Beste forumleden,

Na veel zoeken kom ik helaas zelf niet tot het juiste antwoord om mijn koelkast te repareren.
Het betreft een Liebherr KTP1750, waarvan het display en binnenverlichting knipperden, en de compressor mee pulseerde. Via deze site kwam ik wel tot de conclusie dat de ontstoorcondensator waarschijnlijk versleten is.
De compressor betreft een Embraco EMX26CLC.

Echter hebben we met demonteren het startrelais per abuis beschadigd (bij het zoeken naar de printplaat/condensator) en weet ik niet hoe de originele bedrading zat.

Nu heb ik nieuw Embraco QD TSD2 startrelais, maar kom er niet uit hoe deze aan te sluiten.

We hebben een L en N als voedingskabel, welke onder de kruiskopschroeven gemonteerd zitten.

Dan hebben we een witte kabel naar de printplaat toe met bruin, blauw en zwart.

En ene zwarte kabel met bruin en blauw naar de startcondensator.

Mijn vermoeden is dat de bruine en blauwe uit de witte kabel naar de printplaat toegaat respectievelijk op de N (blauw) en L (bruin) geplaatst moeten worden.

Maar dan gaat t er even om waar de zwarte kabel welke ook in de witte kabel naar de printplaat zit op moet, en hoe de aanloopcondensator erbij moet.

Ik kan nergens documentatie vinden over dit startrelais, en heb 1 foto gevonden waarbij de aanloopcondensator aan de onderzijde dichtbij t relais is aangesloten en de andere zijde aan de N.

Dat zou betekenen dat de zwarte kabel op de bovenste komt (welke dus verbonden is aan het bovenste contact van de het “driehoek contact” op de compressor zelf.

Dan kom ik op dit uit:

Weet iemand toevallig of dit correct is, want kom er niet helemaal uit en zou het zonde vinden de compressor en/of de andere onderdelen te beschadigen.

Zwarte lijkt goed te zitten. De 230v ook. De blauw/bruine die naar de print loopt idd op de 230v netspanning. De condensator parallel over de start ptc. Mss kun je deze best even meten zodat je zeker bent. Dit is laagohmig als hij koud heeft. Gaat naar de 2 onderste motor pinnen. Het zou kunnen dat er een printje ipv een ptc in het doosje zit. Meet dan welke 2 aansluitingen op de 2 onders5e motorpinnen terecht komen dan.

Je bedoeld met ontstoorcondensator waarschijnijk de serie condensator (x2 mkt) op de print die versleten is?

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Hallo Eric,

Ik bedoel inderdaad die X2 MKP die vervangen moest.
Het display knipperde, en de lamp en compressor “knipperden” mee…

Toen ik op zoek was naar de electronica kwam ik bij t relais uit wat niet helemaal goed ging.

Ik heb het nu aangesloten zoals ik hierboven heb gedaan en de X2 MKP vervangen, en voorlopig lijkt ie goed.

Display is weer normaal, verlichting is weer normaal en de compressor draait… nu afwachten of hij ook koud wordt.

Nou dag later stond ie op 3 terwijl ie op 2 staat ingesteld. Na 10 minuten sprong de compressor nog niet aan.

Daarna had ik m van stopcontact gewisseld (dus een seconde of 10-20 eruit) omdat ie niet in z’n “eigen” stopcontact zat… en zegt t display in ene 6 graden en springt ie meteen aan…

Dus niet overtuigd of ie echt weer goed is… misschien is het normaal gedrag… zo close lette ik er niet op. Maar 3 graden kwam incidenteel wel langs op het scherm…

#Update: Heeft een minuut of 20-30 staan draaien op 6 graden, zakte naar 5…. Sloeg weer uit.

Haal ik de stekker eruit en er weer in: staat hij op 2 graden.

Ik weet het niet meer… als ie steeds zo blijft “hangen” en niet of laat aanslaat heb ik er niet zoveel aan.

Ja. De display temperatuur is niet correct. Een ijskast zit best complex qua regeling en de aanduiding is een gemiddelde. Dit getal wordt sterk gewijzigd telkens je reset. Niets raars bij jou dus op dit ogenblik.

Er zou een sensor (verdamper) kunnen stuk zijn

Gezien de compressor pas start als de verdamper +5 graden is ga je de compressorstart niet kunnen forceren ook al is de binnenruimte te warm.

Ik zou het een paar dagen geven. Doet hij dan nog raar dan zullen we de service info er bij halen en de voelers proberen te debuggen. Voeler temperatuur werkelijk actueel uitlezen en verbruikers manueel aansturen.

Hallo Eric

Dank voor je reactie.
Dat klinkt allemaal redelijk.

De koelkast staat in een werkplaats momenteel en is dus ook vrijwel leeg momenteel… de fles water erin leek wel aardig koud maar heb geen thermometer om erin te steken op dit moment.

Voorheen (toen hij nog in huis draaide) lette ik er nooit op… stond eigenlijk altijd op 2 a 3, maar resette hem natuurlijk nooit…

Ik houd het in de gaten!

De electronica heeft een tijdje in onstabiele omstandigheden gedraaid. Je moet een kopje water met thermometer plaatsen in midden van koelkast, dit om gemiddelde temperatuur te krijgen. na enkele dagen pakt de processor wel weer normale ritme op en zal normaal koelen. Sensoren in deze kasten zelden stuk gehad