Hi,
Voor onze boot wil ik zelf een meter maken om het niveau te peilen. ik he ergens nog een arduino uno liggen, zou die hier geschikt voor zijn? en wat zou ik voor sensor kunnen gebruikten voor de vlotter en het metertje zelf?
brandstofmeter vlotters zoals ik ze ken zijn meestal niet meer dan een vlotter aan een potmeter. Dat is makkelijk uit te lezen met een arduino.
Ultrasoon meten is lastiger. Als je een losse tank hebt, zou hem ook kunnen "wegen". Al lijkt me dat een hoop gedoe om niks
Effe hieronder klikken en je weet niet wat je allemaal ziet. 
https://www.google.com/search?q=tankvlotter+boot&client=ms-android…
nonius
set SCE to AUX.
[Stijnos] Als je een losse tank hebt, zou hem ook kunnen "wegen".
Iets wegen is op een boot geen simpele zaak.... De versnellingsvector varieert nogal 
Voor de rest: Bij SVB kost een brandstofgever 19 euro, daar kan je zelf niet voor bouwen. Of je moet naar de autosloper gaan en daar ergens een vlotter/indicator kunnen scoren.
De rest is een kwestie van uitlezing. Geen idee wat de toegevoegde waarde van een Arduino in deze is.
Op maandag 13 april 2026 16:29:41 schreef nonius:
[...]Geen idee wat de toegevoegde waarde van een Arduino in deze is.
Vroeger gebruikte je een vette condensator om de onrustige meetwaarde af te vlakken en dan te presenteren aan de gebruiker. Nu pak je er een Arduino voor. Met een beetje mazzel heeft hij (of is het een zij) rekentijd over, die je dan kan gebruiken om uit te laten rekenen hoeveel zeemijlen je nog kan varen totdat je tank leeg is.
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk dat ik gewoon teveel groen-uitgeslagen electronica en bedrading heb gezien om enthousiast te worden voor een overdadige hoeveelheid ervan aan boord. Of electronica die op hol sloeg wanneer de buurman de PTT-knop van z'n marifoon indrukte.
Enfin. Vettige condensators is in elk geval bewezen technologie die ik nog snap.
Zo'n Arduino gaat in elk geval gebufferd en ontstoord moeten worden op z'n voedingslijnen (condensators en ferrietkernen), afgezekerd, met gestabiliseerde voeding, in een goede dichte behuizing. Idem voor de signaallijnen: condensator en ferrietkernen.
Iets bouwen dat 'werkt' is geen kunst. Iets bouwen dat lang en betrouwbaar blijft werken in een nautische omgeving is wat minder triviaal.
(nonius klopt wel gewoon een paar keer per seizoen tegen de RVS dieseltank om een inschatting te maken van de resterende inhoud....)
Nu pak je er een Arduino voor.
Een ESP32 of Raspberry-Pi heeft meer rekenkracht! 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Zo moet het!
Of je steekt een droge houten stok in de vuldop als dat kan. Dan kan je ook aflezen hoe vol de tank is.
Op maandag 13 april 2026 21:15:49 schreef nonius:
... in een goede dichte behuizing. ....
Water moet er wel uit kunnen lopen, hè. 
Op maandag 13 april 2026 10:28:31 schreef thomascz:
Hi,Voor onze boot wil ik zelf een meter maken om het niveau te peilen.
Je kan een gat boren maar dan krijg je boortroep in de tank. Ik zou de flens bekijken of daar een sensor opzit en evt. toevoegen lijkt mij de makkelijkste weg. En zowat elke nautische shop heeft meters en sensors te koop voor de zelfdoener.