Hallo allemaal,
ik had wat vragen over mijn metingen van mijn scope. ik dacht altijd als je een motor meet, dan is sinus altijd even groot boven als onder. maar in mijn meting is dat niet het geval voor een van de windingen van de motor.
de fiets van mijn moeder was stukgegaan. de motor stottert een hoop als je fietst, dus ik dacht ik meet even de motor. maar ik ben er niet helemaal uit of de motor nu stuk is. Wat denken jullie?
heb de motor zo aangesloten als iemand zich dat afvraagt
probe 1 = geel naar groen
probe 2 = groen naar blauw
probe 3 = blauw naar geel
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben het met je eens: Het ziet er wat raar uit: Het lijkt alsof je bij blauw een extra wikkeling hebt of zoiets.
Dit is denk ik voor een fiets-motor-sturing niet iets waardoor hij het niet meer zou doen.
Een motor is een stuk staal, wat wikkelingen en wat magneten. Dat kan eigenlijk niet stuk behalve dan als je de wikkelingen te heet maakt.... Hmmm. Zou die Cyaan trace de enige zijn die GEEN kortsluiting over een paar wikkelingen heeft ontwikkeld? Hmmm.
Stotteren klinkt als los contact bij de hall sensoren of een mosfet die los zit of het langzaam aan het opgeven is.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Heeft blauw niet 60 mV offset? Wat betekend die 60 mV in het instellingenblokje op je foto anders?
Anyway, zorg dat de offset op al je kanalen gelijk staat, of vooral dat ze bij 0 V op de ingang allemaal 0V geven.
Lucky Luke: je hebt gelijk lol. hij is net helemaal perfect, maar lang niet zo groot vershil. Ik heb mijn eerste scope nog maar net een paar dagen, had het over het hoffd gezien. ik denk wel dat er even goed een extra wikkeling in zit.
maar na meer onderzoek denk ik dat deze 2 diodes vervelend doen.
Edit:
onder de microscope is dit verbrand lijm. maar goed Lucky Luke bedankt voor het aanwijzen van mijn fout. en rew bedank voor de tip, ik ga de hall sensows even na kijken.
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (22%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
zover ik kan zien ziet het er allemaal goed uit geen losse pins ofzo. hoe test je een mosfet? moet ik hem er uithalen ?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Die (sensor?) draadjes zien er ook niet per se fris uit. Ligt daar niks tegen elkaar aan? Of zit het stiekem los?
Die prut/lijm zou je ook kunnen proberen te verwijderen, voor geval het misschien geleid. Met alcohol/spiritus/IPA oid. Of gewoon met water en allesreiniger, maar dan wel naspoelen (met water en/of IPA) en verdraaid goed laten drogen. Vooral goed laten drogen. Zo lang het maar echt droog is en echt droog blijft kun je gewoon water gebruiken. Maar dus echt heel goed drogen. Had ik al gezegd dat het goed moet drogen? Een weekje in de zon of een paar dagen op de verwarming ofzo.
De mosfets... Kortgesloten zal wel niet (dat gaan spectaculairder mis als de andere helft van de Hbrug aan gaat), maar dat kun je makkelijk checken terwijl ze nog op de print zitten.
Onderbroken laat zich lastiger / niet in situ meten. Tenzij... Je kunt de uitgangsspanning naar de motor meten en van daaruit redeneren welke FET niet lekker meedoet.
rew
Zoek uit waar source en drain zitten. Volgens mij kan je het meestal wel in-circuit meten. Je meet dan tussen iedere source-en-drain een diode. Open de ene kant op, een overgangsspanning van ongeveer 550mV de andere kant op.
ik heb ze allemaal maar losgehaald. Het zijn 80nf70 en met zo'n simpele tester die ik heb, dan krijg ik dit:
https://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/datasheet/3…
op de datasheet staat dat de RDS < 0.0098 Ω moet zijn. nu zijn ze alle 6 ongeveer het zelfde. en de Input capacitance moet ongeveer 2550pf zijn en niet 6.56nF
ik heb het nog eens nagevraagd aan Claude en die denkt dat ze stuk zijn of dat het namaakonderdelen zijn. Wat denken jullie?
Lucky Luke: de lijm is zo hard als steen en ik heb het met een pincet losgepulkt. het kwam redelijk los. ik had geen water nodig :} maar ik heb wel eens eerder een laptopmobo afgespoeld met water; er was cola overheen gegaan. en dat ging idd prima na een week in silica gel liggen
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (19%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die specs gelden alleen als je meet volgens de opgegeven parameters.
Rds on --> VGS= 10 V, ID= 40 A Zeker weten dat jouw metertje dat niet doet
De ingang capaciteit meet je bij 1MHz en 25V, ook dat zal jouw meter niet halen.
Ik denk niet dat je mosfets kapot zijn. Als deze fets er al vanaf de fabriek inzitten maakt het niet uit of ze fake zijn want hij heeft zo gewoon gewerkt dus blijkbaar voldoen ze dan.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (27%)]
of ze nep zijn maakt mij idd niks uit. de controller is al 12 jaar oud. dus ze hebben het goed vol gehouden als nep zijn.
nu moet ik even verder kijken wat wel stuk is.
Je zou het zo kunnen testen.
Werkt mijn FET nog?
Omdat de gate van de FET zeer hoogohmig is kan een handig experiment uitgevoerd worden. Sluit de N-MOSFET met z'n source aan de min van een 9 V batterij. Sluit de drain aan een kleine belasting. Bijvoorbeeld een lampje. Sluit de andere kant van de belasting aan op de + van de batterij.
Testen van een FET.
Houd de min van de batterij vast. Tik de gate aan (met de andere hand). De belasting moet nu uit gaan of blijven. Houd nu de plus van de batterij vast. Tik de gate weer aan. De belasting moet nu aan gaan. Herhaal dit eventueel een paar keer om je er van te vergewissen dat het echt werkt.
De lekstroom van de gate hoort zodanig klein zijn dat de belasting na het aantikken zeker een aantal seconden aan of uit moet blijven. Met kleine FETs: laat je belasting niet "half" branden. Of aan OF uit.
FET kapot
Doorslag gate
Door een spanning op de gate te zetten zal er een elektrisch veld onstaan over de isolator. Als dat veld te sterk wordt, zal er doorslag optreden. Vaak gebeurt dit al boven de 20 V, ook als de FET geschikt is voor hogere voltages.
Overspanning
Als de spanning tussen drain en source te hoog wordt, dan treed een zogenaamde avalanche effect op. Een elektron komt (bijvoorbeeld door thermische botsingen) los van z'n atoom, versnelt door het veld naar de +, komt dan een atoom tegen en tikt daar dan gemiddeld meer dan 1 elektron los. Het resultaat is dat de spanning niet verder kan stijgen en dat de stroom anders sterk toeneemt.
Dit effect is niet direct dodelijk voor moderne MOSFET's. Wel moet je uitkijken: de stroom kan significant zijn, de spanning ook, dus het product, het vermogen, zal ook fors zijn. Tegenwoordig krijg je van de fabrikant een waarde mee: hoeveel energie mag je zo in je MOSFET dumpen.
Dit gebeurt vaak als je een inductieve last probeert te schakelen en de protectie diode vergeten bent. Of deze is te langzaam.
Lucky Luke
Op zondag 12 april 2026 14:07:19 schreef Precious roy:
op de datasheet staat dat de RDS < 0.0098 Ω moet zijn. nu zijn ze alle 6 ongeveer het zelfde. en de Input capacitance moet ongeveer 2550pf zijn en niet 6.56nFik heb het nog eens nagevraagd aan Claude en die denkt dat ze stuk zijn of dat het namaakonderdelen zijn. Wat denken jullie?
De datasheet zegt ook dat dat bij 25Vds getest is, op 1 MHz. Dat is anders dan wat je testertje doet. Ze zijn gewoon goed. Als ze stuk zijn ziet je testertje er geen FET meer in.
Lucky Luke: de lijm is zo hard als steen en ik heb het met een pincet losgepulkt. het kwam redelijk los. ik had geen water nodig :} maar ik heb wel eens eerder een laptopmobo afgespoeld met water; er was cola overheen gegaan. en dat ging idd prima na een week in silica gel liggen
Mooi. Want als dat geleidend is en het stuurt een sensorsignaaltje oid in de war geeft dat vast ook raar gedrag. Kan beter weg zijn. (Geen onderdelen mollen als je het lospulkt, dat dan weer wel.)
rew
De RDSON meting, daarvan verwacht ik dat je meter toch echt een lagere waarde zou moeten kunnen meten dan 0.18 of 0.36 OHM.
Dit is kennelijk een beperking van je meter. De mosfets doen het in deze toepassing echt niet als ze 0.1 Ohm of meer zouden hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk dat die ZIF voet daar het meeste schuld aan is. Daarnaast is het de vraag hoeveel bit de ADC van dat ding is. Het is simpel om op een digitaal display een indrukwekkend aantal cijfers achter de komma te laten zien maar het is een heel ander verhaal om dat ook echt te meten. Zeker in een apparaat wat alleen met een lage spanning en kleine stroompjes kan meten. Mijn curve tracer kan 1000V en 10A genereren (niet te gelijk, uit mijn hoofd max 1000W) maar die is analoog met een CRT dus daar verlies je we resolutie. Wil je echt Rds-on van 1 mOhm of minder gaan meten dan heb je heel serieuze apparatuur nodig. De fabrikant zal daarvoor oa SMU's gebruiken en speciale test schakelingen bouwen bij het ontwikkelen.
niet echt een bijdrage maar ik vind het opvallend dat de omvormer zulke mooie sinussen maakt. ik had meer een gemodificeerde sinus verwacht
wtt
Golden Member
Stotteren is een ruim begrip, maar doet mij aan slecht contact denken. Een connector of mogelijk een kabel. Is de (elektrische) verbinding tussen accu en controller in orde? En van controller naar motor?
@trix: afgaande op de topictitel vermoed ik dat deze sinussen niet uit de controller komen;-)
ik had wat meer zitten testen en toen ging alles in rook op, hehe. Met al die losse draden en dat het aan een fiets hangt, is het niet echt makkelijk om te meten en testen. had kortsluiting gemaakt per ongeluk Ik vond het wel een leuke oefening, en bedank iedereen die commentaar heeft gegeven.
trix: het is niet echt een omvormer, ik heb hem aan de draden van de motor gehangen en gewoon het wiel bewegen.
wtt: Stotteren in dit geval klonk het of een abs afgaat, en kracht kon hij niet leveren. de kabel naar de motor heb ik nagekeken en dat zag er goed uit. Ik hoopte ook dat het een kabelprobleem was, maar helaas.
....vind het nog steeds wel een heel mooie sinus.