijnlijk no big deal.

Als je geen meet apparatuur heb om de elco's te controleren op lek en esr: goed kijken hoe het eruit ziet waar de plus pool uit de behuizing komt. Als ze lek zijn is de afdichting aangetast en da's meestal wel te zien. Ziet het er twijfelachtig uit dan kan je er gerust vanuit gaan dat dat exemplaar aan vervanging toe is. De rest lekker laten zitten.

Mijn ervaring met de blauwe axiale Philips elco's is dat vooral de kleinere exemplaren vaak slecht zijn. Momenteel toevallig bezig met een Philips scope uit de jaren 80, zitten er tientallen in en zo'n beetje driekwart van alles onder de 1000uF is echt gaar. Van het spul onder de 100uF zelfs bijna 100%. Esr's van tientallen ohms, veel te lage of helemaal geen capaciteit meer. De dikke exemplaren van 1000uF en groter zitten daarentegen allemaal nog keurig op spec. Die hadden kennelijk betere seals.

elco's maken best kans, ding is uit de 60's nog. de regeltorren zijn asz15 meen ik. die willen nog weleens sneuvelen als de voorregeling met thyristoren niet werkt want 60+V wegstoken is wat veel voor die germanium dingen. zet de voeding dus ook op 240V, dat scheelt al..

Op donderdag 5 maart 2026 16:08:59 schreef BRNRDS:
https://elektrotanya.com/philips_pe-1510_0-35v%2C1a_labortap_sm.pdf/do…

Maar zonder vermelding in het schema van het type transistors. @testman een voorregeling met thyristors zit er niet in.

Doe voorzichtig met de asbest weerstand, als die er zit.

Op donderdag 5 maart 2026 19:27:57 schreef RAAF12:
[...]

Maar zonder vermelding in het schema van het type transistors. @testman een voorregeling met thyristors zit er niet in.

ah ja, dit is de 1A versie welke dat niet heeft. de PE1512 was een 3A versie die vroegah thuis stond. dat was een gered ding uit de schrotbak maar heeft altijd issues gehad. de 1510 stond erlangs maar die werkte gewoon. steeds weer gingen die ASZ erin bij de 1512 maar gingen weer stuk. tot ik ouder was en zelf maar op onderzoek uitging en erachter kwam dat de voorregeling gewoon stuk was. meen dat ik er een stel silicium pnp in had gezet wat ook goed werkte.