Ik heb een PCB laten maken met daarop deze schakeling .
alle componenten laten plaatsen door de pcb leverancier.
maar er komt geen 5v uit. wat is er niet goed aan mijn tekening of wat moet ik aanpassen.
sterker nog er komt niets uit

Nou, dat is vrij eenvoudig: je hebt de ON/OFF ingang aan +24V gehangen. Daarmee vertel je tegen de regelaar dat 'ie uit moet!
Er staat een streep over "ON", hetgeen betekent dat je, om deregulator aan te zetten, die ingang aan 0V moet aansluiten.

Als ik de datasheet bekijk, dan zou de pin ON/OFF niet aan de Vin maar aan de GND moeten zitten:

5 ON/OFF Allows the switching regulator circuit to be shut down using logic signals thus dropping the total input supply current to approximately 80 µA. Pulling this pin below a threshold voltage of approximately 1.3 V turns the regulator on, and pulling this pin above 1.3 V (up to a maximum of 25 V) shuts the regulator down. If this shutdown feature is not required, the ON/OFF pin can be wired to the ground pin or it can be left open. In either case, the regulator will be in the ON condition.

Edit: @MNM(tm) was me net voor.

De slash (/) voor OFF maakt het er ook niet duidelijker op... :)
(een slash betekent vaak ook hetzelfde als de 'overline' boven een woord, nul = actief)

Maar in dit geval is de slash gewoon een scheidingsteken...

Qua prijs loont het niet om zoiets zelf te maken: kant en klaar kosten ze per 5 stuks nog geen 80 cent per stuk...
https://nl.aliexpress.com/item/1005010520482846.html

[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]

En als al het andere faalt, dan gewoon even de handleiding (datasheet) lezen.... er staat een simpel 'typical application' als voorbeeld op pagina 1. https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf

'10 hours in the lab can save you 15 minutes in the library' ;)

(ik heb me verder niet in de datasheet of het IC verdiept, maar ik ga ervan uit dat u de Schottky-diode D1 aan de uitgang van het IC niet nodig hebt? Want de datasheet vermeldt 'requires only 4 external components', en in uw schema tel ik er slechts 3....)

[Edit: lees in de datasheet vooral paragraaf 9.1.4 over 'catch diodes' eens door....]

In de datasheet staat ook een voorbeeldontwerp voor een PCB. Als het mijn project was zou ik hier niet teveel van afwijken, om potentiële problemen te voorkomen.

Op woensdag 15 april 2026 16:00:42 schreef KeesX:
Als ik de datasheet bekijk, dan zou de pin ON/OFF niet aan de Vin maar aan de GND moeten zitten:

Of zweven. Dat is in dit geval misschien gemakkelijker: dan hoeft alleen dat stukje printbaan doorgedremeld te worden.

De '-S' versie maakt TI niet (is waarschijnlijk een Chinees brouwsel), dus de datasheet klopt waarschijnlijk niet.
(van de '-S' versie is weinig documentatie te vinden)

Hier is een datasheet van de S versie. Die heeft ook een externe diode nodig.
https://images.tuyacn.com/smart/A_TUYA/cropper/LM2596S.pdf

De S versie zit in een TO263 (SMD) behuizing.

[Bericht gewijzigd door deKees op (15%)]

De 2596S-5.0 staat gewoon in de TI-datasheet, zoals ik het lees:

Enfin, OP is op de hoogte nu en moet zelf maar kijken of die diode nodig is in zijn geval :)

[Edit: DeKees' antwoord en het mijne kruisten elkaar.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]

Nee ik heb nog meer op de pcb zitten. dus dan een los printje is dan weer lastig.
dus laat ik de diode er maar bij zetten maar zijn er ook smd varianten van en de 1n5814
en kan de inductor ook een 0603 inductor zijn.

[Bericht gewijzigd door Johanlieshout2807 op (12%)]

Nee ik heb nog meer op de pcb zitten. dus dan een los printje is dan weer lastig.

Ik bedoelde niet dat je de originele losse print moest gebruiken. Maar in je eigen printontwerp zou ik (evt. de volgende keer) in elk geval het gedeelte rondom deze switcher zoveel mogelijk kopiëren van de datasheet van de fabrikant; daar hebben een paar knappe koppen reeds hun tanden op kapotgebeten om het IC zo goed mogelijk te laten werken (minimaal verlies, minimale storing, maximale stabiliteit, optimale ground-paths, etc.)

Omdat ik noch de kennis van switchers bezit noch de intelligentie van de ontwerpers van TI, is na-apen dan vaak de simpelste en beste oplossing.... Tenzij je een bepaald niveau hebt (zoals sommigen hier op het forum) dat je zelf alle belangrijke ontwerpafwegingen kunt maken en de voor-en nadelen tegen elkaar af kunt wegen.

Bovendien zie je dan ook vrij snel dat je een behoorlijk essentieel onderdeeltje vergeten bent.... ;)

Op vrijdag 17 april 2026 12:42:54 schreef Johanlieshout2807:
en kan de inductor ook een 0603 inductor zijn.

Ehhh.. NEE.

Typical application geeft 33uH spoel. En als je iets van 2A op de uitgang wil dan zal die spoel iets van 3A aan moeten kunnen. Dat is een 6x6 of 8x8 spoel. Honderden keren meer volume dan een 0603.