electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Is het mogelijk dat de nieuwe site niet meer (inloggen) werkt op Windows 7 veiligheid issu of iets in die richting ?
Groet,
Henk.
Jeroen
Moderator
Nee, dat zou gewoon moeten werken. Wel worden verouderde versies van (Chrome) browsers geblokkeerd i.v.m. misbruik, dus misschien is het dat. Welke melding krijg je?
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)
Hi Henk,
Kijk eens naar deze browser, deze staat ook standaard op mijn werkstation: Pale Moon
Het is een Open Source project en werkt voor de meeste zaken goed.
De Pale Moon browser is hier te downloaden: https://www.palemoon.org/download.shtml
Kies je 32 of 64Bit versie wat nodig is.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)
Hi,
De rede dat ik geen "normale" Firefox voorstel is deze: Firefox gaat steeds meer mee met de laatste zaken betreffende "veiligheid" en dat geeft snel problemen op een ouder OS.
Opera en Vivaldi kan ook geprobeerd worden als het echt W7 moet zijn.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij Firefox kun je (bijna) alles aan of uitzetten, dus moet ook te configureren zijn...
(er zijn vele duizenden opties...)
mvdk
Golden Member
Op woensdag 8 april 2026 14:05:37 schreef bprosman:
Nu nog Windows 7 gebruiken is sowieso een veiligheids issue.
Ja, kan wel zijn. Maar als je geen geld hebt om een nieuwe bak te kopen, blijf je doormodderen. W10 en W11 draaien niet lekker op oudere machines. Vooral als je ook nog eens een virus dinges gebruikt die ook veel aandacht wil. Ik heb niet veel verstand van computers, ik doe er dingen mee, thats it.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, wat zijn de veiligheids issues?
Heb weleens een dreig emailtje gekregen, iemand die m'n eigen emailadres als afzender gebruikte, en me dreigde de hele adressenlijst mailtjes te sturen met wat ik zoal kijk. Weggedrukt, nooit wat gehoord.
Op woensdag 8 april 2026 14:29:36 schreef mvdk:
[...]
Ja, kan wel zijn. Maar als je geen geld hebt om een nieuwe bak te kopen, blijf je doormodderen. W10 en W11 draaien niet lekker op oudere machines.
Ik draai ook W10 en W11 op laptops die volgens Microsoft niet geschikt zouden zijn (bijvoorbeeld een HP Elitebook 840) en dat gaat prima. W10/W11 zijn niet echt "zwaarder" dan W7.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Win11 draait officieel alleen op Intel processors van Gen 8 en hoger, en heeft TLS TPM2.0 nodig. (beide hebben oude PC's niet)
(met de nodige tweaks werkt het meestal ook zonder, maar 't is een heel geklooi )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 8 april 2026 14:57:32 schreef Arco:
Win11 draait officieel alleen op Intel processors van Gen 8 en hoger, en heeft TLS2.0 nodig. (beide hebben oude PC's niet)
(met de nodige tweaks werkt het meestal ook zonder, maar 't is een heel geklooi )
Valt wel mee, in Rufus kun je t standaard aanvinken.
RAAF12
Golden Member
Op woensdag 8 april 2026 14:05:37 schreef bprosman:
Nu nog Windows 7 gebruiken is sowieso een veiligheids issue.
electron meldt niet dat ie aan het Internet hangt. Dus ga je gemakshalve van uit dat dat wél het geval is.
electron920
Hi allen,
Dank voor de reactie en nee ik gebruik Windows 7 alleen als meet station i.v.m. mijn IEEE kaarten het viel mij vandaag op dat ik daar iets krijg als "ik heb geen toegeng" ik zou moeten kijken voor de precieze melding.
Maar ook Adobe werkt daar niet meer mee die hebben dan als service verzonen datje online kan lezen....
Ik denk wat @blackdog schrijft de browser veiligheids certificaat.
Groet,
Henk.
Als meetstation ok, maar koppel dat nou maar niet meer niet meer aan internet...
De tijd van win 7 is wat dat betreft echt geweest.
Standalone is het prima en stabiel, ik gebruik het ook voor een aantal muziekinsttumenten maar die kunnen op een totaal gescheiden netwerk zonder aansluiting op de router.
Als je certificaat problemen krijgt, dan kan de machine dus wel op internet komen.
electron920
Ha revado,
Normaal gesproken gebruik ik internet ook niet waarom ik nu wel even wilde kijken ?
Ik heb alleen nog geen gescheide systeem wel de voorzieningen voor glas als tweede net.....
Kan je ook internet afschakelen software matig?
Groet,
Henk.
Op woensdag 8 april 2026 17:13:36 schreef electron920:
Ha revado,Normaal gesproken gebruik ik internet ook niet waarom ik nu wel even wilde kijken ?
Ik heb alleen nog geen gescheide systeem wel de voorzieningen voor glas als tweede net.....
Kan je ook internet afschakelen software matig?Groet,
Henk.
Ja zeker, een ( vrij) vast IP adres in de pc, subnet instellen op 255.255.255.0 en GEEN gateway en dns instellen.
En als je toch een keer internet nodig hebt op die machine, dan een gastnetwerkje maken in je router, of een extra router/ firewall er tussen zodat het in een apart subnet zit.
[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]
Waarom zouden old-timers niet meer op de openbare weg kunnen of mogen rijden als deze je nog steeds van A naar B brengen, omdat ze daarvoor te onveilig worden geacht?
Dat hele veiligheids geneuzel is puur en alleen commerciele marketing praat en een geld-verdien-model waarmee de tech giganten schatrijk worden. Geef de mensen een gevoel van onveiligheid en ze kopen meteen het nieuwste van het nieuwste.
De zwakste schakel in de beveiliging van een systeem is de mens zelf en niet de machine.
Heel eenvoudig.
Omdat heel veel mensen totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, alles gewoon aan elkaar koppelen en ali zooi zomaar aan wifi koppelen.
En dan ook UPNP nog eens aan op de router.
En een virusscanner moet natuurlijk gratis zijn....
Dus helemaal met je eens dat de zwakste schakel de mens is.
Natuurlijk zal een win7 pc niet zomaar gekke dingen gaan doen, maar klik een keer op een site met malware en de rotzooi zit er in.
Heeft niets met dure spullen verkopen te maken maar met veiligheid.
Een T-ford komt ook wat remweg en power te kort in het huidige drukke verkeer, maar als je heel voorzichtig bent kan je er prima mee rijden 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb wel probleem op oude machines gezien met ECDSA certificaten (WinXP) ik weet niet of W7 die ook (niet) heeft.
CO gebruikt nog RSA, dus dat is em niet.
Op woensdag 8 april 2026 17:18:36 schreef Bobosje:
Dat hele veiligheids geneuzel is puur en alleen commerciele marketing praat en een geld-verdien-model waarmee de tech giganten schatrijk worden.
Natuurlijk joh 
https://www.cvedetails.com/product/17153/Microsoft-Windows-7.html?vend…
Op woensdag 8 april 2026 16:32:04 schreef electron920:
Hi allen,Dank voor de reactie en nee ik gebruik Windows 7 alleen als meet station i.v.m. mijn IEEE kaarten het viel mij vandaag op dat ik daar iets krijg als "ik heb geen toegeng" ik zou moeten kijken voor de precieze melding.
Maar ook Adobe werkt daar niet meer mee die hebben dan als service verzonen datje online kan lezen....
Ik denk wat @blackdog schrijft de browser veiligheids certificaat.Groet,
Henk.
Henk als je hem gebruikt voor een bepaalde interace, gebruik het dan ALLEEN voor die dingen. Netwerk stekker er uit, en er uit laten. Win7 is zo lek als een mandje en daar wordt helemaal niets meer aan gepatched.
[Bericht gewijzigd door Sine op (51%)]
Op woensdag 8 april 2026 12:53:31 schreef electron920:
Is het mogelijk dat de nieuwe site niet meer (inloggen) werkt op Windows 7 veiligheid issu of iets in die richting ?Groet,
Henk.
Wil je internetten op een oude computer, dan raad ik je een linux-distributie (Mint, Ubuntu of iets dergelijks) aan. Dat kost niks en vergeleken met Windows werkt je oude PC razendsnel.
Niet alle software werkt probleemloos onder linux, dus als je onmisbare software hebt die niet of slecht onder linux werkt, dat kan je van je oude PC een dual boot machine maken. Je zet dan je gekozen linux naast je Windows 7. Uiteraard ga je niet met Windows 7 het internet op.
nonius
set SCE to AUX.
+1 v.w.b. Linux Mint.
En als je zelfs een dual-boot systeem nog te ver vindt gaan kun je ook een 'live'-systeem gebruiken: Linux opstarten vanaf USB, CD of DVD, zonder dat de harddisk gebruikt wordt en de rest van je Windows-systeem dus origineel blijft. En als je het toch nog niet vertrouwt en *nog* verder wilt gaan kun je zelfs de harddisk eventjes fysiek loskoppelen.
En voor oudere systemen zou ik eerder Lubuntu adviseren dan Ubuntu - dat (Ubuntu) vond ik zelf toch een behoorlijk 'zware' variant. Mint is ook redelijk licht, en werkt 'out of the box' goed (ook met audio en video). Veel minder gedoe dan met (L)Ubuntu, in mijn ervaring. https://linuxmint.com/faq.php
Overigens, voor Electron920 mogelijk interessant: er bestaat ook 'DragonOS', een Linux-versie speciaal voor zendamateurs en SDR: https://sourceforge.net/p/dragonos-focal/wiki/Home/ (heb er zelf geen ervaring mee)
Van toepassing op alle systemen oud of nieuw, run je browser in een sandbox. Haal je dan per ongeluk malware binnen dan sandbox leeg maken en alle malware activiteiten worden gewist en alles is terug zoals het was.
Het gebruikte OS boeit totaal niet, de sandbox doet zijn werk.
Ook handig bij het runnen van onbekende apps, run ze in de sandbox en ze kunnen geen kwaad doen.
Met een goede Firewall, AV en sandbox kun je met Windows 7 gerust het internet op...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Qua Linux ben ik ooit met Debian begonnen dankzij DDDI en daar blijf ik voorlopg bij. De ideale desktop moet ik daar nog mee gaan inrichten.
Op woensdag 8 april 2026 18:05:22 schreef Sine:
[...]Natuurlijk joh
https://www.cvedetails.com/product/17153/Microsoft-Windows-7.html?vend…
Grappig. Als ik die site goed interpreteer heeft een volledig up to date Windows 7 minder vulnerabilities dan een idem Windows 11. Of als ik hem verkeerd interpreteer scheelt het nou ook weer niet schrikbarend. In een niet-up to date Windows 11 zitten er in elk geval meer.
En alsnog komt de meeste malware binnen via de gebruiker of de browser. De LTS versie van FIrefox die ik noemde, wordt nog steeds van veiligheidsupdates voorzien.