Ik moet een pompmotor besturing repareren. ( Leybold Turbovac TW300, frequentie converter for turbomolecular pumps) De drive levert 0-1300Hz en max 8A.

Ik heb de pomp (zit in een soort van mass-spectrometer) er niet bij. Deze wordt aangesloten via een D connector maar ze geven geen pin bezetting.
Er gaan drie brede traces heen die van drie halve bruggen afkomen. (dus 3 groepen van 1 high side, 1 lowside mosfet).
Er gaat ook massa en 24V naar die D connector maar via dunne traces en maar 1 pin ipv dubbel dus die zullen niet voor de pomp zijn. En nog wat andere draden voor, zover ik begrijp uit het manual, oa temperatuur sensors.

Ik wil drie weerstanden nemen (220 ohm ofzo) en die allemaal parallel moet zetten. Aan de ene kant de D connector en aan de andere kant de drie aan elkaar en dat open laten. (dus in ster zonder nul)

Maar gaat dat werken ?
De drive kijkt bv naar het opstarten, de stroom en toerental, want bij op-spinnen knippert de groene led en bij constant rpm brandt hij constant.(volgens het manual) dus ik ben bang dat hij een weerstand niet als motor wil zien en ik heb ook geen 3 fase test motor. En dan wordt het moeilijk, het is een oud maar vrij complex ding. De foto's van de klant lieten alleen de bovenkant van het PCBtje zien. Er onder blijken nog 21 IC's te zitten, smd onder een behoorlijk harde conformal coating dus de gebruikelijke oplossing van even de IC's eraf en dan die los testen gaat het hier niet worden.

Als ik een motor kan emuleren is er nog een kans dat ik hebt vind want ik kan de 3 fase vergelijken maar als dat niet lukt heb ik weinig hoop.
Het ding trekt nu al 300mA via een 7812 en 7805 uit 24V, die dingen worden dus bloedheet als het PCB los ligt en in de behuizing gemonteerd, (dat is tevens het koellichaam) kan ik nergens meer bij. Kortom, een erg lastig geval.

Ik heb de pomp (zit in een soort van mass-spectrometer) er niet bij.

Gelukkig. Ik zou zelf een beetje zenuwachtig worden als ik zoiets op de werkbank had staan dat met dergelijke toerentallen draait. Dit begint op het terrein van ultracentrifuges te komen...

Welk vermogen? Evt. 3 luidsprekers in ster geschakeld als inductieve belasting? Of spoelen met de juiste inductie? Daarvoor heb je dan weer wel de motorgegevens nodig.

en ik heb ook geen 3 fase test motor.

Een 3-fase motor is één ding. Maar een motor die aangedreven kan worden met 1300Hz (78000 RPM) is heel wat anders.... Dat is het soort motor die je in een bunker laat proefdraaien....

Bij het 'up-rampen' van de motor, krijgt de controller dan ook feedback van de motor? I.e. een gesloten regellus? Of doet hij gewoon een vaste ramp-up en gaat er van uit dat de motor simpelweg braaf volgt?

Indien er RPM-feedback is neem ik aan dat je dat ook moet gaan jury-riggen.

De drive kijkt bv naar het opstarten, de stroom en toerental, want bij op-spinnen knippert de groene led en bij constant rpm brandt hij constant.(volgens het manual)

Uit die omschrijving is het niet direct duidelijk of er feedback is. Als hij gewoon altijd een standaard-programma volgt bij het opstarten (up-rampen), zonder feedback, dan wordt het al een stuk makkelijker om een vervangingsbelasting te bedenken. Maar ik kan me voorstellen dat de besturing het opstart- en draaiproces goed onder controle wil houden, en dan lijkt feedback me wel verstandig.

[Edit: en bij het uitschakelen, vindt er dan ook ramp-down plaats? Remt de drive de motor af?]

Ik weet verder niets van de pompmotor. De klant weet nog minder. Die pomp zit weer ergens ingebouwd. Er staat overigens dat de frequentie omvormer 0-1300Hz aan kan maar dat het van de motor afhangt hoe hoog ze gaan. Dat zal wel in geprogrammeerd worden. https://www.ajvs.com/library/Leybold_Turbo_Drive_S_Controller_User_Man…

Ik bedenk me net dat ik wat BLDC motors van een model heli heb liggen. Die zijn 12V maar zodra het ding een seconde draait kan ik hem weer uitzetten want dan werkt de boel. Dat zal hij wel overleven.

Als er enige feedback is, anders dan op basis van stroommeting, wordt het idd nog lastiger want ik heb helemaal geen info van de pomp.

Nu is er in ieder geval geen activiteit op de ingang van de fetdrivers, de processor draait wel, wordt wel vrij snel 45 graden. De 5V en 12V zijn aanwezig. Op de RS485 connector is ook geen activiteit. Ik start de boel door op de remote ingang pin 7 en 8 te verbinden (staat zo in het manual) , dat geeft geen enkele verandering in de stroom (Labvoeding met 1mA resolutie)

[Edit: en bij het uitschakelen, vindt er dan ook ramp-down plaats? Remt de drive de motor af?]

Ja, dan gaat zou de led ook moeten knipperen.

Motor uit een wasmachine nemen, die zijn ook 3F met hoge toerentallen.

Dat gaat niet werken. Een motor is geen weerstand.

Een Dc motor is heeft als model

U = (I x Ri) + EMK

Ri is meestal heel erg laag.

Onbelast is de stroom ook relatief laag. Maar vij constant bij verandering van het toerental.

Ik bedenk me net dat ik wat BLDC motors van een model heli heb liggen. Die zijn 12V maar zodra het ding een seconde draait kan ik hem weer uitzetten want dan werkt de boel. Dat zal hij wel overleven.

De spanning is evenredig met het toerental + kleine boost voor vanaf 0 rpm.
Als de drive is ingesteld dat hij zeg op 230Hz 230V mag zijn, dan zal op 12Hz de spanning ongeveer 12V zijn.

Als

Ik dacht wel dat er verschil in aansturing is tussen een BLDC en een 3 fase motor. Of meer dat er verschil in een motor met permanenten magneten en een 3 fase motor als zijnde een kooianker. Maar op zich zou de motor wel moet draaien maar hou het heel kort.

Volgens de handleiding gaat het toch om een BLDC motor

Als je het een beetje dynamisch wil laten werken, PID etc, dan moet je ook de rotormassa meenemen. Je hebt de tegen-EMK die afhangt van de snelheid, de stroom die afhangt van de mechanische last (wrijving). En dan de spanningen die kunnen ontstaan door de inductiviteit.

Er zijn best wel modellen van te vinden, neem ik aan. LTSpice of Matlab of zo.

Een klein driefazig motortje nemen, 180 Watt 230/400V of zo iets,
Dat in ster zetten in de veronderstelling dat er 230V uit de sturing komt.

Heb ik ooit geprobeert bij vrij hoge frequenties 1000 à 1200 Hz, de motor hield tot mijn eigen verbazing stand. Hij heeft meerdere uren onbelast gedraaid.

Een klein driefazig motortje nemen, 180 Watt 230/400V of zo iets,

En dan bij voorkeur zoveel mogelijk polen, zodat het toerental nog enigszins binnen de perken blijft? Dus liever 6- of 8-polig dan 2-polig?

Kun je de instellingen van de motor parameters nog ergens uit het apparaat teruglezen?

1300 Hz is inderdaad erg veel, normaal gaan drives maar tot zo'n 500Hz oid.

Als je weet op welk toerental de drive origineel ingesteld geweest is kun je eigenlijk pas bepalen wat je er aan kunt hangen als dummy (als je niks in de parameters kunt wijzigen). Bij 1300 Hz zou de motor maar een volt of 10 oid zijn?

Wat ook heel belangrijk is of het een synchroon motor is of een permanent magneet motor (PM). Bij een synchroon motor kun je er bij wijze van 3 gloeilampen aan hangen (heb ik ook wel gedaan, werkt). Bij PM gaat dat niet.

Als het ding als normale synchroon motor drive werkt kun je een eventuele vector regeling uitschakelen (gewoon in V/F mode zetten) dan kun je er gewoon een ohmse load aanhangen.
Werkt het dan (na reparatie), zal die waarschijnlijk in vector mode het ook wel weer doen.
Wel een relatief oud model zo te zien.
Een kleine electromotor van zeg em 1kW zou gewoon moeten werken.

Leybold, dat zijn toch die jongens die speciale vacuum pompen maken?

-edit-
Net even dat ding opgezocht, is dat een VFD print direct op de pomp geschroefd en je hebt alleen de print?

Zit een profibus (DP) interface op, komt uit zichzelf niets uit. Je kunt er een PLC aanhangen of een HMI paneeltje.
60000 rpm, dus de drive loopt op 1000 Hz.

Ik zou er 3 (vrachtauto) gloeilampen van 24V aan hangen in ster?

Maar een motor die aangedreven kan worden met 1300Hz (78000 RPM) is heel wat anders....

Volgens de beschrijving die ik vind, kan het ding tot 1500Hz. En het motortje (groot is het niet...) zou max. 60krpm moeten kunnen draaien.

Wat wellicht nog het vermelden waard is, is dat het er op lijkt dat de voeding van het spul 24V is.

Leybold, dat zijn toch die jongens die speciale vacuum pompen maken?

Inderdaad.

Of je met een Ohmse load weg komt, is vaag. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat op 1 van de andere veters iets zit wat terugkoppeling over toertental levert.

Hoe de aansturing van die motor is? Da's een goede vraag. Dit is geen 'of the shelf' spul.

De drive kijkt bv naar het opstarten, de stroom en toerental, want bij op-spinnen knippert de groene led en bij constant rpm brandt hij constant.(volgens het manual)

Dat is dus sterk afhankelijk van hoe dat in elkaar zit. Vanuit 'user' oogpunt, heb je exact dezelfde situatie als een 'controller' die LED laat knipperen in de tijd die voor de ramp-up verzonnen is en daarna 'aan' zet - zonder enige feedback. Die drive en motor horen min of meer bij elkaar. Dit soort shurtcuts hoeft niet raar te zijn.

Mocht je met de motor zelf er aan gaan spelen: als ik het goed onthouden heb, dan zit er een beperking in het aantal draaiuren van de lagers, maar ook in het aantal cycli - blijkbaar slijten ze hard(er) tijdens spin-up en spin-down - wat bij serieuze toerentallen natuurlijk niet heel raar is.

de processor draait wel

Het zal wel een open deur zijn, maar... waar baseer je dat op? Je omschrijft vooral dat er 'nergens' activiteit is.

wordt wel vrij snel 45 graden

Gevoelsmatig is dat best veel voor iets wat 'niks' doet. Je zou denken dat er ergens iets kort gesloten is waardoor een uitgang tegen de Ohmse weerstand van de uitgangstrap aan loopt. Dat zou het stroomgebruik verklaren.
Heb je een type nummer van die controller? Als in: als er een datasheet van dat model te vinden is, dan zou je eens kunnen kijken hoe die uitgangen in elkaar zitten en wat de max. stroom is die zou kunnen gaan lopen.

Ik start de boel door op de remote ingang pin 7 en 8 te verbinden

En dan geen enkele verandering in de stroom... Volgens de manual heb je 1kΩ aan de ingang (pin 8) zitten, die gaat ook via 1kΩ naar GND. Daarmee is je ingangsimpedantie min of meer 2kΩ. Op in 7 staat 24V. Dan zou je verwachten dat er meer dan 10mA gaat lopen - dat zou je dus op je voeding moeten kunnen zien.

Waarbij ik dan meteen opmerk dat er verschillende uitvoeringen lijken te zijn van min of meer hetzelfde ding, met verschillende interfaces en (surprise, surprise) dezelfde connectors.
ALS je inderdaad op de juiste connector voor de pin-7-8-doorverbinden-is-motor-aan zit, dan zou je daar ook 2 relaiscontacten op moeten hebben. Die zou je Ohms moeten kunnen meten.

Als het ding met data gestuurd wordt (profibus), dan zou je daar ook tegen aan moeten kunnen kletsen. Je zou in elk geval een 'read' op het type, de software versie ed. moeten kunnen doen. Register 12 zegt hoe de control in elkaar zit: Via je X1 (je pin 7-8), via data of beiden. Als daar 'data' ingesteld staat, kun je doorverbinden wat je wilt...
Overigens is die tabel ook wel interessant om te kijken wat je allemaal aan dat ding kan vragen. Daarmee weet je ook wat-ie allemaal meet. Zo kom ik de controller temperatuur tegen, maar ook de 'bearing temperature' en 'motor temperature'.

Verder zou je ook eens kunnen experimenteren met het oplossen van die coating - even voorop gesteld dat de onderdelen die dan ook 'nat' worden tegen het oplosmiddel kunnen (of makkelijk te vervangen zijn, dat mag ook). MEK doet soms wonderen. En soms valt er wat teveel uit elkaar :)

Ik denk dat je met je weerstands-voorstel met een veel te hoge waarde bezig bent. Zoals ik het begrijp draait het hele spulletje op 24V, de output is 0-24V 3~, max 8A. Zeg dat je het 'lief' doet, dan zou ik eerder aan 10Ω weerstanden denken, niet aan 220Ω.

Al met al... ALS je een uitvoering hebt met profibus, dan lijkt het wijs om dat eerst eens aan de gang te hebben. Dan weet je dat de controller draait. En ik kan me zo voorstellen dat wanneer het ding geen lager temperatuur meten kan, het gewoon niks doet. Je zou dan - als de controller draait - wel een ERROR LED verwachten.

De hoeveelheid die moet draaien om tegen modbus aan te kletsen lijkt beperkt: voeding op de controller, een werkende controller, een stukkie interface naar RS485 en dan ben je er eigenlijk wel.

Even heel kort wat punten want ik moet alles nog goed lezen voor ik er op terug kom maar ik moet zo de deur uit..(alles wat ik meet is met DMM en alle spanningen ook met de scoop)
- De pomp draait op 24V
- op de drie open uitgangen naar de pomp staat 5,5Vdc maar dat kan een soort van fantoomspanning zijn, nog niet verder onderzocht. Rin van de meter is erg hoog.
- De 3 mosfets halve H bruggen worden door 3 gelijke circuits aangestuurd. Signatuur analyse en spanningen zijn op alle drie gelijk, alle diodes, weerstanden en condensators meten in situ gelijk dus ik denk niet dat daar de fout zit. Mosfets zijn goed.
- De turbodrive werkt op 24V, en kan 190W/8A leveren. De geadviseerde voeding voor het geheel is 24V, 10A, 200W (volgens het manual)
- De versie die ik hier heb heeft RS485 (er bestaan ook profibus en RS232 versies)
- De pomp zit in een heel geavanceerd, heel erg prijzig analyseer apparaat maar is zo'n 20 jaar oud en de fabrikant is niet thuis meer qua support/reparatie.
- Als ik probe op de 2 RS485 pinnen is er geen activiteit. (Uit mijn hoofd was er 1 hoog en 1 nul volt)
- Op de remote D connector waar ik pin 7+8 verbind zitten ook 2 relais aangesloten, er wordt echter nergens beschreven wat hun functie is. Ze klikken wel als ik 7+8 verbind (denk ik, ik moet nog nameten of ik dat goed hoor)
- De processor zijn klok draait, verder nog niet gemeten, ik ben er net aan begonnen, en op diverse IC's staan kloksignalen (diverse frequenties, nog geen data gezien)
- Als ik de klok stop (belasten met 1x probe) dan hoor ik die relais ook klikken. Het error LEDje gaat dan uit. Dus de processor doet iets maar ik vindt 45 graden na 10-20s ofzo nogal warm.

Als het helpt heb ik hier een kleine MacroTorr Turbo-V250 turbopomp liggen, waar ik geen drive bij heb.

Dit soort systemen heeft gewoonlijk echter enige automatisering en/of interlocks om dure fouten te voorkomen. Ik zou eerst het gehele systeem proberen te begrijpen, en dan pas op de print gaan kijken.

Ook ik ben ff met andere dingen bezig :)
Uit het archief: de pdf die ik hier post. Waarschijnlijk zo op het net te vinden, maar posten is minder moeite dan een link voor je zoeken. Pagina 31. De 'ingang' en de 2 relais.
Pagina 36 en verder geven de parameters. Het protocol zal wel iets van modbus RTU zijn - of profibus als je die uitvoering hebt. Dat je daar niks ziet rammelen is niet onverwacht. Het is een vraag en antwoord spel. Zolang je niks vraag, geeft het ding geen antwoord... 1 hoog en 1 'laag' is normaal - RS485.

Dus de processor doet iets maar ik vindt 45 graden na 10-20s ofzo nogal warm.

2x eens. Nogmaals, ik denk dat het ding iets probeert aan te sturen wat in sluiting ligt. De uitgangs FET heeft een RDSon en die beperkt de stroom (en genereert de warmte :). Dat kan even goed gaan, maar ergens gaat dat met een beetje pech ook mis. Controller dood. Game over (tenzij je de mazzel hebt dat je de firmware nog kunt uitlezen, het ding verkrijgbaar is en je die in een nieuwe kunt proppen... het is me wel eens gelukt. Als de copy-protect bit staat of een stuk wat nodig is om het ding te lezen rookt op, is het over).

Dat datasheet had ik gisteren ook al gevonden.

Gewoon een paar lampen eraan hangen zoals ik zei, dan weet je of het een fantoom spanning is. De drive zou daar niet (verder) van stuk gaan (is ie zowizo al).
Mocht er iets van feedback nodig zijn krijg je vanzelf een foutmelding.

RS485 is de fysieke spanming waar je bus op draait en profibus is een protocol (want via RS485) verstuurd wordt. De spec geeft op: VDI/VDE 3689 +> profibus DP dus. (Zoals ik gisteren postte). Dus even een 120 Ohm weerstand eraan hangen en kijken of de levels kloppen als die bus idle is, als daar niks van deugd het CPU board zijn voedingen eens checken.

De relais die je hoort klikken is waarschijnlijk een RUN en/of FAULT contact. Staat in parameter 29 hoe die geconfigureerd is. De vraag is hoe je erbij komt zonder profibus access? Software is allemaal "on request". Kortom van "unobtainium" gemaakt.

Mocht er iets van feedback nodig zijn krijg je vanzelf een foutmelding.

Dat is dus een beetje het ding... Hoe dan? :)

Software is allemaal "on request". Kortom van "unobtainium" gemaakt.

Och... Het protocol is redelijk gespecificeerd. De bitrate is bekend. Dan zou je er toch redelijk makkelijk tegen aan moeten kunnen kletsen...

Maar... al met al... het warm worden van die controller staat me niet aan. Er tegen aan kletsen kan je vast wel vertellen waar het ding ongelukkig van wordt als het niet wil starten. Maar het warm worden...

Op zaterdag 7 maart 2026 22:03:26 schreef EricP:
[...]Dat is dus een beetje het ding... Hoe dan? :)

Er zaten toch een paar ledjes op?

[...]Och... Het protocol is redelijk gespecificeerd. De bitrate is bekend. Dan zou je er toch redelijk makkelijk tegen aan moeten kunnen kletsen...

Niet met profibus, dat is toch een stuk lastiger. Met een PLC is het een koud kunstje, maar ja moet je wel hebben liggen. En de GSD file "on request" dus zoek het lekker zelf maar uit dan.

Maar... al met al... het warm worden van die controller staat me niet aan. Er tegen aan kletsen kan je vast wel vertellen waar het ding ongelukkig van wordt als het niet wil starten. Maar het warm worden...

Helemaal mee eens, dat is niet goed.

Niet met profibus, dat is toch een stuk lastiger.

Waarom dan? Als ik die spec zo zie, dan zit daar niks spannends in. Het vraag-en-antwoord spelletje is niet ingewikkeld. Het address van zowel het ding als van de parameter die je weten wilt is terug te vinden danwel gedocumenteerd.

Maar eens een andere insteek... die controller wordt warm. Oorzaak kan zijn dat de spanning te hoog is, maar ik denk dat Fred daar wel naar gekeken heeft.
Ee andere oorzaak kan zijn dat er iets van buiten een pin ergens heen probeert te duwen waar de protectie dioden die niet willen hebben. Dat zou je met een multimeter terug moeten kunnen vinden - een pin die boven de voeding zit is verdacht. Ik denk dan aan een levelshifter in enige vorm (een FETd river is in dat opzicht ook een level shifter...) die ellende veroorzaakt ofzo.
Een derde oorzaak zou kunnen zijn dat die controller iets probeert aan te sturen wat sluiting heeft. Nou weten we nog niet wat voor een controller het is, maar... doorgaans is zo'n beetje alles wat I/O is 'Hi Z' op het moment dat het ding in reset is. De reset is doorgaans iets met een pull-up. Dan zou je die 'hard' laag moeten kunnen maken. Als de aannames kloppen (lang leve de datasheet!), dan zou in dat geval de stroom af moeten nemen (meter op de voeding) en het ding koud moeten blijven.
Tenslotte zou er ook nog ergens iets in die controller overleden kunnen zijn. Dan kun je alleen maar hopen dat het ding nog te lezen is (de hardware doet dat nog) en dat er geen copy-protection-bit geset is. En dan wederom met de aanname dat de firmware in de controller zit en niet in iets er naast...

Misschien heb ik er overheen gekezen maar kan het betreffende motortje gewoon stuk zijn?

Iedereen bedankt voor de uitgebreide info, ik weet nu al een stuk meer.
Het lijkt me best interessant om eens met de communicatie aan de gang te gaan maar ik weet daar te weinig van om dat op een kapotte drive te gaan oefenen want als iets niet lukt kan het zijn dat ik iets fout doe of het werkt niet omdat er iets stuk is. Ik heb een Zero LA die waanzinnig veel protocollen kan decoderen, mijn scoop kent er ook een zwik en ik heb een soort van bustester die volgens mij ook RS485 aankan. (ik haal mijn "digitale meetspul koffer" morgen uit de opslag)

Ik ga eerst eens kijken of die processor een short aan een poort heeft zoals EricP vermoedt. Moet ik eerst de epoxy en sticker er af zien te krijgen anders weet ik niet wat het is en ook niet welke poot aan gnd hoort te hangen.
Op de onderkant zit ook een veelpoter met sticker dus mogelijk zit daar de firmware in. Ik ga er van uit dat er een hoop geregel en gemeet aan de gang is op dat board want bijna 30 IC's + een processor en interface alleen om een motor dom aan te sturen is niet echt logisch.
De RS485 interface met controller is dat kleine losse board.

Ik hoop op iets als een short want anders wordt het heel lastig zonder de rest van de apparatuur, er zijn nu gewoon veel te veel onbekende factoren. Normaal desoldeer ik bij dit soort dingen/problemen gewoon de meeste IC's en test ze op een breadboard of in een van mijn testers. Vervang de defecte en dan kan de klant de boel testen en tot nu toe werkt dat prima. Maar dit zit allemaal onder een dikke laag behoorlijk harde coating en dit zijn wel heel veel IC's.

Die RCA stekkertjes horen er niet bij, mijn pickup had problemen dus ik heb een betere aansluit kabel gemaakt, helaas was dat het probleem niet dus de pickup moet ook open maar dan moet ik eerst tijd hebben.

Aart: Als het helpt heb ik hier een kleine MacroTorr Turbo-V250 turbopomp liggen, waar ik geen drive bij heb.

Aart, bedankt voor het aanbod maar je hebt gelijk, ik probeer eerst het systeem te begrijpen. Ik denk op dit moment niet dat een willekeurige motor hier aansluiten gaat helpen.

Piet: De motor werkt, dat is getest met een andere controller, ze hebben 3 complete werkende analysers. Deze controller willen ze gerepareerd hebben zodat ze weer een reserve hebben.

Die rode, zwarte en blauwe draad zaten die er toch niet zo vast op gesoldeerd?
Is wel een braswerk.

Dat kleine printje is zeer waarschijnlijk geen profibus maar een relatief simple interface, bijvoorbeeld modbus. Voor profibus (DP) had je in de jaren waar dit ding uit stamt ('90) eigenlijk alleen maar een optie om bij vipa/siemens een custom chip te kopen en dat waren TQPF100 chips.

Waarschijnlijk is dat een chip waar een stukje firmware in zit om modbus om te zetten naar een analoog signaal en een start/stop + run retour signaal (paar status bitjes).

Dus die 5 polige connector zal dan wel een analoge input op de inverter print bevatten, een start signaal en wat status en zou je dus afzonderlijk kunnen testen/bekijken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]

Fred101, ik zie een paar relais op die print zitten en je vertelde dat je relais hoorde klapperen. Maar schakelen ze nog wel goed? (da's snel en eenvoudig te testen met een curve-tracer, overgangsweerstanden en dender krijg je dan gelijk visueel te zien).

40+ jaar oude relais zouden hoog op mijn lijstje van verdachten staan (zonder verder de werking van het apparaat te kennen). Naast, ik durf het bijna niet te zeggen ('don't teach your grandmother how to suck eggs'), de elco's.

Op zondag 8 maart 2026 07:22:23 schreef EricP:
...(Niet met profibus, dat is toch een stuk lastiger.)...

Waarom dan? Als ik die spec zo zie, dan zit daar niks spannends in. Het vraag-en-antwoord spelletje is niet ingewikkeld. Het address van zowel het ding als van de parameter die je weten wilt is terug te vinden danwel gedocumenteerd.

Profibus is niet met alleen software simpel te maken (aan de ontvanger zijde) daar wordt vrijwel altijd een ASIC voor gebruikt of als embedded IP in een PLD/gate array etc. Het is een soort token-ring achtig protocol wat redelijk timing kritisch is.
Zelfde schijnt ook een issue te zijn met profinet en ik dacht ook ethercat.

MODBUS kan wel makkelijk via SW gedaan worden.

Op zondag 8 maart 2026 12:53:44 schreef nonius:
Fred101, ik zie een paar relais op die print zitten en je vertelde dat je relais hoorde klapperen.

Dat klapperen van relais kan ook het inzakken van de voeding zijn... En dan zijn de condensatoren weer "verdacht". Is het een idee om 5.3 en 12.4 V op de 5V en 12V rails te zetten vanaf extern en om te kijken of ie dan iets anders reageert ?

Zoals benleentje zegt: een DC motor is een tegen EMK plus een RL circuit. Die tegenEMK kan je elektrisch modelleren met een lompe condensator (lomp als in hele farads of nog meer!).

Maar een driefase motor is tricky zo te emuleren. Daar weet ik even ook geen oplossing voor.

Die FO valt volgens mij onder "wapentuig" wat je niet zomaar mag exporteren.

[Bericht gewijzigd door rew op (29%)]

Fred101, ik zie een paar relais op die print zitten en je vertelde dat je relais hoorde klapperen. Maar schakelen ze nog wel goed?

Dat is toch helemaal niet relevant? Die doen wat alarmeringen naar de buitenwereld - volgens het docje wat ik eerder poste. Dan wordt de buitenwereld maar niet gealarmeerd... Overigens reageren die - als ik de post goed begrepen heb - op het 'aan' en 'uit' signaal op de drive. Dan dus niet voeding-gerelateerd.

Het is een soort token-ring achtig protocol wat redelijk timing kritisch is.

Men heeft het in de documentatie over 19k2. Hoe kritisch kan DAT zijn? :) (of heb ik scheel zitten kijken... dat kan natuurlijk)...
Tevens denk ik dat Fred het wel goed ziet: hij zegt er weinig ervaring mee te hebben. En dan kan het nog wel eens een uitdaging zijn - zeker als je niet weet of jij het verkeerd doet of hetgeen je probeert te ondervragen de weg kwijt is...

Ik ben met name benieuwd naar wat er onder die stickers te zien in. Dat ding aan de voorkant lijkt door Atmel gemaakt te zijn, piepsteen er boven. Maar wat voor moois is het?

Die hoeveelheid 'te meten' zou ook best wel eens mee kunnen vallen. Uit de lijst van registers kun je terug vinden dat het ding in elk geval temparatuur van lagers (2x) en motor meet, alsmede de temperatuur van de regeling. Tevens zie je dat je de spanning kunt opvragen.
Daarnaast ongetwijfeld nog wat met motorstroom (en met een beetje geluk dat 3x). De nummer van die kudde chippies op de onderkant zijn zeker niet te lezen?

Maar goed... eerst ff sticker peuteren bij de controller en daar een datasheet van scoren. Dan weten 'we' meer...