Als je een turbo moleculair pomp "zo maar" opstart, dan gaat hij gelijk kapot. (Schade iets van EUR 10k ofzo). Die dingen mogen pas opgestart worden als de ruimte al bijna vacuum is, anders hebben ze veel te veel weerstand.
Die wasmachine motor zou best wel eens geschikt kunnen zijn om te testen. Een HF frees spindel motor ook. Vaak gaan die frees spindels naar 24k omw/min. bij een ingang frequentie van 400Hz, maar ik heb er hier een liggen die daar 800Hz voor nodig heeft.
Die motors zijn behoorlijk inductief. Oftewel, als je er een hogere frequentie op zet, dan wordt het vermogen wat de motor kan leveren minder, omdat er gewoon niet meer genoeg stroom door de motor wil lopen.
Hoe zit het met de gebruikersinterface van deze sturing? zit daar een optie op om een toerental (frequentie) in te stellen, zodat je niet naar het maximum hoef te gaan?
Op zondag 8 maart 2026 15:34:26 schreef EricP:
[...]Men heeft het in de documentatie over 19k2. Hoe kritisch kan DAT zijn?(of heb ik scheel zitten kijken... dat kan natuurlijk)...
Dat kan op 9,6kbit maar ook op een berg andere snelheden, zoals 12Mbit, en dan wordt het eea toch wat kritischer.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat vierkante ding blijkt een CPLD te zijn. De ATF750C. Standby 1mA in "L" mode en max 190mA in normal mode. Dus dat warm worden kan normaal zijn. Tenzij hij zonder klok in L mode (?) gaat en dan veel minder trekt. Ik heb nog niet gekeken of de stroom dan ook minder wordt. (edit: scheelt 24mA)
De processor zit er recht onder (op de onderkant) en is een 017C73A-201 wat volgens mij een PIC17C73A is.
De andere IC's op de bovenkant zijn een 4013 (dual FF), een 14018 (divide by N) en dan nog een 4528 (dual monostable multivib)., het ding met 8 pootjes in het midden is een Atmel 24C04N eeprom, die aan de zijkant een 741 opamp.
Ik moet eerst een koelprofieltje zoeken voor die twee 78XX regelaars en dan kan ik eens gaan meten wat er gebeurd. En met de thermal camera eens aan de onderkant kijken. Zonder schema's en met zoveel IC's zie ik het somber in. Het geen ik dan meestal doe is per IC meten of signalen kloppen bv aan de hand van de true tabel in de datasheet,of control lijnen kloppen etc maar ik ben bang dat dat hier zonder pomp+communicatie er niet veel gebeurd. Het zou een stuk makkelijker zijn met de randapparatuur erbij. Nu ben ik min of meer blind bezig en is het puur geluk als het ding wat stuk is ook actief is als eigenlijk alles uit/standby staat.
Dat hij niks doet als ik de start knop aanzet (pin 7+8 van remote) kan gewoon zijn omdat hij geen pomp en geen sensors ziet en mogelijk ook omdat er geen RS285 host tegen hem praat.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die ATF750C zit die aan de gate drivers? Zo ja zit daar vrijwel zeker de (VHDL) code in die de PWM van de gate drivers bepaald, inclusief dead timing.
Zoals ik al een paar keer zei: Het is een oud apparaat. En in die tijd had je nog geen controllers met 3 PWM's die ook een dead timing konden maken voor 3 fase H-brug aansturing.
In software was dat eigenlijk kansloos en te risicovol, een kleine glitch in de code blaast alles op aan FETs namelijk. Dus conclusie: Off-loaden naar een special stukje hardware die dat voor je doet. Zeker op 1 kHz is dat nu zelfs een uitdaging.
Een 50-250 Hz drive doet tegenwoordig 8 of 16 kHz, dus voor 1000 Hz moet je al op een 50-100 kHz gaan PWMmen.
Moraal van het verhaal, Check dit ATF750 (lijkt een superset van de PALCE22V10) zijn voedingen en signalen (naar de CPU) of daar wat beweging in zit, zo nee (geen CPU signalen) met je ervoor gaan zoeken.
-edit- Nog wat dit soort vacuumpompen worden ook door ASML gebruikt voor hun EUV scanners, daar had je een specifiek "stop" process voor nodig om de pomp te stoppen anders ging die na 2 of 3 "botte" stops in gruzelementen, schade in de 10 duizenden euros/pomp.
-edit- Op ebay staat nog een EW19334 te koop voor niet heel erg veel.
Hoeveel aansluitingen zitten echt aangesloten op X3 (motor) 4 (U/V/W/PE) of meer?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 9 maart 2026 13:13:20 schreef fred101:
Dat hij niks doet als ik de start knop aanzet (pin 7+8 van remote) kan gewoon zijn omdat hij geen pomp en geen sensors ziet en mogelijk ook omdat er geen RS285 host tegen hem praat.
"geen pomp" kan ie eigenlijk niet zien als ie niet probeert op te starten. Maar de andere dingen kunnen zeker er voor zorgen dat ie niet opstart.
In theorie bestaan er motor drivers die dingen als weerstand en inductie van de motor kunnen meten en daar dingen uit afleiden. Dat verwacht ik absoluut niet bij zo'n oude motor controller.
1300Hz. Dat is 1300 omwentelingen per seconde. Dat is ongeveer 600 microseconde per omwenteling. Met 6 "stappen" per omwenteling zit je dan op 100 microseconde per stap. 100kHz (10us) is dan inderdaad wel benodigd om nog enigszins iets met de PWM te doen.
Alle fets al gecontroleerd, neem ik aan ?
wtt
Golden Member
Midden jaren 90 heb ik sputterklokken gebouwd tbv CD replicatielijnen. Voorpomp en turbomoleculairpomp van Alcatel. Toerental 27.000 rpm. Bij de nieuwe pompen moest een inloopprocedure gevolgd worden, had iets met lagers te maken. De pompen moesten dan atmosferisch draaien. Weliswaar met een speciaal inloopprogramma dat te selecteren was in het menu van de pompcontroller. Het toerental werd dan niet zo hoog als in vacuum. Je hoorde de pomp dan echt 'malen' onder atmosferische druk. Hij werd ook warmer. Je kon op het schermpje van de pompcontroller oa. toerental, motorstroom en pomptemperatuur aflezen. Ook handig bij (grote) lekken in het vacuum, de motorstroom was dan aanzienlijk hoger en het toerental lager.
Op basis hiervan zou ik niet verwachten dat jouw controller botweg een frequentie uitstuurt en 'de aanname doet' dat de pomprotor dit wel volgt...
EricP
mét CE
Ik weet niet of de boel wel zo 'close' gemonitord wordt. Het zou kunnen dat men het bij 'stroom' laat (maar dan zou je daarvoor ook iets op je PCB terug moeten kunnen vinden). Het zou ook kunnen dat men onafhankelijk van het hele magnetische verhaal toerental meet.
Eea. is afhankelijk van hoe die motor in elkaar zit. Als het iets kortsluitankerachtigs is, dan gaat het (meer) slippen als het zwaarder belast wordt. Bij dergelijke frequenties kan dat wel eens naar worden zeg maar. Als het permanent magneet is, dan moet het ding in principe de aansturing volgen. Als dat niet wil, dan gaat er ergens iets goed de mist in.
Overigens zit er - als ik de parameters goed begrepen heb - iets van 'overspeed' detectie in. Dat kan bijna niet anders dan dat het toerental gemeten wordt 'op de as' - en niet op basis van het veld bepaald wordt. Daarmee zou je ook voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat het richting een kortsluitankermotor gaat (suggesties welkom).
Maar goed... een CPLD-iets. Dat verandert de zaak inderdaad aanzienlijk. Best kans dat er wat registers op die CPLD geset worden (dividers voor de interne klok??) en dat het ding op basis daarvan volkomen zelfstandig die sinus in elkaar staat te PWMen. Ik kan me er ook nog iets bij voorstellen dat er iets van een 'current monitor' per fase is die de boel 'uit' zet als de stroom te hoog oploopt - om motor en FETs heel te houden. Tegenwoordig doe je dat liever niet in software (zoals henri62 al beschreef... het is te makkelijk om hardware te mollen). Je zou verwachten dat in de tijd dat dit gemaakt werd je het zeker niet in software zou doen.
Door die CPLD gaat het hele verhaal 'houd maar in reset' dus niet meer zomaar op. Toch staat het me nog steeds niet aan dat het ding zo warm wordt.
Of er vanuit de controller leven moet zijn naar dat ding... dat weet ik zo net nog niet. Ik kan me prima wat voorstellen bij een minimalistische interface: stel een counter in. Die CPLD telt naar 0 (en reset daarna) en 'doet' dan wat. Hoe lager de initiële waarde, hoe sneller de acties elkaar opvolgen - wat dus ongeveer is wat je wilt als het spul op toeren moet komen. De fasehoek is bekend, dus theoretisch zou je er met 1 counter kunnen zijn - die andere 2 volgen er uit, al is het ff 'rommelen' om het goed te krijgen - maar wel oplosbaar. Kan die CPLD dat? (als in: zit er genoeg in om zo zelfstandig te zijn?)... Welnu, dat stel je 1x in en daarna hoef je er niet tegen te kletsen tot je wat wilt veranderen. Als de controller om de een of andere reden vindt dat het ding niet mag starten, dan zal die ook niks veranderen...
Rond die controller moet er wel *iets* leven. Immers, het lijkt niet voor de hand liggend dat er geen temperaturen meer gemeten worden als het ding stil staat. Het ligt ook niet in de verwachting dat die controller (uit die tijd...) al was A/D aan boord heeft. Dan zou he verwachten dat-ie met iets kletst om die temperaturen te weten te komen. Tenzij dat natuurlijk ook stil staat als de boel niet draait (en alleen ff aangeslingerd wordt als je er om vraagt; bij stil staande motor is bewaking tenslotte niet zo relevant. Voor de voeding is dat ook zo. Je kunt die opvragen, maar wellicht wordt de ADC alleen aangeslingerd als de buitenwereld daar om vraagt - of er wat bewaakt moet worden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb al jullie berichten vanavond bestudeerd en nu probeer ik te antwoorden maar het is erg veel dus ik hoop dat ik het goed heb. Edit, ondertussen heeft eric nog het nodige getyped.
Henry:
- Ik kan de parameters niet uitlezen. Dat kan blijkbaar wel met een PC via 1 van de 3 optionele HW interfaces van de drive, te weten RS485(die er bij mij inzit, via een op te vragen protocol als ik het goed begrijp) of RS232 of via een (hardware) Profibus interface en daarnaast hun software (voor W95) of een palm-pc met hun software. Tenminste volgens het manual. Maar jij zegt dat het wel profibus is (VDI/VDE 3689 profibus DP) wat ook via RS485 kan, en dat het via een PLC kan. Ik heb hier 2 Logos liggen maar geen idee hoe ik dat aan elkaar moet knopen en hoe ik ze dan kan laten praten.
- Ik ga proberen hier ergens 24V lampen te scoren.
- Die draden heb ik er aan gesoldeerd, dit om veilig iets aan te kunnen sluiten of proben. Ze gaan naar een kroonsteen. Die drie komen van 3 brede sporen af maar er zijn veel meer binnen op de connector in gebruik. Dat is in ieder geval +24V en gnd en dan nog meer, dat zal voor de temperatuur sensors zijn. De driver meet motor current (P5) ball bearing temp (P125 en P127), motor temp (P7), frequentie converter temp (P11).
-Ik weet nog niet of die ATF750C aan de fetdrivers hangt, dat probeer ik te meten maar is vreselijk lastig doordat ze niet aan de zelfde kant zitten en die coating heel taai is.
- Ik heb met de scoop alle pinnen van dat ding gemeten en ook in situ of er pinnen aan gnd hangen en of de Huntron overal ongeveer de zelfde "stoeltjes" laat zien. Er hangen een paar pinnen direct aan gnd maar ik weet zonder schema niet of dat by design is. Dat ga ik morgen nakijken. Op de andere pinnen is bij sommige geen actie, bij anderen even bij opstarten. Sommige worden hoog kortom niet echt veel zinnige info. In ieder geval geen pinnen die ergens halverwege hangen.
Eric:
- Dat 7-8 geen stroom verandering laat zien kan komen doordat mijn manual van 12V en 3 x 10k weerstanden uitgaat (0,4mA)Blijkbaar zijn er dus meer versies. Daarnaast las ik dat dat doorverbinden alleen werkt als er een parameter op 0 staat (ik dacht P12 uit mijn hoofd)
- Jij hebt het over MEK maar dat zegt mij niets
Rew:
- De voedingen zijn correct, zakken niet in, buffer elco's meten uitgesoldeerd nog als nieuw. Mosfets zijn goed.
Eigenlijk is de conclusie dat ik er lampen aan moet hangen maar dat er verder eigenlijk weinig zinnigs gedaan kan worden zonder communicatie met het ding. En die communicatie, als ik jullie goed begrijp, is aan de ene kant heel simpel maar zou ook onmogelijk kunnen zijn want het kan profibus zijn of een eigen protocol(manual) Daarnaast kan ik wel hard gillen maar dat werkt niet dus ik moet iets hebben wat dat kletsen voor mij doet.
Wat ik wel weet. Bij het aanzetten, gemeten op de connector naar het RS485 pcb, vindt er heel even data verkeer plaats. Even een burst data en daarna staat hij waarschijnlijk te wachten op antwoord.
Ik heb geen RS485 interface op de PC en ook geen software maar wel een logo (maar geen programmeer kabel daarvoor).
Ik heb een logic analyser die heel veel protocollen aan kan maar ik moet dan weten of het echt profibus is of toch een eigen protocol. (en of mijn zero LA dan profibus aankan) Dus ik kan die data wel afvangen maar nu geen idee of ik het dan kan decoderen. (dat ga ik nog opzoeken) Ik heb ook een bus-pirate en ooit van Mans een apparaat gehad wat diverse protocollen kan laten zien als je het tussen een PC en een apparaat inhangt. Voor RS232 gebruik ik dat af en toe. En ook een kastje voor RS485 wat ik ooit in Rosmalen vond maar dat spul zit allemaal in 1 koffer die ik morgen ga halen (vandaag lukte niet, de weg was afgesloten) Ik heb dat zelden nodig.
Kortom, ik heb een hoop geleerd maar ben nog niet verder en heb nog geen idee over hoe ik dit verder aan moet pakken. Daarnaast is er de kans dat als ik hem bv per ongeluk "half" repareer dat kan resulteren in een destructief probleem met zo'n heel dure pomp. Misschien beter de klant dat ding van ebay te laten kopen en dan hopen dat die juist geconfigureerd is (zodat hij met dat RS485 interface wil werken en al die P parameters goed staan..
EricP
mét CE
Op de andere pinnen is bij sommige geen actie, bij anderen even bij opstarten. Sommige worden hoog kortom niet echt veel zinnige info. In ieder geval geen pinnen die ergens halverwege hangen.
Aan de ene kant fijn, aan de andere kant... jammer... Die actie: het zal wel een init zijn. En daarna wacht het ding ergens op.
Eric:
- Dat 7-8 geen stroom verandering laat zien kan komen doordat mijn manual van 12V en 3 x 10k weerstanden uitgaat (0,4mA)Blijkbaar zijn er dus meer versies.
Ah, ok. Dat zou een hoop verklaren.
Daarnaast las ik dat dat doorverbinden alleen werkt als er een parameter op 0 staat (ik dacht P12 uit mijn hoofd)
Ik haal het ook maar uit de pdf waar ik naar linkte. Als jouw versie die interface niet heeft, dan staat dat vast goed. Concreet: je kunt het ding via data starten en stoppen, maar ook via de 7-8 doorverbinding. Dat register bepaalt wat er mogelijk is. Die 7-8 kun je buiten dienst zetten. Aan de andere kant zou je dan ook geen schakelende relais verwachten.
- Jij hebt het over MEK maar dat zegt mij niets
Ik moest ook ff opzoeken waar het voor staat
: Methyl Ethyl Ketone. In het kort: een vrij agressief oplosmiddel waar veel kunststoffen in uit elkaar vallen. Vandaar de opmerking: er kan wel eens wat teveel uit elkaar vallen (maar... met een beetje mazzel... de coating die solderen en meten zo in de weg zit dus ook...). Ohja... ik heb het vermoeden dat het niet erg gezond is om in te ademen en het brandt vast goed. Wellicht ploffen de dampen ook. Nou ja, je snapt de hint...
En die communicatie, als ik jullie goed begrijp, is aan de ene kant heel simpel maar zou ook onmogelijk kunnen zijn want het kan profibus zijn of een eigen protocol(manual) Daarnaast kan ik wel hard gillen maar dat werkt niet dus ik moet iets hebben wat dat kletsen voor mij doet.
Wat ik wel weet. Bij het aanzetten, gemeten op de connector naar het RS485 pcb, vindt er heel even data verkeer plaats. Even een burst data en daarna staat hij waarschijnlijk te wachten op antwoord.
Je zou daar op 19k2 eens iets met RS485 en een PC aan kunnen hangen. 19k2 omdat ik dat ergens in een document heb zien staan. Met een beetje mazzel komt er wat leesbaars uit (en met wat pech dus niet... duh...).
De reden dat ik het interessant vind (vond) is omdat er een aantal parameters van die motor zijn die je kunt uitlezen. Daarmee kun je wellicht ook achterhalen of er iets is waar de boel echt ongelukkig van wordt en daarom niet draait - wat gerichter zoeken zeg maar.
Ik heb geen RS485 interface op de PC
Die controller doet ongetwijfeld ook geen RS485 (daarvoor vind je vast een converter chippie). Je kunt - als je het kunt vinden - daarvoor hetzelfde signaal op TTL (3V3 zal gezien de leeftijd wel niet...) vinden. DAT kun je meestal zo een USB-serieel ding in jassen. En een terminal emulatie heb je wel. Overigens... wel even oppassen met groundloops (USB hangt doorgaans aan de ground van je laptop en die zou via de voeding of iets anders aan aarde kunnen hangen).
Ik heb een logic analyser die heel veel protocollen aan kan maar ik moet dan weten of het echt profibus is of toch een eigen protocol. (en of mijn zero LA dan profibus aankan) Dus ik kan die data wel afvangen maar nu geen idee of ik het dan kan decoderen. (dat ga ik nog opzoeken) Ik heb ook een bus-pirate en ooit van Mans een apparaat gehad wat diverse protocollen kan laten zien als je het tussen een PC en een apparaat inhangt. Voor RS232 gebruik ik dat af en toe. En ook een kastje voor RS485 wat ik ooit in Rosmalen vond maar dat spul zit allemaal in 1 koffer die ik morgen ga halen (vandaag lukte niet, de weg was afgesloten) Ik heb dat zelden nodig.
Zoals Henri al opmerkte, is profibus iets ingewikkelder. Iets met een token (a-la token ring) wat rond blijft fietsen. Er gaat 'zomaar' niet veel gebeuren.
geen idee over hoe ik dit verder aan moet pakken
Nou ja, kijk eens naar MEK en of je het aan durft om daar die coating mee op te lossen (als dat wil...). Dan kun je de vaak door jou gehanteerde methode van 'demonteren en stuk voor stuk testen' veel makkelijker toepassen.
Daarnaast is er de kans dat als ik hem bv per ongeluk "half" repareer dat kan resulteren in een destructief probleem met zo'n heel dure pomp.
Als ik het zo lees, dan valt dat wel mee. De 'noodstop' is botweg de spanning eraf. Dus zolang de stroom binnen de perken blijft en het toerental niet te hard op loopt... lijkt het erop (maar wellicht het document volledig lezen en niet alleen scannen
) dat het allemaal niet zo vreselijk kritisch is.
Je zou ook nog eens bij je klant te rade kunnen en vragen of ze je een foto kunnen sturen van een aangesloten en werkend exemplaar. Dan zie je gelijk hoe de interfacing met de buitenwereld is - wat er is aangesloten. Als dat alleen je 7-8 verhaal is, dan zou dat om te beginnen gewoon moeten kunnen werken.
Voor de lampen: je zou eens kunnen kijken of je een stel 12V lampen in serie kan zetten. Die zijn makkelijker te scoren dan 24V lampen. Zelfs de Action heeft ze (reserve lampen voor vierwielers).
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die interface (RS485/RS232) is optioneel. Lijkt toch iets van PB-DP:
Maar ik moet het nog zien, lijkt me echt wel onwaarschijnlijk.
Trek de plug (JST) van het interface bordje er eens uit? En kijk wat er dan gebeurd op de drive?
Misschien dat de CPU herkend dat er geen externe interface aan hangt en dat die dan via X1 gewoon opgestart kan worden?
(2 SUBD-9 worden in de doc naast elkaar genoemd maar dat zijn verschillende connectoren)
Op het bord zit nergens een herkenbare jumper oid moet dus wel iets van auto detect zijn?
-edit-
Die RS485 gebruikt het USS protocol:
Ik denk dat dit een van de voorlopers is van PB-DP?
Op slechts 19k2 is dit nog wel te maken aan de slave zijde.
fred101
Golden Member
Ik heb wat vragen neergelegd bij de klant over de opzet en wat fotos.
Dit heb ik aan spullen voor seriele communicatie want het lijkt me handig dat ik wat meer met dat soort poorten kan mocht het nog eens voorkomen, maar geen idee of en hoe ik ze hier kan gebruiken:
- Zero plus LA die profibus kan decoderen
- Een Toshiba W95 laptop met RS232 poort
- Een USB naar rs232 kabel
- USB isolator
- Comtest V.24 ????
- Een RS232/netwerk analyser (compas microtest, zie foto)
- Een RS232 V.24 naar RS422/485 physical interface module (zie foto, staat ook wat foto's van de gebruiksaanwijzing bij)
fred101
Golden Member
Dit gebeurd er bij aanzetten. Dit is de stroom door 1 van de 3 weerstanden die ik ipv de motor even heb aangesloten. (de probe is niet gekalibreerd, ik wilde alleen weten of er iets gebeurd. Ik zou hierna op de ingang van de 3 mosfet drivers kunnen meten zodat ik weet of er bij alle 3 de fasen wat binnen komt of dat er 1 ontbreekt. Met en zonder rs485 board aangesloten) . is 100mS/div
Het RS485 boardje trekt 58mA
Qua stroom door alle weerstanden. De eerste draad doet zo'n puls als op de foto maar dan negatief, de middelste is de foto, de derde draad doet bijna niets (ongeveer 0,2x1 div) De spanning is bij 1 draad ook veel hoger
De puls komt niet als ik pin 7 niet met 8 heb doorverbonden voor het aanzetten. Met en zonder interface dus die "doorverbinding-startknop" is blijkbaar onafhankelijk.
Mag ik de conclusie trekken dat een van de fases niet meedoet? (wel vreemd want er staat spanning) En in rust is ook onbelast alles 5V.
Alle drie de fases. De stroom probe zit om de groene trace draad.
Ik had verwacht dat er een timing verschil zou zijn maar alle drie komen tegelijk. Is dit een soort test puls om te checken dat er een motor is aangesloten? De ene is positief, de ander negatief en de derde heel hoog positief. Vreemd dat de ene trace een veel hogere spanningpuls geeft.(24V)
fred101
Golden Member
Er is iets veranderd. Na een pauze zette ik de voeding weer aan om verder te gaan meten met de stroom probe. Maar de stroomprobe liet ineens niets meer zien. Toen viel me op dat de stroom meter op de labvoeding naar 250mA was gezakt. Thermische camera gepakt en de CPLD blijft nu koud.
Dat kan betekenen dat als de CPLD idd te hard moest werken en nu het gene wat te veel stroom uit de CPLD trok dood is en de CPLD nu eigenlijk niks meer hoeft te doen (zonder motor).
Of dat gene heeft nu de CPLD vermoord. Ik hoop het eerste maar ben bang dat het het tweede is want anders had er iets anders ook heet moeten worden (Mogelijk onderop, dat kan ik niet tegelijk zien).
Ik denk dat ik nu maar eens ga meten of er nog wat leven in de CPLD zit.
Edit: een van de I/O pinnen die 0 ohm naar gnd meet voert stroom volgens mijn HP current-tracer. 2 pinnen daarnaast geven 2,5V ipv 5V (met scoop, er loopt ook stroom) Dus morgen eens kijken waar die naar toe gaan. Als ik signature analyse doe dan geven beide 2,5V I/O pinnen wel een stoeltje. 1 pin geeft een halve stoel maar daar loopt geen of nagenoeg geen stroom. Dus die ook eens terug volgen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Aansturen van een driefase motor doe je door de drie fases op spanningen te zetten die bij 120 uit fase sinussen horen.
Hij zou best een random positie in de sinus kunnen kiezen waarbij je een negatieve, positieve en veel grotere positieve spanning ziet.
fred101
Golden Member
De CPLD of de processor is gedeeltelijk dood en er zijn 2 CPLD pinnen short die zo te zien niet short horen te zijn. Waar ze heen gaan is optisch niet te achterhalen en qua meten ook niet want ze liggen hard aan gnd. (zie uitleg hieronder)
Op 2 I/O pinnen van de CPLD staat ongeveer 2,5Vdc ipv 5Vdc (scoop en DMM). Deze pinnen zitten direct aan de processor en lijken verder nergens heen te gaan. Uitzoeken of het de processor of de CPLD of beide is, is niet de moeite want beide zijn geprogrammeerd en dus niet te vervangen.
Daarnaast zijn er 2 pinnen van de CPLD aan elkaar geknoopt via een trace die naar een via gaat en dan onder de processor verdwijnt. Die meten beide aan gnd. Als het de bedoeling was naar die aan gnd te knopen dan hadden ze die moeite niet hoeven doen want ze zit links en rechts naast een gnd pin. Tweede reden is dat de weerstand tussen de gnd pin en de gnd 2x zo hoog is als tussen als die 2 pinnen en gnd terwijl die via een langere dunne trace gaan. De weerstand tussen de gnd pin en die 2 pinnen is ook veel lager. Dus ik denk dat ze intern kortgesloten zijn naar gnd.
Deze drive blijkt wel van Ebay te komen en het is onbekend of hij werkend was, daarnaast is het onbekend of hij van een zelfde systeem afkomt. De klant heeft niet de RS485 software om de Pxxx parameters te zetten/checken. Het kastje zit in het apparaat ingebouwd en de hele besturing/bediening wordt door de spectrometer-software gedaan. Eerst is er een pomp die de boel gedeeltelijk vacuum maakt en dan pas gaat de pomp aan deze driver eerst traag en dan steeds sneller draaien. Dat wordt grafisch weergegeven op de PC die de spectrometer software draait.
Ik heb hem weer dicht en hij gaat retour klant. Jammer van het werk (ik reken alleen 1 uur onderzoek kosten) maar ik heb weer een hoop geleerd. Jullie allemaal bedankt voor het meedenken en de zeer uitgebreide uitleg.
Op vrijdag 6 maart 2026 21:56:28 schreef fred101:
Ik moet een pompmotor besturing repareren. ( Leybold Turbovac TW300, frequentie converter for turbomolecular pumps) De drive levert 0-1300Hz en max 8A.Ik heb de pomp (zit in een soort van mass-spectrometer) er niet bij. Deze wordt aangesloten via een D connector maar ze geven geen pin bezetting.
Er gaan drie brede traces heen die van drie halve bruggen afkomen. (dus 3 groepen van 1 high side, 1 lowside mosfet).
Er gaat ook massa en 24V naar die D connector maar via dunne traces en maar 1 pin ipv dubbel dus die zullen niet voor de pomp zijn. En nog wat andere draden voor, zover ik begrijp uit het manual, oa temperatuur sensors.Ik wil drie weerstanden nemen (220 ohm ofzo) en die allemaal parallel moet zetten. Aan de ene kant de D connector en aan de andere kant de drie aan elkaar en dat open laten. (dus in ster zonder nul)
Maar gaat dat werken ?
De drive kijkt bv naar het opstarten, de stroom en toerental, want bij op-spinnen knippert de groene led en bij constant rpm brandt hij constant.(volgens het manual) dus ik ben bang dat hij een weerstand niet als motor wil zien en ik heb ook geen 3 fase test motor. En dan wordt het moeilijk, het is een oud maar vrij complex ding. De foto's van de klant lieten alleen de bovenkant van het PCBtje zien. Er onder blijken nog 21 IC's te zitten, smd onder een behoorlijk harde conformal coating dus de gebruikelijke oplossing van even de IC's eraf en dan die los testen gaat het hier niet worden.Als ik een motor kan emuleren is er nog een kans dat ik hebt vind want ik kan de 3 fase vergelijken maar als dat niet lukt heb ik weinig hoop.
Het ding trekt nu al 300mA via een 7812 en 7805 uit 24V, die dingen worden dus bloedheet als het PCB los ligt en in de behuizing gemonteerd, (dat is tevens het koellichaam) kan ik nergens meer bij. Kortom, een erg lastig geval.
Hoi Fred, ik ken die controllers (voor TMP 1000) en heb er ook wel eens aan geprutst. Opstarten van van de TMP (de turbine pomp) duurde minuten (60000 tpm). Het draaiveld werd versneld op basis van het gemeten toerental zonder gebruik te maken van hall sensoren. De controller 'meet' de rotor positie via de fase stromen en en probeert het draaiveld 90 graden te laten voorijlen. Google BLDC motor sturing. Misschien dat jouw probleem over een nieuwere sturing gaat; het kostte mij in ieder geval even voor ik het door had.