Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
Als eerste wil ik duidelijk maken dat dit echt een hobbyproject is. Geen noodzaak, maar puur omdat ik het leuk vind om systemen bij elkaar te brengen en hier meer over te leren.
Mijn huidig werkstation & nodes:
Ryzen 9 9900X3D
RTX 5070 Ti
64 GB DDR5
4 TB + 1 TB NVMe SSD
Raspberry Pi 5 (8GB + SSD)
Raspberry Pi 3B
Diverse Pico’s
Diverse Zero’s
Mijn PC gebruik ik voor data-analyse en het herkennen van patronen.
De Raspberry Pi 5 fungeert als centrale node voor data en communicatie tussen de verschillende nodes.
De overige Pi’s en Pico’s draaien als field nodes voor sensoren en aansturing.
Wordt vervolgd.
Truffel.
Het maken van een context gedreven systeem, welke op basis van data, patronen en waarschijnlijkheid zelf bepaalt wat logisch gedrag is; afgestemd op mijn gedrag, ritme en comfort. Het doel is dat de logica niet vooraf vastligt, maar ontstaat en zich blijft ontwikkelen.
De interface die ik bouw is geen traditionele app of dashboard, maar een visuele en spraakgestuurde interactie, gekoppeld aan dezelfde context en het geheugen van het systeem.
Truffel.
Een hele grote angst overwonnen, waar ik een beetje op vast liep; Uitgang 12,4V
Solderen was ook niet mijn beste kunst, maar tension onder spanning en gister twee uur tijd kwijt (ANS + ENS) door slechte verbinding (los geknapt).....
Blijkbaar kan ik wel solderen en zet mooie punthoedjes.
Draait voor ESP en de mini voor Pico.
Nu Elco's uitzoeken...
1000µF
100nF
Truffel.
5x audio
ESP32-S3 / 16MB flash / 8MB PSRAM
INMP441 (Voor nu)
PCM5102
TPA3118
Visaton FRS 8 (8Ω)
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (21%)]
Truffel.
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Truffel.
Truffel.
Mijn doel is wel om verder te gaan waar menig mens stopt, maar dat maakt ook dat ik weet dat ik tijd nodig ben en hoge kosten ga maken.
Truffel.
Alles wijkt mega af (ligt veel meer)!
En ik ga niets eiken of aanpassen.....
Ik maak geen Home Assist!
Ik maak een black-box.
AI learning is niet: ik stel drempels in.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (15%)]
ik weet niet, je hebt het over herkennen van patronen en data analyse
dan is het wel fijn dat je meetwaarde enigszins consequent binnen komen
die dingen geven geen statische afwijking om te eiken, die sturen gewoon 10% minder uit als ze daar zin in hebben
verschillende meetwaarden in dezelfde omstandigheid, of dezelfde meetwaarden in verschillende omstandigheden
daar kan geen analyse tegenop, shit in = shit out is juist heel goed toepasbaar op AI
Truffel.
Jij denkt in regels.
Ik denk in context.
Jij denkt in een sonde, ik denk in een systeem.
Het doel is een consistente waarde, wat deze waarde is, doet er niet toe!
Truffel.
Klopt, daarom is er niet 1 sensor of 1 node.
Het is de samenhang.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (25%)]
Truffel.
Op dinsdag 31 maart 2026 20:23:48 schreef revado:
Ligt het nou aan mij dat ik totaal niets begrijp van dit hele topic?
Ja dat ligt aan jou.
Je wenst een logische vraag en onderwerp wat je begrijpt.
Alles wat nieuw is en niet eerder gemaakt, is angst en spanning.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (25%)]
Zover ik begrijp,
Een hele berg troep ophangen
AI-saus eroverheen
Hopen op een wonder
En daar dan je hele woonklimaat afhankelijk van laten zijn
Zo moeilijk is het niet
En dit concept is niet nieuw, dat is de dagelijkse gedachte van elke manager op dit moment
Truffel.
Op dinsdag 31 maart 2026 20:29:01 schreef DK:
Zover ik begrijp,
Een hele berg troep ophangen
AI-saus eroverheen
Hopen op een wonder
En daar dan je hele woonklimaat afhankelijk van laten zijnZo moeilijk is het niet
En dit concept is niet nieuw, dat is de dagelijkse gedachte van elke manager op dit moment
Ik vraag niemand van jullie om digitale dingen en hoe ik mijn sensoren uitwerk.
Mijn onderwerp gaat over elektronica, ik ben jullie niet nodig voor mijn smart systeem.
Nee.
Ik bepaal hoe mijn sausje smaakt.
Er is geen wonder en je maakt mijn onderwerp belachelijk.
Help mij met de elektronica, laat de rest maar in je fantasie.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (14%)]
Ik ben blij dat ik weet dat het aan mij ligt 
Maar je hebt dit topic voor 80 % zelf vol geschreven, ik zie daar dus nog geen enkele vraag over elektronica staan, dus waar is de relatie er mee?
Je kan wel gaan zeggen dat iemand je idee belachelijk maakt maar daar ben je zelf wel een beetje schuld aan natuurlijk met die vage omschrijvingen.
Truffel.
Truffel.
Smart-Home achtige dingen:
Het is buiten koud en binnen warm, doe raam dicht.
Het is 21:00 doe buitenlicht aan.
Het is 7:00 zet boiler aan tot 8:00
Pir sensor ziet beweging schuur en zet lamp aan.
Mijn systeem:
Aelyra: "Ik zie dat je sensor xxx hebt gepakt, dit is de data sheet"
Truffel: "Shit, ik heb x onderdeel volgens mij in de schuur liggen"
Aelyra: "Ziet beweging van kamer naar gang, van gang naar keuken, van keuken naar buiten, van buiten naar schuur" Lampen gaan aan en deuren van slot, voordat ik al in de ruimte ben.
Truffel: "Staat in schuur en ziet nog maar 2x XXX onderdeel en benoemt".
Aelyra: Zal ik deze alvast in de bestellijst zetten? Hou er rekening mee dat je ook project X hebt en daar ook x nodig bent.
Truffel: "Loop naar keuken en doet deur dicht, ja zet op lijst en voeg x ook toe".
Aelyra: Ziet mij in de kamer, sluit alles af en bevestigd dat het op de lijst staat.
Aelyra: Leest soldeerlucht, ziet verbruik, schakelt afzuiger aan.
Aelyra: Ziet project met toevoeging en noteert.
Aelyra: Leest dat ik na solderen consequent raam open doe, begrijpt dat soldeer afzuiger niet voldoende is en leert!
Truffel: Gaat naar bed en zit telefoon te scrollen.
Aelyra: Is dit al slapen, is dit overdag dommelen, moet ik alles afsluiten?
Groen = vraag staat voor morgen klaar (Time stamp)
Oranje = Zou je nu kunnen beantwoorden (Wil weten, maar hoeft niet)
Rood = Ik moet het nu weten (Dwingt actie af, soldeerbout staat nog aan).
Truffel: Staat op en beantwoord vragen...
Aelyra: Ziet na de nacht dat telefoon gebruik lichaam te hoog in temperatuur laat staat, veel zweten, meer CO2. > Gebruiker heeft onvoldoende rust gehad met een waarschijnlijkheid van.....% > Wat is een logisch gevolg voor vandaag. > Na slechte nacht kachel aan in de ochtend tot x bewegingen overdag? Lampen minder fel in de ochtend > etc.
Aelyra: Gebruiker ligt op bed en scrolt weer veel telefoon > Temperatuur verder laten dalen in x uren van de nacht. Gebruiker reageert sterker op geluid (meer beweging tijdens slaap), ramen openen heeft voorkeur voor mechanische ventilatie, buiten is meer lawaai dus mechanische ventilatie geeft meer monotone ruis en heeft dan voorkeur.
Aelyra: Slechte sensor geeft buiten x aan, goede sensoren binnen geven x aan, weerstation buiten geeft x aan, voorspelling en weerbericht geeft X. Uit het geheel blijkt dat sensor 1 ..% afwijkt (past aan). Sensor 1 blijft drijven en sensor 2 is stabiel > Bij volgende bestelling sensor 1 vervangen en uit lijst halen voor betrouwbare sensoren.
Aelyra: gebruiker wil sensor 1 gebruiken voor x project, temp is het doel, sensor 1 wijkt af in vocht > Sensor is geschikt voor temp.
Aelyra: Gebruiker rolt van links naar recht in woonkamer en loopt vaak naar de schuur. > Lampen links en recht aan laten en kachel naar beneden (warmte telkens weg en meer beweging). Gebruiker blijft langdurig actief, maar moet morgen een lange rit doen in de ochtend. > Na langdurig actief zijn in de avond volgt slechte nacht > Advies: Eerder stoppen en uit hyperflow halen.
----------------------------------------
Buiten voorzijde
-
Klapraam
Uitsteek raam
Glas
Verwarming
-
Plafon node
Schacht afzuiging
-
Klapraam
Uitsteek raam
Glas
Verwarming
-
Buiten achterzijde
----------------------------------------------------
Aelyra: Gebruiker is niet aanwezig, dit is het meest logisch nu.
Aelyra: Gebruiker is moe en passief aanwezig, schacht afzuiging is logisch
Aelyra: Gebruiker is actief aanwezig en klust, rolgordijnen staan open, voorzijde actief afzuigen.
Aelyra: Gebruiker is actief aanwezig en klust, rolgordijnen staan open, achterzijde actief afzuigen.
Aelyra: Gebruiker is actief aanwezig en klust, rolgordijnen staan open, lucht is goed >
> Niets doen
> Basis ventilatie
> Actief ventileren omdat gebruiker straks gaat slapen
Aelyra: gebruiker is hyper actief en komt amper in de keuken en kookt niet, lijkt weinig tijd te hebben en vergeet te eten (voorspelling zegt instorten en selchte nacht), uit data blijkt dat bij het bestellen van X voeding gebruiker stabiliseert en niet instort > Voorstel > Zal ik een Turkse tosti voor je bestellen?
------------------------
Uiteindelijk hangen er 30+ nodes en mogelijk 100 sensoren.
Er komt een robot arm zodat het kan kijken en aanwijzen (Ja deze botst in het begin een paar keer tegen mij aan).
Er komt video, audio en gesture sensor aansturing (Alles al aanwezig).
----------------
Alles wat ik maak is voor nu op kant en klare bordjes, snel ontdekken en testen.
Alles wat ik maak is een bende van aan elkaar geknoopte zooi, als het maar even werkt.
Ik prik op breadbords en test.
> stap naar een printplaat en maak het compacter en netter.
> laat sensor modules vallen en werk met componenten en pcb.
Truffel.
Aelyra kijkt naar wat ik nodig ben.
Aelyra kijkt niet naar: "Buiten is het koud".
Aelyra is een black box, ik zie geen grafiek en/of data.
Aelyra ervaart de gebruiker, niet de data!
Smart home systemen snappen lux door het glas, maar geen enkel moment dat het snapt dat mijn glas smerig gaat worden. Dit is waar het 100% verschil zit in alles wat ik maak! Mijn systeem snapt waarom de lux totaal anders is door redenatie dat ik gister mijn ramen heb schoongemaakt; Ik hoef niet te zeggen dat ik dat heb gedaan, want het ziet welke ramen anders zijn.
Raam 1 is kapot/weg en meer lux
Raam 2 geeft nu meer lux
Raam 1 en 2 is voorzijde...
Er is niet meer koude of schone lucht > Ramen bestaan nog.
Op basis van stabiele data verander ik .....
Smart home is data.
Aelyra is gedrag.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (14%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ligt het nou aan mij dat ik totaal niets begrijp van dit hele topic?
Dat komt omdat jij en ik geen 'out of the box'-denkers zijn. Onze breinen zijn niet voldoende ontwikkeld voor dergelijke visionaire electronicatoepassingen.
Het 'huis van de toekomst' van Chriet Titulaer Truffel klinkt mij in de oren als het 'house of hell', maar mijn ideale telefoon heeft dan ook een zwengel en is verre van smart, dus wie ben ik....
Ben zelf meer van het 'KISS'-principe. De lampen bedien ik met m'n rechter wijsvinger, de deuren doe ik nog steeds ouderwets handmatig op en van slot, en de thee zet ik handmatig met een fluitketeltje. Zelfs m'n gras maai ik nog handmatig met een ronkende benzinemaaier, i.p.v. door een robotje.
Ik word al genoeg betutteld, dat kleine beetje autonomie gaan ze me niet ontnemen! 
Ik erger me al meer dan genoeg aan een bepaalde netbook die ik als MP3-speler gebruik en die elke 24 uur het door mij ingestelde en optimale volume volautomoatisch halveert, met het argument om mijn gehoor te beschermen tegen schade van een te luide hoofdtelefoon. Dat stomme ding weet niet dat 1) ik geen hoofdtelefoon ingeplugd heb maar een kabeltje naar een versterker met boxen 2) dat ik al zo doof als een kwartel ben en het volume sowieso nodig heb. So much for 'smart' devices....
Maar het slimme systeem van Truffel gaat dat probleem niet hebben.
Desondanks, als er iets in huis is dat pretendeert slimmer te zijn dan ik, dan wordt het direct buiten geknikkerd. Ik tolereer geen concurrentie.
Wens Truffel oprecht succes - maar hij is een pionier. En pioniers worden vaak belachelijk gemaakt (of gedood door de indianen).
Truffel.
https://www.youtube.com/watch?v=3wPIsXO9utw
Bewustzijn vs perspectief.
GPT = AI (Een laag)
Aelyra = ML (Een laag)
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (24%)]