Bijgevoegd een foto van mijn bescheiden groepenkastje. (Welke pas vervangen gaat worden wanneer ik bij de keuken ben met verbouwen)
Aangezien ik zo snel geen gegevens kan vinden:
In de tweede groep zitten twee fasedraden "geklemd". De rechter hiervan is zonder moeite te bewegen.
Is dit slechts een kwestie van de fasedraad ónder klem te plaatsen, de draad naar naast z'n vriendje réchts van de schroef te verplaatsen of mag het überhaupt niet?

Dat lijkt op een soepele draad met adereindhuls en massief onder 1 schroef. Tegenwoordig is dat minder een probleem, ik gok dat dat bij deze automaat officieel niet mag (en zoals je merkt is het waarschijnlijk ook helemaal niet wenselijk om het wel te doen).

De draden omwisselen zou kunnen helpen. Hou er wel rekening mee dat een losse verbinding kan gaan knetteren en juist dát is een veroorzaker van brand, niet het in de media veel gebruikte woord 'kortsluiting'.

Het is alletwee gewoon VD, gaat om de middelste automaat he.
Dat laatste is uiteraard de reden dat ik het vraag.

Dat is een jaren 80 kastje.
Zit ook geen hoofdschakelaar in.
2 draden onder een klem mag niet.
Bij moderne automaten zit vaak wel een dubbele klem maar deze niet.
Oplossing is een verdeelblokje van enkel naar 2 klemmen.
Bij voorbeeld deze.
https://www.elektramat.nl/sep-dtl-dubbel-2x10mm-laag/?channable=0141ac…

En controleer de schroeven aan de onderzijde ook, trek deze na, de nul van de middelste automaat lijkt de schroef niet vast te zitten en de klem in de automaat wat verkleurd ( heet geweest?).

Aan beide draden een oogje buigen en dan samen onder 1 (langere) schroef (?)

Op vrijdag 8 mei 2026 15:07:30 schreef pe5ocb:
[..] groepenkastje. (Welke pas vervangen gaat worden wanneer ik bij de keuken ben met verbouwen) [..]

De situatie verder niet kennende, het kan juist handig zijn om klussen per stuk te doen, een nieuwe verdeelkast ophangen, eerst voor de oude keuken, het is geen rakettechnologie.

Per stuk ja en ben nu nog elders bezig, woonkamer, badkamer en toilet hebben voorrang. Woonkamer en "gang" al geaard en extra dozen voor dubbele raampjes, ik kan echter geen nieuwe dozen vinden die koppelbaar zijn aan de huidige, een punt had ik beter kunnen vervangen: doos evenwijdig aan dat stuk muur dat zelf niet netjes verticaal is.
Anyhow liefst eerst de woonkamer (stucen) aangezien het nogal warm wordt daar en het is nogal een oppervlak, echter wat logistieke problemen (bezit zelf geen auto).
Ik moet bovendien nog uitzoeken waar twee pijpen heen gaan, een met trekdraad de ander leeg.

Zet er dan tijdelijk zo'n botervloot lasdoosje extra boven om die 2 afgaande leidingen te lassen naar 1 in de automaat.
Alles is flexpijp dus die kan je buigen zonder in te korten.
Alles beter dan 2 beweegbare / losse draden in een automaat.

Met wat ik gisteren in huis had werd het dit:

Uiteindelijk was het dus nog eenvoudiger: De nieuwe "botervloot" had heeft drie openingen. Verder een flex gewisseld van opening in de groepenkast, aangezien ik toch bezig was en de stroom/spanning eraf had. Zo plek voor doosje met (aansluiting voor) ganglicht ín de gang in plaats van erbuiten, wat zeker gezien het feit dat m'n nieuwe kozijnen geen bovenlicht hebben toch wel praktisch is (en een lelijk kabelgootje hoef ik niet aan m'n plafond).
Aangezien de boel nu overal geaard is zit een van de pijpen vanaf die centraaldoos wel wat overvol: 3x 1,5 (twee lichtpunten) en 3x 2,5.
Ik vind de schakeldraad van centraaldoos terug richting groepenkast zelf niet zo netjes, maar een andere praktische zou ik niet weten en aangezien de boel nog steeds met één handeling spanningsvrij te maken is lijkt het me wel aan de (geest van de) regels te voldoen.
Het loze gat in de groepenkast even afgeplakt met een stuk zwarte tape.

Mooi opgelost toch?
Ik heb ook 5 draden in de buis naar de groepenkast vanaf de gang, in de groepenkast een pulsrelais met 4 pulsdrukkers in de gang zodat het licht overal aan en uit kan, zit er zeker al 30 jaar.
Dus 2 x 1,5 zwart naar de groepenkast, niks mis mee.

Naar groepenkast is 1x zwart naar dubbele schakelaar in totaal 6 draden.
Pulsdrukkers of soortgelijk vind ik ook mooier, ik kan er slecht tegen wanneer een lichtschakelaar in de verkeerde positie staat.
Het is sowieso behelpen: De lichtschakelaars voor de woonkamer zitten niet in de buurt van de deur. Daar zit wel een doos, maar die is van het keukenlicht wat een andere groep is.