FET Deze radio staat een stuk verderop in town https://www.circuitsonline.net/forum/view/169187#highlight=radio maar die doet waarschijnlijk geen VLF. Bij het raam gaf de klok wel sneller een fix en is daarna dichterbij in het zicht geplaatst. Ik vind de maandstand en de weeknummers een leuke toevoeging.
Zal die radio de tijd niet uit FM RDS halen?
Zo te zien gaat het om deze klok die Maaike aan de muur heeft hangen.
https://www.troostwijkauctions.com/en/l/tempo-di-saldo-orologio-radioc…
Zal die radio de tijd niet uit FM RDS halen?
En als het over de tijd gaat dan mag deze niet ontbreken 
https://youtu.be/qnQgtGCHXuw?t=612
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (53%)]
Ook een klassieker inmiddels: (mp3, 500 kB)
Geinig, ik zit op de HF banden S7...S9 in de ruis, maar de DCF77 ontvangen gaat prima. Ja dan moet wel mijn computer uit, maar de antenne staat echt pal naast de computer. Ik gebruik bij mijn huidige opstelling geen balans, niks is gebalanceerd, dus daar zit nog wel wat verbetering in.
//Edit
Mijn antenne is wel een stuk groter dan een antenne die in een klok zit. En na de antenne komt een tuner, een pre-amp een commerciële up converter en een commerciële ontvanger (Yaesu FRG7700, die zal superieur zijn aan de ontvanger die in een klok zit) . Mijn antenne staat overigens gewoon binnen. Wel richt ik 'm, dat is bij een klok niet echt mogelijk.
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (39%)]
Op vrijdag 27 maart 2026 12:24:34 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb zo'n zes-euro-klokje dat (alléén) automatisch omschakelt van zender, en dat staat inderdaad vaak op MSF.
Kan je geen moffen tommy-zeef of zoiets maken?
joopv
Golden Member
Het dcf77 signaal is vrij gemakkelijk na te maken, en er zijn dan ook verschillende projectjes die op een rpi oid draaien die gevoed worden door ntp via wifi.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
De ferriet staaf in een plastic buis, en daaromheen koper folie voor statische afscherming, zodat alleen het magnetische deel ontvangen wordt. (de omwikkeling mag NIET een gesloten wikkeling zijn!) Heb in het jaar 1990 een antenne gemaakt, met 3 lange staven ferriet met litze wikkeldraad, een parallel een MIAL C, dat gaf de hoogste Q (voor DCF 77) Frequentie referentie unit.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Wat jaartjes terug, kwam bij mijn broer op visite, hij toonde een klok, die niet O.K. was. Hij toonde het, batt. er in en de klok liep in een minuut klokje rond! Ik zij wat is er mis...hij loopt toch goed - Als je wat ouder bent gaat de tijd sneller..Lol Rade hem aan, buiten van de huizen verwijderd het op te starten, en... O.K. dus geschakelde voeding of iets degelijks in de buurt is het probleem.
Op zaterdag 28 maart 2026 20:06:59 schreef Krelis Vonketrekker:
De ferriet staaf in een plastic buis, en daaromheen koper folie voor statische afscherming, zodat alleen het magnetische deel ontvangen wordt. (de omwikkeling mag NIET een gesloten wikkeling zijn!) Heb in het jaar 1990 een antenne gemaakt, met 3 lange staven ferriet met litze wikkeldraad, een parallel een MIAL C, dat gaf de hoogste Q (voor DCF 77) Frequentie referentie unit.
Ik kan me een RB ontwerp in de UN serie herinneren die een soort kippengazen koker om de ferrietstaaf had met idd een sleuf zodat het geen kortgesloten winding was. Ferriet was toen nieuw voor de amateurs. En een ferriet binnenhuis antenne was natuurlijk vaak beter voor bijv. de krap behuisde bewoners van een stad. Gevonden! Met een audiopit 
Ontwerp staat in Radio Bulletin november 1954 of https://www.rsp-italy.it/Electronics/Radio%20Schematics/Amroh/_content…
Mijn vader had oa. stapels ingebonden jaargangen RB's liggen en die heb ik allemaal doorgenomen.
Op vrijdag 27 maart 2026 13:19:41 schreef Arco:
Mijn Casio horloge moet je handmatig op de juiste zender zetten, prima ontvangst.
Dit is mijn tweede (eerste van 'cosmetisch versleten')...Casio maakt een speciale Nederlandse versie.
Irritant is dat 'ie opgestuurd wordt ingesteld op 'Tokyo' (is JJY, horloge gaat dan vruchteloos proberen die te ontvangen...)(na batterijwissel ook altijd weer naar JJY, dat vergeet je wel eens en dan heb je geen ontvangst...
)
Hoe krijgen ze die antenne in een horloge heb je daar een foto van?
Voor de nachtuilen, leuk om te zien of de klok straks netjes op tijd van 02:00 naar 03:00 gaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wow dat is een ienieminie ferritestaafje. Knap dat je daar goede ontvangst mee hebt. Maar idd een paar fixen is voldoende en de rest doet ie op zijn kristal.
Dat is inderdaad een knap stukje techniek.
En dat het zo lang op een knoopcel kan draaien met die ontvanger.
Kan zijn dat de ontvanger maar af en toe ingeschakeld wordt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ontvanger werkt maar 1 maal: 's nachts om 02:00 uur.
(als dat niet lukt probeert 'ie het om 03:00 en 04:00 uur nog een keer)
Is inderdaad een kunststukje: mijne zit ook nog in een geheel stalen kast...
[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]
En dan moet er ergens toch een opening zijn waar die 77.5kHz doorheen lekt...
Overigens is mijn DFC klok zich (nog) niet bewust van het feit dat de zomertijd in Nederland van toepassing is. Eerst maar even bij het raam zetten en kijken of dat helpt! edit: het sat symbool is weer weg linksboven en er is geen low battery symbooltje te zien. Toch maar even resetten bij het raam. edit. Doet het weer incl. een zonnesymbooltje = summertime. K*tklok.
Hier zij ze allemaal netjes om gegaan, alleen een in de keuken doet het nooit, ook niet voor het raam, daar heb ik dcf uitgezet.
Nou zit ik op ruim 30 meter met ongeveer uitzicht richting duitsland.
Maar toch kan er af en toe enorme atmosferische storing zijn.
Ik heb ooit zelf een bouwpakket in elkaar gesoldeerd van ELV , daar kon het dcf ledje af en toe woest op knipperen.
Arco
Special Member
Die heb ik een paar weken terug ook meegenomen, werkt prima.
Zelfs de thermo en hygrometer werken accuraat (neem aan dat die gewoon mechanisch zijn met paardenhaar e.d.)
Electronische hygro geeft RH50, klok is RH52. Temperatuur is zelfs exact.
Was ter vervanging van eentje van Conrad van eind vorige eeuw.
Die ontving nog uitstekend, maar was een paar tandjes op de plastic tandwieltjes kwijt. (kon zich niet meer gelijkzetten)
Die Conrad was nog een oud type, waar bij gelijkzetten de secondelwijzer iedere minuut een keer rond moest.
(dus nogal slijtgevoelig, nieuwe zet secondenwijzer apart gelijk)
Ook eigenwijs dat trillende stappenmotortje als die na de fix op DFC77 gaat draaien naar de juiste tijd. Heeft ook wel wat zo'n analoge aanwijzing deze hersenen moeten iets langer kijken om de tijd te verwerken, bij digitale klokken gaat dat sneller. De temperatuur en hygrometer checken komt iets later. Voor de usermanual maar even de website geraadpleegd, die zat er niet bij.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]
En helemaal analoog dat is wel wennen! De humidity wijkt wel af van de CO2 meter die geeft 38% aan en de klok staat op 48%. Kan er een stoombadje naast zetten voor wat extra vocht maar wie er gelijk heeft blijkt misschien als er nog een derde naast staat. Het is globale info....
CO2 meter
edit: 54% vs 43% het ca 10% verschil blijft aanwezig, vandaag.
Arco
Special Member
Verschil is max 1%RH.
Goedkope (niet geijkte) luchtvochtigheidsmeters wijken sowieso af:
Als je 10 verschillende koopt geven ze alle verschillende waardes aan, soms tot 20% afwijking.
Hoe weet je dat die op de foto goed aangeeft? (ziet er niet als een geijkt apparaat uit)
Als je geen geijkte luchtvochtigheidsmeter hebt, valt er niks zinnigs te zeggen.
(ik heb daarvoor een Elitech: https://www.elitecheu.com/collections/temperature-and-humidity-data-lo… )

fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Met een psychrometer is het één-eenduidig vast te stellen...
Elektuur heeft er ooit een gepubliceerd, (bijna) volledig electronisch.
)