had een vraag ze hadden geprobeert mijn accu te pikken een trenergy accu net op tyd erby de uithapping onder in decaccu was afgebroken.Nu kom t had nieuwe gemaakt van aluminium klein gaatje geboort doorgeschoten en een cel geraakt een irc 18650. Stinken beetje geen brand uit mekaargehaald.Nieuwe cel tussen gemaakt.Maar helaas controle lampje doe t wel laat alle 4 de lampje zien en darna begin de rode te knipperen.Is dat een bms probleem of zijn er meer cellen kapot.Accu was wel vol toen t gebeurde

zit er een gat in de cel of heb je ergens kortsluiting gemaakt tussen die cel en de alu behuizing of die cell en de printplaat?

en wat bedoel je met 'nieuwe cell tussen gemaakt'

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

doorgeschoten met boortje door de behuizing in de cel
met cel vervangen bedoel de kapotte cel er uit nieuwe erin maar helaas had geen effect.

@ fcapri: duidelijk een gat in de cel als je het mij vraagt.

Het BMS heeft dit zonder meer gezien en cel-onderspanning gedetecteerd, als er niet meer gebeurd is dan alleen dat (er kunnen stromen gaan lopen die er niet horen te lopen als een cel in de hele stapel stuk gaat).

Reken maar dat alleen de kapotte cel vervangen sowieso niet werkt, je moet alle cellen die onderdeel zijn van die groep vervangen, want ze zijn allemaal leeg of hebben in ieder geval een enorme tik gehad.

Grote kans dat ook dát niet werkt, maar het hele pakket vervangen moet worden, want een groep verse cellen combineren met meerdere groepen gebruikte cellen zal enorme onbalans creëren.

Maar grote kans dat je met het BMS IC moet gaan praten om deze foutstatus op te heffen. Dit is een kritieke systeemfout waar het ding echt tegen hoort te beveiligen.

Ik denk dat TS heel erg veel geluk heeft gehad dat het hele pakket niet de lucht in gegaan is met die sluiting.

dankje voor t duidelijke antwoord ik weet genoeg kan beter op zoek naar een goede gebruikte dan jullie wel

Ja zomaar een celletje vervangen is tegenwoordig een kansloze oplossing. Het BMS schakelt het boeltje af en dat blijft zo tenzij je speciale software van de dealer/fabrikant hebt.

Als je dat echt wilt opnieuw gebruiken kan je die accu laten reviseren, nog steeds stukken goedkoper dan nieuw en met garantie bij jou thuis.

als jij die cell hebt vervangen is dat pack uit elkaar geweest en heb je dus hele kabels spanningsloos gezet. een bms van een fiets fabrikant zal dan de boel echt op slot gooien. want volgens de BMS is er aardig wat mis in de accu en zal die absoluut alles afkoppelen om brand te voorkomen. heeft dus zijn werk gedaan.

nu voor zover ik trenergy ken, zijn die hun BMS'en niet kritisch en kan je gewoon het BMS vervangen en zal die fiets weer rijden. ik heb er ook al gereviseerd en je krijgt die BMS'en niet meer aan de praat met nieuwe cellen.

meet eens de cellspanningen. want die batterijen hangen per 4 parallel samen. dus als die ene kapot was en in kortsluiting zijn zijn 3broertjes ook helemaal leeg getrokken.
de spanningen van alle 10 moeten EXACT zijn en mogelijks heb jij nu iets van 4,2 - 4,2 - 4,2 - 4,2 - 4,2 - 4,2 - 4,2 - 3,8 - 4,2 - 4,2

en dat vind een BMS ook niet leuk

En de meeste fiets accu's zijn nu ook nog es uitgerust met CAN bus zoals op moderne auto's, dan wordt het nog ingewikkelder, ook de lader heeft dan die aansluitingen nodig om überhaupt te willen beginnen met laden. Alles hangt aaneen gerijgt met codes zoals Apple toestellen. Dat noemen we dan vooruitgang...

ik zie een oude trenergy stijl batterij. zonder can

heb er al verscheidene gehad en mijn huidige fiets heeft ook zo een stijl accu waar de BMS is uitgefikt. nieuwe universele erin en gaat weer. die maken zowat voor algemene ebike batterijen. in de stijl van phyleon

Ja als je nog een oude stijl e-bike hebt mag je je bij de gelukkigen noemen, daar kun je net als oude auto's zelf nog wat aan knutselen/repareren. De tijd van een simpele lader met twee aders begint te verdwijnen nu...

Ik heb nu zelfs een optie op mijn fiets van Bosch om de batterijen maar op te laden tot 80 percent voor langere levensduur. En vroeger lieten mensen de lader de hele nacht of dagen aan de lader hangen, nu eigenlijk nog. Ze zijn er wel rijkelijk laat mee, mijn mobieltje heeft nu die optie en mijn HP laptop ook. Ja tot zelfs de Bosch blauw tools op 18V accu die we hier hebben.

ik heb een loods vol met van die oude fietsen staan (20-25 stuks). knutselplezier genoeg.

maar wil me ook eens gaan zetten op speed pedelecs, en dan met name die met bosch midden motor.
ik zie ze vaak te koop staan met defecte motor, en volgens mij moet je die dingen met een adapter toch vlot kunnen ombouwen naar een bafang M500 ofzo.

heel dat gesloten bosch systeem haat ik en ik hoop dat er in de toekomst toch één of andere standaard komt in motoren en/of batterijen

Heb je de lader er al aan gehad? Als het BMS spanningsloos is geweest willen ze doorgaans pas wakker worden met de lader eraan, die status net lampjes zou een heel apart circuit kunnen zijn.