maar dan zit ik dus met 5x2.5mm2 in een 5/8"buis.

De NEN1010 is geen wet en die bepaalt dus niet wat er wel of niet mag.
De NEN1010 is een hele goed leidraad en een hele goede basis om alles veilig op te bouwen. Maar soms mag daar ook wel gezond boeren verstand bij gebruikt worden. Of er nu 4 of 5 draden in een buis zitten dat maakt voor de warmte helemaal niets uit en dan doel ik op het gebruik op 2 of 3 fasen.

Waar het nu om gaat is hoe goed krijg je die 5 draden door de buis getrokken. En ik weet uit ervaring dat je eerder je trekveer sloopt dan de draden zelf. Er zijn hier veel goed tips gegeven hoe je het het beste kan doen.
En je merkt vanzelf wel tijdens het erin trekken of het lukt of niet. Meer smaken zijn er niet.

De draden kunnen enkel aan de invoer kant open getrokken worden maar als ze eenmaal in de buis zitten waar alles glad genoeg is blijft de isolatie heel. Anders zou er bij het er normaal intrekken met niet te veel draden het ook al fout gaan. In een bocht slijt eerder de bocht zelf uit dan de isolatie van de draden want dat stuk is er dan allang voorbij.

Op woensdag 25 maart 2026 22:18:29 schreef Sine:
Driefasige stromen moet je vectorieel optellen, als je alle drie de fasen vol belast loopt er geen stroom meer door de nul.

Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken. In ster zal de stroom door de nul, ook bij volle belasting van alle drie de fasen, maximaal de stroom van elke fase apart zijn, wegens de 120° fase verschuiving.

Op donderdag 26 maart 2026 07:36:19 schreef MNM(tm):
[...]
Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken. In ster zal de stroom door de nul, ook bij volle belasting van alle drie de fasen, maximaal de stroom van elke fase apart zijn, wegens de 120° fase verschuiving.

Dat zou heel knap zijn!

Neem nu even een normale 3 fasen motor in Ster.

Ik KAN in het sterpunt de nul aansluiten (doe je nooit). Maar ALS je het doet, gaat er als het goed is, nog geen stroom door die nul lopen (mits belasting gelijk is)

Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken.

Dat is natuurlijk onzin. Ster en driehoek zijn (met wat randvoorwaarden zoals alle fasen even zwaar belast en met dezelfde belasting) aan 'de buitenkant' niet te onderscheiden. Vergelijk de Norton en de Thevenin equivalenten.

ik heb nu denk ik vaag genoeg verteld...

Och... zo vaag was het niet hoor :+

[Bericht gewijzigd door EricP op (13%)]

Een kookplaat is geen 3-fase motor. Elke fasegroep in de kookplaat heeft z'n eigen fase waar 'ie stroom uit krijgt, en die stroom voert 'ie terug via de nul. Niet via de andere fasen (wat een elektromotor wel kan doen).

en die stroom voert 'ie terug via de nul.

So far, so good. En als je al die stromen in de nul vectorieel optelt... dan is de uitkomst... niet geheel onverwacht... 0. Met als randvoorwaarde uiteraard dat de belastingen op alle fasen identiek zijn. De hele clou achter een 3-fasen netwerk...

dit is enkel bij vol vermogen (als alle zones op staan) en als alles mooi verdeeld is dat er geen stroom door de Nul loopt; als je maar 1 zone gebruikt vloeit er dus wel stroom door de nul, is het dat wat je bedoelt @MNM ?

Nee, dat gaat dus niet op bij een kookplaat! En dat weet ik zeker, want ik heb een 3-fase kookplaat+oven gehad waarbij de nuldraad slecht verbinding maakte. Resultaat: de aardlek viel steeds uit. Dus ook de aardlek verwacht gewoon dat de stroom die via een fase naar buiten gaat, via de nul weer terug komt.

Het vectorieel optellen van de stromen gaat hier niet op, omdat er geen verbinding tussen de fasen is in de kookplaat in de vorm van een spoel, wat bij een elektromotor wel het geval is.

dit is enkel bij vol vermogen (als alle zones op staan) en als alles mooi verdeeld is dat er geen stroom door de Nul loopt; als je maar 1 zone gebruikt vloeit er dus wel stroom door de nul, is het dat wat je bedoelt @MNM ?

Dat is de randvoorwaarde die ik bedoel inderdaad...

Resultaat: de aardlek viel steeds uit. Dus ook de aardlek verwacht gewoon dat de stroom die via een fase naar buiten gaat, via de nul weer terug komt.

Ook dat is onzin. Wat wel kan is dat wanneer de nul stat te knetteren, de boel capacitatief een aardlek heeft. Dat lukt best vaak.

Het vectorieel optellen van de stromen gaat hier niet op, omdat er geen verbinding tussen de fasen is in de kookplaat in de vorm van een spoel, wat bij een elektromotor wel het geval is.

Niet opgelet op school... Dat optellen werkt ook bij Ohmse belastingen. Inductieve belastingen. Capacitatieve belastingen.
Zolang ze identiek zijn, is - bij gelijke belasting - de som per definitie 0. Je kunt er leuke dingen mee doen als de ene fase Ohms, de andere capacitatief en de 3de inductief belas wordt. Dan kan de stroom door de nul opeens veel groter worden dan de fase stroom.
Dat lukt trouwens ook als je iets met harmonischen moet gaan doen...

Op donderdag 26 maart 2026 09:52:01 schreef MNM(tm):
Nee, dat gaat dus niet op bij een kookplaat!

Ja dat gaat wel op bij elke drie fasige belasting (en zelfs drie enkelfasige) een uitzondering daarop zijn bijvoorbeeld belastingen met flinke harmonischen, denk aan gasontladingslampen en dergelijke.

Die nul zit er natuurlijk niet voor de sier, die is op z'n minst nodig voor de stuurelektronica en die gaat ook stroom voeren bij ongelijke belasting. Maar nooit meer dan de fase stroom kan zijn.

En dat weet ik zeker, want ik heb een 3-fase kookplaat+oven gehad waarbij de nuldraad slecht verbinding maakte. Resultaat: de aardlek viel steeds uit. Dus ook de aardlek verwacht gewoon dat de stroom die via een fase naar buiten gaat, via de nul weer terug komt.

Foute aanname.
De aardlek interesseert het helemaal geen biet via welke geleider de stroom terug komt.
Bij een knetterende nul zou het kunnen dat krijg je stromen door de filter C's naar aarde, of VDR's die doorslaan omdat de spanning te hoog wordt, daarop zou je aardlek kunnen trippen. Niet omdat de stroom niet via de nul terug komt maar via de andere fasen.

Vectorieel optellen gaat altijd op, zelfs bij puur ohmse lasten zoals gloeilampen.

Daar mag je een ander topic over openen als je dat verder wilt bediscussiëren, het gaat de vraag van dit topic ver voorbij.

Ts kan nog het beste naar R-tronic luisteren.

Iedereen die hier een mening ophangt hoeveel zij wel vinden dat er in een buis passen want blablabla heeft geen enkele verzekering waarde aan. En als het jullie huis is die affikt, maalt er hier ook geen ene om.

Als je advies wilt geven, geef dan een degelijk advies en hou je mening lekker voor je.
Fikt al genoeg af door mensen die wel vonden dat het allemaal wel kon en allemaal los liep.

Dat noemen ze "ass coverage", dat is nogal een modetrend.

Met gezond verstand mag je best afwijken van de 1010. En er is ook geen verzekeraar die gaat kijken hoeveel draden je in een buis duwt.

Als je je aan de norm wilt houden zul je een andere oplossing moeten bedenken, veel simpeler gaat het niet worden.

Op donderdag 26 maart 2026 10:09:40 schreef Sine:
Vectorieel optellen gaat altijd op, zelfs bij puur ohmse lasten zoals gloeilampen.

Toch nog even reageren op mijn eerdere stelling: die was niet juist. Ik was inderdaad fout. Ik was de negatieve perioden vergeten. |:(

Een 3/4" buis gaat me niet lukken, maar een (grond)kabel 5x2,5mm2 zou misschien wel eens kunnen lukken vanuit mijn meterkast via de kruipruimte.

Mijn vraag nu. Is dit (unaniem :)) toegestaan?

Even een kleine toelichting.

Op de foto's is een mantelbuis te zien die naar rechts onder de fundering van mijn huis doorgaat en daar in de kruipruimte uitkomt. Door die mantelbuis lukte het me 5/8" buizen te duwen omdat de bocht heel geleidelijk is. Er zitten al 2 5/8"buizen in zoals op de foto's te zien is. Een 3/4" buis krijg ik daar echt niet doorheen geduwd. Maar, zoals op de foto's ook te zien is, ik heb er een trekdraad in liggen en misschien lukt het dus wel een kabel er doorheen te trekken.

Een grondkabel door de kruipruimte mag.
Geen probleem.

Bij mij lopen alle groepen naar de keuken via de kruipruimte, dat was de makkelijkste route.
Alle kabels vastgezet tegen de onderkant van de balken (houten vloer). Daardoor hoeven het niet per se grondkabels te zijn.

Ik heb een vloer van beton, met heel veel tempex _/-\o_., en heb daarom de buizen langs de "zijkant" (fundering) gemonteerd. Dat zijn alleen 5/8" buizen. Elektrisch koken zou ik toch nooit gaan doen :'(.

Op dinsdag 31 maart 2026 13:01:19 schreef HeHaHu:
Elektrisch koken zou ik toch nooit gaan doen :'(.

Waarom niet? Ik was er aanvankelijk ook sceptisch over. Maar ik kook nu al 5 jaar op inductie en dat bevalt me prima.

leidingen door een betonvloer ben ik nooit zo van: Zeker niet met vloerverwarming

Als je later nog iets wilt wijzigen is het een hele toer. Ik ben altijd fan van leidingen door een plafond: dat sloop je er zo uit (zeker met gips). Bij mij zit het minimale dor de vloer (welgeteld 2 waterleidingen uit 1 stuk en zodra ze buiten het zicht zitten komen ze naar boven (1 zelfs nog in het zicht :) , moet kistje omheen)

Ze liggen bij mij ook niet in de dekvloer, maar in de ruwe beton.

Onder een houten vloer heb ik geen ervaring mee, maar kun je er iig bij. Mijn ervaring met houten vloeren is eruit slopen en er beton in storten :)

en voor bovenverdiepeing is hout prima, maar daar doe je dan geen leidingen doorheen ;)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]

Op dinsdag 31 maart 2026 16:38:38 schreef KlaasZ:
[...]Waarom niet? Ik was er aanvankelijk ook sceptisch over. Maar ik kook nu al 5 jaar op inductie en dat bevalt me prima.

Dacht ik toen. Ik zou ook nooit een EV kopen. Heb ik ook (nog) niet gedaan, maar wel een plug in hybride 8)7. Ik blijf van mening dat gas het prettigst kookt, maar vanwege alle perikelen m.b.t. energie, en overschot aan stroom vanwege zonnepanelen, heb ik mijn mening bijgesteld.

Op dinsdag 31 maart 2026 17:07:58 schreef High met Henk:
leidingen door een betonvloer ben ik nooit zo van: Zeker niet met vloerverwarming

Als je later nog iets wilt wijzigen is het een hele toer. Ik ben altijd fan van leidingen door een plafond: dat sloop je er zo uit (zeker met gips). Bij mij zit het minimale dor de vloer (welgeteld 2 waterleidingen uit 1 stuk en zodra ze buiten het zicht zitten komen ze naar boven (1 zelfs nog in het zicht :) , moet kistje omheen)

Ze liggen bij mij ook niet in de dekvloer, maar in de ruwe beton.

Onder een houten vloer heb ik geen ervaring mee, maar kun je er iig bij. Mijn ervaring met houten vloeren is eruit slopen en er beton in storten :)

en voor bovenverdiepeing is hout prima, maar daar doe je dan geen leidingen doorheen ;)

Daarom ligt er een mantelbuis zoals op de foto's te zien is. ik omzeil zo het boren door de vloer waar uiteindelijk die perilex moet komen. Ik maak een iets omtrekkende beweging.

Dat van dat plafond gaat niet op. Dat is ook beton O-).