Een nieuwe stoorbron in de omgeving komt ook voor.
Bij wijze van test op een andere plek te proberen, idealiter met de ferriet antenne ruw haaks op de lijn tussen hier en Mainflingen, dus ZW - NO gericht.
Hier idem in het verleden:
Nieuwe jumbo klok met DCF ontvanger gekocht, uit de doos werkte het ontvangst enkele dagen prima en viel daarna weg. De klok een dag op een andere plek gezet en ontvangst kwam weer terug.
De klok teruggehangen en het ontvangst is sinds dien nooit meer weggeweest. Mogelijk een tijdelijke storing.
Het waren inderdaad de twee batterijen die bijna leeg waren, het apparaat laat nu weer het antenne symbool zien als teken dat er verbinding er is. Big hand!
Mijn klok moet ik met enige regelmaat voor het raam plaatsen anders werkt de ontvangst niet.
Beton schermt zo sterk af. Om dezelfde reden werkt een GPS routeplanner niet in huis.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het stoorniveau waar ik woon, is extreem hoog geworden.
Binnen is het eigenlijk niet meer mogelijk een DCF klokje te laten syncen en hetzelfde geld voor de LW en MW band.
Een paar punten in het huis, bijna bij een raam willen de klokjes soms syncen.
Een deel van de storing is natuurlijk van de in mijn bezit zijnde apparaten die schakelende voedingen hebben.
Maar ik heb ook buren, daar kan ik niet even naar binnen lopen en stekkers uit de muur trekken om te kijken of mijn klok in sync komt.
Ik hoop binnenkort mijn ferriet antenne op dak te hebben, zodat ik een beter stoorvrij signaal heb van de middengolf en het 77,5KHz signaal.
Het geheel wordt symetrisch uitgevoerd om een lager stoorniveau te krijgen, we gaan het zien.
Ik kon 25 jaar geleden mijn DCF antenne van mijn DCF frequentie referentie "binnen" redelijk gebruiken, maar die tijden zijn ver voorbij hier in Amsterdam.
Net nog even twee klokjes geprobeerd, de hele oude die ik eens gekocht heb bij Conrad wil niet werken, maar een modernere "Action" kreeg ik net wel gesynct.
Beide op de zelfde plek geplaatst voorde test.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Klok ook zo goed als mogelijk haaks op Mainflingen richten, anders krijg je geen goede ontvangst.
En bij stoorbronnen en metalen wanden uit de buurt houden.
Is dat midden rechts op de foto trouwens geen batterijsymbooltje? (foto is te donker om dat te zien)
[Bericht gewijzigd door Arco op (25%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Arco,
Je wilt niet weten hoeveel storing er hier is, richten op de zender is natuurlijk de eerste gedachten...
De goede manier in deze situaties is een punt vinden waar het signaal nog sterk genoeg is en de storing zo laag mogelijk,
dat is bijna nooit op het punt waar het DCF signaal het meest op zijn sterkst is.
En dan heb je een punt waar het klokje goed werkt, maar daar wil je dat klokje helemaal niet geplaatst hebben! 
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt 'm normaliter in stappen van 45 graden hangen: aan de wanden of in de hoeken tussen de wanden. (da's nauwkeurig genoeg.)
Iedere dcf klok zonder buiten antenne slaat wel eens een of een paar dagen over met synchroniseren, is geen probleem...
Een hangt er bij mij in een hoek:
[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]
Op dinsdag 24 maart 2026 09:31:16 schreef Arco:
Klok ook zo goed als mogelijk haaks op Mainflingen richten, anders krijg je geen goede ontvangst.
En bij stoorbronnen en metalen wanden uit de buurt houden.Is dat midden rechts op de foto trouwens geen batterijsymbooltje? (foto is te donker om dat te zien)
Nee geen batterij symbool, deze klok werd oa. verkocht de Aldi. Er zit ook een instelbaar wekalarm op. Dat ging om 7 uur hedenmorgen piepen toen was ik al lang en breed vanonder de klamme lappen gekropen. En toen viel het op dat het antenne symbool was weggevallen in het display. Piepen betekent ook, batterijen vervangen!!
Het temperatuurmeter symbool?
Het stoornivo is hier heel laag. Slechts een paar keer een accuvoeding moeten gebruiken omdat een lage 'ruis' netvoeding niet voldeed. Maar dat was een zéér speciale toepassing, ik (zei de gek) wijd niet uit 
Arco
Special Member
Je hebt gelijk en zal het boekje opzoeken voor een nadere explicatie, Mr. Hawkeye.
edit: onze jongens op het Leeuwarder vliegveld zijn weer de lucht in, na de koffie is het goed vliegen.
Het boekje had zich verstopt maar wel even gezocht. Het is een alarmsymbool https://www.teknihall.be/sites/default/files/downloads/IM_GT-RWC-01-BK…
De klok is een GT-RWC-03-22 /po51030891 van Krontaler.
pagina 5/44 van de manual laat het LCD zien.
Als de alarmtijd wordt ingesteld begint die bij 7 uur 's smorrigens toen ging die piepen. Maar het low battery voltage merkje weg was me niet opgevallen, wel dat het ontvangstsymbool niet meer te zien was. Enfin, 2 1.2V accuutjes erin en kan weer drie jaar vooruit. Voorschreven wordt 2X 1.5V AAA cellen.
blz. 14/44 van de pdf, Tijdzones. tijdzone 1,2,3 en 4 'Britannia rules the waves' Het Falkland eiland is ook een mooie in de tabel, dat heeft geen land aanduiding slechts een aantal streepjes, slimme lui daar in Duitsland.
Internals van de klok, met de ferrietstaaf prominent in beeld. De temperatuursensor is links zichtbaar. Dit is geen nauwkeurig type,gezien de specs. Maar voor een Aldi klok was dat ook niet te verwachten.
Er is een CO2 kassie aanwezig die het beter doet en een alcohol based temp meter aan de deurzijde van de kamer.
klik voor groter
Arco
Special Member
1.2v accu's is een slechte keuze voor een klok...
De spanning is veel te laag, en de zelfontlading is vele malen meer als het eigen verbruik van de klok.
In superzuinige apparaten zoals klok/AB gewoon een paar goede niet oplaadbare alkaline of lithium batterijen gebruiken.
(In mijn klok gaan die zo lang mee dat ik het niet eens precies weet, maar zeker tussen de 5...10 jaar.)
Ah, maar bij mij hoeft die niet van de wand af. Maar ok, dan zet ik er een paar 1.5V cellen in. Met de datum erop geschreven. For the record. 10:30 F35 airborne
Arco
Special Member
Het 'batterij leeg' symbooltje is ook wel erg klein: daar kijk je snel overheen...
De melding 'batterij leeg' is nogal grappig: als 'ie echt leeg was zag je helemaal niks meer natuurlijk...
In sommige apparaten gaat er een ledje aan bij batterij (bijna) leeg: puike manier om 'm dan nog eerder leeg te krijgen... 
Ja daar heb ik me ook wel over verbaasd, wél laten weten dat de stroom bijna op is. In de auto komt er dan een melding op het display 'groot onverwacht stroomverbruik' of woorden van gelijke strekking, en wordt de stroomslurper de nek omgedraaid. Bij een dashcam bijv. die 's nachts heeft aangestaan zonder de spaarstand te activeren.
En moet wel voldoende lading zijn om de motor te kunnen starten. Bij de AirTags van Apple, maar ook die geschikt zijn voor Android komt een waarschuwing als de cel is uitgeput of een symbooltje voor de ladingstoestand. Dan is er voldoende tijd om de cel te wisselen.
2 Panasonic Pro power batterijen zitten nu in klok, mét datumvermelding.
Wel grappig dat in de kast ruimte is om een tweede ferrietstaaf te plaatsen. Voor betere ontvangst?
Arco
Special Member
Ik denk voor een langere ferrietstaaf...
Is altijd een afweging: langere heeft een betere ontvangst maar is duurder en moet exacter uitgericht worden.
Die staat netjes op 77.5 ° declinatie en perogeum 777. Maar straks de ionenmotor starten en de sat naar 787 verzetten want een Trumpiaanse spysat wil de satelliet rammen.
Wel jammer dat er geen LCD verlichting opzit dat vergt teveel stroom.
Arco, ik zie geen vakje voor een lange ferrietstaaf volgens mij zetten ze er 2 korte in want dat zou goed passen in de uitsparing. De staaf zit vast met dotten lijm.
Arco
Special Member
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Ben je al met vakantie? ...... ik heb een klokje van Conrad in de echte winkel gekocht hier in Rotterdam ik denk 1995 werkt als een trein doet 5 jaar met twee batterijen AAA.
En ik moet zeggen best wel gevoelig maar ook hier is veel storing.
Nu is misschien de storing in Amsterdam wel erger (op alle fronten)? maar is het zo dat de signaal sterkte beter wordt of op de andere lokatie of het stoor niveau afneemt?
Groet,
Henk.
Arco
Special Member
Op de meeste plaatsen is de ontvangst wel goed (en ja, wat verplaatsen kan uitmaken)
Zoals gezegd, er gaan altijd wel dagen voorbij dat synchroniseren niet lukt, maar dan loopt de klok op zijn eigen kristal door...
Voor mensen aan de kust kan in sommige gevallen de Engelse Anthorn (vroeger Rugby) zender beter werken. (mits de klok dat aankan)